Jump to content

Ferritinvärde

Susanne

Recommended Posts

Ni som begriper: Gjorde min årlig kontroll hos läkaren och hon tyckte mitt blodvärde skulle kollas närmare. För året hade jag ca 140 men nu var det 125 vilket fortfarande är inom gränsen men eftersom det sjunkit ville hon följa upp med blodprov för att kolla om jag ev behövde järn.

​De tog kompletterande blodprov som jag nu var inne på sidan "1177" och såg anteckningar på (läkaren har jag ännu inte pratat med - har telefontid den 22/2)
​Där står att proverna var bra men att det var ett lätt förhöjt Ferritin!? Nytt prov?

​Självklart ska jag fråga om det när läkaren ringer men är lite nyfiken. Vad innebär det?

• Like 1

Det var idag jag hade telefontid med läkaren och inte om två dagar som jag först trodde - tur jag inte missade det! :) 
​Blodvärdet låg fortfarande på 125 men det var ju ingen fara - men hon ville ändå kolla igen om en månad.
Det lätt förhöjda ferritin-värdet kunde enligt läkaren bero på inflammation eftersom inflammationer kan påverka. Och jag har senaste tiden haft återkommande inflammation i mitt urkassa artros-knä.
​Får väl dit igen om en månad - känner mig frisk så man får väl lita på den känslan :P 

• Like 1

bara en tanke.... Om du har återkommande inflammationer i knäet, har du provat att äta enligt autoimmunprotokollet ett tag och prova om det är en viss sorts mat som påverkar inflammationen?

Jag har också ett artrosknä som spökar och efter uteslutande av en del saker och lägga till igen har jag lärt mig att jag får ont i knäet när jag äter cashew, fläskkött samt att jag får ta det lugnt med nattskatteväxter som tomater, auberginer och sånt. Det luriga är att värken kommer med en-tre dagars fördröjning. Kolla på Karl Hulténs sida. Nu kör han paleo, men det är ju i princip bara frukt och mejerier som är skillnaden. 

Dessutom är det bra att göra så mycket man kan för att läka tarmen om det finns en koppling med mat och inflammation i ditt fall. 

Kanske det vore värt att prova och se om det finns ett samband?

• Like 2

Eftersom värdet sjunker är det mest troliga att det beror på en inflammation. Kanske slår jag in en öppen dörr nu men...  :) Ferritinvärdet är det man mäter för att se hur mycket järn kroppen har i lager. När Hb i blodet sjunker tar kroppen från det lagret om man inte tillför tillräckliga mängder i maten. Hbvärdet kan därför vara otillräckligt för att se den verkliga statusen. När det värdet är lågt så har man riktigt lite även i lagret. Då kan det vara knepigare att få upp.

Om man som i ditt fall har konstaterat att ett förhöjt värde så kan det (om man inte hittar någon annan orsak typ inflammation) vara ett tecken på Hemotomakros. En felkod i genen som gör att kroppen lagrar in onormalt mycket järn. Det är lika vanligt hos kvinnor och män men upptäck för det mesta betydligt senare i livet hos kvinnor. Det vanligaste sättet att hantera tillståndet är att lämna blod regelbundet och den funktionen har ju menstruerande kvinnor automatiskt. Det är därför bra att läkaren är observant och håller koll  :)

För ditt artrosknä instämmer jag med Gladans rekommendation om paleokost, med en försiktig attityd till frukt. Har du ätit medicin för artrosen kan nog tarmen också behöva läkas, vilket paleo och AIP hjälper bra med.

• Like 1

Eftersom värdet sjunker är det mest troliga att det beror på en inflammation. Kanske slår jag in en öppen dörr nu men...  :) Ferritinvärdet är det man mäter för att se hur mycket järn kroppen har i lager. När Hb i blodet sjunker tar kroppen från det lagret om man inte tillför tillräckliga mängder i maten. Hbvärdet kan därför vara otillräckligt för att se den verkliga statusen. När det värdet är lågt så har man riktigt lite även i lagret. Då kan det vara knepigare att få upp.

Om man som i ditt fall har konstaterat att ett förhöjt värde så kan det (om man inte hittar någon annan orsak typ inflammation) vara ett tecken på Hemotomakros. En felkod i genen som gör att kroppen lagrar in onormalt mycket järn. Det är lika vanligt hos kvinnor och män men upptäck för det mesta betydligt senare i livet hos kvinnor. Det vanligaste sättet att hantera tillståndet är att lämna blod regelbundet och den funktionen har ju menstruerande kvinnor automatiskt. Det är därför bra att läkaren är observant och håller koll  :)

För ditt artrosknä instämmer jag med Gladans rekommendation om paleokost, med en försiktig attityd till frukt. Har du ätit medicin för artrosen kan nog tarmen också behöva läkas, vilket paleo och AIP hjälper bra med.

Äter lchf sedan början på 2010 och har läst mig till skillnaden mot paleo. Rätt likt faktiskt förutom då frukten. Frukt äter jag dock ibland när det är säsong och jag får plocka äpple och plommon hos bekanta som har trädgård. Där plockas och njuts det även av hallon och andra bär. Köper dock ingen importerad frukt.

​Lagar all min mat själv från grunden och skyr socker och gluten som pesten vilket är väldigt inflammationsfrämjande. Jag använder mejerier som t ex grädde ibland i såsen eller en skvätt i kaffet samt steker maten i smör men inga överdrivna mängder. Ser i stället till att välja de fetaste fiskarna eller köttbitarna till maten.

Mitt artrosknä är för tillfället bättre igen (inte inflammerat) och jag tror den senaste inflammationen berodde på överansträngning då min chef tvingade mig prova på arbetsuppgifter som jag egentligen inte ska utför och som jag dessutom har läkarintyg på. Fick väldigt ont i knät som blev svullet och lite varmt men nu efter några veckor utan de arbetsuppgifterna så har det gått tillbaka igen :) 

• Like 2