Jump to content

Vad gör jag för fel?

Myshanna

Recommended Posts

Har sedan 2009 kört lchf i olika omgångar. Varit gravid, hållt upp, kommit tillbaka, hitan ditan helt enkelt. Hållt på i långa perioder och korta. Första gången jag testade läste jag på ordentligt och tror verkligen på idéen.

Mitt mål är att gå ner i vikt. Jag skulle vilja bli en av alla som kan säga " Jag gick ner si och så mycket. Kilona bara rasade" Men det händer ingenting.

Väger 99 kg till 165 cm så det finns mycket att ta av. Har gått ner till 94 någon gång men hamnar oftast på 97 sen är det stopp. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på vågen men jag vill verkligen ner.

Nu har jag kört i en månad och gått ner 2 kg och sedan upp igen :( Har länge varit beroende av lightläsk och framför allt Pepsi Max. Det har jag nu lyckats sluta med :) även om jag saknar det mycket.

Äter 2 stekta ägg och falukorv (85% kött) på morgonen. Lunch i bamba (lärare). Tar då det jag kan och fyller med grönsaker. Ibland några nötter till mellanmål. Kan nog lätt bli för många här iof. Sedan middag. Oftast bara något kött i sås och lite gurka. Någon gång chokladmousse på kvällen. Dricker bara vatten. Lite mjölk någon gång.

Försöker träna lite med promenader och jogg någon gång. Knäskadad sedan i höstas.

Vad ska jag göra?

När jag tittar på din meny känns det som om du egentligen inte gör fel, du gör bara inte rätt.

Frukosten är väl ok. Ska man vara superförsiktig åker nog falukorven, trots hög kötthalt.

Lunchen är inte bra, det slinker ofta in dålig mat i "det jag kan äta", eller halvdålig i varje fall, och en tallrik grönsaker utan tillhörande fett är att gå åt fel håll. Kanske om du kunde ta med en flaska olivolja och "krydda" med den.

Mellanmål på bara nötter är inte heller bra. Nötter är lurigt, för det första, och bör helst ätas i eller efter mat, annars blir det lätt för många och dessutom kan nötter vara aptitretande. Byt till mandlar (något bättre), t ex, eller torkat kött.

Middagen ... det låter som ganska lite kött men du skriver inte mängden, så det är bara min tolkning. Känns ändå som om det vore bättre med ett större mål, det låter helt enkelt som om du äter för lite av det som är bra.

Om du testar följande:

Frukost på 2-3 ägg, en bit kött eller fisk (t ex en burk makrill eller en bit kyckling), kanske en klick majonnäs.

Lunch: Jag vet att det är svårt, men striktare och med tillagt fett om möjligt. (I nödfall, ta med en termos med MBC. Kakao fungerar om du inte gilar kaffe.)

Mellanmål, om du behöver ett: Inte nötter. Mandlar, torkat kött, MBC, kokosbitar, hårdkokt ägg.

Middag: En rejäl portion. Det kan faktiskt vara vettigt att överäta lite om du har för dålig aptit på kvällen.

Skippa chokladmousse tills du fått fart på vikttappet. 

(Alternativt, skaffa kakaosmör och gör moussen på kakao, kakaosmör, stevia och vispgrädde.)

Jag tror att du skulle märka en rejäl skillnad. De där små avstegen från det optimala kan tyvärr spela stor roll för vissa av oss.

• Like 1

Ett tips är att ersätta skollunchen (som ju är det mest tveksamma på din meny) med bulletkaffe (MBC, lchf-kaffe, kärt barn har många namn...). Detta för att få fart på viktminskningen och för att det är ett bra sätt att få i sig kokosfett. Om du tycker att det känns svårt, ersätt istället frukosten. Man håller sig mätt länge. Ät sedan ordentlig middag och försök få in mycket rörelse i vardagen. Promenera till och från jobbet om det går.

Har du provat "handflatemodellen"? (Anna Hallén) Gärna i kombination med matdagbok. Från min tid som viktväktare (om man nu får nämna dem här i positiva termer, ;) ) minns jag hur de talade om att det är lätt att man äter för lite. Kanske är det som Hanna ovan är inne på att du inte gör fel, bara inte det som är rätt för dig? Kanske just du inte är streamline? (Jag är det i alla fall inte, har inte heller nån sån där historia jag kan få skryta med.) Eller kanske behöver du hjälp av t ex en kostrådgivare?
Lycka till!

Ser alla dagar ut på detta sätt, eller gör du något avsteg på helgen? Avsteg på helgen kan kännas harmlösa, men redan LCHF-efterrätter eller vin kan vara en stopp för vissa.

Det kan vara en bra idé att hoppa över allt som smakar sött (inklusive mandlar t.ex) tills du börjar gå ner i vikt. VIssa påstår att sötsmaken redan gör att man inte går ner. Själv tror jag snarare att smaken triggar en så att man äter mer vanlig mat också och därmed äter mer än man behöver.

Funkar du som jag så skulle det säkert vara bra att ta med lunchlåda om det bara går. Man vet innerst inne att man inte äter helt hundra när man "gör det bästa av det som finns" och det kan också smitta av sig på  de andra målen under dagen.

Hoppas det löser sig!

Har sedan 2009 kört lchf i olika omgångar. Varit gravid, hållt upp, kommit tillbaka, hitan ditan helt enkelt. Hållt på i långa perioder och korta. Första gången jag testade läste jag på ordentligt och tror verkligen på idéen.

Mitt mål är att gå ner i vikt. Jag skulle vilja bli en av alla som kan säga " Jag gick ner si och så mycket. Kilona bara rasade" Men det händer ingenting.

Väger 99 kg till 165 cm så det finns mycket att ta av. Har gått ner till 94 någon gång men hamnar oftast på 97 sen är det stopp. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på vågen men jag vill verkligen ner.

Nu har jag kört i en månad och gått ner 2 kg och sedan upp igen :( Har länge varit beroende av lightläsk och framför allt Pepsi Max. Det har jag nu lyckats sluta med :) även om jag saknar det mycket.

Äter 2 stekta ägg och falukorv (85% kött) på morgonen. Lunch i bamba (lärare). Tar då det jag kan och fyller med grönsaker. Ibland några nötter till mellanmål. Kan nog lätt bli för många här iof. Sedan middag. Oftast bara något kött i sås och lite gurka. Någon gång chokladmousse på kvällen. Dricker bara vatten. Lite mjölk någon gång.

Försöker träna lite med promenader och jogg någon gång. Knäskadad sedan i höstas.

Vad ska jag göra?

Den vanligaste orsaken till platåer är att man äter för lite fett. Annars brukar ofta en platå komma när man har halverat sin vikt.

Finns mycket att tänka på men har du LCHF app? så kan du ju kolla på hur du ligger till i fettfördelning och protein respektive kolhydrater.

Ta bort chokladen, nötter och mjölk och öka på fettet! och se till att du har en bra fettkvot så ska du se! vill man vara på den säkra sidan så är det lika bra att ta bort det jag sa om man vill ha optimal effekt.

Promenader är förstås alltid bra, fast att träna och att jogga för att gå ner i vikt är bara onödigt med tid!

Lycka till! :)

Jag kom över min platå genom att sluta med halvfabrikat. Ingen korv, färdighambusgare, köpt majonnäs etc. Och med inget menar jag nästan inget :)

Och viktigaste av allt: MERA FETT!!! Smör är ett fantastiskt livsmedel!

Korta, intensiva träningspass ett par gånger i veckan höjde min fettförbränning avsevärt. Men man får lyssna på kroppen och inte träna för mycket.

• Like 1

Hej 

Jag känner igen mig precis i vad du skriver. Har LCHF:at sen 2009, pausat lite under graviditet, men hållt kvar principerna. Inte heller jag går ner i vikt. Inte upp heller om jag inte äter mjöl och socker. Men stilla ligger det. Funderade på om det var p-spiralen som höll mig stilla, så nu har jag tagit ut den (den hade andra obehagliga effekter också...), men än så länge ingen skillnad. 

Jag har testat MBC till frukost i perioder, men då gick jag upp och inte ner... 

Svårt att veta vad som är så fel när man testat alla råd. Jag vill också få hjälp att reda ut vad som är så fel i vad jag gör!

Nu har jag haft en dryga månaden lång paus över jul och gått upp ett kilo. Men jag startade om i förrgår, så nu får vi se vad som händer. Varför jag ändå går tillbaka? Jo, jag mår så pass mycket sämre mentalt av att äta kolhydraterna. Blir surrig i huvudet, sover sämre, får lätt ångest och känner mera stress. Inget man önskar sig och absolut inte värt det. 

Hej 

Jag känner igen mig precis i vad du skriver. Har LCHF:at sen 2009, pausat lite under graviditet, men hållt kvar principerna. Inte heller jag går ner i vikt. Inte upp heller om jag inte äter mjöl och socker. Men stilla ligger det. Funderade på om det var p-spiralen som höll mig stilla, så nu har jag tagit ut den (den hade andra obehagliga effekter också...), men än så länge ingen skillnad. 

Jag har testat MBC till frukost i perioder, men då gick jag upp och inte ner... 

Svårt att veta vad som är så fel när man testat alla råd. Jag vill också få hjälp att reda ut vad som är så fel i vad jag gör!

Nu har jag haft en dryga månaden lång paus över jul och gått upp ett kilo. Men jag startade om i förrgår, så nu får vi se vad som händer. Varför jag ändå går tillbaka? Jo, jag mår så pass mycket sämre mentalt av att äta kolhydraterna. Blir surrig i huvudet, sover sämre, får lätt ångest och känner mera stress. Inget man önskar sig och absolut inte värt det. 

Kanske det skulle hjälpa att starta en "min resa" tråd, där du kan berätta lite vad du äter varje dag, och vad du annars gör. Ju mer vi vet om dig desto lättare är det att komma med goda råd, eller att påpeka att något kunde plockas bort ur dieten. Periodisk fasta är ju i  ropet för tillfället, har du funderat på det?

Tack för svar!

Periodisk fasta har jag testat på lite, men tycker det är svårt. Jag mår illa av att bara dricka kaffet och kaffe känns svårt att starta dagen utan. Har förresten funderat ibland om kaffe är en bov i dramat. 

andra bovar jag grubblar på är:

Vin (dricker ofta lite vin till helgen) 
Tomater? 
Rysk yogurt
Balsamvinäger
Ost 

Det är väl det jag funderar på. Annars kan jag vara rätt strikt i perioder, utan att alls gå ner i vikt. 

Har ungefär samma problem.

Kört lchf sedan aug 2010 med avbrott för graviditet, jul mm. Kör nu strikt sedan två veckor och hoppas komma ur min platå. Sedan 1 nov då jag började jobba har jag t.o.m. gått upp i vikt trots hyfstad strikt lchf och rätt mycket träning. Funderar på om min hormonspiral kan vara bov till det.

Äter oftast på jobbets restaurang eftersom jag varit dåligt på att ta med låda. Försöker där välja det bästa men risken är nog att jag tar för mycket.

Nästa steg blir att ta bort mejerier och tillsätta mer fett.

Intressant. Betyder det att tomater skjuter blodsockret i höjden också? 

Tomater innehåller rätt mycket kolhydrater, så äter man mycket kan säkert blodsockret påverkas lite mer, men jag tror att det för många handlar om den söta smaken. Man triggar invanda mönster. I alla fall för mig är det nog så.

Tack för svar!

Periodisk fasta har jag testat på lite, men tycker det är svårt. Jag mår illa av att bara dricka kaffet och kaffe känns svårt att starta dagen utan. Har förresten funderat ibland om kaffe är en bov i dramat. 

andra bovar jag grubblar på är:

Vin (dricker ofta lite vin till helgen) 

Tomater? 

Rysk yogurt

Balsamvinäger

Ost 

Det är väl det jag funderar på. Annars kan jag vara rätt strikt i perioder, utan att alls gå ner i vikt. 

Allt du räknar upp där kan säkert vara problem för vissa. Tror du att de blir problem för att de innehåller ämnen som hindrar viktnedgång eller för att de triggar dig att äta mer än du behöver?

Det brukar ofta skrivas att en vanlig orsak till depå är att man äter för lite. Jag är inte så säker. Det kan säkert stämma, speciellt om man har en väldigt otrygg kropp och många kilon kvar, men jag tror också att depåer snarare kan bero på att man äter trots att man inte är hungrig. Speciellt när man gått ner en del och börjar närma sig målvikt. Det är sant att de flesta inte behöver räkna kalorier på LCHF, men då måste man verkligen klara av att lyssna på kroppen. (Detta är min egen största synd. Är ju så roligt att äta, och man är ju så sällan hungrig, att det är tungt att vänta tillräckligt länge mellan målen.)

Jag har också problem med periodisk fasta pga kaffet, tror jag i alla fall. Får ont i magen.

Detta inlägg är annars väldigt tänkvärt för de som har problem med att komma ur en depå:

http://www.kostradgivarna.se/2013/02/far-jag/

Tack!

​Om det bara vore en depå.... Ja, som en sån liten mellanakt mellan viktnedgångarna... Men. 
Efter graviditetskilona försvann, vilket de gjorde på ett par månader av sig självt, så har jag stått helt stilla. Nästan på grammen stilla. 

Sen tycker jag inte att jag triggas att äta. Jag äter gärna sällan och kan stå mig 6-7 timmar mellan målen om så krävs. annars äter jag frukost vid 7 lunch vid 12.30 och middag vid 18.30 normalt. Det är väl inte konstiga tider. Mellanmål gillar jag inte, så mellan målen dricker jag bara kaffe och te. Socker gillar jag inte ens och det enda jag kan falla för är morötter och chips. (nån öl också) Men det är ju inget man frossar till vardags, så det blir ju sällan. 

Jag väger alltså 30 kg mer än jag borde, så det handlar inte ens om "de sista kilona". 

...med risk för att verka tjatig och insnöad; fundera på hur du äter. Äter du dig ofta proppmätt? Jag vet att jag gör det nu när jag blivit mer medveten om hur jag äter. Och ibland äter jag oavsett om jag är hungrig eller inte, det är bara så att jag befinner mig i en situation då jag brukar äta, och då tror jag att jag är hungrig, och blir proppmätt efter ett tag...

Om man är osäker på om man kan tyda sina hungerkänslor kan man träna sig att känna äkta hunger, men precis som med viktminskning tar det också tid som man måste investera i för att nå framgång. De här funderingarna har jag fått från en bok som slank med när jag letade efter Skaldemans böcker på biblo, jag vet inte om den kommer hjälpa mig, men jag känner igen mig i mycket i den, och jag tänker att det kanske är fler som känner igen sig, boken förespråkar ingen särskild kost utan säger ät vad du vill, men bara när du är hungrig. Men eftersom den säger så passar ju LCHF också in i bilden. LCHF är ett livsstilsval, ingen bantningsmetod. Boken, som inte heller är en bantningsmetod, tar upp en intressant iakttegelse; moderna människor äter sällan för att de är hungriga och de slutar inte förrän tallriken är tom...av bl.a. artighet. 

Boken:  "jag kan göra dig smal" , Paul McKenna har skrivit den.

Varför tjatar hon så om det här undrar kanske någon som läst mina inlägg. Jo för inga av alla tips som skrivits på kostdoktorn, eller något annat forum heller funkar på mig, så det är nåt annat, och jag tror helt enkelt att jag äter för fort, och därmed får i mig för mycket vilket naturligtvis inte resulterar i viktminskning. Hur mycket jag väger? 97 kg 170 lång, så minst 20 kg har jag för mycket, 25-30 om man ska gå efter BMI, men jag tror inte den tabellen stämmer på min kropp, jag är en stadig typ med mycket muskler ;-)

• Like 1

Fast, Bibbi, i alla fall jag tror inte det är något problem att äta sig proppmätt. Själv är jag sån att om jag inte får äta mig proppmätt så blir jag inte nöjd, och då börjar jag småäta senare. Men då gäller det att äta sådan mat att man inte överäter innan man blir proppmätt, och faktiskt lyssna på kroppen efteråt. Ifall man inte blir hungrig förrän 15 h senare, så äter man inte förrän 15 h senare. Ska erkännas att jag inte själv lever som jag lär här. Äter jätteofta trots att jag är mätt, och därav står vikten still (tror jag) :)

• 2 weeks later...

Nu lossnar det visst!

Nu har jag gått på den här periodiska fastan. Jag hoppar frukost och äter först 12.00 och lämnar sen ätfönstret öppet till 20.00. Har hållit på en vecka och kroppen släpper 0,5 kilo om dagen! Och då har jag gått på LCHF innan så det är inte vatten som släpper nu. 

Jag ska hålla på till påsk i första vändan och sen utvärdera. 

Tack för peppingen i den här tråden. Hoppas detta håller i sig!

• Like 2

Fast, Bibbi, i alla fall jag tror inte det är något problem att äta sig proppmätt. Själv är jag sån att om jag inte får äta mig proppmätt så blir jag inte nöjd, och då börjar jag småäta senare. Men då gäller det att äta sådan mat att man inte överäter innan man blir proppmätt, och faktiskt lyssna på kroppen efteråt. Ifall man inte blir hungrig förrän 15 h senare, så äter man inte förrän 15 h senare. Ska erkännas att jag inte själv lever som jag lär här. Äter jätteofta trots att jag är mätt, och därav står vikten still (tror jag) :)

Nä, det här är inte så lätt. Har precis börjat läsa Skaldemans första bok och den är humoristiskt skriven, det gillar jag, börjar fundera på om jag trots allt äter för lite fett ändå. Enligt honom, och han borde ju veta som gått ner 70(!) kg genom att göra tvärtom moderna kostråd, så ökar människokroppen förbränningen genom att äta mer fett eftersom den inte behöver spara på fettet då det finns gott om det...det är lite motsägelsefullt att äta mer av nåt man inte vill ha på sin kropp, där tror jag ett av hjärnspökena sitter. Och den allra största boven är nog ändå kolhydraterna, de finns i nötter t.ex. så; aja baja för nötter, och läser man på korv och annat köttpålägg innehåller de inte sällan uppåt 10-12 % kh...så det går också bort. Nån sa inte mer än 5% kh, Då tycker man kanske det är OK med 6 lr 7 %, men nä det är det nog inte för oss som inte går ner, superstrikt är nog det enda. Sen när vi gått ner, kan vi säkert tillåta oss en näve nötter och en bit mörk choklad, och konjak, rött vin osv ja allt det där som sägs vara OK i Lchf-kosten. Och räkna med att det tar tid, innan du ställt om till fettförbränning, det tar olika lång tid för olika människor, tror att jag inte varit superstrikt mer än 4 v i sträck om jag ska vara ärlig mot mig själv, sen tar tålamodet slut...  :unsure:   

Jag har svårt att äta tomater (speciellt krossade tomater), ost och yoghurt utan att få sockersug.

Något att tänka på är att det numera inte är säkert att "krossade tomater" är krossade tomater. Förr i tiden, säger farfar Tom, så var det vanligtvis så att det som fanns var hyfsat ren råvara, dvs bara krossade tomater i konserver. Under senare år har det dykt upp en massa alternativ på marknaden som på ytan verkar vara "bara krossade tomater". Dessa brukar ofta komma i små tetraliknande förpackningar. Tar man sig en närmare titt på dessa så innehåller de förutom tomaterna i regel alltid tillsatt socker och diverse kryddblandningar. Dessa har givetvis också en smakmässig (positiv) effekt och har man en gång börjat köpa något av den här typen, utan att ifrågasätta innehållet, så kommer fortsättningsköp att ske varje gång behovet uppstår. Tanken "ja de här var ju goda" brukar kopplas till produkten...men VARFÖR just de där "tomaterna" var godare än de vanliga glömmer man bort att fundera kring.

Så om ovanstående är något ni känner igen, tag en titt på innehållsförteckningen nästa gång ni uppsöker matbutiken.

Karragenan har de i utspädd grädde för att lura folk på pengar!

Du kan fråga dig vilken nytta Karagenan gör i din kropp, om du behöver den, varför då betala för att de hällt vatten i grädden?

Varför bara inte ta lite mindre av grädden och sen dricka vatten från kranen.. samma sak, men du slipper bära hem vattnet.

• Like 1

Karragenan har de i utspädd grädde för att lura folk på pengar!

Du kan fråga dig vilken nytta Karagenan gör i din kropp, om du behöver den, varför då betala för att de hällt vatten i grädden?

Varför bara inte ta lite mindre av grädden och sen dricka vatten från kranen.. samma sak, men du slipper bära hem vattnet.

Man blir tydligen aldrig färdiglärd köper alltid mycket sån grädde,är så bekvämt man kan ha litervis hemma utan att riskera att den blir gammal.

Nu lossnar det visst!

Nu har jag gått på den här periodiska fastan. Jag hoppar frukost och äter först 12.00 och lämnar sen ätfönstret öppet till 20.00. Har hållit på en vecka och kroppen släpper 0,5 kilo om dagen! Och då har jag gått på LCHF innan så det är inte vatten som släpper nu. 

Jag ska hålla på till påsk i första vändan och sen utvärdera. 

Tack för peppingen i den här tråden. Hoppas detta håller i sig!

Låter intressant...vad äter du klockan 12.00 och äter du inget förrän kl 20.00 och till sist konsumerar du hela ditt kaloriintag för en dag på dessa måltider?