Calle90 Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Tjä jag skulle vilja förbättra min munhygien, då jag har någorlunda dålig andedräkt, vit beläggning på tungan, tandköttsinflammation samt tandsten. Angående den vita beläggningen på tungan så tror jag inte att det är något inflammerat, utan snarare vätskebrist. Tänkte skaffa nya tandkrämer men innan jag gör det så vill jag ha era synpunkter. Det som jag tänkte skaffa är följande: Kingfischer mint utan flour tandkräm Weleda Herbal gel toothpaste för ömtåligt tandkött. Eltandborste Jag har redan plackers, tungskrapa och flux flour tuggumin cool mint, men kan man skippa något av det där tro? Skulle vilja bygga upp en bra munhygien med ett härligt leende, men då är frågan hur man gör det på bästa sätt? Jag dricker nu också rätt mycket vatten per dag kan påpekas. Försöker komma upp i 1,5-2 liter/dag. Vad har ni för synpunkter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Vit beläggning på tungan har det skrivits om i någon tråd jag läst .Torsk tror jag det hette nån svampinfektion. jag är dock inte kunnig på området ville bara vidarebefodra att jag läst detta här på forumet (det kan ju vara det värt att kolla i så fall) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Jag har ett råd som går på tvärsen Skippa allt kemiskt skit och borsta tom helt utan tandkräm Dålig lukt torsk etc beror ofta på att vi rubbat den naturliga munfloran med kemikalier Tandkräm är bara ytterligare en produkt som man lyckats tuta i oss behövs men det är precis tvärtom Speciellt för oss Lchf:are Jag har borstat utan i ett par år nu och har fått perfekt andedräkt och munhälsa 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag har ett råd som går på tvärsen Skippa allt kemiskt skit och borsta tom helt utan tandkräm Dålig lukt torsk etc beror ofta på att vi rubbat den naturliga munfloran med kemikalier Tandkräm är bara ytterligare en produkt som man lyckats tuta i oss behövs men det är precis tvärtom Speciellt för oss Lchf:are Jag har borstat utan i ett par år nu och har fått perfekt andedräkt och munhälsa OK intressant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Visst det har man ju faktiskt läst om att tandkräm innehåller en massa tvivelaktiga kemikalier , och det borde vara bättre att låta den naturliga bakteriefloran i munnen arbeta när man nu tagit bort allt sockret i maten. Jag ska också följa ditt råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Hej! Har haft exakt samma problem Beläggningen på tungan kommer gå tillbaks när du slutar med kolhydrater. Det är dom bakterierna lever av. Gör Oil pulling med kokosolja varje kväll Använd tandtråd och eltandborste utan tandkräm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adela Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag har i några år nu borstat medbikarbonat. Ett vanligt medel innan tandkräm kom på marknaden. Denneutraliserar syran som skapas i munnen och skadar tänder, tar bortbeläggning på tänderna och tungan, putsar tänder,tar borttandsten (bikarbonat löser upp tandsten). Om du har torsk då ärdet ännu viktigare att minska intag av kolhydrater eftersombakterier lever på det. Att skälja med kokosolja (Oil pulling) efterråtbörjade jag nyligen. Munnen känns fräsch länge.Rekommenderas starkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Detta kan du göra: Kolla om du har Candida, vit beläggning på tungan kan vara överskott utav mikro-organismen Candida, spotta i ett glas med vatten på morgonen innan du har ätit, trådar salivet sig innan eller på cirka 20-30 min eller sjunker till botten så har du överskott utav Candida! Gå till tandläkaren och be dem ta bort tandsten och rengöra ordentligt, fixa bra munskölj som inte torkar ut slemhinnorna, borsta tänderna ordentligt med bra tandkräm helst fri från Fluor med en eltandborste! detta kan du börja med! . Finns Riktigt bra tandkräm ifrån hälsokost som är ännu bättre och rengörande för munnen och tänderna än den mer kemiska! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Härligt med så många bra tips. Kul att se! Har några frågor däremot. Det var ju lite funderingar angående tandkräm eller inte tandkräm. Jag kommer göra som så att jag länkar till ingredienserna för dem båda tandkrämerna som jag tänkte köra på och så får vi se om dem innehåller något dåligt eller ej. Weleda Herbal gel toothpaste Ingredienser: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vaard-hygien/Mun-taender/Oert-tandgel.htm Kingfischer mint utan flour: Ingridienser (tryck på what's in it? och sedan scrolla ner till mint flouride-free: http://www.kingfishertoothpaste.co.uk/ Kom med synpunkter på dem ingredienserna. Munskölj var det snack om. Rekommendationer? Oil pulling kan ju vara något. Behöver man bara kokosolja för det? Hur länge ska man ha det i munnen och hur mycket och hur ofta ska man göra en oil pulling? Bikarbonat, vart skaffar man det? Eller finns det redan i ovannämnda tandkrämer? Rent logiskt sett ska flour tuggumina bort. Plackers och tungskrapan kan vara kvar. El tandborste ska in. Ska kolla om det där med candida imorgon. Ledig dag så jag kan lägga upp en bild om det går. Ska också kolla med doktorn som jag var hos tidigare om vad hon tror är anledningen till min vita tunga. Hoppas också min tandläkar tid kommer snart. Den har ju blivit uppskjuten om något. Kommer självklart fortsätta med LCHF. Tror jag fick med allt där. Mvh // Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 God kost förbättrar andedräkt och den vita beläggningen på tungan, så go LCHF, go! Håller med om att använda tandtråd och eltandborste, men var försiktig så att du inte pressar för hårt på tandköttet så att du skadar det. När jag jobbade som tandsköterska så rekommenderade vi patienter med blödande tandkött att borsta tänder och tandkött ofta, men försiktigt, samt att fortsätta trots att det blödde. Gå till tandläkare och få tandstenen borttagen, samt be om nya råd och rön om vad som kan göras, det är trots allt 14 år sen jag jobbade som tandsköterska senast.............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lood Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag har precis börjat med oil pulling och jag tycker att det fungerar jättebra! Har en liten fundering bara.. Det står överallt att man ska göra det på morgonen innan man äter, men jag lyckas inte hitta någon anledning? Någon som vet? Man är ju så inrutad i att äta först och sen göra rent munnen.. Har sedan ett tag tillbaka även slutat med tandkräm helt. Det är inte bara fluor som inte är nyttigt, det innehåller även SLS som är ett väldigt uttorkande ämne som kan bilda blåsor i munnen. Används ytterst flitigt i schampoo också.. Eftersom jag alltid har dragits med dålig andedräkt tog det inte lång tid innan sambon klagade så jag hoppas att kokosoljan ska hjälpa men tycker som sagt att informationen jag hittat varit lite torftig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Vart hittar man bikarbonat? Är det natriumbikarbonat ni syftar på då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Detta kan du göra: Kolla om du har Candida, vit beläggning på tungan kan vara överskott utav mikro-organismen Candida, spotta i ett glas med vatten på morgonen innan du har ätit, trådar salivet sig innan eller på cirka 20-30 min eller sjunker till botten så har du överskott utav Candida! Gå till tandläkaren och be dem ta bort tandsten och rengöra ordentligt, fixa bra munskölj som inte torkar ut slemhinnorna, borsta tänderna ordentligt med bra tandkräm helst fri från Fluor med en eltandborste! detta kan du börja med! . Finns Riktigt bra tandkräm ifrån hälsokost som är ännu bättre och rengörande för munnen och tänderna än den mer kemiska! Lycka till! Har nu gjort det där testet och vissa delar utav mitt spott åkte ner till botten och det trådade sig högst upp i glaset. Jag tog bilder men dem var tydligen för stora för att ladda upp här. Får nog ladda upp dem på en annan hemsida och länka. Frågan är bara vart? Men allt det här med överskott av candida kan ju vara en lämplig förklaring mot vit beläggning på tungan trots allt. Om ditt test verkligen stämmer så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Vart hittar man bikarbonat? Är det natriumbikarbonat ni syftar på då? Fårstår nu att det handlar om vad på engleska kallas Baking soda, vilket inte nödväntigtvis är natriumbikarbonat. Det enda jag hittade som man kan köpa är en annan kingfischer tandkräm. Vore bättre om man bara hade något pulver istället som dem som testat detta på youtube. Har också läst om att bikarbonat är något som man bara använder typ 1-2 i veckan och ska bara användas på tänderna, inte tandköttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Fårstår nu att det handlar om vad på engleska kallas Baking soda, vilket inte nödväntigtvis är natriumbikarbonat. Det enda jag hittade som man kan köpa är en annan kingfischer tandkräm. Vore bättre om man bara hade något pulver istället som dem som testat detta på youtube. Har också läst om att bikarbonat är något som man bara använder typ 1-2 i veckan och ska bara användas på tänderna, inte tandköttet. Bikarbonat hittar du på kryddhyllan i vilken mataffär som helst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Bikarbonat hittar du på kryddhyllan i vilken mataffär som helst. Kanon!! Tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Jag har ett råd som går på tvärsen Skippa allt kemiskt skit och borsta tom helt utan tandkräm Dålig lukt torsk etc beror ofta på att vi rubbat den naturliga munfloran med kemikalier Tandkräm är bara ytterligare en produkt som man lyckats tuta i oss behövs men det är precis tvärtom Speciellt för oss Lchf:are Jag har borstat utan i ett par år nu och har fått perfekt andedräkt och munhälsa Uttryckt annorlunda, Procter & Gamble och Colgate-Palmolive är relativt nya företeelser i människans historia. Just tandhygienen tycker jag hör till det mest intressanta att beakta när man diskuterar hälsa. Tandhälsa är ju även något som dyker upp när man diskuterar jämförelser av folkhälsa. I naturlivet brukar det ofta vara så att när tänderna ryker så innebär det minst ett allvarligt hälsoproblem och i värsta fall en dödsdom. Tandhygienen är kanske i synnerhet intressant ur LCHF-perspektivet. Sockers inverkan på tandhälsan är ju inget nytt. T.o.m. Världshälsoorganisationen (WHO) etablerar en intressant schizofren ställning där man å ena sidan demoniserar mättade fettsyror och å andra sidan inte ser konsekvenserna av att rekommendera mer kolhydratrik trots att man beskriver tandohälsan som ett viktigt folkhälsoproblem. Det finns också ett antal antropologiska studier som är av intresse. Ex. gjorde man en utgrävning på, om jag inte minns fel, en isländsk gravplats från 1600-talet. Det som var gemensamt för de som placerats här var att de samtliga var fiskare och livnärt sig primärt på havets frukter/animalier och hade ett lågt eller mycket lågt intag av kolhydrater. Det man till sin stora förvåning fann var att bland kvarlevorna och då specifikt de påträffade tänderna fanns inte ett enda fall av karies! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Har nu gjort det där testet och vissa delar utav mitt spott åkte ner till botten och det trådade sig högst upp i glaset. Jag tog bilder men dem var tydligen för stora för att ladda upp här. Får nog ladda upp dem på en annan hemsida och länka. Frågan är bara vart? BayImg är smidigt och du slipper krånglig registrering/inloggning etc: http://bayimg.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 BayImg är smidigt och du slipper krånglig registrering/inloggning etc: http://bayimg.com/ OK härligt, men ska testa en annan sak innan. Kolla om programmet free studio kan croppa ner bilderna och på så sätt hamna på under 1 MB. Om inte det funkar så testar jag den hemsidan. Problemet med sådana här "lägg upp en bild" hemsidor är ju att dem tar bort vissa bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Här kommer bilderna som bifogade bilder. Tror att man kan ladda ner dem genom att trycka på dem och på så sätt ta en närmare titt. Edit: Såg nu att man behöver bara trycka på dem så blir bilderna större. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Detta är vad jag lärt mig om tandhälsa: Borsta inte tänderna efter måltid. Viss mat gör att emaljen tillfälligt (ca en timma eller så) blir mer ömtålig, och om man borstar kan man skada den. Det värsta är sura grejor som citrusfrukter. Använd tandtråd/plackers och skölj munnen med vatten (alternativt bikarbonat eller saltlösning för den ambitiöse) efter måltid. På så vis får man bort de mesta matresterna som annars skapar en mer gästvänlig miljö för karies osv. Tandproblem kommer i mångt och mycket från mineralbrist. På samma sätt som skelettet kan urlakas gör även tänderna det. Ät mycket gröna bladgrönsaker för att motverka. Flour har visat sig ha vissa gynnsamma effekter i att motverka karies. Däremot finns det teorier om att vissa ämnen i tandkrämen (t ex flour och glycerin) kan förhindra att emaljen byggs upp. Tändernas "fibrer" går uppifrån och ner, så man ska borsta så också. Alltså vertikala (och smått cirkulära) "borstningar". Man bör också borsta väldigt varsamt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Jag gjorde samma test häromdagen, och skall man jämföra med det så verkar du inte ha särskilt mycket Candida. Mitt spottest sjönk som en sten, blev vitt och allmänt jättevidrigt på mycket kort tid. Jag vill inte tro att något sådant verkligen kan ha kommit från min lilla mun Googla på bilder med sökorden candida spit test, så hittar du flera exempel på hur det kan se ut. Även på youtube finns en del. Om testet verkligen fungerar eller inte, det låter jag vara osagt. Jag har googlat en del och sett att det på vissa håll hävdas att detta är en myt som inte ger någon korrekt diagnos. Å andra sidan så var en av de som hävdade att det var en myt en person som säljer... just det... Candidatester. Eftersom jag själv var skeptisk så tvingade jag alla i familjen att göra testet. Jag ville ju se om det blev någon skillnad eller om det blev lika för alla. Jag kunde konstatera att alla familjemedlemmar fick någon form av "utslag" i testet, men det var mycket stor spridning på hur tydligt det blev. Barnens spottest såg hyfsat oskyldiga ut (om än lite trådiga och grumliga), vi vuxna däremot fick resultat som såg ut som det var läge för män i vita helkroppsoveraller med plastvisir att komma och sanera både oss, hus och hem... För min egen del tror jag dock att jag mycket väl kan ha Candida. Mycket tyder på det, och senaste året har jag ätit två dunderkurer med bredspektrapenicillin som sannolikt tagit död på allt nyttigt som jag hade invärtes. Jag skall göra om testet om någon månad och se om det har blivit bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Jag gjorde samma test häromdagen, och skall man jämföra med det så verkar du inte ha särskilt mycket Candida. Mitt spottest sjönk som en sten, blev vitt och allmänt jättevidrigt på mycket kort tid. Jag vill inte tro att något sådant verkligen kan ha kommit från min lilla mun Googla på bilder med sökorden candida spit test, så hittar du flera exempel på hur det kan se ut. Även på youtube finns en del. Om testet verkligen fungerar eller inte, det låter jag vara osagt. Jag har googlat en del och sett att det på vissa håll hävdas att detta är en myt som inte ger någon korrekt diagnos. Å andra sidan så var en av de som hävdade att det var en myt en person som säljer... just det... Candidatester. Eftersom jag själv var skeptisk så tvingade jag alla i familjen att göra testet. Jag ville ju se om det blev någon skillnad eller om det blev lika för alla. Jag kunde konstatera att alla familjemedlemmar fick någon form av "utslag" i testet, men det var mycket stor spridning på hur tydligt det blev. Barnens spottest såg hyfsat oskyldiga ut (om än lite trådiga och grumliga), vi vuxna däremot fick resultat som såg ut som det var läge för män i vita helkroppsoveraller med plastvisir att komma och sanera både oss, hus och hem... För min egen del tror jag dock att jag mycket väl kan ha Candida. Mycket tyder på det, och senaste året har jag ätit två dunderkurer med bredspektrapenicillin som sannolikt tagit död på allt nyttigt som jag hade invärtes. Jag skall göra om testet om någon månad och se om det har blivit bättre. Intressant inlägg Jo, visst känns testet lite flummigt sådär, men om vi säger att jag inte har överskott på candida så borde väl en bra munhygien fortfarande vara intressant ändå. Jag känner att det är sak samma om jag har candida eller inte, utan det intressanta för mig är hur får man en så bra munhygien som möjligt. Tror nog att det blir att göra en beställning på följande saker: Kingfischer mint utan flour Weleda herbal gel toothpaste Coconut Oil Extra Virgin för oil pulling Leta upp bikarbonat på kryddhyllan Kolla upp det här med eltandborste och ta bort flour tuggumin. Ska testa dem två tandkrämerna och se om det är något att ha. Har inte hört något dåligt om dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Juste en snabb fråga. Spelar det någon roll vilken kokosolja man använder vid oil pulling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Beträffande eltandborste så rekommenderar jag Philips Sonicare. Jag har prövat många eltandborstar, men den är i en klass för sig. När yngste sonen var till tandhygienisten för ett tag sedan så tittade hon lite i hans mun, och frågade hur han gjorde för att hålla tänderna så fina. Därefter sa hon att det inte fanns något för henne att göra och att han fick gå, utan minsta skrapande, borstande eller lackande. Det är väl ett bra betyg, både åt sonen och åt tandborsten? Tandborstens ena nackdel är att den är dyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Då var bikarbonat färdigt. Ska man bara inväta resten av varorna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Då var bikarbonat färdigt. Ska man bara inväta resten av varorna. Ett bonustips (som inte har med munhygien att göra) nu när du har fixat bikarbonat: Blanda två msk vatten med en tsk bikarbonat och använd som deo. Det fungerar lika bra (eller bättre om du frågar mig) som vanlig deo och kostar knappt någonting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Ett bonustips (som inte har med munhygien att göra) nu när du har fixat bikarbonat: Blanda två msk vatten med en tsk bikarbonat och använd som deo. Det fungerar lika bra (eller bättre om du frågar mig) som vanlig deo och kostar knappt någonting. Äh det är lungt jag skiftar redan mellan Jean Paul Gaultier Le Male och L'Deau D'Issey pour Homme sport. Men tack iaf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnc Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Gå till en Tandhygienist och be dem titta och se efter så de med mer säkerhet kan bestämma vad du har för problem. Svampen bör en tandläkare kontrollera så du motarbetar den på bästa sätt. Fortsätt defintivt med att borsta även om det känns ömt och du har blödande tandkött då det värsta är att sluta borsta tänderna. Borsta dock försiktigt och använd gnuggmetoden. De tar även bort din tandsten och kan förklara hur den uppkommer på kliniken. Har du frågor om munhygien så fråga på när du väl är där, du betalar inte bara för undersökning och behandling utan även för den information som de kan tillhandahålla. Munskölj kan du vänta med att köpa då du får gå till tandhygienisten för att ta reda på om du ens behöver den och vilken typ du ska leta efter för att bäst passa din a specifika behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Här kommer (2:16). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Tandsten kan man inte ta bort själv, ska tas bort av tandhygienist, med lchf kommer du troligen få mindre bildning. Oil pulling med kokosolja ska enligt Bruce Fife (som flera läst alt. läs mer på - http://www.coconutresearchcenter.org/) göras innan måltid och eventuellt tandbortsning, 15-20 min och sedan ska oljan spottas ut i soporna el dyl (ej vasken då den kan klogga igen), svälj den int edå den innehåller diverse barkterier, du kan även skälja munnen med lite vatten efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Min tandsten och svamp har varit jättejobbig med LCHF, och blivit bättre nu när jag ändrat till mer kolhydrater. Min svamp tycktes gilla ketoner. Tandstenen vet jag inte riktigt vad det berodde på. Jag tror att spannmålsfri kost är bra för mineralupptag och tandhälsa. Nu äter jag en del syrade bovetepannkakor, och tycker att jag direkt känner påverkan på tänderna. Jag tror att de är ganska mineralrika och bra. Om man vill fortsätta med LCHF så tyckte jag att oil pulling som många pratat om funkade bra för att lösa upp tandsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Min tandsten och svamp har varit jättejobbig med LCHF, och blivit bättre nu när jag ändrat till mer kolhydrater. Min svamp tycktes gilla ketoner. Tandstenen vet jag inte riktigt vad det berodde på. Jag tror att spannmålsfri kost är bra för mineralupptag och tandhälsa. Nu äter jag en del syrade bovetepannkakor, och tycker att jag direkt känner påverkan på tänderna. Jag tror att de är ganska mineralrika och bra. Om man vill fortsätta med LCHF så tyckte jag att oil pulling som många pratat om funkade bra för att lösa upp tandsten. Angående spannmål och tandhälsa kan jag nog också skriva under på. Förut hade jag ofta en vit beläggning på tungan som kändes rätt ofräscht, men sen jag började äta mycket frukt och grönsaker (och exkluderade mjölprodukter) är tungan ren och fin. Om jag exempelvis dricker en massa öl så kommer den vita beläggningen fram. Dock tvivlar jag på att det beror på kolhydrater eftersom jag äter stora mängder! Jag misstänker ist att det beror på jäst (bröd, öl osv) som stimulerar svamptillväxt. Jag tror också att vissa grönsaker renar tänderna. T ex om man hugger in på ett äpple känner man riktigt hur det "putsar" bort skit på tändernas ytor. Detta är iofs bara en gissning som jag inte kan backa upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Nu har beställningen kommit. Den blev lite försenad, men nu kom jag på så här i efterhand att kokosoljan jag beställde är raffinerad istället för en sån där extra virgin oraffinerad kokosolja. Har hört att den oraffinerade ska vara bättre och argumentet är nått i stil med att den är mer naturlig. Min fråga är ifall det är ok att göra oil pulling och även smörja in huden med en raffinerad kokosolja eller om man ska undvika det? Vad är bäst, raffinerad eller oraffinerad? Hur dålig är den sämsta av dem alternativen? Här är den som jag beställde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Bikarbonat... bra för både tänder och hår! (Tvättar du håret med bikarbonat vill du förmodligen skölja med lite äppelcidervinäger el. dylikt efteråt. Lukten försvinner, I promise). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Virgin lär vara bättre om man ska konsumera den, vilet jag rekommenderar att du gör, när du fått hem den. Använd den du fått till oil pulling, du ska spotta ut oljan efter ordentligt runt svischande och inte i vasken eller handfat utan i soporna (kan klogga igen annars), den funkar säkert utmärkt till att steka i och smörja med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Som andra har sagt så är det inte helt ovanligt med överskott av Candida vid dålig kost eller antibiotikakurer. Kan både orsaka mun, svalg, mag och tarmproblem. Generellt så handlar det om att svälta ut, bekämpa och ersätta. 1. Skär ner det svampar lever utav (Kolhydrater) = LCHF So far so good. 2. Intag naturliga svamphämmande råvaror (rå vitlök, kokosolja/kaprylsyra eller tillfälliga receptbelagda mediciner m.m.) 3. Återskapa den obalanserade tarmfloran (Probiotika via naturlig yoghurt, tillskott eller produkter med acidophilus, bifidus etc.) Många mjölkprodukter finns det naturlig i och i andra är tillsatta. Tänk på att många saker kan orsaka obalans (stress, alkohol, kolhydrater, starka munskölj, antibiotika) så minimera dessa och försök att ersätta med naturliga råvaror med "goda" bakterier tills det blir i balans. Det kan ta allt från en vecka till månader beroende hur långt det det gått. Sök på: Ryan Shea - How to Cure Candida för lite mer information. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Jag har gjort oil pulling i tre månader dagligen och rekommenderar det. Jag har en liten burk sesamolja vid sängen och det är det första jag göra när jag stiger upp. Jag håller på ca 15-20 minuter under de andra morgonbestyren. Jag har haft problem med blödande tandkött och det har gått över. Tandköttet har blivit finare, friskare. Beläggning på tungan har försvunnit. Tänderna är blanka och känns som pärlor i munnen, som när man just varit hos munhygienisten. Läpparna på insidan känns fylligare och slätare, bättre "glid". En annan sak som hänt sedan jag började är att mitt luktsinne blivit mycket känsligare. Jag känner subtila dofter som jag inte ens noterat att jag slutat uppleva. Saltdoft i havsvinden, blomdoft, vad folk har ätit mm. Jag använder sesamolja eftersom kokosolja känns kväljande. Jag fick en del konstiga symtom i början, inte helt säker på att det berodde på oljan men nämner det ändå: Anfall av kraftig huvudvärk mitt i natten. Muntorrhet (gick över på tre dagar). En period av stor trötthet då jag var tvungen att sova några timmar varje eftermiddag. De här sakerna kan ha berott på stress och annat, men det var påtagligt hur det dök upp just i samband med att jag började med oil pulling. Anledningen att man ska göra det direkt på morgon, före frukost sägs vara att saliven under natten har samlat upp toxiner och det är det som ska ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Detta är vad jag lärt mig om tandhälsa: Borsta inte tänderna efter måltid. Viss mat gör att emaljen tillfälligt (ca en timma eller så) blir mer ömtålig, och om man borstar kan man skada den. Det värsta är sura grejor som citrusfrukter. Använd tandtråd/plackers och skölj munnen med vatten (alternativt bikarbonat eller saltlösning för den ambitiöse) efter måltid. På så vis får man bort de mesta matresterna som annars skapar en mer gästvänlig miljö för karies osv. Tandproblem kommer i mångt och mycket från mineralbrist. På samma sätt som skelettet kan urlakas gör även tänderna det. Ät mycket gröna bladgrönsaker för att motverka. Flour har visat sig ha vissa gynnsamma effekter i att motverka karies. Däremot finns det teorier om att vissa ämnen i tandkrämen (t ex flour och glycerin) kan förhindra att emaljen byggs upp. Tändernas "fibrer" går uppifrån och ner, så man ska borsta så också. Alltså vertikala (och smått cirkulära) "borstningar". Man bör också borsta väldigt varsamt. Om man äter LCHF, alltså ett minimum av kolhydrater, har man inget problem med karies. Bakterierna försvinner om dom inte får kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Om man äter LCHF, alltså ett minimum av kolhydrater, har man inget problem med karies. Bakterierna försvinner om dom inte får kolhydrater. Det här upplever jag är något man t.o.m. kan känna. När jag åt "normalt" så upplevde jag alltid som att jag hade en beläggning på tänderna när jag ätit. När jag borstat tänderna så var de däremot glatta och fina och känslan av beläggningen var frånvarande. Just den här senare känslan tycker jag är något jag alltid känner numera...vilket ibland gjort att jag funderat på att experimentera med att lägga ned tandborstningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Ätit LCHF i 1,5 åt. Relativt liberal, strikt ibland. Tandläkarbesök nu i kommande vinter för första gången på 2 år. Brukar har problem med tandsten, inte minst p.g.a. saliven, men vad jag ser (och det brukar synas efter 1 år) så är det minimalt med tandsten, om något alls. Ingen inflammation, inget blod, något som jag råkade ut för ibland tidigare (kanske 2-3 dagar eller så i halvåret). Ska bli väldigt intressant vad sägs om detta på kommande besök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts