Jump to content

Lchf och en dimma

R2D2

Recommended Posts

Är det någon annan som upplever 'symtom' på strikt lchf och periodisk fasta?

Det är väldigt tudelat hur jag mår när jag äter så, å ena sidan blir hela jag dämpad (vilket jag upplever som väldigt behagligt), jag är halvseg, allt flyter på, jag blir aldrig särskilt trött men inte särskilt pigg. Det är som en dimma, som ett filter mellan mig och världen, att allting är lite på avstånd. Å andra sidan trivs jag i denna dimma, men jag känner aldrig riktigt igen mig själv när jag äter strikt. Dessutom får jag mer tics när jag äter mindre kolhydrater, har högfungerande autism och adhd. 

Och samtidigt som jag upplever en större inre rastlöshet istället för en fysisk rastlöshet på ketogent är koncentrationen något bättre, oftast är jag också klartänkt, och samtidigt som koncentrationen är något bättre upplever jag att hjärnan blir mer upphakad och lite mer tvångsmässig. En stor fördel är att jag får väldigt mycket gjort när jag äter strikt och fastar, jag som annars kan vara trögstartad är hela tiden i ett 'go' där jag börjar och avslutar allt jag tar mig an, och enkelt tar mig an sysslor jag egentligen trycker är tråkiga, och därför brukar ha svårt med. 

Springer mycket men inget tryck i benen, det flyter på bra men är lite trögt. Känns inte alls så lätt som det kan göra med lite mer kolhydrater.

Jag får väldigt lågt blodtryck trots extra vatten och salt, trots att jag får i mig mycket energi och fett. 

Ätit lchf sedan 2008, strikt långa perioder, så jag antar att det inte är en omställningsfas. Symtomen blir istället värre ju längre jag äter strikt. Är ointresserad av att äta så trivs med periodisk fasta, det faller sig naturligt. Tom mage gör mig lugn, dämpar hyperaktiviteten. Så allt bara flyter på, det känns skönt men hur mycket jag än trivs med mitt liv så har jag en känsla av att allt är lite halvtråkigt.

På liberal lchf känner jag mig mer närvarande, men tappar lite av flytet. Känns lite mer ojämn.

Kan det vara att jag fattas något när jag äter strikt?

• Like 2

Det är ju svårt för oss att veta. Vad äter du när du säger strikt? Äter du de mängder protein och näring din kropp behöver? Näring i form av vitaminer och mineraler menar jag med det. Och då är det nästan en förutsättning att man äter mycket grönsaker och varierande sorter. Kanske ett halvt kilo grönsaker. Det är mer än en handfull spenat som många som säger sig äta strikt gör. Hur gör du?

Äter man bara kött och trycker i sig fett blir man undernärd! Fett eller socker är på så vis samma sak, det är tomma kalorier! Och jag tror inte på att käka multivitamin som ett tillskott - om du nu gör det. 

Om du har möjlighet tar ett blodprov, det ger alltid en indikation, men säger ändå inte allt.

När du pratar strikt/liberal, hur äter du då? 

Personligen mår jag inte bra i längden om jag ligger runt 10 g kolhydrater per dag. Men runt 20 g går alldeles utmärkt utan att jag kallar det för "liberal". Och 20 g är rätt mycket grönt! Det mesta i kålväg t ex har runt 3 g KH/100 g. Men du kanske har anledning att behöva ligga lågt, det kan inte jag bedöma. 

Har du mätt blodsocker och ketoner? Kanske du ska göra det ett tag med olika nivåer av kolhydrater och känna hur du mår i relation till dessa värden? Finns det samband eller inte?

Jag tycker mig ha läst/hört någonstans att personer med ADHD och liknande problem även kan ha en förändrat tarmflora. Kanske det är där du behöver gräva? Tror det var 4health pod. Eller om det var Martina johansson...kommer inte ihåg. Även tarmfloran bidrar ju med om/hur du tar upp näring, det du äter är ju inte nödvändigtvis det din kropp tar upp! 

• Like 2

Det är ju svårt för oss att veta. Vad äter du när du säger strikt? Äter du de mängder protein och näring din kropp behöver? Näring i form av vitaminer och mineraler menar jag med det. Och då är det nästan en förutsättning att man äter mycket grönsaker och varierande sorter. Kanske ett halvt kilo grönsaker. Det är mer än en handfull spenat som många som säger sig äta strikt gör. Hur gör du?

Äter man bara kött och trycker i sig fett blir man undernärd! Fett eller socker är på så vis samma sak, det är tomma kalorier! Och jag tror inte på att käka multivitamin som ett tillskott - om du nu gör det. 

Om du har möjlighet tar ett blodprov, det ger alltid en indikation, men säger ändå inte allt.

När du pratar strikt/liberal, hur äter du då? 

Personligen mår jag inte bra i längden om jag ligger runt 10 g kolhydrater per dag. Men runt 20 g går alldeles utmärkt utan att jag kallar det för "liberal". Och 20 g är rätt mycket grönt! Det mesta i kålväg t ex har runt 3 g KH/100 g. Men du kanske har anledning att behöva ligga lågt, det kan inte jag bedöma. 

Har du mätt blodsocker och ketoner? Kanske du ska göra det ett tag med olika nivåer av kolhydrater och känna hur du mår i relation till dessa värden? Finns det samband eller inte?

Jag tycker mig ha läst/hört någonstans att personer med ADHD och liknande problem även kan ha en förändrat tarmflora. Kanske det är där du behöver gräva? Tror det var 4health pod. Eller om det var Martina johansson...kommer inte ihåg. Även tarmfloran bidrar ju med om/hur du tar upp näring, det du äter är ju inte nödvändigtvis det din kropp tar upp! 

Jag räknar aldrig på maten jag äter, så jag kan inte säga med säkerhet att jag får i mig allt. Vid strikt lchf äter en till två gånger om dagen, mängden blir samma oavsett måltider, alltid fisk/kött, ägg, olika grönsaker tex lök, vitkål, broccoli, ibland lite sötpotatis och mycket smör. Inälvor några gånger i veckan, saltar en del. Tar d-vitamin, c-vitamin, msm och magnesium. 

På liberal ungefär samma mat plus någon frukt, lingonsylt till levern, morötter, nötter och annat med mer kolhydrater, ibland bär. 

Inte tagit blodprov på länge, kanske jag borde göra. Blodsocker har jag mätt flera gånger, på strikt har jag som medelvärde 4,6. Ca 4,5 som fastevärde och ca 4,7 efter måltid. Med mer kolhydrater ligger jag mellan 5-7. Aldrig mätt ketoner. 

Jag måste inte äta så här, jag försöker bara hitta den varianten som gör att jag fungerar så bra som möjligt, så det finns ingenting som säger att det måste vara på ett speciellt vis.

Har tidigare tagit probiotika, perioder med potatismjöl, med l-glutamin, med syrad grönsaker. Aldrig märkt någon skillnad. Är aldrig sjuk heller.

• 1 year later...

Surfar just på lchf och dimma. Upplever samma sak. Hittar denna tråd.

Provade att fasta igår. Det gick bra. Körde drygt 24 timmar. Men fick extrem hjärndimma. En hinna mellan mig och världen. Blev klantig och okoncentrerad. Brände mig på strykjärnet. Tappade saker. 

Tråkigt. Vet inte om jag orkar fasta om det ska vara så här. Det skulle var ok om jag inte behövde göra något som krävde koncentration och koordination. 

• Like 1

3 timmar sedan, Kaja sade:

Surfar just på lchf och dimma. Upplever samma sak. Hittar denna tråd.

Provade att fasta igår. Det gick bra. Körde drygt 24 timmar. Men fick extrem hjärndimma. En hinna mellan mig och världen. Blev klantig och okoncentrerad. Brände mig på strykjärnet. Tappade saker. 

Tråkigt. Vet inte om jag orkar fasta om det ska vara så här. Det skulle var ok om jag inte behövde göra något som krävde koncentration och koordination. 

Prexis.. fasta leder till världens hjärndimma.. så varningen för detta!

Iallafall så kan jag avslöja att avvänjning av heroin/cocain/amfetamin, rökning .snus.. allt som är beroendeframkallande är sju resor värre.. inte för att jag har någon sådana erfarenhet.. förutom snus då.. så det mangrant till det stadium som brukar beskrivas som hjärndimma.. det är abstinens!

Iallafall så kommer vi så småningom in på typ LCHF.. grejen är att rätt många efter iallafall någon månad.. helt plötsligt fastar.. ja det är sant och de anstränger sig inte ens!

Dvs de äter bara  1-3 måltider per dag.. och av för mig helt outgrundlig anledning så äter de varken bullar, kakor, godis eller dricker läsk.. dvs de fastar, som värsta galningarna.. aså de äter  bara mat.. när de är hungriga.

• Like 1

Guest jala
29 minuter sedan, Zepp sade:

aså de äter  bara mat.. när de är hungriga.

Sicka knäppgökar,? varför äter de inte som svensson?

4 timmar sedan, Kaja sade:

Men fick extrem hjärndimma. En hinna mellan mig och världen. Blev klantig och okoncentrerad. Brände mig på strykjärnet. Tappade saker. 

Så upplever jag klimakteriet... Tur att jag inte fastar också! :blink:

• Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 1

• 2 months later...

Jag känner igen mycket av det som skrivits här när det kommer till dimma och strikt lchf. Det är som att allting blir dämpat - hjärnan, matsmältningen, känslorna, energin i musklerna mm. Ett tillstånd som jag kan uppleva som härligt & fördelaktigt ibland och jobbigt/oönskat ibland. Om jag äter liberal lchf försvinner alla dessa effekter. När jag fastar upplever jag liknande effekter men med ännu mindre energi i kroppen såväl som i huvudet.

Jag misstänker att detta inte är något fel utan det är helt enkelt så kroppen kommer att bete sig om man fastar eller äter strikt lchf.

• Like 1

Intressant. Jag har åstadkommit mina största karriärbedrifter sen jag började äta LCHF, specifikt sen jag blev mer strikt. Och jag upplever aldrig någon mental dimma när jag fastar (3-5 dagar), tvärtom kan jag känna mig mer skärpt. Antagligen är det här med mental dimma något väldigt individuellt och inte allmänt kopplat till LCHF-nivå.

• Like 5

On 2018-08-17 at 10:01, Kaukasar sade:

Jag misstänker att detta inte är något fel utan det är helt enkelt så kroppen kommer att bete sig om man fastar eller äter strikt lchf.

Mm.. utan att negligera andra kommentarer.. så köper jag det utan påseende rätt av!

Dvs vid lite lika metabola/psykologiska tillstånd så får man lite olika fördelar/bieffekter!

Iallafall.. om någon kommit på hur man gör för att ständigt/varje dag äter/lever för att må optimalt hela tiden så PMa mig!

Dvs strunta i det, för det handlar förmodligen om up and downs och att leva ett riktigt liv.. som har allt av tillkortakommanden att göra men där man även har stunder av lycka/välbefinnande?