Jump to content

Några frågor kring LCHF & om jag behöver ändra något

Oliver1

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är ny här och har hållit på med LCHF i en vecka nu. Jag vill gärna se till att göra rätt av mig så gott det går så det kommer funka på allra bästa sätt.

Problemet jag har är att jag har lite frågor kring vissa saker, jag har spenderat dem senaste 4-5 kvällarna/nätterna till att finna svar på detta men det är som att hitta två helt identiska snöflingor ute i snön, kortfattat det är olika svar överallt och den ena säger annat och någon säger annat. Så jag behöver ha lite svar om detta för att veta om jag ens gör rätt av mig eller om jag gör fel så jag vet att jag måste ändra mig.

Jag kommer ge så mycket information som jag kan i den här tråden så alla frågetecken blir svarade så bra som möjligt. Och jag kommer dela upp det i tre delar, först min egen information, min kost i några dagar i veckan (har fört logg om det i en app som heter "MyFitnessPal") och slutar med dem frågorna jag har. Detta kommer bli ett långt inlägg så jag hoppas ni har något nära till hands för det kommer ta ett tag att gå igenom tror jag.

Information

• Kön: Man
  • Ålder: 23
  • Längd: 170cm
  • Vikt: 150kg
  • Mål med LCHF: Att gå ner i vikt
  • Drömvikt: 80kg (För att ha ett "normalt" BMI så ska jag väga 70-75kg)
  • Hur många mål per dag äter du?: 2-3st, oftast äter jag en sen frukost vid typ lunch sen en middag när jag blir hungrig. Mellan måltiderna dricker jag enbart vatten eller Ramlösa naturell/citron.
  • Har du mycket kroppsfett: Ja, nästan så jag är immun mot kyla
  • Tränar du? Nej, jag sitter mestadels av dagarna.

Lite småfakta kring detta och om mig + mitt träningsliv.

Jag har varit överviktig hela mitt liv, jag är var "tjocka killen" i skolan och det fick man höra många gånger per dag. Jag minns att i årskurs 3 eller 4 på lågstadiet så vägde jag så mycket som 65kg eller sånt.

Det fanns aldrig sallad på bordet hemma när jag var barn, vilket gjorde att jag aldrig åt sallad givetvis eller aldrig direkt varit ett stort fan av det som vuxen heller. Inga regelbundna måltider heller, ingen frukost bara skolmat och en middag (middagen kunde skippas också om mina föräldrar hade glömt att köpa hem något) jag åt mycket skräpmat som pizza och sånt. Och man kan då säga att jag har i hela mitt liv varit en sån person som gillar att äta en rejäl portion mat EN gång om dagen.

Jag har haft högt blodtryck men det har jag "balanserat" med hjälp av medicin, nu med LCHF så har jag noterat att jag ska ha extra koll på det utifall det blir lågt. Jag har inte någon typ av diabetes.

Jag är ingen direkt träningsmänniska. Jag avskydde gymnastiken i skolan, ingen nyhet för dem som varit överviktiga som barn tror jag. Jag har aldrig varit på en diet förut, detta är mitt egna första försök.

Fördelar med detta är två saker, det första är att jag har en enormt disciplin, verkligen enorm. Och en rädsla att misslyckas som stärker mig att lyckas och nå mina mål, med det noterat så vill jag gärna göra saker "by-the-book".

Den andra fördelen är att jag har burit på mina kilon i många år, vilket har gett mig något brutalt starka ben. Jag klarar av att gå flera kilometer utan att bli trött i benen. Kan gå någon mil utan att ens märka det, så länge jag kan få gå i min takt (vilket är inte snabbt då jag har korta ben, ett steg för mig är ca 35cm långt)

Jag har inget intresse för snacks eller godis. Aldrig haft. Har slutat med läsk sen 2011, har inget sug av det längre. Druckit vatten och ramlösa sen dess och bara tagit en cola när jag har ätit ute (slut med det nu också). Och givetvis jag äter inget som är fullproppat med kolhydrater längre sen jag började med LCHF.

Jag har ingen bil så jag går överallt, det är 2,5 km att gå fram och tillbaka från ICA. Så det blir mycket gående för mig när jag är ute. Jag har inte ont i några leder eller så, allt mår bra på den fronten ännu.

Jag har näst in till aldrig tränat förut. Jag gymmade i 7:an och 8:an på gymnastiklektionerna ensam för idrottsläraren sympatiserade med mig pga min vikt. Men det är typ det bortsett från allt jag har gått.

Kost Redovisning

Jag vill inleda och säga att jag är ny på det här med räkna ut hur mycket gram detta är och detta och allt från höger till vänster. Jag läser på näringsinnehållet på baksidan hela tiden. Sen drar vilda gissningar om hur mycket är vad när jag ska mäta upp det. Jag vill bara göra detta i ett tag för att få ett ögonmått av hur mycket allting är för att senare kunna sluta med det och bara ha den uppfattningen av ren automatik. Och jag utforskar fortfarande hur mycket jag behöver äta för att bli mätt och inte överäta.

Söndag, feb 19

Frukost: 140g bacon, tre stekta ägg och en kopp kaffe med en halv deciliter vispgrädde i. (blev mätt och belåten)

Lunch: En Baby Bell Ost och vatten. (Kände av att jag var lite hungrig)

Middag: Hemgjorda hamburgare, 250g. Toppade den med hemgjord dressing gjord på majonnäs, lite tomatpuré och kryddor. Något gram vitlökssmör som jag gjorde (pressade 3 vitlöksklyftor till 250g 82% Arla smör) till det hade jag salladsblad istället för bröd och några halverade romantica tomater som tillbehör på tallriken med en liten bit fetaost.

Mitt dagliga intag blev: 11g Kolhydrater (2%) 158g Fett (75%) 105g Protein (23%)

Idag (Onsdag, feb 22)

Frukost: En skiva prästost 31% Mellanlagrad, en fläskkotlett från igår på 100g. sex stycken fläsksvålar (såna man köper i påse på ICA), tre löskoka ägg med majonnäs och en liten plommontomat som jag långkokade igår i ugnen (ska försöka hitta några mer mindre kolhydrater i för dessa hade en del) och avslutningsvis så körde jag på Fettkaffe, 2dl kaffe, 40g osaltat smör, 50g kokosfett och en halv deciliter vispgrädde.

(Detta tror jag blev för mycket för mig, efter kanske en timme så blev jag REJÄLT illamående, jag spydde inte men jag fyllde en flaska vatten och la mig i sängen och råkade somna och när jag vaknade så var allting bra igen, så imorgon ska jag prova ett ägg med majonnäs, en bit fetaost och fettkaffe och se om jag blir mätt)

Lunch: Blev ingen lunch, jag var mätt.

Middag: Entrecôte ~125g, en bit fetaost, hemgjort vitlökssmör som jag nämnde tidigare och sen stuvade jag lite spenat av den grädden jag hade kvar (för den gick ut imorgon). Drack ramlösa till det.

Mitt dagliga intag blev: 7g Kolhydrater (1%) 224g Fett (84%) 86g Protein (15%)

Där är två exempel på hur mina måltider ser ut. Jag har VÄLDIGT lätt att äta för mycket protein, jag kan dubbla det om inte trippla det utan problem. Jag vill hålla mig under 20 gram kolhydrater per dag och om jag kommer under 5 gram så blir jag glad men så begränsad vill jag inte sätta mig, men om det händer och det har hänt någon dag så blir jag lite stolt.

PS: Jag räknar inte med smöret jag steker med, det är överkurs för mig, nästan allt detta redan är mer mer än vad jag klarar av.

Frågor kring LCHF

Jag kommer numrera frågorna för det kan bli en del. Och det gör det också lättare för er att svara förhoppningsvis om ni har klarat av att läsa till det här steget. Jag förväntar mig inte att alla kan svara på alla frågorna, jag är tacksam om man kan svara på några enstaka!

1. Angående protein. Jag har läst att man ska äta 1g per kilo av sin drömvikt. 2g om man tränar och 0,5g om man är överviktig. Många skriver också "ät som du vill bara du är hungrig och håller ner kolhydraterna." Hur ska jag göra, och hur begränsar man proteinet så mycket som till 80g per dag? Tre stycken ägg är liksom 23g protein bara det. Finner detta svårt

2. Har också läst att man ska äta dubbelt så mycket fett som proteinet. Hur mycket fett ska jag genomsnitta per dag ungefär och vad är för mycket?

3. Jag har en tendens att äta på natten OM jag blir hungrig, detta kan vara 5-6 timmar efter jag åt middag. Är detta ett problem?

4. Kalorier! Jag märkte att en kopp Magic Bullet Coffee/Fettkaffe innehöll massor av det, ska jag bry mig om kalorier nu när jag kör LCHF? Är det viktigare att jag äter mer eller mindre kalorier för att gå ner i vikt med LCHF?

5. Smoothies, hur är det med att dricka det? Har ni något tips på en god smoothie med lite kalorier i som man kan ta till frukost tex?

6. När ni äter ute, vad beställer ni då? Få restauranger jag känner till har LCHF menyer.

7. Funderar på att köpa rysk yoghurt på ICA för att ha lite variation till frukosten. Skulle ni kunna rekommendera detta eller varna mig för det/påpeka något?

8. LCHF och korv. Hur är det med det? Jag läste lite tidigare om det och det verkade vara ett litet problem med det, har funnit en falukorv på ICA som innehåller 71% kött och 3,5% kolhydrater per 100g, skulle det vara acceptabelt eller inte aktuellt att äta det?

9. Tider att äta på dagen. Hur viktigt är det att man äter frukost vid 7-8 på morgonen, lunch vid 11-12 och middag runt 15-17 tex ? Spelar det ingen roll?

10. Hur viktigt är det egentligen att mäta upp allting som jag redan gör? Det känns ju inte direkt så "yippie" måste kolla hur mycket allting väger för att detta ska gå an enligt mig, typ.

11. Hur viktigt är det att äta grönsaker? Jag har några favoriter som sparris, dock en bunt grön sparris här kostar kanske 35kr och det är 9 sparrisar eller så, 9 sparrisar för mig går snabbt. Tomater är det en del kolhydrater i och broccoli kan jag få ner men svårt att njuta av det. Kort sagt jag är inte ett fan av grönsaker.

12. Alternativ till att dricka istället för vatten eller ramlösa? Har ni några tips? Kul att prova något nytt till och från.

13. Hur många kolhydrater innehåller ett ägg egentligen? Jag körde med några förra veckan, dem innehöll 1,3g kolhydrater styck och var på 45g typ. Dem jag kör nu är på 60g och innehåller 0g kolhydrater. Finns det någon riktlinje att följa?

14. Jag har också en tendens att äta för mycket, dvs stora portioner. Dem följer fortfarande LCHF men dem känns rätt stora, är detta normalt eller ska jag ändra på det? PS: Jag äter fortfarande under 2 690 kalorier per dag.

Det är dem frågorna jag har för tillfället. Jag vet att detta blev ett långt inlägg och jag respekterar dig som orkar läsa igenom detta. Om ni har några råd/"Pro-Tip" till en nybörjare som mig så tveka inte att dela med er av dem, det så mer information jag kan få det så säkrare känner jag mig. Om det är tips på vad för fett att äta eller recept så kör på det.

Tack i förväg!

• Like 6

Välkommen till forumet, Oliver1!

Just nu är det tidig morgon och jag hinner tyvärr inte ge något långt svar men jag är övertygad om att du valt rätt metod för viktnedgång från början! Du kommer att behöva utrusta dig med tålamod. Var inte rädd för ordet "träning", det kan lika gärna vara promenader som gymmet. Kanske kan du få hjälp med Kostdoktorns utmaning? Det är gratis och du bara anmäler dig genom att skicka in din mailadress. Tror de börjar på söndagar. Varmt lycka till med din resa!

• Like 4

Jag kan komma med ett par tankar, I all hast.

Allt behöver inte vara 100% rätt från början...det här är en kosthållning för resten av livet. Och det är vanligt att man blir hungrigare I början, innan kroppen vant sig vid att inte få kolhydrater. Då äter man.

Hur viktigt är det med frukost lunch middag och två mellanmål? Som så manga hävdar? Inte alls. Jag äter lunch och middag; frukost om jag bor på hotel men det är inte ofta. Det finns de som äter bara en gang per dag. Sök på periodisk fasta (16:8) om du är nyfiken.

Hur mycket protein - ja, allt är riktvärden, tumregler. Vi behöver åtminstone 0,5 g per kg kroppsvikt. Tränar man kan man behöva > 1 g per kilo. En del sager att man behöver mer. Man får testa sig fram lite.

Och fett så att du blir mätt. Onödigt att äta så mycket att du mår illa.

Mäta och väga kan man göra I början, tills man fått ögonmått. Och någon gang ibland för att kola. Eller också låta bli; äter man rätt saker brukar det bli rätt.

Har du hittat bloggen Tommy tappar? finns på kostdoktorns lista over blogger. Han hade alltid vägt mycket, snubblade over lchf och gick ner halva sin vikt.

Träning - ja, promenader är väl lagom träning I början. Finns manga som känt lust att börja träna efter ett tag på lchf.

• Like 4

Ska försöka svara på de frågor jag kan

1. Ang protein. Utgå från ett delmål om det känns lättare, t ex 120 gram per dag. Minska mängden protein när du närmar dig ditt delmål eller när det känns lämpligt. Ät dig mätt när du är hungrig fungerar för en del. Har man inte fungerande hunger- eller mättnadskänslor så kan det vara svårt att följa det rådet. Då kan man behöva planera sitt ätande lite mer och kanske äta på bestämda tider eller registrera det man äter i t ex kostbevakningen.se. Anna Hallén - handmodellen finns det en del som använder. Den bygger på att man äter lagom mycket med hjälp av ögonmått. Googla så hittar du information om den.  

5. Jag är ingen smoothie-människa. Tipsar om en receptsamling ifall du är intresserad.   :) http://lesscarbs.se/lchf-frukost/receptsamling-lchf-smoothies/

6. Äta ute. Bloggaren Lesscarbs verkar ha fått med det mesta i sin äta ute-guide.  http://lesscarbs.se/tips-och-rad/ata-ute-lchf/

7. Om du kan äta rysk youghurt till frukost är det nog bara du själv som kan svara på. En del behöver ta bort eller minska mejerier för att gå ner i vikt, andra verkar kunna äta näst intill obegränsat med mejerier. En tumregel är att inte äta mejerier som måltid. Då ska man alltså undvika yoghurtfrukostar och äta något matigare istället. Är du ny på LCHF och känner att du behöver omväxling för att inte tröttna på maten så testa rysk yoghurt till frukost. Känner du att det fungerar så ät den, om inte fundera på någon annan frukost. Allt behöver inte bli 100 % rätt från början. 

8. Korv. Om du kan äta korv eller inte beror lite på hur rent och tillsatsfritt du vill äta och om kolhydratsmängden i korven är ok för dig eller inte. 

9. Vilka tider man väljer att äta på spelar ingen roll. Håller man på med periodisk fasta så får man äta på tider som ger ett sammanhängande fastefönster. 

10. Har man fungerande hunger- och mättnadskänslor så behöver man inte mäta och registrera. Använder man sig av Anna Hallén - handmodellen så äter man med utgångspunkt från ögonmått. Vill man planera och ha lite koll på att man faktiskt äter rätt, så kan det vara idé att registrera under en period, tills man lärt sig vad som är lagom. 

• Like 2

Guest Tureborgaren

Faste-gurun Jason Fung hade ett intressant inlägg om att inte äta för mycket fett om man är fet och leptin-/insulinresistent och vill gå ned i vikt.

(Det är på engelska och kommer förhoppningsvis översatt här på Kostdoktorn snart).

https://intensivedietarymanagement.com/who-needs-to-avoid-fat-bombs-and-bpc/

Sparris är dyrt. Det finns billiga gröna bönor (haricots verts) i frysdisken. Jättegoda att fräsa med smör i stekpannan när köttet är stekt.

Att tillägna sig en ny livsstil tar tid. Du måste hitta det som passar dig och ditt liv. Önskar dig en lyckosam och lärorik resa!

Grönsaker, ja... jag fräser ju gärna grönsaker I smör. Strimlad vitkål. Broccoli. Det är bara att testa..

Man kan göra mos av blomkål och broccoli. Med smör, eller nåt.

Man kan gratinera (och tillsätta fett) diverse grönsaker; även en del rotfrukter är ok. Man får kola mängden kolhydrater.

Och det där med smoothies och fettkaffe...det ska jag inte råda om, men jag är misstänksam mot att dricka kalorier. Kanske onödigt, men jag vill tugga min näring. Det är så lätt att få I sig väldigt mycket av något som är flytande.

Och som sagt - ta ett steg I taget. Försök inte följa alla råd på en gang, eller att hoppa från en grej till en annan. Börja med normal lchf, utvärdera efter några månader. Funkar det inte bra; ändra på något och utvärdera igen efter några månader.

• Like 3

Jag har också alltid undrat över hur  LCHF are tänker om E% fett i kosten i förhållande till det fett man använder när man steker maten. Jag brukar tex använda måltidens fett för att steka en omelett i och räknar det då som att jag ätit det fettet. En del av fettet kanske ångar bort vid tillagningen? Hur tänker ni när ni räknar på hur mkt fett ni äter, är det både stekfettet och det man äter till maten eller?

• Like 1

Fortsätter med ytterligare några svar

11. Grönsaker. Läser man tidiga LCHF:are som t ex Sten Sture Skaldeman så är grönsaker av underordnad betydelse och mest lite prydnad på tallriken. Idag så verkar många LCHF:are äta en hel del grönsaker. Ser man på de recept som läggs ut på kostdoktorns sida så är en hel del av dem grönsaksrecept och en del receptbloggar är LCHF/paleo och har en del grönsaker. Läser man bloggen Tommy tappar så ser man inte mycket grönsaker på de bilder som han tar av den maten han äter. Skaldeman åt inte grönsaker under sin viktminskning, men då kompletterade han kosten med multivitaminer, om jag minns rätt. Är du inget fan av grönsaker så testa. Man kan lära sig äta dem.  :) Om inte, så klarar du dig säkert ändå. Prova t ex att göra mos på broccoli eller blomkål. Stek vaxbönor eller vitkål eller gör en cole-slow och ha som tillbehör till maten. Köttfärsgratäng med vitkål är det en del som gör. 

12. Vatten är första hands-alternativet när det kommer till att dricka och kan smaksättas med t ex citron, lime eller gurkskivor om man tycker det är trevligt. Testa lite olika teer, t ex rött, grönt eller vitt, om du inte gillar svart. Det finns också en del örtte som kan vara trevliga. Har du ingen te-butik i närheten så finns t ex te från brittiska Clipper hos en del återförsäljare på nätet. Pukka tror jag också har bra teer. Vill du ha något kallt så testa iste. Räkna med 1 påse per mugg eller motsvarande mängd löste. Gör du 1 liter, så ta 5 påsar. Lägg i kallt vatten och låt stå i kylen över natt. Ta bort tepåsarna och servera, ev med lite citron och mynta. Ta en sort du gillar. Svart citronte brukar bli bra och jag gillar även rött te till iste. 
Citron- och ingefärsdricka. Det finns ett par olika varianter på nätet. Jag brukar göra så här: Dela motsvarande 1/2 tumme färsk ingefära i mindre bitar. Klyfta 1 citron och ta bort skalet. Häll över kokande vatten. Låt stå minst 10 minuter. Kan drickas varm eller förvaras i kylen och drickas kall. Späd med vatten om den är för skarp. 
Ketochoklad eller någon LCHF-variant av varm choklad. 
Dricker du kaffe så finns det olika varianter av fettkaffe.
Torrt vin (har för mig att det är max 3 g kolhydrater per liter) eller vissa sorters starksprit. 
Det finns inget "förbud" mot lightläsk inom LCHF, men lightläsk är knappast nyttigt ändå. 

13. Kolhydratsinnehållet i ägg. Utgår man från kostbevakningen.se som är kopplad till livsmedelsverkets databas så innehåller 1 kilo ägg 4 gram kolhydrater, 10 ägg 3 gram kolhydrater och 2 ägg 1 gram kolhydrater. Det blir en del decimaler och avrundningar och jag tror inte man behöver vara orolig över kolhydratsmängden i ägg. 

14. Portionsstorlek. Avvakta och se. Du har precis börjat med LCHF och det kan ta tid för kroppen att ställa om sig. 

Lycka till!

• Like 1

Välkommen! Du har fått många bra råd och en så stor kille som du lär nog behöva en hel del för att gå ohungrig. Det verkar i alla fall som att du har fungerande mättnadssignaler så ät tills du inte är hungrig längre. Det är inte nödvändigt att bli övermätt. Då kan du ju äta en gång till när du blir riktigt hungrig. Många har svårt i början att skilja på hunger och sug. Är man riktigt hungrig är det OK att äta. Är man bara sugen kan man testa med ett glas vatten för att se om det ger med sej.

Rysk yoghurt funkar väl men jag kör creme Fraiche i stället för att få upp fetthalten. Då räcker det med mindre mängd. Jag kör gärna nötter och örtsalt i stället för söta smaker.

Se till att du får i dej tillräckligt med vatten och salt så du inte får dimhjärna medan kroppen ställer om sej.

Se också till att inte skruva allt för mycket i början utan kör med bra mat i 3 månader så du är säker på att du går på fettdrift och att kroppen inte går in i nåt svältläge.

Många äter inte grönsaker... För mej är det tvärtom. Jag äter mer grönt nu när jag inte har en massa onödiga potatisar i vägen. På Citygross finns kilospåsar med grön sparris i frysdisken. Jättesmarrigt med Bregott havssalt ;-) Kokt blomkål med dillsmör eller som mos med smör och creme fraiche, broccolimos med lite parmesan, hemgjord Cole slaw med lite chili, Lesscarbs vitkålsgratäng med Philadelphia kan man ju bara äta ihjäl sej på... Det finns en hel del att testa om man vågar och vill.

Själv är jag mycket restriktiv till att dricka mat eftersom det är lätt att få i sej onödigt mycket och man sätter saliv och magsaften ur spel. Njut av maten och låt det tatid att äta

• Like 3

Om du inte gillar att vakna och vara hungrig (låter inte optimalt) så kan du prova att äta din middag lite senare, närmre läggdags. Det är nog bättre än att vakna och behöva fylla på.

Fortsätt med promenaderna, de verkar vara bra för dig och det är ju smart att bevara de muskler som du redan är stark i.

Lycka till!

• Like 3

Hej och välkommen hit!

Du har några ess i rockärmen som jag tror kommer hjälpa dig att lyckas med din viktnedgång:

1. Du är ung(då är det oftast mycket lättare att gå ner i vikt)

2.Du har inte bantat förut (vi är många här som jojobantat oss genom livet)

3. Du är inte beroende av snacks, godis  eller dricka. Toppen!

4. Din disciplin. Grattis!(det är många som kämpar med en obefintlig sådan)

Lycka till! :)

• Like 5

Kör på så i minst tre månader!

Bara under den tiden kommer du att lära dig en del om hur din kropp reagerar på olika kost!

Oså är det lixom inte hugget i sten.. så du kan få hur många olika råd här oxå.. det beror på!

Här kommer mina.. dra ner drastiskt på kolisar.. under 100.. helst 50 eller lägre.. är man desperat/har bråttom så sikta på 25!

Ät minst ditt behov av protein och där kan du få hur många olika råd som helst.. och jag säger cirka 0,8-1 gram per nuvarande vikt.. iomed att du är inaktiv.

Resten är fett.. upp tills att du håller dig mätt mellan måltiderna!

Iallafall.. räkna och registrera kan väl vara kul i upp till en månad om man är fanatisk/alternativt desperat?

Fördelen är att man lär sig lite om macronutrientfördelning och olika livsmedel.

• Like 4

Vill tacka så mycket för alla svaren och välkomsthälsningarna! Har noterat ner en del av dem så jag kan hålla koll på det bättre.

Jag försöker nu hålla mig på 1 gram per kilo av min drömvikt dvs 80kg. Det flesta dagarna här nu har jag legat och pendlat mellan 82g protein till 98g protein typ. Men jag håller mig då under 5 gram kolhydrater per dag mestadels nu utan några problem alls.

Har legat där på 3-4 gram kolhydrater till frukosten (från grädden till fettkaffet) nu i några dagar men sen senare till middagen så blir det inga mer kolhydrater om jag bara tar kött, smör och någon sås. Det ser dock lite tråkigt ut och speciellt nu när jag har börjat köra utan grädde till kaffe och försöka göra spenatstuvning till middagen istället så det ser lite "roligare" ut på tallriken.

Än så länge har jag inte passerat 20 gram kolhydrater per dag och har snart slutfört min andra vecka som LCHF:are.

Sparris är dyrt vilket är riktigt synd men jag köpte en sån här storpack 200g färsk spenat på ICA och jag har börjat fått ett intresse för det nu när jag har fräst lite i smör och toppat köttet med eller stuvat det på bara smör och grädde (vilket har mer blivit som en spenatsås ungefär). Är inte stamkund än bland grönsakerna på ICA eller bland dem frysta grönsakerna, ännu.

Vad jag kört nu till frukost i några dagar är att jag tar två löskokta ägg med en rejäl tesked med majonnäs, någon ostskiva och sen en kopp fettkaffe med en halv deciliter grädde i. Överraskande nog (för mitt fall) så blir jag mätt på det, men bara om jag verkligen tar det lugnt när jag äter det så jag brukar läsa Aftonbladet under tiden jag gör det så kastar jag mig inte i det inom omloppet av 20 sekunder.

Då får jag oftast ca 60g protein över att äta och då kan man ta en ordentlig köttbit (tex 300g nötfärs är 60 gram protein och 300g är ENORMT tycker jag) lite sås och eventuellt lite grönsaker och det fungerar.

Jag tycker att det funkar bra än så länge. Det känns som mer en harmoni i magen på mig nu, jag är inte lös i magen längre och att det inte finns någon tyngdlag i den längre då den är i typ "balans", lite svårt att förklara. Kortfattat så känns det bra.

Jag känner inte av något av att jag svälter mig då jag äter mig mätt. Och har inte upplevt någon mer huvudvärk sen kanske dag 3-4 på min LCHF period, men då tog jag ett stort glas vatten med en halv tesked salt i och sen inte märkt av det sen dess, har saltat maten lite bättre sen dess också för att undvika liknande. (för hellre äter jag salt på maten än att försöka få ner en halv liter saltvatten, usch).

Jag kikar in här lite till och från med lite uppdateringar hur det går. Jag låter det här rulla på nu, lurkar lite här på forumet också efter nya idéer och sånt som är intressant så.

Tack igen!

• Like 5

Mm, no problems.. du är i början och försöker hitta ett nytt sätt att äta, för hälsa och normal vikt!

Man/vi brukar säga, allt handlar om 3, tre dagar, tre veckor, tre månader, tre år.. tre maconutrienter!

Altså det handlar inte bara om LCHF, rätt mycket handlar om att vårt psyke funkar så.

Man kan ta notis om detta och antingen använda det som en fördel eller en nackdel.

Rent utav så skulle det kunna användas för att äta minst tre olika grönsaker per dag.. fast då är man väl rätt normal egentligen?

Nämenaltså.. kör på så åtminstone i tre månader, du är fortfarande i omställningsfasen metabolt och psykiskt!

Och jag betvivlar bestämt att du skulle dö av näringsbrist under tre månader?

Kör på som sagt vad så länge motivationen varar, utvärdera om tre månader.. och under den tiden så har du lärt dig ytterligare om hur din kropp funkar.

• Like 1

Välkommen och bra jobbat så här långt! Fortsätter du så här tror jag det kommer gå jättebra för dig.

Ett tips för att hålla koll på resultatet av LCHF är att ta lite mått och väg dig nu när du börjar. Ta mått exempelvis runt magen. Många upplever att det inte händer något på vågen men när de mäter sig med måttband har det hänt en hel del.... 

Jag brukar väga och mäta mig max en gång i veckan, onsdag morgon innan jobbet, innan någon frukost (käkar ingen frukost :)),  utan kläder på och efter morgonbestyren ;) Då är man också några dagar från helgens eventuella avsteg från LCHF.

Hoppas att du kan poppa in här lite då och då och skriva hur det går? Det är alltid riktigt kul och intressant att följa någon som börjar med LCHF. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Kämpa på grabben!

Du kommer klara detta galant (jag är också en färsking med enbart en halv vecka bakom mig) och gör allt du kan för att klara viktfallet på egen hand då gastric bypass inte är rätt väg att gå och du vill mer än gärna slippa kniven. (jag har gjort det och det löser tyvärr få problem...)

• Like 3