Jump to content

Endast två måltider per dag, 2 portioner middag?

phunqe

Recommended Posts

Hej,

jag tänkte köra med fettkaffe på morgonen och sedan äta endast en gång runt 13-14. Blir det korrekt om jag då kör två portioner av måltidskategorin under alla recept?

Jag har tittat på en del recept och en snabb överslagsräkning på protein, fett etc tyder på att det skall vara ok för hela dagens intag, men jag ville bara höra vad ni tycker, om det blir för mycket för en måltid?

Jag vill helst inte äta mer än en gång (förutom fettkaffet på morgonen), jag tycker min kropp mår bättre av fastan som sedan kommer till nästa dag (jag är inte hungrig om huvudmålet är ordentligt).

Tack.

• Like 5

Hej,

jag tänkte köra med fettkaffe på morgonen och sedan äta endast en gång runt 13-14. Blir det korrekt om jag då kör två portioner av måltidskategorin under alla recept?

Jag har tittat på en del recept och en snabb överslagsräkning på protein, fett etc tyder på att det skall vara ok för hela dagens intag, men jag ville bara höra vad ni tycker, om det blir för mycket för en måltid?

Jag vill helst inte äta mer än en gång (förutom fettkaffet på morgonen), jag tycker min kropp mår bättre av fastan som sedan kommer till nästa dag (jag är inte hungrig om huvudmålet är ordentligt).

Tack.

Det liknar det man kallar warrior diet, där man äter endast 1 gång per dag och fastar ca 24 timmar. Jag äter så två dagar i veckan. Då äter jag rejält mkt mat vid den stora måltiden så det kan ibland bli typ två portioner, som om jag ätit både lunch och middag vid samma tillfälle. Det känns bra att äta så ibland tycker jag , först vila från mat och sedan ladda in rejält med energi.

• Like 6

Bortre gränsen för hur mycket man kan äta vid en måltid är väl illmående, bara att prova sig fram och äta i lugn och ro. Känner jag mig mer sugen tar jag mer. Jag äter alltid rejält varje gång jag äter, så att jag sedan står mig länge utan mat. Instämmer med att det är enormt skönt och befriande att ha många timmar mellan måltiderna, och utan mellanmål. Vår, sommar och höst äter jag typiskt 1-2 ggr/dag. På vintern, eller under stressigare perioder, typiskt 2-3 ggr/dag. Periodvis blir det kaffe, smörkaffe eller smörté istället för måltid. Jag gör det jag känner för i stunden, inom ramarna för vad jag tror är hälsosamt.

• Like 5

Så länge du ärligt kan säga att du mår bra borde det vara OK. :)

Men man kan vara uppmärksam på om man t ex börjar frysa lite, tappar koncentration eller liknande tecken efter typ 16 timmar utan mat... om man gör det varje dag tycker jag att man kanske ska fundera på att äta lite oftare de flesta dagarna i veckan.

• Like 4

Nu förtiden äter jag oftast en gång om dagen, på kvällen. Det kan bli en stor portion, men oftare näringstät/näringsrik mat och då behövs det inte lika mycket i volym. Jag äter långsamt och tar små pauser, hela "måltiden" kan ta 1-2 timmar. Det brukar landa på 1400-1800 kcal.

• Like 5

Nu förtiden äter jag oftast en gång om dagen, på kvällen. Det kan bli en stor portion, men oftare näringstät/näringsrik mat och då behövs det inte lika mycket i volym. Jag äter långsamt och tar små pauser, hela "måltiden" kan ta 1-2 timmar. Det brukar landa på 1400-1800 kcal.

Har du lust att dela med dig av hur en sådan måltid kan se ut? Eller om det finns andra som vill dela med sig av hur en måltid per dag kan se ut.

Jag äter två gånger per dag och har svårt att se hur jag ska få ner det till en gång per dag på ett vettigt sätt. Någon gång ibland är en sak men om det ska vara mer regelbundet så blir det svårare tycker jag.

Idag som exempel. Måste tillägga dock att jag bryr mig inte om antalet kalorier utan mer om det en stor näringstät och näringsrik måltid med den mängd protein och fett som jag vill äta en dag.

Jag fastade från gårdsgens middag fram till dagens middag klockan 17.30:

300 gram biff

30 gram vitlökssmör

2 dl stekta grönsaker

200 gram champinjoner

En stor blandad sallad

40 gram majonäs

Äter långsamt och njuter av att äta längre stund än vid en mindre måltid.

• Like 2

Idag som exempel. Måste tillägga dock att jag bryr mig inte om antalet kalorier utan mer om det en stor näringstät och näringsrik måltid med den mängd protein och fett som jag vill äta en dag.

Jag fastade från gårdsgens middag fram till dagens middag klockan 17.30:

300 gram biff

30 gram vitlökssmör

2 dl stekta grönsaker

200 gram champinjoner

En stor blandad sallad

40 gram majonäs

Äter långsamt och njuter av att äta längre stund än vid en mindre måltid.

Vissa sådana här måltider kan jag äta mer än detta, om jag behöver få in mer energi tex inför eller efter tungt träningspass. Men det här är en vilodag och jag cyklar min mat under veckan, så att jag äter mindre tre dagar och mer fyra dagar. De dagar jag äter mer äter jag oftast två ggr, mest för att det är roligt att laga och äta mat.
  • Like 1

En dag kan t ex se ut så här 

http://kostbevakningen.se/?foodinput=1+st+ägg%0D%0A1+tsk+majonnäs%0D%0A1+st+avokado%0D%0A1+msk+olivolja%0D%0A1+st+tomat%0D%0A250+g+köttfärs%0D%0A1+msk+smör%0D%0A200+g+broccoli%0D%0A2+st+paranötter%0D%0A50+g+ost%0D%0A0%2C5+l+te%0D%0A0%2C5+dl+grädde%0D%0A%0D%0A%0D%0A

1 st ägg med 1 tsk majonnäs
1 st avokado
250 g köttfärs

1 st tomat
1 msk smör

200 g broccoli med 1 msk olivolja

2 st paranötter
50 g ost

0,5 l te med 0,5 dl grädde

• Like 3

En annan dag kan se ut så här

http://kostbevakningen.se/?foodinput=2+st+ägg%0D%0A2+tsk+majonnäs%0D%0A%0D%0A1+st+avokado%0D%0A1+tsk+olivolja%0D%0A%0D%0A100+g+sardiner+i+olja%0D%0A150+g+spenat%0D%0A%0D%0A1+msk+solrosfrön%0D%0A1+msk+pumpafrön%0D%0A1+msk+sesamfrön%0D%0A1%2C5+dl+créme+fraiche%0D%0A%0D%0A0%2C75+l+te%0D%0A0%2C75+dl+grädde

2 st ägg med 2 tsk majonnäs

1 st avokado med 1 tsk olivolja

100 g sardiner i olja
150 g spenat

1 msk solrosfrön, 1 msk pumpafrön, 1 msk sesamfrön med 1,5 dl créme fraiche

0,75 l te
0,75 dl grädde

• Like 3

Idag blev det ungefär så här, lite mycket kanske ...  :P

http://kostbevakningen.se/?foodinput=3+st+ägg%0D%0A1+msk+ghee%0D%0A50+g+grönkål%0D%0A30+g+ost%0D%0A2+msk+grädde%0D%0A1+st+morot%0D%0A%0D%0A50+g+salami%0D%0A50+g+serranoskinka%0D%0A2+msk+tapenade%0D%0A100+g+brie%0D%0A%0D%0A1+l+te%0D%0A1+dl+grädde

Till lunch:
50 g salami

50 g serranoskinka
2 msk tapenade

100 g brie

Till middag:
3 st ägg
1 msk ghee
50 g grönkål
30 g ost
2 msk grädde
1 st morot

1 l te med 1 dl grädde

• Like 3

Tack för era svar :)

Det här behövde jag fundera på. Oavsett om jag äter en eller två gånger per dag.

Jag har, visade det sig, med tiden glidit iväg med proteinet så det har legat lite onödigt högt. Dels, tror jag, för att jag äter bättre nu, och dels för att det känns som jag haft ett sug efter det. Det har varit en period när jag inte känt mig nöjd utan det där extra. Kanske, slog det mig nu, för att jag äter mindre bacon och mer rent kött. Man blir nöjd på bacon. Mer fett, mindre protein.

Sen äter jag mer grönsaker än vad jag någonsin gjort och ska jag äta en gång per dag så blir det nog svårt utan att minska ner på det.

Fettdelen ligger jag ganska okej på, möjligt att jag kan öka något om jag minskar ner på proteinet.

Jag får fortsätta fundera och prova mig fram.

... och jag cyklar min mat under veckan, så att jag äter mindre tre dagar och mer fyra dagar.

Det där ligger kanske närmast till hands att prova. Att äta lite mer om jag äter två gånger är inte svårt. Jag skulle kunna börja där och prova mig fram. Vid tillfälle. När det passar.

• Like 3

Jag brukar köra en 24 timmars fasta per vecka. Oftast blir det spontant för att jag helt enkelt inte blir hungrig förrän efter 24 timmar. Normalt äter jag två gånger per dag... "frukost" runt 10-11 som då är 3-4 kokta ägg och typ 50 gram smör, och sedan äter jag runt 16-17 och äter då ett rejält lass grönsaker, en rejäl måltid med kött och tillbehör och kanske ett par klickar smör om jag känner för det.

• Like 1