Jump to content

Ny studie: Media och KI har förbrukat allt sitt förtroende.

patrix

Recommended Posts

Funderade själv i morse när jag hörde det, det väcker en hel del frågor, vad för mjölk? hur är det med grädde? Vad åt mjölkdrickarna för övrig? hade de mjölken i spannmål/socker?

Rolle på Österlen

• Like 3

Jag reagerar på "Inte ens ett högt intag av frukt och grönt kan ta bort risken helt, skriver Upsala Nya Tidning." Bara där åker de ju av vägen i mina ögon. Vad då inte ens... ? För det första går det inte att jämställa frukt och grönsaker rakt av som om det vore samma sak. Den som har ett högt intag av frukter får troligen inte i sig mer antioxidanter än att det möjligen kan kompensera för fruktosen i frukten. Det är förutsatt att frukten inte är i form av smothie eller juice där fibrerna är sönderslagna, vill säga. Det är heller inte en antiinflammatorisk kost - det sägs inget om spannmål heller som ju öppnar upp för ännu mer inflammatoriska i kroppen.

Att mjölk inte är en superprodukt för en vuxen människa har jag dock inga problem att tro på men kanske av några andra anledningar. Alla tillväxthormoner som finns i, att produkterna är homogeniserade och pastöriserade kan också spela in. Många har också problem med kaseinet. Tyvärr kan sambandsstudier aldrig visa orsak och detta är nog inte helt enkelt att göra riktigt bra studier på.

• Like 2

Igen är det tråkigt när en rapport inte handlar om orsaker utan om statistik. Jaha så det finns ett samband men vad är orsaken? De ger, igen, en hypotes om mjölksockret - laktos, bryts ner till galaktos och glukos. Men inga bevis. Kan galaktosen ha ungefär samma effekter som fruktos ? 

En av författarna har jag varit i kontakt med och berättat om A1 / A2 kasein forskningen, men det verkar inte ha satt några spår.

Lite skadeglatt att SLVs frukt och grönt propaganda inte fick något stöd - grönsaker tror jag dock starkt på. 

Från A1 rapport:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586534/

True lactose intolerance (symptoms stemming from lactose malabsorption) is less common than is widely perceived, and should be viewed as just one potential cause of cows’ milk intolerance. There is increasing evidence that A1 beta-casein, a protein produced by a major proportion of European-origin cattle but not purebred Asian or African cattle, is also associated with cows’ milk intolerance. In humans, digestion of bovine A1 beta-casein, but not the alternative A2 beta-casein, releases beta-casomorphin-7, which activates μ-opioid receptors expressed throughout the gastrointestinal tract and body. Studies in rodents show that milk containing A1 beta-casein significantly increases gastrointestinal transit time, production of dipeptidyl peptidase-4 and the inflammatory marker myeloperoxidase compared with milk containing A2 beta-casein. Co-administration of the opioid receptor antagonist naloxone blocks the myeloperoxidase and gastrointestinal motility effects, indicating opioid signaling pathway involvement.

• Like 1

Var mjölken pastöriserad? Kanske tom högpastöriserad? Var den homogeniserad? Vad intogs den tillsammans med? Var den svensk eller billig import? Jag dricker sällan mjölk själv men jag blir så arg när allt, oavsett kvalitet, dras över en kam och helheten (som tillägget flingor) förbises... :angry:

• Like 5

– Våra nya forskningsresultat stärker hypotesen att en hög konsumtion av mjölk ökar risken för förtida död genom att orsaka en för kroppen skadlig kronisk låggradig inflammation, i synnerhet hos kvinnor, säger professor Karl Michaëlsson vid Uppsala kliniska forskningscentrum.

Enligt forskarna var en tänkbar förklaring till detta samband att mjölk innehåller höga halter av laktos, som i kroppen bryts ner till galaktos. I djurförsök har galaktos kopplats till så kallad oxidativ stress, inflammation, tidigt åldrande och död.

Finns ingen anledning att sätta i sig mängder med mjölksocker ändå. Andra mejerivaror som ost, smör och grädde innehåller mindre mängder.

Laktoshalt per 100 gram produkt
Mjölk 4,8 gram
Filmjölk 3,7 gram
Yoghurt < 3 gram 
Smör < 1 gram
Vispgrädde 2,9 gram
Hårdost < 0,1 gram

Om jag fattat rätt är laktosen inbäddad i fettet och tas upp allför snabbt om mjölken är homogeniserad. Undrar vad de skulle kommit fram till om de i studien separerade homogeniserad och icke homogeniserad mjölk. Samma med A1- vs A2-mjölk, samt fettsnål vs fullfet, pastöriserad vs opastöriserad, och gräsbetad/krav vs icke dito. Mjölk kan inte dras över en kam!

Skräpforskning och publiciteten kring den går mig på nerverna!

• Like 6

Man har vetat ett tag att låggradig inflammation sannolikt är orsaken till vissa folksjukdomar, så med tiden får vi veta om galaktos är ett problem. 

Det är onekligen en intressant hypotes. 

Galaktos ger man till försöksdjur när man vill att de ska åldras snabbt, så det kan finnas ett samband där. Galaktos är en komponent av mjölksocker, laktos, och det tidiga åldrandet hos dessa djur sker genom ökad oxidativ stress.

https://www.hsph.harvard.edu/news/features/inflammatory-dietary-pattern-linked-to-depression-among-women/

http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/

ArneAnka, som vi är inne på ovan har det betydelse i vilken form galaktosen tas/ges. Finns vetenskap och forskning som visar bl a att homogenisering av mjölk inte är bra. Jag tror inte på detta generella mjölklarm. Larmet borde istället handla om mjölkens kvalitet/behandling, och i förlängningen även om processningen/varianter av andra livsmedel. Ett annat sätt att se det är att forskningen möjligen visar att det går att manipulera sönder livsmedel som ursprungligen är ok. Jämför med lax. Skulle du köpa ett generellt larm för lax bara för att odlad lax visat sig mindre bra för hälsan - hade du då också undvikit vildfångad lax?

Ps. Opastöriserad mjölk har oförstörd MSM samt bra bakterier (om den hanterats rätt, vilket är mycket enkelt) vilket stärker immunförsvaret - alltså bra för att minska t ex låggradig inflammation. MSM finns t o m som kosttillskott. Och Kolla Massajerna!

• Like 2

Jag har aldrig fattat grejen med dricka mjölk, verken som barn eller vuxen. Ser ingen vits alls med att ge mina framtida barn mjölk heller. Barnen får sin bröstmjölk som spädbarn och därefter är det riktig föda som gäller. Dricka? Man ska dricka vatten. Helt galet hur svårt folk har för uppskatta vanligt vatten.

Om mjölk sen förkortar livet eller ej säger jag verken bu eller bä om. Helt ointresserad av mjölk. Skulle inte bry mig om mjölk försvann från affärerna så länge jag forfarande kan köpa 40% grädde, feta ostar, fullfet crème fraiche och ev. fet yoghurt (turkisk och liknande).

Min pappa dricker kopiösa mängder mjölk (2 liter per dag?) och han verkar rent av besatt. Tror fan aldrig han dricker vatten förutom på sommaren eller när han av ngn annan anledning överansträngt sig (eller så dricker han öl).

Jag har aldrig aktivt avstått ifrån mjölk pga. trott det är dåligt eller liknande utan jag har sen barnsben aldrig gillat smaken. Om man dricker mjölk verkar vara en rutinfråga på skolundersökningar. Jag blev dock aldrig rådd till att dricka mjölk om jag inte ville pga. det framgick senare att jag minsann åt ost. Vilket trams egentligen. Man behöver inte mejerier för växa upp och bli stark. Däremot kan jag inte förneka att det är gott med ost och det är inte ost som gjort oss feta eller sjuka.

Dricker själv aldrig mjölk, kan möjligen ta det i kaffe.

Dricker inte kaffe nu längre men när jag drack så drack jag svart. Hade bara mjölk i som barn. Vissa perioder hade jag dock i grädde. Mycket godare än mjölk.  :P

Dock har jag haft fet mjölk tillsammans med LCHF-gröt pga. tycker det blir för mycket med först grädde i själva gröten och sen grädde till gröten. Funderar ev. på spä ut grädden nästa gång jag gör LCHF-gröt eller så tar jag bara mindre. Gröten måste ju inte bada i något.

ArneAnka, som vi är inne på ovan har det betydelse i vilken form galaktosen tas/ges. Finns vetenskap och forskning som visar bl a att homogenisering av mjölk inte är bra. Jag tror inte på detta generella mjölklarm. Larmet borde istället handla om mjölkens kvalitet/behandling, och i förlängningen även om processningen/varianter av andra livsmedel. Ett annat sätt att se det är att forskningen möjligen visar att det går att manipulera sönder livsmedel som ursprungligen är ok. Jämför med lax. Skulle du köpa ett generellt larm för lax bara för att odlad lax visat sig mindre bra för hälsan - hade du då också undvikit vildfångad lax?

Ps. Opastöriserad mjölk har oförstörd MSM samt bra bakterier (om den hanterats rätt, vilket är mycket enkelt) vilket stärker immunförsvaret - alltså bra för att minska t ex låggradig inflammation. MSM finns t o m som kosttillskott. Och Kolla Massajerna!

Ja så är det förmodligen. Omåttligt tragiskt hur människan lyckas fördärva många livsmedel med tillsatser och modifikationer - det uppmärksammas för lite. Som konsument blir det nästan ett heltidsjobb att hålla koll på alla livsmedel. Man kan notera att bröstmjölk innehåller mer laktos än komjölken i butik. 

• Like 2