John

OK att dricka olivolja när man fastar?

Recommended Posts

Hej

Tänkte prova på att fasta 2 dagar i veckan.

Är olivolja förbjudet då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbjudet är väl inget som är. De flesta menar fasta med kalorifri dryck. En del kör halvfasta med 500 kcal under fastedagen. En del kallar det för fasta när man bara äter ägg och smör (ägg fasta). Jag tycker det är viktigast att få i mej salt om jag fastar.

Vad har du för syfte med din fasta?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, definitionen av fasta är just att man fastar, dvs allt som innehåller kalorier gör att du bryter fastan!

Sen gör du som du vill, beroende på vad som är syftet med just din fasta. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fettfasta finns det något som heter, men där tror jag att man äter fett under flera dagar i rad. Martina Johansson skriver om det på sin blogg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fettfasta finns det något som heter, men där tror jag att man äter fett under flera dagar i rad. Martina Johansson skriver om det på sin blogg.

Jo, och syftet med det är att tvinga kroppen in i ketos. Men om du är fettadapterad och fastar för att du vill kroppen ska använda det egna fettet är det kontraproduktivt att hälla i sig fett. 

Vill man hålla blodsockret lågt och undvika insulinpåslag är tillförsel av fett det som "stör" minst. Men tillförsel av fett påverkar andra hormoner och processer i kroppen. Vill du tömma glykogenlagren för att bli av med fettlever genom denovolipogenes, så händer inte det när du tillför fett utifrån. 

Som sagt, det beror helt på vad syftet är med fastan. 

Sen tycker jag fasta är fastas som begrepp. 

Det betyder att man inte tillför näring. 

"Fettfasta" och "äggfasta" är i så fall mest en "diet". 

Annars är ju kålsoppsdieten en "kålsoppsfasta"??

En pulverdiet blir helt plötsligt en pulverfasta...?

Nä!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä!

Man kanske kan kolhydratsfasta? Bara äta bröd, pasta och bullar.  :ph34r:  ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allvarligt talat.. de flesta som fastar intar åtminstone någon form av kalorier.. det vanligaste är väl buljong?

Då är det nog betydligt ovanligare med total fasta utan en endaste kalori?

Oså har vi fettfasta.. det blir hur som helst rätt svårt att få i sig uppemot 1800-2000 Kcal från enbart fett!

Grejen med fettfasta är.. att det blir en kalorirestriktion hur som helst.. insulin sjunker som en sten, glukagon åker upp all time high.. likaså lipolys och betaoxidation, samt litta annat!

Såå.. fettfasta har sitt specefika syfte.. främst för de som lider utav hyperinsulinemi/metabola syndromet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tänkte prova på att fasta 2 dagar i veckan.

Är olivolja förbjudet då?

Som du beskriver det ska du prova 5:2, och då är det "förbjudet" att få i dig olivolja. Tanken är att du inte ska få i dig kalorier under 24 timmar två dagar i veckan. Frågeställningen antyder att du tror att det kan vara svårt att kasta dig rakt in i fastan och självklart kan du välja själv om du vill mjukstarta genom att bara dricka olivolja. Fast renodlad fasta är det inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du beskriver det ska du prova 5:2, och då är det "förbjudet" att få i dig olivolja. Tanken är att du inte ska få i dig kalorier under 24 timmar två dagar i veckan. Frågeställningen antyder att du tror att det kan vara svårt att kasta dig rakt in i fastan och självklart kan du välja själv om du vill mjukstarta genom att bara dricka olivolja. Fast renodlad fasta är det inte.

Ja, tanken var att undkomma hungerkänslorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyss fastat sju dagar. För att slippa hungerkänsla har jag startat dagen med fastedryck och en matsked olivolja. Har fungerat utmärkt, och jag har mått bra hela tiden.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyss fastat sju dagar. För att slippa hungerkänsla har jag startat dagen med fastedryck och en matsked olivolja. Har fungerat utmärkt, och jag har mått bra hela tiden.

Lycka till!

Vad är det i en fastedryck?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pröva glycerol/ glycerin eller tugga kokabuskens blad, alternativt kan du intaga det klassiska - efedrin - om du vill undvika hunger under fastan.  The choice is yours ;).  Eller så kan du bita ihop och ta det!

Glöm inte seltin/ multivitamin/ kalk och vatten. Happy thoughts!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä!

Eftersom fasta innebär att utesluta näring bör fettfasta innebära att utesluta näring från fett och äggfasta att utesluta näring från ägg...

Strikt LCHF är kolhydratfasta. Vegetarisk är köttfasta.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg