Jump to content

Jobba natt

Lena 64
 Share

Recommended Posts

Min man jobbar nätter men äter iofs inte strikt LCHF men i alla fall nåt åt LCHF-hållet. Han äter mer protein och mer geggiga röror till kvällsmat när han jobbar nattpassen har jag märkt men verkar avstå från att äta på natten. Kanske du behöver öka mängden mat just vid nattpassen även om dygnet har lika många timmar? För jag uppfattar att du tycker mängden mat är för liten?

• Like 1

Jobbar natt var tredje vecka och äter inget på natten! Bara vatten! Äter rejält vid typ 17-18! Alla andra bara MÅSTE ha något att äta, men jag håller mig mätt hela natten! Kan ta något lite på morgonen när jag kommer hem typ ett ägg! Den veckan äter jag bara en gång egentligen och det funkar bra med orken hela natten! Jag är t o m den som är piggast och har mest ork av alla! Jag brukar fråga dom som äter mackor två ggr per natt om dom tycker det är normalt? Svaret brukar bli att jag behöver energi......... jomen jag har redan... från min egen kropp brukar jag säga! Då blir alla frågande... 

Men jag äter inte mycket mer innan nattpassen än annars.Jag trodde att jag behövde, men det visade sig att det inte alls var sant! Har kört så sen typ 10 år tillbaka!

Men ja, natten då du går på blir det lite annorlunda för mig med. Jag börjar med en lunch typ kl 13 (stiger upp kanske kl 9) , sen riktigt med mat vid 17. Funkar bra för mig! Sen en liten kvällslur blir det för att orka, med en fettkaffe efter! 

• Like 2

Min erfarenhet är att lång vakenhet ofta kräver mer mat. En utgångspunkt att testa kan vara linjär uppskalning? 24/16=1.5 ggr mer mat för 24 timmars vakenhet istället för 16 timmar (som jag antar är norm för typiska veckomatsedlar/behovsberäkningar).

Jag jobbar också natt! Tycker det funkar klockrent med LCHF då, och speciellt när man är ordentligt omställd till ketos, eftersom man blir som en duracellkanin ;D Det är hundra gånger lättare att hålla sig vaken och pigg på natten när man är i ketos.

När jag går på så sover jag till 10-11 på morgonen och äter frunch vid 12 ungefär. Sen äter jag middag kl 17. Och sen har jag matlåda som jag äter ungefär kl 22-23.

Efter det är det nattfasta som gäller. Då äter jag inget förrän till frukost nästa dag, alltså kl 17 igen ungefär. Och sen blir det matlåda igen vid kl 22-23. Och så fortsätter det.

Så jag äter bara två gånger per dag. Vissa vill ju äta något innan man går å lägger sig, och det kanske är det lättaste om man håller på att ställa om sig. Men då kanske det är lättast att bara slänga i sig ett färdigkokt ägg eller två med lite majjo på?

Sen skulle jag verkligen rekommendera mejerifritt och REN mat! Gör verkligen stor skillnad på sug och känslan av att må bra.

Lycka till!

• Like 4