Jump to content

Andningens betydelse för välmåendet


DRAKULLA
 Share

Recommended Posts

Det här är så intressant, andningen är verkligen allt!  Lyssna på intervjuerna med Anders Lönedal också, där han förklarar hur andning och lymfsystemet hänger ihop. Lymfsystemet har ingen egen pump utan drivs med hjälp av andning, andas man då fel så stannar lymfan upp och man kan bli svullen utan att vara fet egentligen. Anders Lönedal intervjuas både av Anna Sparre 4health och i podden Hälsosant. Jag har lyssnat på alla och rekommenderar dem verkligen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det här är så intressant, andningen är verkligen allt!  Lyssna på intervjuerna med Anders Lönedal också, där han förklarar hur andning och lymfsystemet hänger ihop. Lymfsystemet har ingen egen pump utan drivs med hjälp av andning, andas man då fel så stannar lymfan upp och man kan bli svullen utan att vara fet egentligen. Anders Lönedal intervjuas både av Anna Sparre 4health och i podden Hälsosant. Jag har lyssnat på alla och rekommenderar dem verkligen.

 

Tack för tipset! Det ska jag göra. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lymfsystemet drivs av musklernas rörelser, och det är inte endast fråga om andningsmusklerna.

Man kan gå till biblioteket och låna böcker om andningsövningar, och säkerligen kan man hitta 

mycket gratis på nätet. Sömnapne´ beror ofta på fetma, att det skulle bero på att man har "icke 

optimal andning på dagen" verkar fantasifullt.

 

       Andningsövningar kan vara bra, som all form av träning. Men vilka positiva effekter det kan/ 

kan inte ha är nog inte jätte väl kartlagt.

     Mår man bra när man gör det, så bör väl det räcka , eftersom det vare sig är dyrt eller farligt.

 

PS. Det låter verkligen märkligt, att lymfsystemet skulle stanna upp om man andas fel. Om man

slutar andas, så stannar allting upp, men vad skulle "andas fel" vara för något, om det kan få lymfa-

systemet att stanna? 

 

Sömnapné är nog rätt vanligt även bland normalviktiga även om överviktiga är överrepresenterade, precis som vid diabetes och högt blodtryck.

 

Anders Olsson menar att om man har sömnapné på natten så har man förmodligen icke optimal andning på dagen också, t.ex andas med öppen mun eller håller andan när man koncentrerar sig.

Att det skulle hänga samman tycker jag inte är så fantasifullt, mer logiskt egentligen.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu har jag (äntligen) börjat läsa på om detta. Fast... jag kanske måste testa fullt ut för jag tycker att jag andas med magen (nåt jag övat på efter att som tjockis ha hållit in magen i många år). Jag sover vanligen med stängd mun tror jag för jag vaknar annars när munnen blir torr. Ska lyssna på Anna Sparres pod nån dag även om jag föredrar text. Får återkomma i ämnet när jag utvärderat...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

När den här tråden dök upp i våras började jag medvetet träna på att andas genom näsan när jag promenerade till/från jobbet. Jag lyckades till slut bra med det. Vet inte om det har så stor betydelse, men jag tycker att min kondition har blivit lite bättre än tidigare år. Kanske bara inbillning. :huh:

En annan teori jag har (helt ovetenskaplig :blush: ) är att det skulle kunna finnas en koppling mellan näsadningsgränsen och MAF-gräns för pulsen. Jag bedriver inget medvetet maffande och har ingen pulsmätare, så istället satsar jag på att träna upp näsandningsgränsen :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, SGK sade:

En annan teori jag har (helt ovetenskaplig :blush: ) är att det skulle kunna finnas en koppling mellan näsadningsgränsen och MAF-gräns för pulsen. Jag bedriver inget medvetet maffande och har ingen pulsmätare, så istället satsar jag på att träna upp näsandningsgränsen :)

Sedan jag började maffa har jag börjat med  näsandning när jag springer. Märker att jag har bättre kontroll på pulsen då. Så fort pulsen sticker upp ett par slag så känner jag att jag vill börja flåsa med munnen men om jag koncentrerar mig på att andas med näsan så sjunker pulsen igen :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Andning övar jag I kören. Magmuskler och diafragma. Håll ut tonen, andas inte,  hall ut, hall ut...och andas inte in, slapp bara ut magen...kan det räcka? Känns som inget alls? Det räcker långt.

Kanske ska börja tänka på andningen när jag går oxå. Tejpa munnen, kanske?  Rödbetor är gott, I alla fall. Men kall dusch? Det börjar bli komplicerat det här.

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/7/2017 at 11:30 AM, SGK said:

En annan teori jag har (helt ovetenskaplig :blush: ) är att det skulle kunna finnas en koppling mellan näsadningsgränsen och MAF-gräns för pulsen. Jag bedriver inget medvetet maffande och har ingen pulsmätare, så istället satsar jag på att träna upp näsandningsgränsen :)

För mig är det definitivt så. När jag MAF'ar så näsandas jag, och eftersom jag kör med pulsklocka så har jag noterat just detta, att när jag håller så högt tempo jag klarar utan att börja "flås-andas" genom munnen, då ligger jag på MAF-puls. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

 

1 timme sedan, Alieh molaei sade:

Hur jag ska äta ,vad jag ska äta och hur mycket jag ska äta och hur jag kan sluta mellan mål ,söker suggan 

Jag tror  är bättre för mig att   ha en kost doktor och recept för  mat.

Hej och välkommen, Alieh molaei! Vad vill du med LCHF? Viktminskning? Bra hälsa? Starta gärna en egen tråd och ställ frågor så hjälper vi dig gärna. Då finns just dina frågor samlade.

Det finns en avdelning för LCHF-erfarenheter och en avdelning LCHF för nybörjare. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

God förmiddag! Jag är riktigt nöjd idag. Termometern visade -8 när jag promenerade till jobbet imorse, en promenad som tar ca 35 minuter. Och jag lyckades andas genom näsan hela vägen. :)

Visst var jag en smula snorig, men det var alltså fullt möjligt ändå att hålla munnen stängd. Och det kändes också väldigt bra. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, SGK sade:

God förmiddag! Jag är riktigt nöjd idag. Termometern visade -8 när jag promenderade till jobbet imorse, en promenad som tar ca 35 minuter. Och jag lyckades andas genom näsan hela vägen. :)

Visst var jag en smula snorig, men det var alltså fullt möjligt ändå att hålla munnen stängd. Och det kändes också väldigt bra. :)

Sno((ra) dig på till jobbet.:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...