Peter B Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Hmmm 10 timmar sedan, MariaF sade: Män tycks ofta ha en stadigare och lägre puls en kvinnor (ovetenskaplig uppfattning jag fått efter diskussioner här och på andra ställen) och ha lättare för att maffa... Hmmm...jag har inte riktigt gett mig in på det här för att jag tycker att det låter nästan omöjligt att ligga på en puls runt 130...och att det samtidigt ska föreställa fysisk aktivitet...var det "max-puls" - ålder? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Jag tror att det är som så, att när man är otränad så är det nästan omöjligt att hålla sig på "teoretiskt riktig" Maffe-puls, för den hamnar man på redan när man knyter löparskorna! Såå.. med Maffes tankar i huvudet så torde det snarare handla om att omväxlande gå och jogga, trots att pulsen åker upp och ner. Och det första målet då borde vara att kunna jogga/gå samma sträcka/samma tempo med stabilare och lägre puls? Som de säger, är man otränad så tar det iallafall ett halvår eller ett år innan man kommit till en nivå där träningen startar på allvar. Och under den tiden händer en del i kroppen som gör att man blir mer kapabel att springa i lämpligt tempo. Det första som lär hända är främst utvecklande utav nya och tätare nervbanor, mer anpassade för det som man tränar, sen så ökar syreupptagningsförmågan och fler små kärl för att försörja musklerna med främst syre, sen stärks senor och ligament, och sist men inte minst så ökar de muskelceller man tränar. Sen.. om ett halvt/helt år så är man mer kapabel att bränna av lite energi utan att kräkas/kvävas på kuppen? För det är i slutändan hur mycket energi du klarar av att bränna per tidsenhet/uthålligt, som avgör hur fort det går över en längre tid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 100 miles, nja tror inte det passar mitt tålamod. Jag nöjer mig nog med att springa Lidingöloppet 30km på 2:39. Det är ju trots allt gymmande och styrketräning jag satsar på och lite husbehovsjogging med hunden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 1 timme sedan, Melker sade: 100 miles, nja tror inte det passar mitt tålamod. Jag nöjer mig nog med att springa Lidingöloppet 30km på 2:39. Det är ju trots allt gymmande och styrketräning jag satsar på och lite husbehovsjogging med hunden. Kanske testa att springa/gå/lufsa 30km med MAF-puls...? Kan ju bli intressant som jämförelse! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Jag hade på mig pulsmätaren på squaredans igår, och försökte dansa varje dans; det gick nästan. I början fick jag upp pulsen till 122 (lagom), men senare på kvällen, efter pausen, kom jag aldrig over 110. Trots att jag blev lätt svettig (men det är väl som jag trodde: hjärnan går på högvarv; det höjer inte pulsen tydligen :-) ). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmiliaK Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Igår sprang jag en mil på Blodomloppet, tänkte att ni kunde vara intresserade att höra hur det gick eftersom jag nästan bara kört Maf-träning inför det. Visserligen har jag inkluderat några snabbare pass (bl.a intervaller) under sammanlagt tre veckor, men att hålla hög fart i så pass lång tid är jag inte van vid. Tyvärr höll jag på att missa starten så jag sprang säkert två km med hög puls som "uppvärmning". Så när jag sprang över startlinjen var pulsen redan skyhög. Lyckades ändå komma in i ett lagom hårt tempo, fr.a. efter 5 km kände jag mig väldigt stark - t.o.m. i uppförsbackarna (trots att jag vanligtvis springer i platt terräng). Sluttiden blev 1.02.30 vilket jag är nöjd med med tanke på omständigheterna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Imorgon är det min tur att springa Blodomloppet, dock bara 5 km. Jag kör ju lite blandad träning, intervaller, jogging och ett och annat MAF-pass. Vet inte om det är mest effektivt eller så men man blir inte uttråkad iallafall :-) Har en målsättning på att komma under 30 min, vi får väl se hur dagsformen är. Någon liten förbättring från förra årets tid på 32.40 ska jag väl åtminstone lyckas med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmiliaK Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 19 minuter sedan, IML sade: Imorgon är det min tur att springa Blodomloppet, dock bara 5 km. Jag kör ju lite blandad träning, intervaller, jogging och ett och annat MAF-pass. Vet inte om det är mest effektivt eller så men man blir inte uttråkad iallafall :-) Har en målsättning på att komma under 30 min, vi får väl se hur dagsformen är. Någon liten förbättring från förra årets tid på 32.40 ska jag väl åtminstone lyckas med. Det låter som ett bra träningsupplägg. Jag älskar att maffa, men tiden räcker inte alltid till och då känns det mer effektivt att köra lite hårdare. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 För att fortsätta mina utläggningar om Maffe och träning över huvudtaget. Jag tror att Maffes metoder/teorier stämmer bättre på folk som redan är kapabla att jogga/springa en mil utan att bli sjukskrivna en vecka efteråt? Såå, allt innan är förträning, för att bli en löpare/joggare? Det är lite samma som med LCHF, det räcker lixom inte alltid att man har rätt macrokomposition för att man skall bli frisk, ung, smal, snygg, lycklig och framgångsrik? Utan man kan uppnå flera utav de målen trots att man inte äter LCHF.. iomed att de rätt ofta har andra orsaker. Iallafall fördelen med LCHF är att kroppen som regel förbränner det man äter och som regel blir bättre på att förbränna det man äter. Man blir lixom ingen maratonlöpare för det! Utan då behövs oxå träning.. gärna en kombo av LCHF och träning. Oså finns det ingen rättvisa här i världen.. min bror som springer halv och hel-maraton äter inte LCHF, men har en puls som påminner om när jag går till brevlådan! Oandrasidan så har han tränat mer än mig.. är det inte orättvist säg? Och jag har skrivit det förut tror jag, iallafall när han gick från halv till helmaraton så sänkte han sin puls på träningen! Det är typ Maffe vad jag förstår, han tränade då delvis andra muskelceller.. men som någon klokt pepåkat man får oxå ett annat steg på ett lägre tempo, varvid han fick jordens träningsvärk.. med ny puls och nytt steg! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 30 minuter sedan, Zepp sade: Jag tror att Maffes metoder/teorier stämmer bättre på folk som redan är kapabla att jogga/springa en mil utan att bli sjukskrivna en vecka efteråt? Iallafall fördelen med LCHF är att kroppen som regel förbränner det man äter och som regel blir bättre på att förbränna det man äter. Utan då behövs oxå träning.. gärna en kombo av LCHF och träning Vet du, jag tror precis tvärtom! Jag tror det lämpar sig absolut bäst för den som går från otränad och börjar med MAF. För den personen jagar oftast inga tider utan är mer angelägen att palta sig ut. All tidshets, "springa i lugnt 4:30-tempo" eller "idag blev det bara 25km" är oerhört stressande för de flesta som är nybörjare, det är liksom utopiskt. Likaså är det frustrerande för en som springer långt eller fort att sänka sin puls eftersom detta med resultat sitter så djupt rotat i oss. Maffetone förespråkar i princip LCHF- och har gjort så sedan tidigt 80-tal i alla fall. För mig hände inte mycket på valkarna innan MAF men det gröper ur dem nu. Tyvärr gröper det ut de kvinnliga fettkuddarna högre upp också men det är nog pga brist på östrogen (förklimakteriet) och ett lätt ställe att plocka fett på. Jag har inte en enda BH som passar längre, varken kupstorleken eller runt bröstkorgen. Men vikten står still på samma siffra som innan MAF. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 2 minuter sedan, MariaF sade: Vet du, jag tror precis tvärtom! Jag tror det lämpar sig absolut bäst för den som går från otränad och börjar med MAF. För den personen jagar oftast inga tider utan är mer angelägen att palta sig ut. All tidshets, "springa i lugnt 4:30-tempo" eller "idag blev det bara 25km" är oerhört stressande för de flesta som är nybörjare, det är liksom utopiskt. Likaså är det frustrerande för en som springer långt eller fort att sänka sin puls eftersom detta med resultat sitter så djupt rotat i oss. Maffetone förespråkar i princip LCHF- och har gjort så sedan tidigt 80-tal i alla fall. För mig hände inte mycket på valkarna innan MAF men det gröper ur dem nu. Tyvärr gröper det ut de kvinnliga fettkuddarna högre upp också men det är nog pga brist på östrogen (förklimakteriet) och ett lätt ställe att plocka fett på. Jag har inte en enda BH som passar längre, varken kupstorleken eller runt bröstkorgen. Men vikten står still på samma siffra som innan MAF. Mnjae.. det är nog tveeggat? Och det kan ioförsej vara bra att slippa hetsen.. bara man pallrar sig ut. Jag tänkte nog mer på hur man "mäter framgången"! Och det kan för övrigt oxå vara en extra sporre med ytterligare en elektronisk gismo att kika på speciellt om den går att koppla till smartphonen? Det kan lätt bli som om man mäter sina framgångar med LCHF via ketonhalt, vikt eller något annat och inte hälsa eller longevity! Finessen med Maffe som jag ser den är att kunna springa allt snabbare med samma puls, helst oxå stabilare puls? Altså då pratar vi vår löpförmåga och inget annat.. trots att allt det andra oftast är viktigare. Grejen med att ta ut sig helt på korta ruscher är att det inte ökar ens uthållighet/kondition mer än lite grand. Och varför är uthållighet/kondition viktigt då, jo för att det i sig är ett tecken på en frisk kropp, som bonus så blir man inte lika lätt trött, man återhämtar sig lättare, mera stresstålig, osv. Det är altså inget självändamål att kunna springa ett helt eller halvt maraton.. utan det betyder mest att man är frisk och vältränad. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 Eftersom Maffetone coachar långdistanslöpare så är naturligtvis det målgruppen men hans grundfilosofi är "Hälsa framför allt. Om du inte håller dig frisk och skadefri, så kan du inte träna!" Så springa snabbare på samma puls kommer ändå i andra hand, åtminstone för coachen. Man behöver inte vara vare sig frisk eller vältränad för att springa hela/halva maraton, tyvärr. Många pressar sin kropp över förmågan... Lindar fötter och knän eller äter ipren kontinuerligt eller... Det är många gånger jag börjat kommentera i nåt löparforum för att bara radera det innan det går iväg. Jag trodde ju också på No pain, No gain för inte alls länge sen... Jag hamnar ibland i diskussion med killarna (25-årsåldern) på jobbet som anser sig väldigt hälsosamma. För de är vältränade. De stoppar i sig diverse kemikalier, äter ensidigt (man blir fet av fett och kvalitetstillskott är för dyrt) och ställer väckarklockan för att hinna träna innan jobbet. Det gillar jag med Maffetone; han avråder från att minska sömnen (träning=arbete+vila), han rekommenderar riktigt och kvalitativ (ekologisk) mat, tittar på total stress istället för att separera jobbstress från träningsstress eller hämta-på-dagis-stress. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2017 Share Posted May 18, 2017 Jodå fast jag har främst focuserat på själva syftet med lågpulsträning, det funkar även utan LCHF så det är ett kapitel för sig. Men som hela hans filosofi eller iallafall stora delar utav den är i princip Lågpulsträning och LCHF/Paleo. För det är ju som Colting oxå skriver.. det är ett ensidigt focus på att fylla på glykogendepåer, det spelar lixom heller ingen roll om du har en syreupptagningsförmåga som en häst, om du ständigt är sjuk. Så det knepiga är att fylla på hälsodepåerna.. glykogendepåer kan man fylla hur enkelt som helst samtidigt som man tankar bilen på den lokala macken.. om nu detta är något man funderar på skulle kunna vara avgörande, vilket det väldans sällan är! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 19, 2017 Author Share Posted May 19, 2017 On 2017-04-08 at 21:58, Tobias sade: jag gick kurs hos http://www.bgmsanalys.se/pose/pose.htm Nu har jag kontaktat dem, så får vi se vad det blir av detta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 20, 2017 Author Share Posted May 20, 2017 Efter kvällens lilla tur inser jag att jag missförstått Dr M hela tiden. Det är ju inte "180 minus fysisk ålder" utan "180 minus upplevd ålder" och eftersom jag aldrig blev äldre än 28 så... förklarar ju det hela saken! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 13 timmar sedan, MariaF sade: Efter kvällens lilla tur inser jag att jag missförstått Dr M hela tiden. Det är ju inte "180 minus fysisk ålder" utan "180 minus upplevd ålder" och eftersom jag aldrig blev äldre än 28 så... förklarar ju det hela saken! Härligt ...då har jag ju MAF:at hela tiden när jag kör på 160 i puls på mina pass. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Och den här 50-åringen (nästan) har tydligen precis fyllt moppe ? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 Jag kom ihåg min pulsmätare igår, att testa hem-promenad. Det börjar bra med bara uppför och uppför; fick ta det lite lugnt för att försöka hålla mig under 130...och med rapport från pulsmätaren var 100:e meter gick det bra. Sedan konstaterade jag att när det väl blev platt, eller t.o.m. utför, så fick jag ta I ordentligt för att komma over 110. Snudd på jogga. Snittpuls 116; maxpuls 138. Maxtempo påstår den var 3 minuter per km; där vet jag inte vad den tänkte på. Snittempo 11:19 min/km later mycket rimligare. Drygt sex km, inkl nedvarvning. En timme tolv minuter . Det tog mig ett bra tag att inse att det jag tyckte lät som "varv till minuten: sex sekunder" var "varvtid: en minut sex sekunder". Det är bara att bestämma sig: alla dagar jag inte ska ut och dansa får jag se till att gå hem. Och kanske plocka fram joggingskorna? Jag såg dem häromveckan... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 Det går inget bra för mig... igen... Eller ja, orken är det inget fel på men min puls är inte stabil. Igår gjorde jag en träningsbelastningstest i vila med pulsklockan. Det är en analys av pulsvariabilitet för att fastställa allmän belastning där 1 är en låg belastning och 100 är en mycket hög belastning. Jag hade 100... Just igår hade jag sovit dåligt men jag funderar på varför det känns som att jag har hjärtklappning lite då och då? Pulsen kan alltså ligga på 100 i vila? Inte lätt att maffa då... I förrgår när jag joggade struntade jag i min favvo-coach för jag kunde knappt gå på MAF-puls. Låg på ett pulsintervall mellan 163-179 över 50% av rundan (12km, inte så snabbt med blandat asfalt, grusväg och kalhygge med massa pinnar). MAF-intervallet lyckades jag pricka 1% av tiden enligt appen... Funderar på vad jag gör annorlunda nu för jag är inte direkt stressad vad jag vet. Åtminstone inte mer än vanligt. Inga omöjliga deadlines på jobbet eller så. Kan det vara östriolkrämen jag testar? Påverkar den pulsen? Jag testade 5-htp som är ett förstadie till serotonin/melatonin och upplevde samma sak, känsla av hjärtklappning. Kan det vara mitt förklimakterie och de preparat jag testar för det som får min puls att dra iväg? Blodtrycket verkar superlågt igen också. Tänk vad enkelt det var när jag bara sprang..?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 3 timmar sedan, MariaF sade: Det går inget bra för mig... igen... Eller ja, orken är det inget fel på men min puls är inte stabil. Igår gjorde jag en träningsbelastningstest i vila med pulsklockan. Det är en analys av pulsvariabilitet för att fastställa allmän belastning där 1 är en låg belastning och 100 är en mycket hög belastning. Jag hade 100... Just igår hade jag sovit dåligt men jag funderar på varför det känns som att jag har hjärtklappning lite då och då? Pulsen kan alltså ligga på 100 i vila? Inte lätt att maffa då... I förrgår när jag joggade struntade jag i min favvo-coach för jag kunde knappt gå på MAF-puls. Låg på ett pulsintervall mellan 163-179 över 50% av rundan (12km, inte så snabbt med blandat asfalt, grusväg och kalhygge med massa pinnar). MAF-intervallet lyckades jag pricka 1% av tiden enligt appen... Funderar på vad jag gör annorlunda nu för jag är inte direkt stressad vad jag vet. Åtminstone inte mer än vanligt. Inga omöjliga deadlines på jobbet eller så. Kan det vara östriolkrämen jag testar? Påverkar den pulsen? Jag testade 5-htp som är ett förstadie till serotonin/melatonin och upplevde samma sak, känsla av hjärtklappning. Kan det vara mitt förklimakterie och de preparat jag testar för det som får min puls att dra iväg? Blodtrycket verkar superlågt igen också. Tänk vad enkelt det var när jag bara sprang..?! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig... vet att stress och sömnbrist har stor påverkan men övergångsåldern och hormoner är nytt för mig i sammanhanget. Var betydligt yngre när jag läste och började maffa... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 5 minuter sedan, jesper sade: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig... vet att stress och sömnbrist har stor påverkan men övergångsåldern och hormoner är nytt för mig i sammanhanget. Var betydligt yngre när jag läste och började maffa... Och här är både övergångsålder och MAF nytt... men jag kämpar på... ibland går det och annars springer jag väl bara... Antar att de flesta som anlitat Dr M som coach och de han skaffat erfarenheterna av, inte börjat långdistansträna som 45+... Fast han tar iofs upp äldre atleter också så man vet ju inte... Letar nog mer efter ursäkter till det dåliga resultatet (i bemärkelsen få ner pulsen medan jag joggar) så att jag inte ska ge upp helt. För ibland känns det ju rejält motigt. Sedan kan det ju vara nån som vet lite mer om (kvinno)hormoner än vad jag gör som kan komma med nån pusselbit, man vet ju aldrig. För att det hänger ihop, insulinet, D-vitaminet, serotoninet, östrogenet, testosteronet... Det har jag i alla fall fattat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 Hittade några intressant blogginlägg av Dr Maffetones kompis Ivan Rivera-Dominguez (tror han ansvarar för Maffetones hemsida) när jag sökte på hormoner (lite tyngre engelska än många andra har men väldigt intressant bloggare); https://runninginsystems.com/2016/09/18/its-almost-impossible-to-do-an-easy-workout-when-youre-stressed/ Fick det till att det inte går att träna aerobt när man är stressad för kroppen väljer hellre glukos som energikälla då. Och hög puls ger anaerob förbränning. Hm... Känns som att jag hamnar tillbaka här varenda gång jag funderar över min kropps reaktioner. Måste vara nåt med detta jag inte riktigt kan/vill ta till mig... https://runninginsystems.com/2015/08/20/ben-greenfield-fitness-on-exercise-and-the-menstrual-cycle/Periodiserad träning... Kanske kan vara nåt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted May 25, 2017 Share Posted May 25, 2017 Jag tror att vi stressar upp oss när vi jämför oss med gamla tider och erfarenheter. Mitt råd är att hålla kylan och lita på MAF. Är pulsen hög så gå eller lufsa så att pulsen blir rätt. Njut av att kunna vara ute och vårda kroppen. Avspänning är mitt nya ledord. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmiliaK Posted May 25, 2017 Share Posted May 25, 2017 Är inte heller någon expert på hormoner, men har märkt att stress, sömnbrist och dagsform kan påverka pulsen. Är jag riktigt trött struntar jag hellre i att träna, försöker lyssna på kroppen. Och ibland är det bättre med en promenad. För egen del går det bra att maffa nu. Pulsen håller sig stabil och jag kan jogga så gott som hela vägen, även om det fortfarande går långsamt. Senaste gångerna har jag slagits över att min andning är så lugn, som om jag inte ansträngde mig alls. Så hade det bara varit för flåset hade jag nog kunnat jogga hur långt som helst, men till slut känns det ändå lite i musklerna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 MariaF: Jag är nog i ungefär samma hormonhärva som du, och försöker också bena ut vad som påverkar både träning, vätskeansamlingar och annat. När det gäller MAF så tycker jag att dagsform och särskilt dålig sömn kan påverka jättemycket, likaså var i menscykeln man befinner sig. Och att lämna blod skall vi inte tala om, då är pulsen helt knas i flera veckor efteråt. En annan sak jag märkt är att uppvärmningen spelar stor roll, särskilt om jag har en dålig dag. Börjar jag öka tempot för tidigt så får jag oftast inte ordning på pulsen under resten av rundan. Sen har jag på sistone även fått "materialproblem", som påverkar pulsmätningen. Det känns som om själva bandet till pulsmätaren har blivit knasigt, och att kontakten fungerar lite sisådär. Detta är extra tydligt på morgonen när jag kör HRV-appen, eftersom den är extra känslig. Det brukar krävas väldigt mycket blöta under bandet, samt att jag lyfter och släpper det ett antal gånger innan mätningen lugnar sig och blir trovärdig. Likaså så har det börjat tjorva när jag springer, så att pulsen kan bli lite vad som helst. Samma då, om jag lyfter och släpper bandet en gång eller två så rättar mätningen till sig igen (i alla fall en stund). Kan vara dags för batteribyte i mätaren, och hjälper inte det så får jag testa att köpa ett nytt band. Snabb uppdatering om min egen MAF-träning: Jag tyckte för ett par veckor sedan att jag stod och stampade i MAFfandet. Jag gick och gick (för att springa är inte att tänka på) och kände inga framsteg. Dessutom hade jag några veckor tidigare lämnat blod, så tiderna hade snarare försämrats än förbättrats. I ren frustration började jag lägga in en liten springsnutt mitt i MAF-promenerande, för att liksom ruska om kroppen och påminna den om att en promenad knappast är maxfart. Detta har fungerat förvånansvärt bra, faktiskt. Promenad i 7-10km, 4-6km löpning och avsluta med 4-6km promenad. Visst rakar pulsen iväg så fort jag börjar springa, men den håller sig i alla fall runt 170 i 7-minuterstempo och strax under 180 när jag joggar i 6,20-tempo. Det är lågt, för att vara mig. Och det märkligaste av allt - när jag slutar springa så kan jag faktiskt komma ned i MAF-puls igen under den avslutande promenaden! Och efter att jag började lägga in dessa springpass, så händer det av och till att jag inte ens kan komma upp i MAF-puls även om jag promenerar så fort som mina taxben orkar bära mig. Så kroppen mådde nog bra av att bli lite omruskad 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 8 minuter sedan, Fnutt sade: Sen har jag på sistone även fått "materialproblem", som påverkar pulsmätningen. Det känns som om själva bandet till pulsmätaren har blivit knasigt, och att kontakten fungerar lite sisådär. Detta är extra tydligt på morgonen när jag kör HRV-appen, eftersom den är extra känslig. Det brukar krävas väldigt mycket blöta under bandet, samt att jag lyfter och släpper det ett antal gånger innan mätningen lugnar sig och blir trovärdig. Likaså så har det börjat tjorva när jag springer, så att pulsen kan bli lite vad som helst. Samma då, om jag lyfter och släpper bandet en gång eller två så rättar mätningen till sig igen (i alla fall en stund). Kan vara dags för batteribyte i mätaren, och hjälper inte det så får jag testa att köpa ett nytt band. Blå gel som finns att köpa på apoteket... och glöm inte att tvätta av bandet i ljummet vatten och tvål efter varje runda... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 2 minuter sedan, jesper sade: Blå gel som finns att köpa på apoteket... och glöm inte att tvätta av bandet i ljummet vatten och tvål efter varje runda... Det kan vara värt ett försök, tack för tipset! Det är bara nu på slutet som det har börjat bli så här konstigt, tidigare fungerade det jättebra. Och idag var bandet helt nytvättat, men pulsen under löpningen mättes ändå under långa stunder till under 100 med lite peakar upp till 190. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 26, 2017 Share Posted May 26, 2017 Kan ju vara batteriet också... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 26, 2017 Author Share Posted May 26, 2017 4 timmar sedan, Fnutt sade: En annan sak jag märkt är att uppvärmningen spelar stor roll, särskilt om jag har en dålig dag. Börjar jag öka tempot för tidigt så får jag oftast inte ordning på pulsen under resten av rundan. Jag tyckte för ett par veckor sedan att jag stod och stampade i MAFfandet. Jag gick och gick (för att springa är inte att tänka på) och kände inga framsteg. Dessutom hade jag några veckor tidigare lämnat blod, så tiderna hade snarare försämrats än förbättrats. I ren frustration började jag lägga in en liten springsnutt mitt i MAF-promenerande, för att liksom ruska om kroppen och påminna den om att en promenad knappast är maxfart. Detta har fungerat förvånansvärt bra, faktiskt. Promenad i 7-10km, 4-6km löpning och avsluta med 4-6km promenad. Men jösses vad intressant! Just idag stod jag och pratade med grannen som sa att hon märkt att hon måste värma upp längre tid numera (hon är 4-5år äldre än mig) annars orkar hon inte springa sin vanliga runda. Det skulle kunna vara en pusselbit! Jag har märkt att jag börjat få ont i käkarna så jag är nog mer stressad än jag tror. En annan möjlig pusselbit! Efter blodgivning har jag inte märkt nåt speciellt men det kan ju vara för att jag inte har något normaltillstånd - om nu inte oregelbundenhet är just mitt normaltillstånd... Det där med att ruska om låter superintressant! Kan definitivt vara värt att prova! Det jobbiga är ju när man strosar i nedförsbackar och pulsen drar iväg... men håller man ut då och "ruskar lite" en del av rundan så kan det bli lättare, kanske... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 27, 2017 Share Posted May 27, 2017 Maffa och sedan "ruska om" lite ibland. Ja, distanspass i kombination med intervallpass är ju ett gammalt klassiskt träningsrecept, kul att det återupptäckts ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 27, 2017 Share Posted May 27, 2017 On 2017-05-24 at 17:29, MariaF sade: 14 timmar sedan, MariaF sade: Men jösses vad intressant! Just idag stod jag och pratade med grannen som sa att hon märkt att hon måste värma upp längre tid numera (hon är 4-5år äldre än mig) annars orkar hon inte springa sin vanliga runda. Det skulle kunna vara en pusselbit! + 1 på detta. Det verkar gälla både för åldern och för LCHF. Jag känner tydligt att jag måste värma upp långsamt och ganska länge annars funkar det inte bra för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 27, 2017 Author Share Posted May 27, 2017 17 minuter sedan, Melker sade: Maffa och sedan "ruska om" lite ibland. Ja, distanspass i kombination med intervallpass är ju ett gammalt klassiskt träningsrecept, kul att det återupptäckts ? Gammalt, ja. Klassiskt, ja. Men inte MAF. Och det är MAF denna tråd handlar om. Man måste inte följa coachens tips utan kan gå tillbaka till "No pain, No gain" om man vill. Lång backe. Kort backe. Intervaller. Löpskolning. Men det är inte MAF. Att lägga in lite intervaller i träningen är inget Maffetone rekommenderar, han rekommenderar snarare hela lopp som intervall (några veckor av anaerob träning för att sedan större delen av året träna aerobt). Men man FÅR prova klassiska tekniker om man vill. När frustrationen över att ens kropp inte beter sig som exemplen i skolboken sätter in kan det lätta stressen över träningen. Och stress påverkar pulsen. För min egen del känns det som att jag går tillbaka i utvecklingen igen, och det är frustrerande eftersom jag tror så stenhårt på Maffetones koncept och det är den enda träning jag testat som minskat mina valkar, gett mig så mycket mer ork i vardagen samt fått mig att flåsa mindre så jag kunnat jogga utomhus under vintern (problem med luftrören annars). Syftet med detta är för min del att lära kroppen utnyttja fett som bränsle så effektivt som möjligt men just nu går jag mest på glukos. Så man FÅR träna som man vill men det är då inte nödvändigtvis MAF. Om det nu är MAF man är ute efter. Inte alla är det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 27, 2017 Share Posted May 27, 2017 @mariaF Vet du att du är glukosdriven? Har du testat att mäta? Jag tycker du ska fokusera på de positiva delarna av resultatet dvs. Orken, valkarna och flåset sedan löser det andra sig (tror jag) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 27, 2017 Author Share Posted May 27, 2017 Nej, jag har inte mätt men jag har mycket sug efter kolhydrater och efter ett träningspass, med eller utan MAF, får jag stora darren i kroppen om jag inte äter direkt. Jag vill absolut fortsätta, nu har jag ju konstaterat att det är stress inblandat - igen. Inte helt ovanligt om man säger så... Idag ska jag styrketräna, har köpt pallkragar i kampen mot sniglarna som äter upp min köksträdgård och ska skotta jord. Biceps kan jag nog stå ut med! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Tycker du ska mäta för att få veta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 28, 2017 Author Share Posted May 28, 2017 Mäta ketoner, menar du? Hm... Jag är väldigt kluven till det. Det finns en del test jag skulle vilja göra, Coltings stora test hos Werlabs, tex eller hormontester, men ketoner känns onödigt. Jag äter inte så strikt LCHF, känslosuget ställer till det mellan varven, och jag har aldrig smakat vare sig aceton eller ammoniak i munnen vad jag minns. Men visst har du rätt, att mäta är att veta. Idag maffade jag på löpbandet. Det gick över förväntan. Jag höjde "tillåten puls" något, från 138 till 145, iom att jag uppenbart har stressreaktioner. Sen vad de kommer sig av vet jag inte riktigt, det finns några teorier om både hormoner och jobb. Jag joggade långsamt, ca 7km/tim enligt bandet, och när pulsen gick upp stannade jag 5sek och banne mig, pulsen hoppade snabbt ner 7-10bpm. Förvånansvärt länge kunde jag jogga på en puls mellan 138-143 under längre stunder. Varje gång jag höjer hastigheten på bandet hoppar pulsen 4-5bpm och då hoppade jag snabbt av, stod still 5sek, och genast var den nere igen. Måste vara hjärnspöken, dvs oro/förväntan att pulsen ska gå upp när jag höjer farten ett snäpp, som får pulsen att faktiskt öka. Så just ikväll känns maffandet positivare igen, får tacka åskan för det! Snacka om att det går upp och ner... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Fast iallafall mäta efter ett längre MAF pass tor jag skulle säga en del. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Ett inslag på medlemssidorna där intervjuar Ivor Cummins dr Mark Cucuzzella, som utvecklar MAF tankarna på sitt sätt. ungefär: - I jakten på min bästa form (en slags drog/njutning) äventyrar jag min hälsa. Men Om jag sätter hälsan först, kan jag tryggt komma i form.... - - om man startar för hårt väljer kroppen att gå på socker men en lugn uppvärmning och MAF-tempo får kroppen att välja fett som energi... Stay cool trust MAF! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 On 2017-05-29 at 13:54, jesper sade: Fast iallafall mäta efter ett längre MAF pass tor jag skulle säga en del. Tänkte på detta medan jag tränade nu i eftermiddag... Finns det andra MAF-pass än långa...? 2 timmar sedan, Mr Big sade: Ett inslag på medlemssidorna där intervjuar Ivor Cummins dr Mark Cucuzzella, som utvecklar MAF tankarna på sitt sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 On 2017-05-27 at 08:24, jesper sade: @mariaF Vet du att du är glukosdriven? Har du testat att mäta? Jag tycker du ska fokusera på de positiva delarna av resultatet dvs. Orken, valkarna och flåset sedan löser det andra sig (tror jag) Mm, tror jag med.. fast det tar antagligen betydligt längre tid än vad folk som regel inbillar sig! Men alla framsteg mot de bättre är som regel framsteg! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 On 2017-05-27 at 09:41, MariaF sade: Nej, jag har inte mätt men jag har mycket sug efter kolhydrater och efter ett träningspass, med eller utan MAF, får jag stora darren i kroppen om jag inte äter direkt. Jag vill absolut fortsätta, nu har jag ju konstaterat att det är stress inblandat - igen. Inte helt ovanligt om man säger så... Idag ska jag styrketräna, har köpt pallkragar i kampen mot sniglarna som äter upp min köksträdgård och ska skotta jord. Biceps kan jag nog stå ut med! Hade jag oxå när jag tränade, iallafall i början och innan LCHF! Är man inte stressad så är det i princip något fel på en.. eller så är man singel, arbetslös och inte bryr sig! Och när du väl lärt dig att hålla mördarsniglarna stången så återstår sen bara mördarhararna, mördarrådjuren och mördarälgarna! Iallafall, inte för att jag vill utöka din stress.. men du borde ta jaktlicens och sen fixa vapenlicens oxå! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 21 timmar sedan, Zepp sade: Iallafall, inte för att jag vill utöka din stress.. men du borde ta jaktlicens och sen fixa vapenlicens oxå! Det är väl mest väntan så det borde vara meditativt och avstressande..? Alla jägare hävdar ju att de är jägare just för att vara ute i naturen, inte för att få nåt byte... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 7 minuter sedan, MariaF sade: Det är väl mest väntan så det borde vara meditativt och avstressande..? Alla jägare hävdar ju att de är jägare just för att vara ute i naturen, inte för att få nåt byte... Fast du får hur som helst inte skjuta dem på din tomt om den ligger i stadsplanerat område! Utan du får arrenderar jaktmarkerna utanför din tomt. Nämenaltså, jakt är som fiske, en stund för kontemplation ute i naturen med Termos och något att äta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 1 timme sedan, Zepp sade: Fast du får hur som helst inte skjuta dem på din tomt om den ligger i stadsplanerat område! Utan du får arrenderar jaktmarkerna utanför din tomt. Nämenaltså, jakt är som fiske, en stund för kontemplation ute i naturen med Termos och något att äta. Inget stadsplanerat område här, inte! Det heter nåt annat som jag inte kommer ihåg nu... Sammanhållen bebyggelse, eller nåt sånt. Täppan avslutas med egen liten skogsdunge. Jogging är också kontemplation... Och då slipper jag lära mig uppskatta avstånd för det går nog inte... att lära sig alltså! Jagade ju förresten älg under ett par av MAF-passen i förra veckan. Igår blev det löpband igen. Då körde jag till pop/rock så kontemplationen uteblev. Som jag skrev tidigare stannar jag till några sekunder ibland och det har banne mig min klocka upptäckt... Tidigare visade den aningen mer än löpbandet men nu när jag stannar till lite blir distansen något kortare. Kan man lura den på nåt sätt, tro..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmiliaK Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Igår gjorde jag ett nytt Maf-test för första gången på nästan två månader. Varvtiderna har blivit ännu sämre! Note to self: sluta med Maf-testen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 52 minuter sedan, EmiliaK sade: Igår gjorde jag ett nytt Maf-test för första gången på nästan två månader. Varvtiderna har blivit ännu sämre! Note to self: sluta med Maf-testen! Jag började med lågpulsträning i november, och min första test gav tiden 7,44. Följande tester gav 7,40(!), 8,04, 8,14 och 8,28. Inte riktigt vad jag hoppats på. Jag bestämde mig då för att öka pulsen med fem slag enligt en, eller båda, av "reglerna" om att vara vältränad och/eller äldre. De två tester jag hunnit med sedan dess gav tiderna 7,29 och 7,23. För kort tid för att dra någon slutsats, men ändå... Vad jag vill ha sagt med detta är att man kan kanske inte följa "regelverket" slaviskt. Jag tror på teorin, men jag kan hålla med de skeptiker som säger att 180 - ålder är ett för trubbigt instrument, man måste nog testa sig fram till vad som passar en själv. Tilläggas bör kanske att jag inte följer resten av "regelverket" heller fullt ut, jag använder MAF-pulsen som medel, inte tak, och jag styrketränar någorlunda regelbundet. Plus att jag kör en del intervaller, så Ni får ta det här inlägget för vad det är, en stillsam fundering. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 3, 2017 Author Share Posted June 3, 2017 Precis EmiliaK och Lasse-hatten! Coachen själv uttryckte det för ett tag sen i sitt nyhetsbrev: Perhaps most people are so accustomed to following prefab diets and workout plans that they can’t tune into their own intuition. Kan varmt rekommendera hans inlägg: https://philmaffetone.com/missing-key-maf/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmiliaK Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Det har ni helt rätt i! Jag valde 180-ålder-5 för att jag inte hade sprungit på länge när jag började maffa. Men helt otränad var jag inte och framför allt är jag inte det nu. Tror bestämt att jag ska höja MAF-gränsen till 142 och se hur det känns. Det passar mig bättre nu när jag börjat cykla till jobbet igen - vid rejäl motvind är det nästintill omöjligt att köra lägre puls än så. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmiliaK Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 Idag sprang jag ett vanligt MAF-pass, fast med +5 som övre gräns. Vilken skillnad i både fart och ansträngning! Kroppen har vant sig att springa riktigt långsamt så det kändes konstigt att nästan "ta i" för att komma upp i puls. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 On 2017-06-03 at 12:34, MariaF sade: Precis EmiliaK och Lasse-hatten! Coachen själv uttryckte det för ett tag sen i sitt nyhetsbrev: Perhaps most people are so accustomed to following prefab diets and workout plans that they can’t tune into their own intuition. Kan varmt rekommendera hans inlägg: https://philmaffetone.com/missing-key-maf/ Har läst och det var tänkvärda ord. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts