Jump to content

Mens försvann

Melina

Recommended Posts

Är strax över 50. Med lchf har mensen varit borta mer än två år. Men har nu slarvat ett tag och ätit normalt och gått upp i vikt och då kommer ägglossningssmärta och ömmande bröstet igen och jag är nu inställd på att mensen kommer igen. Någon som varit med om detta?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Välkommen till forumet, Melina!

Får jag gissa att "äta normalt" innebär att du äter mjöl och socker? Jag är på väg mot klimakteriet så hormoner intresserar mig. Detta i kombination med att jag funderat över varför jag fortfarande har valkar runt magen trots att jag sedan flera år är viktstabil. Jag börjar inse att allt detta sitter ihop och den gemensamma nämnaren är hormoner. Mjöl och socker rubbar hormonbalansen i kroppen eftersom, förenklat, insulinet måste jobba mer och insulin är ett hormon.

Min gissning (ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag kan) är att du inte är helt igenom klimakteriet och när du via kosten rubbar balansen så kommer symptomen. Kvinnor i min närhet som ligger före mig vittnar om hur mensen varit borta jättelänge (>1år) och sen kommer den igen en till två gånger. Dessa kvinnor äter mjöl och socker.

Mia Lundin har tillsammans med Ulrika Davidsson (tror jag) skrivit en kokbok, Mat för hormonell balans, som jag tycker är väldigt LCHF:ig. Det finns kortfattade avsnitt kring hormoner i boken också.

Det du skriver låter intressant.

Mycket riktigt kom mensen nu igen efter mer än två år med lchf och sen slarv med socker o mjöl ett tag. Äter nu riktig LCHF igen och är i ketos och med 16/8 fasta som jag gjort minst ett år tidigare.

Vi får se vad som händer framöver.

• Like 1

Välkommen till forumet, Melina!

Får jag gissa att "äta normalt" innebär att du äter mjöl och socker? Jag är på väg mot klimakteriet så hormoner intresserar mig. Detta i kombination med att jag funderat över varför jag fortfarande har valkar runt magen trots att jag sedan flera år är viktstabil. Jag börjar inse att allt detta sitter ihop och den gemensamma nämnaren är hormoner. Mjöl och socker rubbar hormonbalansen i kroppen eftersom, förenklat, insulinet måste jobba mer och insulin är ett hormon.

Min gissning (ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag kan) är att du inte är helt igenom klimakteriet och när du via kosten rubbar balansen så kommer symptomen. Kvinnor i min närhet som ligger före mig vittnar om hur mensen varit borta jättelänge (>1år) och sen kommer den igen en till två gånger. Dessa kvinnor äter mjöl och socker.

Mia Lundin har tillsammans med Ulrika Davidsson (tror jag) skrivit en kokbok, Mat för hormonell balans, som jag tycker är väldigt LCHF:ig. Det finns kortfattade avsnitt kring hormoner i boken också.

Jag har tänkt på det här med valkar runt magen (inte så stora :) ) Vad jag förstår så producerar även fettcellerna östrogen - kan vara bra så att man går in i klimakteriet i "lagom, takt. Funderar också om det faktiskt är bra för hälsan hos äldre kvinnor att ha några små fettdepåer kvar? - Inget östrogen = snabbt åldrande, tunn och skrynklig hy mm åldersförändringar. Dvs blir man för "tunn" efter klimakteriet kommer åldrandet snabbt. - Vad tror ni?
  • Like 2

Jag har tänkt på det här med valkar runt magen (inte så stora :) ) Vad jag förstår så producerar även fettcellerna östrogen - kan vara bra så att man går in i klimakteriet i "lagom, takt. Funderar också om det faktiskt är bra för hälsan hos äldre kvinnor att ha några små fettdepåer kvar? - Inget östrogen = snabbt åldrande, tunn och skrynklig hy mm åldersförändringar. Dvs blir man för "tunn" efter klimakteriet kommer åldrandet snabbt. - Vad tror ni?

Det kan ju faktiskt ligga något i det. (Mina valkar är dock mer än lovligt stora så de får gärna minska en del [emoji4] )

Jag känner att jag måste läsa på lite mer när det gäller hormoner.

Jag blev väldigt paff nu när mensen kom igen nu när jag hade trott att jag skulle slippa det i fortsättningen och undrar om det kan vara för att jag hade börjat äta socker o mjöl igen . Hm det får man väl aldrig veta. Men det är ju lite irriterande om det beror på det då jag dessutom gått upp i vikt rekordsnabbt.

Men nu fungerar det bra med lchf igen och jag har kollat med stickor och jag är i rejäl ketos.

• Like 1

Fick ett mailutskick från hormoni.se som har fått en fråga om östrogendominans. Svaret var intressant:

Du är 60 år och trots att du inte skriver det antar jag att din mens upphörde för flera år sedan. Du bildar alltså minimalt med östrogen i äggstockarna och även fast du kan bilda östrogen i fettceller är det inte tillräckligt för att komma upp i en nivå som liknar den du hade i fertil ålder eller ens i klimakteriet.

Det är alltså möjligt att bilda östrogen i fettceller, det var nytt för mig fast jag läser och läser... Nu fick jag mer att undersöka. Undrar om det är skillnad på VAR fettet sitter..? 

• Like 2