Solveig Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Har nyss börjat med LCHF och är känslig för fet mat. Mår illa av det. Mår illa hela nätterna och det stör min sömn såklart. LCHFKaffet/te däremot älskar jag. Min fråga är om jag undviker kolhydrater helt och bara får i mig fettet från kaffe och tekopparna ( ca 5 stora om dagen) räcker det för viknedgång tro? MVH Illamående Solveig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Hur länge har du hållit på? Jag kände mig sjösjuk några dagar i början men det gick över. För en del tar det längre tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Har nyss börjat med LCHF och är känslig för fet mat. Mår illa av det. Mår illa hela nätterna och det stör min sömn såklart. LCHFKaffet/te däremot älskar jag. Min fråga är om jag undviker kolhydrater helt och bara får i mig fettet från kaffe och tekopparna ( ca 5 stora om dagen) räcker det för viknedgång tro? MVH Illamående Solveig Hej Solveig! Kan du ge exempel på vad du äter när du mår illa? Själv är jag känslig för mat som smakar fett, men det är helt okej om den smaken döljs. Jag tror att om du undviker kolhydrater och bara får i dig fett från fettkaffe/fett-te, kommer du att få brist på andra näringsämnen som vitaminer och mineraler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blixtern Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Vet precis vad du menar, alltid hatat fet mat för jag mår illa av den. Höll på att ge upp vid dag 10 då jag mådde konstant illa och sov sååå dåligt pga det. Var ett vrak! Men efter 2 veckor försvann denna äckliga känsla och nu mår jag super! Så mitt råd till dig, stå ut lite till:) Det jag gjorde för att försöka underlätta när jag mådde som värst var 2 alvedon före natten. Tar omeprazol pga tidigare magsår, dubblerade dosen, man kan köpa liknande tabl utan recept på apoteken men har ingen aning om det skulle hjälpa dig. Og när det var som värst på nätterna så tog jag några bitar av LCHF bröd som jag bakat. Kan rekomendera LCHF brödet från funksjonell mat (lavkarbbröd). Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Hur länge har du hållit på? Jag kände mig sjösjuk några dagar i början men det gick över. För en del tar det längre tid. Tack för snabbt svar Jag har bara hållit på i 2 veckor. Men känslig för fett har jag alltid varit och blivit illamående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Hej Solveig! Kan du ge exempel på vad du äter när du mår illa? Själv är jag känslig för mat som smakar fett, men det är helt okej om den smaken döljs. Jag tror att om du undviker kolhydrater och bara får i dig fett från fettkaffe/fett-te, kommer du att få brist på andra näringsämnen som vitaminer och mineraler. Oj vad snabba svar jag får, tack tack Det är fet mat över huvud taget som jag mår illa av, så har det alltid varit. Så allt med fett gör mig så djävulskt spysjuk.... Du har nog rätt i det där. Bara fett i te´t kanske inte hjälper till viktnedgång utan bara gör mig näringsfattig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Vet precis vad du menar, alltid hatat fet mat för jag mår illa av den. Höll på att ge upp vid dag 10 då jag mådde konstant illa och sov sååå dåligt pga det. Var ett vrak! Men efter 2 veckor försvann denna äckliga känsla och nu mår jag super! Så mitt råd till dig, stå ut lite till:) Det jag gjorde för att försöka underlätta när jag mådde som värst var 2 alvedon före natten. Tar omeprazol pga tidigare magsår, dubblerade dosen, man kan köpa liknande tabl utan recept på apoteken men har ingen aning om det skulle hjälpa dig. Og när det var som värst på nätterna så tog jag några bitar av LCHF bröd som jag bakat. Kan rekomendera LCHF brödet från funksjonell mat (lavkarbbröd). Lycka till! Tack till dig oxå för snabbt svar Jasså du menar det ... Jamen då kanske jag ska ge det en rejäl chans då. Jag står ut med illamåendet 1 vecka till så får vi se hur det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Man behöver inte heller vräka på med fett. Om du klarar av att äta t.ex. lax eller fläskkött utan att må illa, så gör det. Ta gärna en liten klick fet sås till om du klarar av det, alternativt en sallad med olivolja på. Klarar du inte alls av tillsatt fett i form av sås/olivolja, så ät mer av allt det andra istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Man behöver inte heller vräka på med fett. Om du klarar av att äta t.ex. lax eller fläskkött utan att må illa, så gör det. Ta gärna en liten klick fet sås till om du klarar av det, alternativt en sallad med olivolja på. Klarar du inte alls av tillsatt fett i form av sås/olivolja, så ät mer av allt det andra istället. Tack för tips! Ja lax går bra så jag ökar på med det ett tag och sallad med olivolja så får vi se om jag mår nå bättre Tack igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag vet att Annika Dahlqvist har diskuterat detta med illamående och hon säger att människor som varit fettskrämda får gallan att överreagera när det kommer in fetmat men att det går över om man trappar upp det under en tid. Jag har också läst men kommer inte i håg var? att människor som tar magmediciner typ Losec har svårt att smälta fettet.De flesta som tar Losec gör det pga magkatarr eller magsår. Losecen gör att saltsyran minskas drastiskt i magsäcken. Det kanske funkar om man är kolhydratätare? men med LCHF så verkar det som man behöver sin saltsyra. Min magkatarr försvann helt när jag började med LCHF 2006. Om jag kolhydratäter så kommer känningarna tillbaka men försvinner när jag sköter mig igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Häng i där Solveig, kroppen skall ställa om sig helt och det tar ett tag innan den är med på banan igen.Kan bara säga som de andra, pröva försiktigt i början och hitta vad som funkar och öka försiktigt mängder för att få en så dräglig övergång som möjligt. Rätt som det är, om en vecka eller två, så släpper det och du kan börja må så bra som man bara kan må på LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag har efter ett par år insett att för mig gäller det att hålla nere fettet något eftersom jag får halsbränna av för mycket (men är glad att kroppen säger ifrån). Annan Hallén har skrivit att om man äter vispad grädde med sked så mår man illa efter en stund för att kroppen signalerar att det blir för mycket. I ditt fall kan det vara ovana förstås men testa tipsen ovan med fet fisk, olja på sallad osv och kanske är det så att just du inte behöver så mycket fett för att hålla dig mätt, och då behöver du ju inte vräka på. Jisses vad många koppar te med kokosfett (och efterföljande halsbränna) jag tvingat i mig för att jag trodde att det skulle vara så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazinga Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Du skriver att du gillar LCHF-kaffet, har du kokosfett/olja (Cocosa eller andra märken) i det? Finns en hel del människor som blir väldigt illamående av det i början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag säger som dom andra. Inte behöver man vräka på med fett. Jag trappade upp ganska gradvis. Laga köttbullar på grädde och ät med wokade grönsker eller ät kött och sparris med lite kryddad creme fraiche, ta lite turkisk jogurt med nötter på morgonen och kanske ett kokt ägg till. Inga lass med smör, bacon, grädde och sånt. Du kan också laga kolhydratfattiga rotsaker i ugnen med olivolja på. Tex rotselleri, morot, zuchini, paprika är gott att blanda. Lite salt och timjan på ännu också. Och ät med tex fisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Fem LCHFkaffe om dagen låter lite extremt i mina öron. Jag dricker en på morgonen och står mig några timmar på den. Sen är det riktig mat som gäller. Jag tror du kunde må bättre om du drog ner på LCHFkaffet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Åh vad roligt med så många engagerade och snabba svar Man blir så lycklig att folk bryr sig och vill hjälpa till! Tack alla. Jag har aldrig haft problem med magen eller halsbränna och äter således ingen medicin. Svaret där om att gallan överreagerar för att jag varit fetträdd tidigare låter ju rimligt! Jag gör som många skrivit bla Dicobayo - jag håller i och inväntar välmående igen och tar fettet från olja/fisk osv. mer bra rotsaker osv osv... Jag drack 3-5 lchf kaffe eller te om dagen med 1msk smör + 1msk cocosas kokosfett i början, nu senaste dagarna dricker jag 3 koppar. Med er goda hjälp ska jag nog klara det här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Ja.. fem koppar kaffe/te med smör och cocosolja om dagen betraktar jag mer som en sorts ätstörning.. så skall det inte behöva vara! Grejen är att folk inte vet var fettet gömmer sig och äter det med sked i stället! Tex ägg.. cirka 66E% fett, lax cirka 60E% fett, bacon cirka 85E% fett, nötfärs, ungefär 50-60E% fett Avocado cirka 50E% fett smör cirka 99E% fett! Olivolja 100E% fett! Altså man väljer feta matvaror och använder inte mer fett än vad som går åt till matlagningen.. till det äter man gärna grönsaker. Det är till fettsnåla matvaror man lägger till extra fett, typ kyckling, fläskfile, oxfile, torsk, vitfisk osv. Det är fettets andel av ditt energibehov som skall vara högt.. inte mängden på tallriken! Äter man fett med sked blir man iallamående om man äter för mycket, det är kroppens sätt att säga.. nu räcker det.. och det är en mer robust reglering än vad gäller snabba kolhydrater! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Åh vad roligt med så många engagerade och snabba svar Man blir så lycklig att folk bryr sig och vill hjälpa till! Tack alla. Jag har aldrig haft problem med magen eller halsbränna och äter således ingen medicin. Svaret där om att gallan överreagerar för att jag varit fetträdd tidigare låter ju rimligt! Jag gör som många skrivit bla Dicobayo - jag håller i och inväntar välmående igen och tar fettet från olja/fisk osv. mer bra rotsaker osv osv... Jag drack 3-5 lchf kaffe eller te om dagen med 1msk smör + 1msk cocosas kokosfett i början, nu senaste dagarna dricker jag 3 koppar. Med er goda hjälp ska jag nog klara det här Jag är väldigt känslig för Cocosa kokosolja/fett. Jag kan inte äta/dricka det efter lunch, då mår jag lätt illa och absolut inte sent på kvällen strax före sänggående, då mår jag så illa att jag inte kan sova. Vet inte vad det är med kokosfettet, men hört att det är vanligt att må illa på det. Men till första morgonkaffet går det bra, som sagt. Säger som de andra, framhärda, dra ner på det rena fettet, satsa kanske på olivolja och avokado t ex. Och dra ner på kokosfettet! Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Ja.. fem koppar kaffe/te med smör och cocosolja om dagen betraktar jag mer som en sorts ätstörning.. så skall det inte behöva vara! Grejen är att folk inte vet var fettet gömmer sig och äter det med sked i stället! Tex ägg.. cirka 66E% fett, lax cirka 60E% fett, bacon cirka 85E% fett, nötfärs, ungefär 50-60E% fett Avocado cirka 50E% fett smör cirka 99E% fett! Olivolja 100E% fett! Altså man väljer feta matvaror och använder inte mer fett än vad som går åt till matlagningen.. till det äter man gärna grönsaker. Det är till fettsnåla matvaror man lägger till extra fett, typ kyckling, fläskfile, oxfile, torsk, vitfisk osv. Det är fettets andel av ditt energibehov som skall vara högt.. inte mängden på tallriken! Äter man fett med sked blir man iallamående om man äter för mycket, det är kroppens sätt att säga.. nu räcker det.. och det är en mer robust reglering än vad gäller snabba kolhydrater! Jag drack så många koppar om dagen för att jag skulle få i mig fettet på något sätt....Just för att jag är helt nybörjare och inte vet var fettet gömmer sig, som du skrev... inte för att jag har en "ätstörning" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Jag är väldigt känslig för Cocosa kokosolja/fett. Jag kan inte äta/dricka det efter lunch, då mår jag lätt illa och absolut inte sent på kvällen strax före sänggående, då mår jag så illa att jag inte kan sova. Vet inte vad det är med kokosfettet, men hört att det är vanligt att må illa på det. Men till första morgonkaffet går det bra, som sagt. Säger som de andra, framhärda, dra ner på det rena fettet, satsa kanske på olivolja och avokado t ex. Och dra ner på kokosfettet! Lycka till! Tack tack. Tar till mig av tipsen och kör vidare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FridaLi Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Kroppen är fantastiskt duktig på att anpassa sig efter rådande situation. Om du tidigare har ätit mycket kolhydrater och snålat på fettet så är kroppens enzymer mm anpassade och reglerade för att optimera matsmätning för detta. När du helt plötsligt går över till mindre kolhydrater och mer fett hänger förmodligen inte kroppen med i samma tempo. Vissa är (som någon skriver ovan) dessutom känsliga för kokosfett och blir illamående av detta (jag tillhör tyvärr denna grupp), andra har även problem med matsmältningsenzymer, dvs kroppen saknar tillräckligt med enzymer för att bryta ner fett (tex). Detta brukar på tid regleras och bli bättre men man kan behöva tillföra lite extern hjälp en tid. Googla tex Holistic matsmältningsenzym, dessa innehåller bland annat lipas, proteas, amylas och laktas. Äter du en kapsel till varje måltid så får du naturlig hjälp med matsmältningen, det är alltså ingen hokus pokus utan kroppsegna ämnen Sedan är det inte helt ovanligt att vara överkänslig mot mjölkprotein, man kan prova att minska på detta, dock brukar det även innefatta uppsvälld mage men du hade väl bara illamående?! Fast som nummer ett skulle jag trappa upp på fettmängden långsamt och sedan dricka max en kopp kaffe av det slag du beskriver ovan. Fokusera på näringsriktig MAT istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Tack för ditt svar, och alla andras. Jag har följt råden och tror ni inte på fan att jag är helt illamående-lös Har dragit ner rejält på mejeriprodukter. Kör bara rent smör & kokosfett. 3 koppar LCHFkaffe/te, kött, sallader & fisk och jag mår så fantastiskt bra. Funkar perfekt och får sova. Nu är det bara o vänta och se om man kommer att kunna chilla på stranden i sommar oxå. Tack igen alla goa för alla råd och tips. Ni är kanon! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Tack för ditt svar, och alla andras. Jag har följt råden och tror ni inte på fan att jag är helt illamående-lös Har dragit ner rejält på mejeriprodukter. Kör bara rent smör & kokosfett. 3 koppar LCHFkaffe/te, kött, sallader & fisk och jag mår så fantastiskt bra. Funkar perfekt och får sova. Nu är det bara o vänta och se om man kommer att kunna chilla på stranden i sommar oxå. Tack igen alla goa för alla råd och tips. Ni är kanon! Kul att höra! Kör på och fortsätt att må bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts