Syster Posted February 21, 2017 Share Posted February 21, 2017 En liten studie gjord på tio personer med demens, varav nio förbättrades med bland annat en diet med klart mindre socker, fasta 18 timmar varje dag och kosttillskott publicerades i det sista numret av Medicinsk access. Det gäller att hålla ner blodsockret och insulinutsöndringen enligt studien Jag kan inte få till en vettig länk, så ni som är intresserade att läsa, gå in på Medicinsk accsess sida och välj tidning nummer 1 och artikel. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 21, 2017 Share Posted February 21, 2017 http://medicinskaccess.se/wordpress/2017/02/19/minskad-demens-med-diet-och-kosttillskott/ länk till fulltext-pdf längst ner 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 21, 2017 Share Posted February 21, 2017 (edited) Tack syster, bra studie! Såg inte k2 bland tillskotten. Jag hade dock velat gå ett steg till med mer hel mat och mindre tillskott. Min moster är en ängel som tar väl hand om min mormor, hon hade lätt kunnat hålla en rimlig rutin med supergrejer med hjälp av kyl och frys. Problemet är brist på information och överflöd av desinformation. Jag tog upp bl a äppelcidervinäger och D3+K2 med henne, vilket jag är övertygad om att darriga äldre kan ha stor nytta av. Men i hennes ögon blir det ungefär kvacksalveri eftersom vården säger helt andra grejer och bl a promotar söt näringsdryck. Hon blir i a f orolig inför att ändra något då hon tänker att det är riskabelt med gamla mormor. Svårt moment 22. Jag vill kasta ut omeprazolen, men hon är orolig för att det leder till besök på akuten. Jag är inte orolig för att fasa ut omeprazolen - bara att göra det gradvis under några sammahängande dagar med närvaro av oss, och ha motmedel som t ex bikarbonat redo. HCL kan man också ha redo att prova. Och man får ha ökad "jourberedskap" någon vecka innan rutinen sätter sig. Inget svårt att genomföra och tänk vilken enorm glädje för alla om det lyckas! Att fortsätta med omeprazolen lär inte hjälpa varken mot demensen eller något annat... Edited February 21, 2017 by Xiro 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts