Popular Post pskjonte Posted February 12, 2017 Popular Post Share Posted February 12, 2017 Hej! Läst forumet några år, tänkte nu att det var dags att dela med mig lite...! (Man 33 år, 78KG, 180CM...) Började med LCHF 2014, efter en seperation och ett 7-årigt förhållande som inte riktigt gick åt rätt håll. Kämpat med vikten i princip sen gymnasiet, där det blev godis, läsk, och pizzor. I 20-årsåldern skaffade man jobb, sambo och vikten skenade rätt ordentligt. Efter en USA vistelse i ungefär 5 veckor var jag uppe på nästan 110kg. Dessa kilon blev jag aldrig av med riktigt trots ihärdiga försök med promenader, simning och kaloribegränsning. Samtidigt mådde jag uselt och humöret påverkade både förhållandet och mitt arbete negativt. 2014 började jag att testa LCHF av en ren händelse, då jag läste om det på bloggen. Köpte även boken härifrån. Sommaren 2014 hade jag gått ner 15kg, vilken otrolig känsla, folk omkring mig frågade om jag hade cancer, eller om jag mådde bra. JA jag mår bättre än nånsin blev svaret Nu börjar mitt fjärde år med LCHF, och vikten pendlar mellan 75-83KG, beroende på hur strikt jag är. Har lite problem med motivationen ibland, lite därför jag valde att skriva. Omgivningen, samhället och vänner gör att det blir otroligt svårt mellan varven. Sockersuget är sjukt jobbigt att hantera. Den sociala biten blir också svårt, när man ser vänner och bekanta frossa i kakor, glass o godis på kalas och fester. Var uppe på 82kg i julas, men efter det bestämde jag mig att jag fått nog av skiten. Något återfall sen dess, men nu är jag nere på 78KG igen, och mår så mycket bättre av det. Trots det får man höra att det ska unnas ibland. I den här världen är det så svårt att göra någonting annorlunda, speciellt med kosten. Ät vad du vill och träna istället! NEJ tack, jag lägger inte pengar på att gå på ett innegym och förstör min rygg, det kan ni andra göra (promenerar och joggar dock gärna). Trots att jag är försiktig och inte prackar på folk LCHF får jag ändå höra hur fel jag gör ibland. Därför tänkte jag skriva lite här bland likasinnade! Målet för i år är 75-77KG innan våren/sommaren, lugnare humör samt sockerfri! Tack för mig /Jonas 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Hej och välkommen! Jag har levt med LCHF kost i ca 12 år. Jag har lärt mig att inte ta åt mig av folk runtomkring som pratat kalorier,äta lite av allt och att unna sig lite gott. De som står mig närmast vet hur jag var innan jag bytte kost, d.v.s. blodsockerkänslig. Det gäller att stå för den man är och vill vara. Inte så lätt alla gånger, speciellt inte om man ex. går upp i vikt ibland trots kosten. Hoppas att vi kan hjälpa dig att hålla igång din motivation! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pskjonte Posted February 12, 2017 Author Share Posted February 12, 2017 Hej och välkommen! Jag har levt med LCHF kost i ca 12 år. Jag har lärt mig att inte ta åt mig av folk runtomkring som pratat kalorier,äta lite av allt och att unna sig lite gott. De som står mig närmast vet hur jag var innan jag bytte kost, d.v.s. blodsockerkänslig. Det gäller att stå för den man är och vill vara. Inte så lätt alla gånger, speciellt inte om man ex. går upp i vikt ibland trots kosten. Hoppas att vi kan hjälpa dig att hålla igång din motivation! Tack, ibland behöver man bara få höra något sånt! Nu blir det ägg och bacon innan nattarbetet. Mums...! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Tack, ibland behöver man bara få höra något sånt! Nu blir det ägg och bacon innan nattarbetet. Mums...! Ägg och bacon är alltid gott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmiliaK Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Samma här! Har länge också rört mig här på forumet utan att skriva. Jag känner igen mig i det du skriver om omgivningen. Jag tycker själv att jag äter hälsosamt men känner mig uppgiven ibland när jag jämför mig med andra som kan vräka i sig vadsomhelst utan att vikten påverkas. Har ätit liberal lchf sedan 2011 men fallit i sockerträsket med jämna mellanrum. Nu har jag, bortsett från ett planerat undantag, varit sockerfri sedan årsskiftet men ändå inte gått ner ett gram (midjemåttet är också detsamma). Är normalviktig men skulle gärna minska på valkarna runt midjan. Tycker ändå att det är värt att fortsätta tack vare övriga fördelar som minskad ångest och lugnare mage. Skickat från min iPhone med Tapatalk 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Samma här! Har länge också rört mig här på forumet utan att skriva. Jag känner igen mig i det du skriver om omgivningen. Jag tycker själv att jag äter hälsosamt men känner mig uppgiven ibland när jag jämför mig med andra som kan vräka i sig vadsomhelst utan att vikten påverkas. Har ätit liberal lchf sedan 2011 men fallit i sockerträsket med jämna mellanrum. Nu har jag bortsett från ett planerat undantag varit fri Skickat från min iPhone med Tapatalk Välkommen hit! Vad trevligt att du börjar skriva lite nu. Jag själv trivs jättebra på detta forum där jag tycker att det alltid är vänligt tonläge. Ja, visst känns det orättvist att vissa kan vräka i sig allt möjligt utan att något synligt händer. Jag brukar då tänka att det kanske händer en massa stygga saker i deras kroppar som inte syns utanpå men som de kanske blir varse senare i livet . Då kanske jag kommer ha en frisk och välmående kropp. Hoppas det! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucen Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Vi är nog många som läser, men inte alltid gör något avtryck. Jag har själv ätit liberal lchf sedan 2014 någon gång. Varierande strikt, har egentligen aldrig mätt kolhydrater men undviker bröd, pasta, ris och potatis och givetvis socker. Kan ibland få återfall till socker men det är enstaka tillfälle, det är aldrig gott och känns ofta inte bra efteråt. Likaså kan jag äta kaka och tårta vid fest/kalas, men har blivit bättre på att inte äta så mycket eftersom jag inte känner direkt sug efter det. Bröd och knäckebröd är mina akilleshälar - det kan jag äta utan stopp om jag börjar... Tycker det är tråkigt med inställningen att man är otrevlig om man inte vill äta det söta som någon har bakat! Socker är ju lika illa eller värre än alkohol och det tvingar man inte i någon! Jag vill äta lchf eftersom jag tror att det är det bästa för våra kroppar, min mage är lugnare (även om jag inte tyckte att jag hade problem innan), jag tappade mina 10 kg övervikt och känner mig piggare (och det är ju ett plus när man har små barn). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Med ålder/erfarenhet får man mer skinn på näsan och större glimt i ögat, en bra kombo som underlättar i sociala matsituationer. Så har det varit för mig i alla fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 "Ät vad du vill och träna istället! NEJ tack, jag lägger inte pengar på att gå på ett innegym och förstör min rygg, det kan ni andra göra (promenerar och joggar dock gärna)." Här har Du helt rätt inställning, börja använda den även vid matsnack bland vänner: Nej tack jag lägger inte pengar på sånt som ger inflammationer i blodkärlen. Häpp! Loberg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pskjonte Posted February 13, 2017 Author Share Posted February 13, 2017 Tack för alla positiva svar, härligt att höra kommentarer åt det hållet för en gångs skull! Verkar som många har varit med om eller är med om samma saker som jag, vilket ger mig mer motivation. Kul att läsa, verkligen. Mer skinn på näsan, lyssna mer på sig själv och strunta i hur andra gör (och hela den västerländska snabbmat-socker-godis hysterin) är bra recept på att lyckas verkar det som... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Det svåra är ofta att inte börja predika för att frälsa världen...man vet ju hur bra man mår av detta, och det unnar man andra. Men man blir inte populär. Små antydningar för att reta nyfikenheten möjligen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts