Erik 2

Barnfetma, pojkar 8 år, trendbrott, lägsta sedan1990

Recommended Posts

Ekot rapporterar om rapport från Sahlgrenska.  "Forskarna vet inte vad detta beror på."

Låt mig gissa, pokemon ;-) eller föräldrar som tagit saken i egna händer efter att ha läst på. 

Efter 4 minuter 45 sekuder här. 

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/852513?programid=4540

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Kan det bero på många " pokenader "?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhoppningsvis både pålästa föräldrar OCH pokenader!

Det borde komma nån variant som är som barnens legospel där de springer och samlar in legopengar. Skulle man kunna samla gubbar/figurer/poäng utan att stanna för att kasta en boll men genom att bara komma tillräckligt nära så skulle nog jag vara intresserad också...

Såg en intressant dokumentär på UR Play igår där Jamie Oliver kämpar mot sockret på sitt sätt. Visst, typiskt Oliver, men riktigt bra. 130 amputerade ben/fötter i veckan i UK pga diabetes och man söver jättemånga barn (minns inte siffran) för att dra ut mjölktänderna för att de har tandröta det finns risk vandrar vidare till de permanenta tänderna...  :blink: Så tack och lov om det kan bli ett trendbrott på fetman!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror absolut inte att "pokenader" bidragit något till att bryta trenden för för fetma bland åttaåriga pojkar. Några veckor i somras var spelet populärt, kanske lite längre bland yngre barn såsom åttaåringar. Trenden de pratar om löper över flera år. Vad jag förstått så rör sig barn inte signifikant mycket mindre idag än för cirka tio år sedan. Det var väldigt populärt att prata i frälsande termer i media om vad bra pokemonspelet var. Äntligen kunde dataspelshatande föräldrar tycka att det var okej att deras barn fick spela något som var kul. För en gångs skull var alla överens - barn, föräldrar, dietister och media. Frågan är bara hur många åttaåringar som hade en mobiltelefon med tillräcklig batteritid att att kunna gå flera timmar och jaga pokemons. Spelet var oerhört batterikrävande!

Jag tror mer på att föräldrar har fattat att ett överflöd av socker inte behöver finnas i barns vardag, varje dag. Kanske har också färdigpackade matkassar bidragit. Med matkassarnas intåg kunde även stressade föräldrar laga riktig mat varje dag. Många har kanske har upptäckt att det inte tar så mycket längre tid att laga mat än att koka pasta och steka färdiga köttbullar, pannkakor etc.. till middag varje dag. Även många skolar har börjat tänka på att inte mata barnen med rent socker varje dag. Det märks både på vad många skolor serverar i matsalen och vad som är tillåtet att sälja i en eventuell kafeteria. Barn behöver (i de flesta fall) inte äta LCHF för att undvika att bli överviktiga - det räcker med att de äter lite mindre socker.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg