Erik 2

Men varför är alla barn sjuka i vabruari ?

Recommended Posts

Det är verkligen helt galet. Alla småbarnsföräldrar på mitt jobb (stort företag) går nu omkring och pratar om sina sjuka barn och telefonplanerar med sina partner hur de ska dela upp tiden hemma. 

Hur fungerar detta, vad är det för mekanismer ? Är d-vitaminet i botten, c-vitaminet? ???

Nån hade 3 magresor sen december.

Är det nytt. Var det så för 50 år sen ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi typiskt överlastar systemet med dålig mat som ger läckande tarm, högt insulin och annat inflammerande. Täta hus och ingen signifikant exponering för kyla bidrar nog också.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De pratade om detta i Anna Sparres podcast i lördags (ayurvedisk medicin). Minns inte riktigt hur de beskrev det men jag tror det var nåt med årsrytmen och luftfuktigheten också förutom det Xiro nämner. I vår familj har vi klarat oss ganska bra genom åren men i jan föll maken och sönerna för influensa (tror vi). Barnen två gånger efter bara ett par dagar i skolan. Jag tror stenhårt på att låta barn smaka på allt (utom möjligen kattbajs i sandlådan) och att äta morötter direkt ur landet osv. En läkare uttryckte i radio för många år sen att "alla borde peta i sig en snorkråka då och då för att stärka immunförsvaret", det ligger säkert något i det. Sedan får vi inte glömma att små barn faktiskt just övar upp sitt immunförsvar och att vi vuxna redan har gjort det. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan får vi inte glömma att små barn faktiskt just övar upp sitt immunförsvar och att vi vuxna redan har gjort det. 

Det kan säkert stämma till en viss del men hur förklarar man detta när vuxna blir drabbade av umgås eller ha småbarn? Jag jobbade 6 mån på förskola och var sjuk sammanlagt 5 av 6 mån (månaden jag kom undan hade vi få barn). Dåligt immunförsvar eller ny miljö? Ja, så kan det kanske vara trots att jag inte varit sjuk på flera år, i varje fall inte så brutalt sjuk som jag blev på förskolan. De påstod att man blir immun efter ett tag om man jobbar på förskolan men ändå kunde jag se mer än en personal som också blev drabbad och inte var de nya. Kanske de faktiskt hade svagare immunförsvar för övrig ordinarie personal verkade inte bli mer än lite snuviga. Jag åkte på kräkningar, feber, snuva, hosta och kan inte minnas när jag varit så sjuk någonsin. Pappa sa att senast jag var så sjuk gick jag på förskolan själv. Drog även hem smittan och smittade både pappa och hans tjej. Jag blev väldigt opopulär att umgås med hemma. Pappas tjej t.o.m. vaccinerade sig tillslut.

Kan ju avslöja att efter 6 mån ville jag inte jobba i förskola (provade på för ev. söka till förskollärarutbildning). Dels trivdes jag inte med jobbet som så men största anledningen var utan tvekan sjukdomar. Överväger starkt att inte låta mina framtida barn gå i förskolan heller. Skaffar hellre syskon och hitta på aktiviteter så de får umgås med andra barn under mer sunda förhållanden. Lätt och säga nu kanske, förstår att många inte har ett val som arbetar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror vi typiskt överlastar systemet med dålig mat

Åh maten... Mackor, knäckebröd, gröt havre/manna, sylt, äppelmos, nån ost, skinka, margarin (tror mjölkfritt), mjölk, söt yoghurt, havrepuffar, flingor, kanel, ägg, kaviar. Detta åt de till frukost varje dag, det roterade mellan havregrynsgröt/mannagrynsgröt och ibland ägg.

Lunchen var väl sån lunch man fick i vanliga skolan. Stor andel kolhydrater, fettsnålt och protein.

Sen hade de fruktpaus på förmiddagen och mellanmål på eftermiddagen. Mellanmålet var ungefär som frukost fast istället för gröt kunde det serveras pannkaka eller allt som oftast bara mackor, knäckebröd och yoghurt + ev. överblivna ägg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 50 år sedan var många mammor fortfarande hemmafruar. De kanske jobbade deltid. Vid behov anlitades någon barnflicka, släkting eller dagmamma. Dagisutbyggnaden hade inte kommit igång. Många barn drabbades av barnsjukdomar t ex vattenkoppor, påssjuka och mässling. Även om man inte drabbades av förkylningar och magsjukor i den omfattning som verkar vara vanligt idag, så kunde man bli liggande sjuk och nedbäddad.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 50 år sedan var många mammor fortfarande hemmafruar. De kanske jobbade deltid. Vid behov anlitades någon barnflicka, släkting eller dagmamma. Dagisutbyggnaden hade inte kommit igång. Många barn drabbades av barnsjukdomar t ex vattenkoppor, påssjuka och mässling. Även om man inte drabbades av förkylningar och magsjukor i den omfattning som verkar vara vanligt idag, så kunde man bli liggande sjuk och nedbäddad.

Absolut. Det gäller nog mer än bara barn. Vi fick oftare och lättare sjukdomar förr som vi nu antingen vaccinerar bort eller kan hantera med modern medicin.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju större förskoleenheter, desto fler smittor. Min yngsta har varit enormt mycket friskare, sen hon började på en förskola med bara en åldersgrupp, än hon var när hon gick på förskola med tre avdelningar i blandade åldrar. Detta gäller generellt i hela gruppen.

Sen var det såklart lättare att hålla halvsjuka skolbarn hemma, när mamman var hemma på heltid, än vad det är när båda föräldrarna jobbar 105%. Å andra sidan minns jag inte att vi någonsin hölls hemma flera dagar extra efter magsjuka, när jag var liten. Nu blir det nästan lynchstämning om någon misstänks för att ha skickat tillbaka barnet till skolan för tidigt. Så det är svårt att säga vad som kan bero på vad...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir det nästan lynchstämning om någon misstänks för att ha skickat tillbaka barnet till skolan för tidigt.

Haha åh, kom ihåg detta. Jag reagerade aldrig själv men märkte hur snacket kunde gå mellan personalen. Ja, usch vilket skitsnack det kunde vara. Föräldrar är människor. De gör säkert så gott det kan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan säkert stämma till en viss del men hur förklarar man detta när vuxna blir drabbade av umgås eller ha småbarn? Jag jobbade 6 mån på förskola och var sjuk sammanlagt 5 av 6 mån (månaden jag kom undan hade vi få barn). Dåligt immunförsvar eller ny miljö? Ja, så kan det kanske vara trots att jag inte varit sjuk på flera år, i varje fall inte så brutalt sjuk som jag blev på förskolan. De påstod att man blir immun efter ett tag om man jobbar på förskolan men ändå kunde jag se mer än en personal som också blev drabbad och inte var de nya. Kanske de faktiskt hade svagare immunförsvar för övrig ordinarie personal verkade inte bli mer än lite snuviga. Jag åkte på kräkningar, feber, snuva, hosta och kan inte minnas när jag varit så sjuk någonsin. Pappa sa att senast jag var så sjuk gick jag på förskolan själv. Drog även hem smittan och smittade både pappa och hans tjej. Jag blev väldigt opopulär att umgås med hemma. Pappas tjej t.o.m. vaccinerade sig tillslut.

Kan ju avslöja att efter 6 mån ville jag inte jobba i förskola (provade på för ev. söka till förskollärarutbildning). Dels trivdes jag inte med jobbet som så men största anledningen var utan tvekan sjukdomar. Överväger starkt att inte låta mina framtida barn gå i förskolan heller. Skaffar hellre syskon och hitta på aktiviteter så de får umgås med andra barn under mer sunda förhållanden. Lätt och säga nu kanske, förstår att många inte har ett val som arbetar.

Jag tror att vi som småbarnsföräldrar får en mycket högre dos av virus från våra småttingar. Mor o farföräldrars immunsvar är troligen något sämre och de råkar också därför mer illa ut. Det är möjlgt att vi under barnaåren övar upp immunsvaret och sen håller det ända tills vi blir småbarnsföräldrar och därefter håller det ett tag till. Men självklart spelar kosten en stor roll. Tarmen måste vara i form!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på barnkrubba ett tag som liten, eftersom mina föräldrar arbetade. Men jag blev så ofta sjuk, att min mamma hittade en dagmamma istället. Jag trivdes nog battre där.

Detta var runt 1960. VAB fanns inte. Men sjuk av stora barngrupper blev man även då.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg