Jump to content

mysak

Recommended Posts

Hej! LCHF-utövare. Jag är ny i detta forum, men har kört dieten/livsstilen i en dryg månad.

Hörde vid något tillfälle att betablockerare gör viktnedgången svårare.

Har kontaktat en läkare för att ev. byta till ACE - hämmare. Eftersom jag ätit betablockerare i över 20 år, undrar jag om någon därute provat att byta.

Hur går det till? Ska man sätta ut lite i taget ... eller ?

Köpte förresten en blodtrycksmätare genom Kostdoktorn, i morse kollade jag och resultatet var bra 111/79! Fortsätter det så här kan jag kanske sluta helt

med blodtrycksmedicinen. Jag äter även ssri-preparat vilka också gör det svårt att " gå ner "

Läkaren jag kontaktat skulle beställa prover och sedan höra av sig till mig. 

Hoppas att det går bra! Tacksam att få höra Era erfarenheter i ämnet. :)

• Like 5

Hej! LCHF-utövare. Jag är ny i detta forum, men har kört dieten/livsstilen i en dryg månad.

Hörde vid något tillfälle att betablockerare gör viktnedgången svårare.

Har kontaktat en läkare för att ev. byta till ACE - hämmare. Eftersom jag ätit betablockerare i över 20 år, undrar jag om någon därute provat att byta.

Hur går det till? Ska man sätta ut lite i taget ... eller ?

Köpte förresten en blodtrycksmätare genom Kostdoktorn, i morse kollade jag och resultatet var bra 111/79! Fortsätter det så här kan jag kanske sluta helt

med blodtrycksmedicinen. Jag äter även ssri-preparat vilka också gör det svårt att " gå ner "

Läkaren jag kontaktat skulle beställa prover och sedan höra av sig till mig. 

Hoppas att det går bra! Tacksam att få höra Era erfarenheter i ämnet. :)

Bra att du håller koll på blodtrycket, det brukar kunna gå ner med LCHF 

• Like 1

Guest lchf@notto.nu

"Köpte förresten en blodtrycksmätare genom Kostdoktorn, i morse kollade jag och resultatet var bra 111/79!"

Som jag ser det så har du rätt lågt blodtryck, och bör nog inte äta beta-blockerare.

Jag hävdar att de normer som sjukvården tillämpar grundar sig på falsk forskning, som ger alldeles för lågt blodtryck.

Enligt gammal "äkta" vetenskap är normalt blodtryck 100 +  ålder, så är du 60 år, så är 160/90 normalt. Jag har kollat detta med äldre sköterskor och det stämmer säger de. 

Har du ett lägre tryck utan mediciner så är det OK.

Det kan vara svårt att diskutera detta med läkare, de är så insnöade på stereotypa normer.

Jag började med blodtrycksmedicin strax innan jag började äta LCHF. Metoprolol. Efter ett tag läste jag på lite (Kostdoktorns sida om blodtrycksmedicin) och insåg att betablockerare, särskilt inte I combination med vätskedrivande, inte var det allra bästa. Jag kände också att jag saknade kraft, även om jag tränade.

Så jag sade till läkaren att jag ville byta. Han blev väldigt irriterad over att jag hade åsikter om medicinen, men skrev recept på en annan blodtrycksmedicin (Enalapril). Inget tal om utsättning.

Vid det laget hade jag halverat dosen (dosen på receptet alltså) men det markte han aldrig. Så om han var någon läkare att lita på...?

• Like 4

Jag började med blodtrycksmedicin strax innan jag började äta LCHF. Metoprolol. Efter ett tag läste jag på lite (Kostdoktorns sida om blodtrycksmedicin) och insåg att betablockerare, särskilt inte I combination med vätskedrivande, inte var det allra bästa. Jag kände också att jag saknade kraft, även om jag tränade.

Så jag sade till läkaren att jag ville byta. Han blev väldigt irriterad over att jag hade åsikter om medicinen, men skrev recept på en annan blodtrycksmedicin (Enalapril). Inget tal om utsättning.

Vid det laget hade jag halverat dosen (dosen på receptet alltså) men det markte han aldrig. Så om han var någon läkare att lita på...?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, jag markte inget. Förutom att kraften återkom så småningom. Klarar att springa till bussen om jag vill.

Sambon hade samma medicin; jag såg till att han bytte ut den. Tror inte att han heller fick några förhållningsregler om utsättning.

• Like 2

Jag märkte stor skillnad när jag slutade med Metoprolol. Att kunna springa till tåget utan att få en nära döden upplevelse... Jag har urdålig kondition nu också men pumpen tar inte emot. Jag fasade ut dem själv och gick till en läkare jag litar på och fick 24-timmarsblodtryck. Jag ligger lite högt men behöver inte medicineras alls

• Like 3

I morse var jag äntligen och tog proverna. Blodtrycket var bra. 2 rör med blod och sedan fick jag faktiskt även göra ett EKG. Både överraskande och bra! Läkaren skulle kontakta mig sedan per telefon. En annan sak är att jag är så jäkla muntorr! Är nog i ketos nu, men när slutar den? Har ni samma problem? Är så torr att jag får halsont på nätterna. Jag äter även SSRI preparat som inte gör saken bättre. Dricker mycket vatten och äter Dentipro. Vad gör ni?

• Like 1

På måndag har jag fått kallelse för ett telefonmöte med läkaren. Loggade in på Landstinget och läste journalen. Mitt EKG var normalt.

"Lab med normalvärden" Vet ju inte vilka prover som tagits, men det får jag ta reda på vid telefonmötet. Om det ingår kolesterolvärden är det ju bra eftersom de legat på över 7.

LPK ( vita blodkroppar) var lågt, 3,0 men det beror nog på att jag hade en jädra seg förkylning i 3 veckor!

Det som var själva anledningen till proverna - blodtrycket ,var bra 124/81.

Återkommer med fortsättningen efter samtalet.

Det jag funderar mest över är att betablockerare även gör en mindre nervös beroende på att adrenalinet blockeras. Samtidigt är det ju just detta som gör viktnedgången svårare. Trivs BRA med livsstilen, och har hållit mig från socker, alkohol, och kolhydrater 2 månader nu. Tror ( vägde mig inte från början) att jag gått ned 8-10 kg, det märks på kläderna! Kör även med fasta varje dag. Middag kring 18:00, sedan ingen mat förrän lunch 10:30.

Kör med kocosolja i morgonkaffet-funkar kanon. Jag är kvinna, 56 år 167 cm , 83 kg. Så ni ser ju att jag har en bit kvar till " rätt " vikt.

Återkommer på måndag - ha en trevlig helg på Er!

• Like 3

Hej igen.

Nu har jag talat med läkaren och hämtat ut ACE- hämmare ( Enapranil ) Fick en provförpackning för en månad, sen ska jag kolla trycket igen. Läkaren hade inte beställt några prov för blodfetterna, så de kommer att kollas då. I morron börjar jag med första tabletten, hoppas det går bra. Jag ska ta 5 mg/ dag. Betablockerare åt jag 10 mg av.

Återkommer så småningom. Ha det bra alla [emoji4]

• Like 3

Metoprolol fick jag utskriven av ett läkare som hjälp medel emot ångest (är diagnoserat aspergers och får oftas läkemedel emot deppresion/ångest utskriven fastan det inte det jag leta efter). Jag tar inte den dagligen längre men jag stark intygen det gör en slö och något dosig. Det gör träning och livstil förändring svårare när man känner som en snigel.

Sent from my D6503 using Tapatalk

• Like 3

• 2 weeks later...

Nu har jag ätit den nya medicinen Enapranil, i 11 dagar. Övergången gick bara bra! Kollade trycket i morse när jag låg kvar i sängen - 104/68 puls 70! Det är ju väldigt lågt.

Jag har känt mig lite illamående på förmiddagarna, kan det ha med detta att göra?

När jag får telefontid hos läkaren ska jag höra om det kanske är dags att sätta ut blodtrycksmedicinen helt och hållet. Nu kommer det ju inte att vara lika lågt när jag kollar på vårdcentralen, men ändå!

Viktnedgången står stilla nu sen 2 veckor, men från idag börjar jag med att även mäta mig. Har ca: 15 kg kvar till målvikten.

Hittade ett bra medel mot förstoppning. 2 tsk fiberhusk blandat i lite créme fraiche eller yoghurt. Blandar man det i vatten blir det döäckligt. Magen funkar klockrent!

Fortsättning följer! Trevlig fortsatt helg[emoji3]

• Like 2

• 4 weeks later...

Hej!

Nu ska ni få höra! I torsdags förra veckan var jag så yr att jag gick hem från jobbet. Väl hemma efter middagen och upp ur soffan fick jag krypa på alla fyra för att inte tuppa av!

Då låg trycket på 99/67 puls 70!

Har slutat med Enapranil på eget bevåg. Ingen läkare har hört av sig sen senast, utom den som förnyade mitt recept över datorn. 

Jag tog blodprov och blodtryck samma torsdag som jag gick hem, och då var det normalt! Konstaterar därför att jag har " vitarocksyndromet " 

Nu tar jag med med mig Omron mätaren jag beställde härifrån till jobbet. Har kollat regelbundet samt antecknat trycket dagligen.

Ex. 135/82 114/84 126/84 114/82 136/84 128/85 119/89 det sista resultatet var efter rätt hårt arbete ( industri )

Ska fortsätta att hålla god koll, samt förbereda mig för läkarsamtalet. Jag torde väl få svar på blodproverna snart.

Det blir spännande att se hur kolestrolet ser ut, jag har ju kört ganska strikt sedan nyår.

Det som blir allra mest spännande blir att berätta allt för läkaren!

12 kg lättare, och ett förträffligt mående!

Hör av mig när jag fått provsvaret och pratat med " farbror doktorn "

Ha det bäst!

• Like 7