Jump to content

Allergisk

Lena 64

Recommended Posts

Jag är allergisk mot fisk och skaldjur, så illa att jag inte ens kan äta fiskoljekapslar utan att få en reaktion med klåda efter ett par veckors användning! Detta gör ju att jag hela mitt liv missat en väldigt stor och viktig näringsbit så nu undrar jag vad skulle ni göra?

• Like 1

Jag hade utan tvekan skippat kapslarna och istället satsat på mat med bra kvot mellan omega 3 och omega 6. T ex gräsbeteskött, ekoägg, ekosmör. Kanske viktigt att tänka på jod om man inte kan äta fisk och skaldjur - kan du äta havssalt? Annars finns väl alger (om det funkar med din allergi) med både jod och bra omega-3.

Ett parallellt spår, som kan ta lång tid men vara värt det, är att kolla om det finns nåt sätt att få bukt med allergin. Jag har ingen aning om det hjälper i ditt fall men det finns ju t ex autoimmun paleo, Wahls protocol, sluta med sånt som är känt för att bidra till läckande och irriterad tarm, etc etc.

• Like 7

Som Xiro skriver är det vettigt att satsa på mat med ett bra förhållande mellan omega 3 och omega 6; krav-kött har inte nödvändigtvis ett bra sådant förhållande utan det säkraste är gräsbetesköttet (t ex Gröna Gårdar eller Gröna Hagars kött). Kan du hitta ägg från en gård där hönsen får picka ute är det nog också bättre än eko-äggen. Mjölk från fjällkor eller kor på fäbodvall ska vara bra också men det är svårt att hitta produkter från dessa förstås (kanske nån ostbit nån gång bara) så ägg och kött blir nog standardlösningen.

Vi kan omvandla en liten del av omega 3-fettsyran ALA (från växter) men inte mer än upp till 10-15% och då som bäst när vi är gravida och det är de flesta av oss inte så himla ofta. 

• Like 7

Jag hade utan tvekan skippat kapslarna och istället satsat på mat med bra kvot mellan omega 3 och omega 6. T ex gräsbeteskött, ekoägg, ekosmör. Kanske viktigt att tänka på jod om man inte kan äta fisk och skaldjur - kan du äta havssalt? Annars finns väl alger (om det funkar med din allergi) med både jod och bra omega-3.

Ett parallellt spår, som kan ta lång tid men vara värt det, är att kolla om det finns nåt sätt att få bukt med allergin. Jag har ingen aning om det hjälper i ditt fall men det finns ju t ex autoimmun paleo, Wahls protocol, sluta med sånt som är känt för att bidra till läckande och irriterad tarm, etc etc.

Har provat alger en gång och den fick mina eksem att blomma ut något fruktansvärt, tog flera månader att bli av med! Vilken typ av mat pratar vi om när du säger att den bidrar till en läckande tarm? Här helt grön på detta så jag hoppas de är ok att fråga dig?

• Like 1

Karl Hultén skriver en del om läckande tarm och det togs upp i en pod där Anna Sparre (4health.se) intervjuade honom. Det kallas också tarmpermeabilitet, ett uttryck man kom med för att komplementärmedicinen pratat om detta som fenomen innan det blev bevisat och då ville man inte ge kvacksalvarna rätt så man skapade ett annat uttryck. http://karlhulten.se/sa-laker-du-en-lackande-tarm-2/

Mat med gluten och socker är riktigt illa för tarmen på många sätt, dels då det förstör tarmluddet som ska ta upp näringen men också för tarmflorans skull. Bra mat är grönsaker, även de flesta rotfrukter. Stress påverkar också negativt. 

• Like 3

• 11 months later...