MariaF Postad 30 Mars, 2017 Författare Share Postad 30 Mars, 2017 Nu vet jag inte riktigt vilken tråd jag ska skriva i men eftersom jag maffat idag blir det här. Idag har jag testat en kombination av MAF och inte... Det började med MAF, uppvärmning och lufs i ca 6km. Pulsen hängde med rätt bra men på ett ställe ska jag över en bro där det är motorväg på båda sidor om den men just över bron har de sänkt hastigheten (fanns inga pengar till ny bro) och där drog pulsen för det är rätt olustigt med alla långtradarna... Efter de där första 6km kommer en lång backe, som jag idag mätt upp till strax över 1,5km. Den ville jag testa att springa uppför vilket jag klarade utan stopp (YES!!!). Sedan gick jag tillbaka till MAF och det trodde jag inte skulle funka. Jag var rätt säker på att pulsen skulle dra iväg efter den backen men banne mig, det gick förträffligt! Så jag maffade 5km till men sen, ca 3km hemifrån, tog regnet i och med motvind över ängarna blev det som småspik i ansiktet. Då sprang jag bara! Under rundan hann jag med en del filosofiskt tänkande. Härom kvällen hittade jag en påse hårda kolasnören som blivit över sen julen -15 eller så eftersom barnen inte äter det. De var goda... Så, eftersom jag inte märkt någon skillnad i kroppsformen genom att avstå från mejeriprodukter i 6-7 veckor eller vad det blir nu, så kommer jag att återgå till grädde i teet. Ja, det är mitt godis och mitt knark men det är f-n så mycket bättre än kolasnören! Kontrollerad ätstörning, alltså. Hyfsat maskerad också, om man bortser från att jag inte är så superhemlig här i forumet. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 30 Mars, 2017 Share Postad 30 Mars, 2017 Tycker det låter som ditt MAFande har gett väldigt bra resultat förutom vid själva MAFandet... om du förstår vad jag menar... Du är mycket starkare och bättre när du inte MAFar men du märker ännu inte så stora framsteg vid själva MAFandet? Så bra jobbat och fortsätt så! 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 30 Mars, 2017 Författare Share Postad 30 Mars, 2017 2 timmar sedan, jesper sade: Tycker det låter som ditt MAFande har gett väldigt bra resultat förutom vid själva MAFandet... om du förstår vad jag menar... Du är mycket starkare och bättre när du inte MAFar men du märker ännu inte så stora framsteg vid själva MAFandet? Så bra jobbat och fortsätt så! Tack! Jo, så tolkar jag det också... Jag kanske aldrig kommer dithän att jag springer en hel runda på MAF-puls men då får det vara så då. För jag är urstark däremellan. Häromdagen gick milen (utan MAF) på 1:06; Inte så fort som innan MAF men det kan bero på dels en mer kuperad tur än jag sprang tidigare, dels på att jag har fokus på fottekniken och där är jag inte så snabb än. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EmiliaK Postad 31 Mars, 2017 Share Postad 31 Mars, 2017 20 timmar sedan, MariaF sade: Härom kvällen hittade jag en påse hårda kolasnören som blivit över sen julen -15 eller så eftersom barnen inte äter det. De var goda... Så, eftersom jag inte märkt någon skillnad i kroppsformen genom att avstå från mejeriprodukter i 6-7 veckor eller vad det blir nu, så kommer jag att återgå till grädde i teet. Ja, det är mitt godis och mitt knark men det är f-n så mycket bättre än kolasnören! Kontrollerad ätstörning, alltså. Hyfsat maskerad också, om man bortser från att jag inte är så superhemlig här i forumet. Känner igen det där. Om jag försöker utesluta mejerier och nötter blir kosten tråkig och jag faller lättare dit på sockret. så hellre kontrollerad ätstörning ? Tre veckor sedan sist men idag kunde jag inte hålla mig utan gjorde ett nytt maf-test. Eftersom det gick så bra på rundan i tisdags hade jag mina förhoppningar att tiderna skulle förbättras idag. Tji fick jag! Tiderna var sämre! Märkte direkt att bara vetskapen om att jag gjorde ett test (dvs tävlade mot mig själv) fick adrenalinet att rusa och därav svårt att hålla en stabil och låg puls. Så jag ska nog ta resultatet med en nypa salt och hellre gå på känslan på mina övriga pass... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EmiliaK Postad 1 April, 2017 Share Postad 1 April, 2017 Imorse maffade jag som vanligt och känslan var mycket bättre än igår. Men även om jag numera kan jogga längre sträckor går farten minst lika långsamt. Jag blir alltså inte snabbare, men jag försöker mäta min framgång i att jag "springer" mer än jag går, vilket jag inbillar mig ger bra löpvana inför milloppet i maj. Kanske lägger jag till lite snabbare pass om några veckor... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 1 April, 2017 Författare Share Postad 1 April, 2017 11 minuter sedan, EmiliaK sade: Kanske lägger jag till lite snabbare pass om några veckor... "Lång backe" kan rekommenderas. De korta backarna ger mer explosivitet medan de lite längre, mindre branta backarna ger flås. Hur långt maffar du, eller kanske snarare - Hur länge håller du på? Jag uppfattade när jag började, och det har jag inte haft anledning att ändra uppfattning om, att man behöver hålla på ganska länge så mina pass har varit runt 1,5tim inkl uppvärmning men exklusive nedvarvning. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 1 April, 2017 Share Postad 1 April, 2017 och så något helt annat.... ( kommer inte ihåg om det är i denna tråden vi även skriver om kyla) men duschade på kallaste i ca 6 minuter idag. Det är väl ca 4 grader då.... Jag märker tydligt hur jag fryser mindre i flera sammanhang numera... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 1 April, 2017 Författare Share Postad 1 April, 2017 Kallaste i 6min..??!!!!! Jag är nöjd med att gå ner till 20-25*C i en mycket snabb avslutning på halva kroppen (resten hinner krypa ut ur duschkabinen innan strålen nått fram... ) Fast även med min lilla förändring är jag mindre ruggig efter långpassen! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jala Postad 1 April, 2017 Share Postad 1 April, 2017 Det räcker att jag läser vad ni håller på med så får jag vira in mig i varmaste filten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 3 April, 2017 Författare Share Postad 3 April, 2017 Idag maffade jag igen. I torsdags halvmaffade jag som sagt, fredag-söndag har jag inte maffat (men joggat) och idag var det 100% MAF. Fascineras av vad kroppen mellan varven gör nåt helt annat än vad jag förväntar mig..?! Jag trodde, att eftersom jag inte maffat flera dagar i rad och dessutom druckit en del te idag, så skulle det bli en enda lång promenad men nej, det gick riktigt bra! Funderar på om det faktum att jag jobbat hemifrån påverkar? Jag trivs så himla bra när jag har möjlighet att göra så. (För min del kan de säga upp platsen på kontoret... ) Dvs, jag funderar på om det, åtminstone delvis, är kopplat till trivsel/psykisk stress? Igår när jag kom hem efter 16km ganska tufft pass sa pulsklockans "återhämtningsrådgivare" att jag skulle vila i 58tim. Idag, ca 15min in i passet, säger "prestationsförhållandet", förhållandet mellan tempo/puls/pulsvariabilitet som uppskattar förmågan att prestera beroende på dagsformen, att jag är på topp. Och som sagt, pulsen drog inte alls iväg. Spännande... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EmiliaK Postad 4 April, 2017 Share Postad 4 April, 2017 On 2017-04-01 at 14:26, MariaF sade: "Lång backe" kan rekommenderas. De korta backarna ger mer explosivitet medan de lite längre, mindre branta backarna ger flås. Hur långt maffar du, eller kanske snarare - Hur länge håller du på? Jag uppfattade när jag började, och det har jag inte haft anledning att ändra uppfattning om, att man behöver hålla på ganska länge så mina pass har varit runt 1,5tim inkl uppvärmning men exklusive nedvarvning. Tack för tipset! Tyvärr bor jag i södra Skåne där fr.a. långa backar lyser med sin frånvaro. Jag maffar oftast ca 1,5 tim inkl uppvärmning och nedvarvning. Längre tid än så har jag svårt att få till. Igår cyklade jag till och från jobbet för första gången sedan i höstas. Jag maff-cyklade visserligen ett par rundor för någon månad sedan och då vill jag minnas att jag hade svårt att hålla nere pulsen. Igår var det det omvända - trots att jag flåsade och tog i låg jag endast vid den nedre gränsen i mitt maff-intervall. Det blev alltså inget regelrätt maff-pass men jag får trösta mig med att jag i alla fall höll mig till aerob träning. Konstigt att jag kan jogga utan direkt ansträngning och ändå skjuter pulsen upp i höjden, medan jag måste cykla som en galning för att få samma effekt. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 4 April, 2017 Share Postad 4 April, 2017 43 minuter sedan, EmiliaK sade: Tack för tipset! Tyvärr bor jag i södra Skåne där fr.a. långa backar lyser med sin frånvaro. Jag maffar oftast ca 1,5 tim inkl uppvärmning och nedvarvning. Längre tid än så har jag svårt att få till. Fast det är en myt! Finns massor av ganska långa backar i Skåne. Runt Stenshuvud. Skurup-Kläggeröd, Dalby-Skrylle . Övedskloster mot Bjärsjölagård flera av dessa är ca 2 km långa. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EmiliaK Postad 4 April, 2017 Share Postad 4 April, 2017 1 timme sedan, jesper sade: Fast det är en myt! Finns massor av ganska långa backar i Skåne. Runt Stenshuvud. Skurup-Kläggeröd, Dalby-Skrylle . Övedskloster mot Bjärsjölagård flera av dessa är ca 2 km långa. Fortfarande för långt bort för mig, men om jag går all-in med snabbhetsträningen kanske det är värt en tur med bilen... ? 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 4 April, 2017 Författare Share Postad 4 April, 2017 Min erfarenhet från cykelsemester är att det finns MASSOR av backar av varierande längd i Skåne! En lång backe ska ta mer än en minut att springa uppför och gå eller småjogga nerför. Det är svårare att hitta bra backar för omvänd backträning, dvs där det ska ta 5-10min att maffa nedför utan att det är för brant. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Paleo72 Postad 4 April, 2017 Share Postad 4 April, 2017 17 timmar sedan, MariaF sade: Idag maffade jag igen. I torsdags halvmaffade jag som sagt, fredag-söndag har jag inte maffat (men joggat) och idag var det 100% MAF. Fascineras av vad kroppen mellan varven gör nåt helt annat än vad jag förväntar mig..?! Jag trodde, att eftersom jag inte maffat flera dagar i rad och dessutom druckit en del te idag, så skulle det bli en enda lång promenad men nej, det gick riktigt bra! Funderar på om det faktum att jag jobbat hemifrån påverkar? Jag trivs så himla bra när jag har möjlighet att göra så. (För min del kan de säga upp platsen på kontoret... ) Dvs, jag funderar på om det, åtminstone delvis, är kopplat till trivsel/psykisk stress? Igår när jag kom hem efter 16km ganska tufft pass sa pulsklockans "återhämtningsrådgivare" att jag skulle vila i 58tim. Idag, ca 15min in i passet, säger "prestationsförhållandet", förhållandet mellan tempo/puls/pulsvariabilitet som uppskattar förmågan att prestera beroende på dagsformen, att jag är på topp. Och som sagt, pulsen drog inte alls iväg. Spännande... Jo, det är ju många saker som påverkar heart rate variability(HRV)! Stress är ju en viktig faktor, testa att mäta hrv:n efter ett bråk med ungarna eller liknande så får du se! Jag minns när jag någon gång grälat med frugan och skulle köra lite hrv-träning innan läggdags (djupandning). Hrv:n var typ runt 48 jämfört med 63 normalt. Sömn är ju en annan, förmodligen sov du som en stock på natten efter ditt hårda pass? Du får sluta göra så bra reklam för din pulsklocka, blir sugen att köpa en likadan 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 4 April, 2017 Författare Share Postad 4 April, 2017 Nja, klimakterietanter har störd nattsömn så det var som vanligt... Men visst skulle sömnen kunna ha varit mer kvalitativ även om jag vaknade till emellanåt. Det där med HRV försöker jag förstå, eller ja, att det är mellanrummen mellan hjärtslagen har jag förstått men hur det påverkar, hur jag kan dra nytta av det osv vet jag inte fullt ut än. Men det kommer! Lite i taget. Jo, jag är nöjd med min klocka men vad jag ska med allt till vete sjutton. Det är säkert bra. För någon. Nån gång. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 4 April, 2017 Share Postad 4 April, 2017 14 timmar sedan, EmiliaK sade: Tack för tipset! Tyvärr bor jag i södra Skåne där fr.a. långa backar lyser med sin frånvaro. Jag maffar oftast ca 1,5 tim inkl uppvärmning och nedvarvning. Längre tid än så har jag svårt att få till. Igår cyklade jag till och från jobbet för första gången sedan i höstas. Jag maff-cyklade visserligen ett par rundor för någon månad sedan och då vill jag minnas att jag hade svårt att hålla nere pulsen. Igår var det det omvända - trots att jag flåsade och tog i låg jag endast vid den nedre gränsen i mitt maff-intervall. Det blev alltså inget regelrätt maff-pass men jag får trösta mig med att jag i alla fall höll mig till aerob träning. Konstigt att jag kan jogga utan direkt ansträngning och ändå skjuter pulsen upp i höjden, medan jag måste cykla som en galning för att få samma effekt. Cykeln är en energibesparande manick.. antagligen en stor anledning till att den blivit så populär? Och då använder man främst muskelgrupper som oftast är de mest tränade och uthålliga. Man rör mer på hela kroppen.. studsar lixom fram viftande med armar och annat, balanserar osv när man springer. Såå.. för att j*vlas riktigt med kroppen så har några uppfunnet stavgång.. och då skall man skjuta på med stavarna. Kommer man sen upp över snabb gångfart så skippar man stavarna och tar hantlar i händerna, förutom en ryggsäck för ökad vikt! Backar är bara hjälpmedel, för att under korta intervaller höja pulsen. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 5 April, 2017 Författare Share Postad 5 April, 2017 6 timmar sedan, Zepp sade: Kommer man sen upp över snabb gångfart så skippar man stavarna och tar hantlar i händerna, förutom en ryggsäck för ökad vikt! Egentligen är det ju lite korkat... Det är godare att bära den extra vikten som chokladvalkar... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EmiliaK Postad 5 April, 2017 Share Postad 5 April, 2017 Idag gick det riktigt dåligt att maffa, sämsta passet på länge. Läste någonstans att man enligt Dr Maffetone inte ska äta tre timmar innan träning så kanske var det därför - hade ätit ca 1,5 timme innan. Inte ens i Sydkustens alla långa nedförsbackar (i min värld svag svag lutning nedåt ?) gick det att jogga hela vägen. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 5 April, 2017 Författare Share Postad 5 April, 2017 2 timmar sedan, EmiliaK sade: Läste någonstans att man enligt Dr Maffetone inte ska äta tre timmar innan träning så kanske var det därför - hade ätit ca 1,5 timme innan. För mig har det funkat bra att äta rätt tätt inpå en MAF-runda. Jag har tolkat det som att det funkar när man inte tränar så hårt. Fast å andra sidan har jag haft pass som borde varit optimala men var skrutt ändå, så jag blir inte klok på vad som styr alla gånger. För mig blev det en promenad på 10km idag. Min man, som hade sällskap med mig, gick enligt GPSen en halv kilometer längre. Som sagt, man blir inte klok på't..! 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 5 April, 2017 Share Postad 5 April, 2017 De timmarna handlar garanterat om att man skall vara över lagrande tillstånd och inne i ett mer mer uttag ur energidepåerna! Träningen muskulärt och konditionsmässigt påverkas säkert inte mer än marginellt, men vill man ha stor tillgång till lagrade energidepåer så bör man vara fastande. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 6 April, 2017 Share Postad 6 April, 2017 Själv tränar jag på att klara av att äta under tiden jag springer men då handlar det om att springa många timmar 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 6 April, 2017 Författare Share Postad 6 April, 2017 3 timmar sedan, jesper sade: Själv tränar jag på att klara av att äta under tiden jag springer men då handlar det om att springa många timmar Är det därför så många pimplar sportdryck..? För det är ju inte direkt gott... men kanske lättare att få ner än fast föda? Jag är uppe i max 3tim så jag klarar mig på vatten, tycker jag, men jag såg att det finns bra (eko + osötat) jordnötssmör i portionsförpackning. Tänkte att det kunde vara nåt om jag ska vara ute längre tider/distanser eller köra hårdare pass. Babybel och ölkorv i all ära men kanske inte ultimat att springa och äta? Minns inte vad Dr M rekommenderar där..? Hittade inget vid snabb sökning på hans websida heller. Fast som vanligt ska det väl kännas bra. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 6 April, 2017 Share Postad 6 April, 2017 Jag vill ju kunna springa minst 16.2 mil så det tar ju ett par timmar och jag vill inte sörpla massa "sockerdricka" utan äta lite mer riktigt... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Syster Postad 6 April, 2017 Share Postad 6 April, 2017 Fullständig novis som jag är, men fungerar inte grädde under långdistanser, förutsatt att den inte surnar eller blir till smör under löpningen? Nu är jag väl ute och cyklar igen, tyvärr inte på långdistans 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 6 April, 2017 Share Postad 6 April, 2017 2 timmar sedan, Syster sade: Fullständig novis som jag är, men fungerar inte grädde under långdistanser, förutsatt att den inte surnar eller blir till smör under löpningen? Nu är jag väl ute och cyklar igen, tyvärr inte på långdistans Har inte testat grädde ännu. Ska fundera på det. behöver dock något väldigt salt också... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Syster Postad 6 April, 2017 Share Postad 6 April, 2017 2 minuter sedan, jesper sade: Har inte testat grädde ännu. Ska fundera på det. behöver dock något väldigt salt också... En flaska grädde och en flaska benbuljong 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse-hatten Postad 6 April, 2017 Share Postad 6 April, 2017 5 timmar sedan, jesper sade: Jag vill ju kunna springa minst 16.2 mil så det tar ju ett par timmar och jag vill inte sörpla massa "sockerdricka" utan äta lite mer riktigt... Vad planerar Du att äta under ett så långt lopp? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 6 April, 2017 Share Postad 6 April, 2017 håller på och experimenterar, så vet inte ännu... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 6 April, 2017 Share Postad 6 April, 2017 Mm.. Jesper vet det redan.. eller så om han inte vet så har han missat mina förmaningar och länkar! Iallafall.. skilj på person och person.. på väldigt långa löpningar i ett hyfsat tempo så lär man hur som helst bli tvungen att tillföra åtminstone glukos. Menna, tillföra glukos.. jomenvist.. iallafall om man förbrukar några tusen Kcal under ett sådant lopp. Skillnaden då, jo för den som till största delen är glukosdriven så har man max 2000 Kcal glukos i kroppen.. varav cirka hälften kanske kan användas för fysisk ansträngning.. det blir man lixom ingen Ultramarathonlöpare på! Utan finessen med.. säger här bara Colting/train low, race high.. är att de som är fettadopterade bara behöver ersätta glukosen som går åt medans fett står för större delar av energin och där har vi minst några hundra tusen Kcal lagrade. Nackdelen med att tävla high glukos är att man måste tillföra all energi man förbrukar under loppet, annars boinkar man! Men detta gäller bara för de som har viljan och den fysiska förmågan att bränna av några tusen Kcal! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 7 April, 2017 Författare Share Postad 7 April, 2017 100miles på "ett par timmar" är ju tufft... Druvsockertabletter är enkelt och väger lite. Colting lägger väl på typ Red Bull också just för prestation, vill jag minnas. Men det är ju väldigt långt och man bör nog äta vettigare saker än glukos och koffein också. Om man inte har förberett med depåstopp hos vänner längs rutten måste man bära med energin i ryggsäck och det är nog det svåra tänker jag, att hitta rätt saker i lagom mängd. Grädde som Syster är inne på kanske kan funka om den är vispad innan? Eller smör, om man klarar att äta det som det är. Protein för mättnad, kan torkat kött vara nåt? Vätska är ju tungt så jag inbillar mig att det är det som får väga. 100miles är ett häftigt mål! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iAnna Postad 7 April, 2017 Share Postad 7 April, 2017 När min man sprang långa ultralopp på 15-20 tim, åt han inget extra glukos varken före, under eller efter loppet. Han hade med sig pemmikan och nötter och några bitar sidfläsk. Inte för att han kom på pallplats, men han kom i mål bland den övre tredjedelen. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EmiliaK Postad 7 April, 2017 Share Postad 7 April, 2017 On 2017-04-05 at 22:18, Zepp sade: De timmarna handlar garanterat om att man skall vara över lagrande tillstånd och inne i ett mer mer uttag ur energidepåerna! Träningen muskulärt och konditionsmässigt påverkas säkert inte mer än marginellt, men vill man ha stor tillgång till lagrade energidepåer så bör man vara fastande. Bara för att bevisa denna tes ytterligare maffade jag igår bara en timme efter måltid - som dessutom var kolhydratrik (pastagratäng, inte jag som lagade maten ?). Pulsen hoppade upp och ner som en jojo, vilket inte kom som en överraskning. Fettdrift is da shit! ? 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 7 April, 2017 Författare Share Postad 7 April, 2017 jesper, hur lägger du upp träningen för ett 100miles-lopp? Träna mycket, självklart, men ett sådant lopp springer man kanske inte på prov innan så (för att citera min egen träningstråd), Hur många mil i benen behöver man ha? Är det huvudsakligen MAF/lågpuls? Och hur långa pass (antar att de blir längst på lediga dagar)? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 Jag springer nästan enbart i MAF fart eftersom jag tränar annat som gör med hög puls. Man brukar säga att man klarar att springa sin veckomängd. Dvs att om du kör 3 löppass i veckan som tillsammans blir 5 mil så borde du klara att minst springa 5 mil. Detta under förutsättning att man haft kontinuitet i träningen och inte för långa uppehåll. Nu när värmen och våren kommer så ökar jag framför allt antal löppass men också längden på mina långpass, Planen är 4 timmars långpass på helgen och sedan så många 1 timmes pass jag får in i veckan, jag tänker då transportlöpning till och från jobb. plus min andra träning. Detta är dock inte optimalt men det är för att jag ska klara min andra träning som jag måste lägga upp det så här. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 8 April, 2017 Författare Share Postad 8 April, 2017 Shit, då borde jag klara ett 5-8 milslopp?! Coolt! Skulle inte utsätta mig för det (i dagsläget i alla fall) men så himla intressant! Det där med transportlöpning har jag funderat på; Har 12-13km till jobbet så tar jag bussen på morgonen med barnen när jag inte ska hämta dem, så borde jag kunna springa en längre sträcka, med omväg hem, på samma tid, för att kunna sprida de längre passen över veckan... Har upptäckt att POSE-metoden, som Maffetones kollega Ivan rekommenderar, har hänvisning till instruktörer i Göteborg. Funderar på att kontakta dem. Har läst boken och tittat på youtube-kursen men får lite ont ibland och det vill man ju inte ha på längre pass. Eller helst inte alls. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EmiliaK Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 Imorse sprang jag med min dotter som tränar inför ett lopp, det blev sammanlagt 4km varav 2 i snabb fart. Därmed har jag brutit min basperiod på 2 månader med enbart maf-träning. Jag kommer definitivt fortsätta maffa, men jag insåg idag att jag även behöver bygga upp de snabba muskelfibrerna. Så nu blir det maf varvat med intervallträning och "vanlig" löpning. Jag är oerhört tacksam att maffandet gav mig tillbaka lusten att springa. När jag började i februari var jag trött och vinterdeppig och kunde inte motivera mig själv till något annat än promenader och yoga. Idag var det helt underbart att få ta i lite, jag är hög på endorfiner och längtar redan till nästa pass (men för att inte chocka kroppen blir det nog med maf-puls). ? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 8 April, 2017 Författare Share Postad 8 April, 2017 57 minuter sedan, EmiliaK sade: Jag är oerhört tacksam att maffandet gav mig tillbaka lusten att springa. När jag började i februari var jag trött och vinterdeppig och kunde inte motivera mig själv till något annat än promenader och yoga. Idag var det helt underbart att få ta i lite, jag är hög på endorfiner och längtar redan till nästa pass (men för att inte chocka kroppen blir det nog med maf-puls). ? Underbart! Lyssna på kroppen och bygg i perioder, både aerobt och anaeobt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 På tal om att bonka... Fettdrift for the win.... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 8 April, 2017 Författare Share Postad 8 April, 2017 Jösses?!! "Bonka" känns inte som nåt att sträva efter... Jag är nog hellre "konstig" med mitt maffande... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 Lite skrämmande att se faktiskt! Och vi skall inte dra allt för långa slutsatser från ett Youtube-klipp! Och kommentarerna i klippet, "lack of fuel" tyder på/pekar mot brist av glukos för hjärnan i samband med rätt extrem fysisk ansträngning! För det första så stämmer detta rent teoretiskt.. men behöver inte alls vara hela sanningen! Det räcker med att kika på alla som dött under långa lopp vid varmt väder på grund av vattenförgiftning.. egentligen saltbrist/eldaresjukan! För det andra så är det kanske bara någon promille utav befolkningen som över huvud taget har fysisk och mental kapacitet för att hamna i ett sådant tillstånd! För det tredje.. de flesta andra har knappast förmågan/tränat såpass att de kommer i ett sådant tillstånd! För det fjärde.. de flesta med sunda vätskor bryter långt innan och inser att det krävs mer träning/annan kost/metabola förutsättningar.. eventuellt skiftar de hobby till trädgårdsskötsel/inredning/mode/annat! Iallafall till teorin om "Boinking", det handlar då om att man är så j*vla enveten och mentalt inriktad på att fullfölja en rätt extrem fysisk ansträning så att man tullar så mycket på glukosförådet att hjärnan får problem med sin energiförsörjning! Menna.. finns lösningar för detta oxå.. tillför rikligt med glukos under loppet, då har det visat sig att det kan tillkomma ytterligare problem! Dvs problem med matsmältningen! Och Phiney/Volek har studerat Ultramarathonlöpare, där både glukosanvändare och fettdrivna har varit framgångsrika! Och då visar det sig att den främsta fördelen.. iallafall de som kör mer fettdrift, är att de behöver äta mindre under ett sådant lopp och slipper således bryta på grund av magproblem! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 Sedan är jag så dum att jag tänker ställa upp på toughest också. Har fått igång ett gäng på jobbet att börja träna så tror vi är 11 stycken som ska köra... http://www.toughest.se/?gclid=CjwKEAjwlKLHBRDztKr6wMnRthMSJAALcT-s7xfKq7Xx3U20zSaNzDKpzrj-SNnKEOCTAptCs_6scRoCpofw_wcB 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 8 April, 2017 Författare Share Postad 8 April, 2017 Ja just det, hinderbana, va?! Det är en rejäl utmaning! Hur klarar ryggen det..? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 Min rygg är ett kapitel för sig Men hade jag följt läkarnas råd hade jag nog tagit livet av mig för länge sedan... på några sätt har jag min dåliga rygg att tacka för mycket.... LCHF och att springa långt... Mitt vänster ben hänger inte riktigt med längre när jag springer fort så då var jag tvungen att hitta utmaningar på andra sätt och då fick det istället bli tid eller distans. Jag tror faktiskt att all min träningen istort sett är bra för ryggen och att den stått emot bättre men vet såklart inte säkert. mitt psyke hade dock inte klarat att följa läkarnas råd som var att jag aldrig fick bära något tyngre än ett mjölkpaket eller ens dammsuga... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 14 minuter sedan, jesper sade: Min rygg är ett kapitel för sig Men hade jag följt läkarnas råd hade jag nog tagit livet av mig för länge sedan... på några sätt har jag min dåliga rygg att tacka för mycket.... LCHF och att springa långt... Mitt vänster ben hänger inte riktigt med längre när jag springer fort så då var jag tvungen att hitta utmaningar på andra sätt och då fick det istället bli tid eller distans. Jag tror faktiskt att all min träningen istort sett är bra för ryggen och att den stått emot bättre men vet såklart inte säkert. mitt psyke hade dock inte klarat att följa läkarnas råd som var att jag aldrig fick bära något tyngre än ett mjölkpaket eller ens dammsuga... Jag har skaffat en robotdammsugare! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MariaF Postad 8 April, 2017 Författare Share Postad 8 April, 2017 3 timmar sedan, jesper sade: Jag tror faktiskt att all min träningen istort sett är bra för ryggen och att den stått emot bättre men vet såklart inte säkert. mitt psyke hade dock inte klarat att följa läkarnas råd som var att jag aldrig fick bära något tyngre än ett mjölkpaket eller ens dammsuga... Jag tror det är jätteviktigt att hålla igång muskulaturen oavsett skada men det är klart att man kan göra det på olika sätt. Någonstans mellan vila och "ont ska med ont fördrivas" kanske är rätt lagom. Toughest är väl trycka, rycka, dra klättra, krypa... och det är ju definitivt allsidigt. Sen om det är nyttigt... ja, det lär du ju märka. Känns det bra att träna till så borde det vara ok. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleppa Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 Kör ingen extra träning för det. Kanske hybris men räknar med att jag är tillräckligt tränad ändå. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tobias Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 6 timmar sedan, Zepp sade: Lite skrämmande att se faktiskt! Och vi skall inte dra allt för långa slutsatser från ett Youtube-klipp! Och kommentarerna i klippet, "lack of fuel" tyder på/pekar mot brist av glukos för hjärnan i samband med rätt extrem fysisk ansträngning! För det första så stämmer detta rent teoretiskt.. men behöver inte alls vara hela sanningen! Det räcker med att kika på alla som dött under långa lopp vid varmt väder på grund av vattenförgiftning.. egentligen saltbrist/eldaresjukan! För det andra så är det kanske bara någon promille utav befolkningen som över huvud taget har fysisk och mental kapacitet för att hamna i ett sådant tillstånd! För det tredje.. de flesta andra har knappast förmågan/tränat såpass att de kommer i ett sådant tillstånd! För det fjärde.. de flesta med sunda vätskor bryter långt innan och inser att det krävs mer träning/annan kost/metabola förutsättningar.. eventuellt skiftar de hobby till trädgårdsskötsel/inredning/mode/annat! Iallafall till teorin om "Boinking", det handlar då om att man är så j*vla enveten och mentalt inriktad på att fullfölja en rätt extrem fysisk ansträning så att man tullar så mycket på glukosförådet att hjärnan får problem med sin energiförsörjning! Menna.. finns lösningar för detta oxå.. tillför rikligt med glukos under loppet, då har det visat sig att det kan tillkomma ytterligare problem! Dvs problem med matsmältningen! Och Phiney/Volek har studerat Ultramarathonlöpare, där både glukosanvändare och fettdrivna har varit framgångsrika! Och då visar det sig att den främsta fördelen.. iallafall de som kör mer fettdrift, är att de behöver äta mindre under ett sådant lopp och slipper således bryta på grund av magproblem! Som jag förstått det när det gäller att gå in i väggen så stänger kroppen ner för att säkerställa energi (glukos) till hjärnan. Är man ner van vid ketoner / fettdrift så behöver inte kroppen stänga ner eftersom energin är säkrad. Jag hörde om en studie där man tog muskelbiopsier på folk som boinkat och de hade inte helt slut på glukos! Förklaringen var enligt ovan. Tyvärr inga referenser, men tyckte det lät rätt logiskt. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tobias Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 11 timmar sedan, MariaF sade: Shit, då borde jag klara ett 5-8 milslopp?! Coolt! Skulle inte utsätta mig för det (i dagsläget i alla fall) men så himla intressant! Det där med transportlöpning har jag funderat på; Har 12-13km till jobbet så tar jag bussen på morgonen med barnen när jag inte ska hämta dem, så borde jag kunna springa en längre sträcka, med omväg hem, på samma tid, för att kunna sprida de längre passen över veckan... Har upptäckt att POSE-metoden, som Maffetones kollega Ivan rekommenderar, har hänvisning till instruktörer i Göteborg. Funderar på att kontakta dem. Har läst boken och tittat på youtube-kursen men får lite ont ibland och det vill man ju inte ha på längre pass. Eller helst inte alls. Tyvärr har jag (nog) ett värdelöst "pose steg", men gick en kurs av en certifierad coach för något år sen. Rekommenderas! jag inte läst någon bok i ämnet men jag gillade att fokus på kursen inte låg på fotisättningen utan på annat (som skulle resultera i bra fotisättning), kadens mm. Har funderat på att gå den igen. jag gick kurs hos http://www.bgmsanalys.se/pose/pose.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Angelico Postad 8 April, 2017 Share Postad 8 April, 2017 Jag skulle vilja förstå lite mer av detta med vilopuls/maxpuls och även VO2 max. Är det någon av er som kan förklara detta vore jag glad Har börjat använda ett fitbit armband sedan bara ett par dagar, så så mkt statistik finns inte än. Men min vilopuls är ganska hög, med tanke på att jag tränar så mkt som jag gör och aldrig upplever mig anfådd eller trött vid dagliga aktiviteter. Jag har nog alltid fått ganska höga siffror på vilopuls de få gånger jag mätt den genom åren, typ 60-65. Nu med ett par dagars loggande är den 70. Jag tvivlar på att jag skulle kunna minska min vilopuls om den inte minskat av den träning jag redan gör, eller har jag fel? I appen ser jag att min puls varit nere på 64 ett par tillfällen när jag sov men vanligtvis ligger den på ca 68-71 när jag bara sitter och glor. Samtidigt är , enligt fitbit min VO2 max 37-42 och det räknas i appen som excellent för min ålder och mitt kön. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts