Linen Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Hej!! Jag gick ner hyfsat i början tyckte jag men har nu avstannat helt och satt och klurade varför...hmm nu ska grädden i kaffet bort och den där dl mellanmjölk som ofta far ner i kaffet.Kan det vara där felet ligger.? Jag tror men vet ej att jag får i mig för mycket mellanmjölk och grädde i kaffet under en hel dag.Är jag rätt ute Tror NI???? Tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 1 dl mellanmjölk innehåller 5g kolhydrater så blir det några koppar under dagen så förbrukas kolhydratbudgeten snabbt. Vispgrädde är minst "farlig". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 1 dl mellanmjölk innehåller 5g kolhydrater så blir det några koppar under dagen så förbrukas kolhydratbudgeten snabbt. Vispgrädde är minst "farlig". Ja så korkad jag är...nästan pinsamt men tänkte en skvätt ju Tack för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aviator1945 Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Hej!! Jag gick ner hyfsat i början tyckte jag men har nu avstannat helt och satt och klurade varför...hmm nu ska grädden i kaffet bort och den där dl mellanmjölk som ofta far ner i kaffet.Kan det vara där felet ligger.? Jag tror men vet ej att jag får i mig för mycket mellanmjölk och grädde i kaffet under en hel dag.Är jag rätt ute Tror NI???? Tacksam för svar När jag började med LCHF för ett år sedan så hade jag inte druckit mjölk på många år och mitt kaffe drack jag svart. Kunde inte finna några råd beträffande LCHF och mjölk, så jag fortsatte att avhålla mig från detta. Däremot fann jag ett antal tips om att man borde ha vispgrädde (40%) i kaffet för att hålla fettintaget högt, vilket jag provade. Förlorade 4-5 kg initialt, men körde efter ett par månader fast i en platå (den första av flera stycken). Kollade i SLV livsmedelsdatabas och det visade sig att kolhydrathalten för vispgrädde låg omkring 3g per 100g. Inte så mycket, men efter tre koppar om dagen så blev det tillräckligt för att förorsaka uppehåll i viktminskningen. Övergick till kokosfett (noll kolhydrater) och vågen började så sakteliga att visa sjunkande värden. Notera att man skall välja Extra Virgin Coconut Oil, som framställes genom kallpressning, finns i de flesta hälsokostbutiker. Det kokosfett som finns hos livsmedelshandeln innehåller i flertalet fall industriellt framställda härdade transfetter = hälsofarligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Väldigt svårt att svara på din fråga när man vet så lite om hur du äter annars, hur mycket du väger, hur ditt mål ser ut osv. Men visst, både mjölk och grädde kan orsaka stopp i viktnedgången för många. Beroende på vad du äter utöver detta kan det hända att det finns "värre" synder att ta tag i också, men skadar säkert inte att prova undvika i alla fall mjölken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 När jag började med LCHF för ett år sedan så hade jag inte druckit mjölk på många år och mitt kaffe drack jag svart. Kunde inte finna några råd beträffande LCHF och mjölk, så jag fortsatte att avhålla mig från detta. Däremot fann jag ett antal tips om att man borde ha vispgrädde (40%) i kaffet för att hålla fettintaget högt, vilket jag provade. Förlorade 4-5 kg initialt, men körde efter ett par månader fast i en platå (den första av flera stycken). Kollade i SLV livsmedelsdatabas och det visade sig att kolhydrathalten för vispgrädde låg omkring 3g per 100g. Inte så mycket, men efter tre koppar om dagen så blev det tillräckligt för att förorsaka uppehåll i viktminskningen. Övergick till kokosfett (noll kolhydrater) och vågen började så sakteliga att visa sjunkande värden. Notera att man skall välja Extra Virgin Coconut Oil, som framställes genom kallpressning, finns i de flesta hälsokostbutiker. Det kokosfett som finns hos livsmedelshandeln innehåller i flertalet fall industriellt framställda härdade transfetter = hälsofarligt! Ojoj inte konstigt jag står still nu då.Har kokosfett men ej vågat prova till kaffet rädd och förstöra smaken??.Kaffe är livsviktigt och jag älskar det som godis typ.Kan verkligen känna igen mig ang ditt mjölkintag och exakt samma viktnedgång.Nu blir jag glad och får nytt hopp Tusen tack du delar dina erfarenheter betyder såå mycket när man mår dåligt i en tjock kropp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Väldigt svårt att svara på din fråga när man vet så lite om hur du äter annars, hur mycket du väger, hur ditt mål ser ut osv. Men visst, både mjölk och grädde kan orsaka stopp i viktnedgången för många. Beroende på vad du äter utöver detta kan det hända att det finns "värre" synder att ta tag i också, men skadar säkert inte att prova undvika i alla fall mjölken. Jag äter typ biff och fet sås och mkt ägg och bacon,,kött fisk och sallad ost.jag är 1.69 och väger nu 97.6 4kg ner och minskat 6cm i midjan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajsastina Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Prova att utesluta mejeriprodukter, ( dock ej smör och ost) var i samma situation som dig men provar nu detta och vikten börjar nu röra sig neråt igen, lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Prova att utesluta mejeriprodukter, ( dock ej smör och ost) var i samma situation som dig men provar nu detta och vikten börjar nu röra sig neråt igen, lycka till! Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Grejen med mjölk är att det är en näringslösning för att kalvar skall växa och lägga på sig! Man kanske inte skall vara storkonsument på sådana näringslösningar om vill/behöver gå ner i vikt! För alla andra, iallafall de som tål det så är det ett livsmedel med en hel del näring! Mjölkfett ses oxå i flera undersökningar både vara hälsofrämjande och positivt för vikten. Det är nog inte sådana egenskaper på smör, utan de som äter smör och riktiga mejerier äter nog helt enkelt mer "riktig mat"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts