Jump to content

Grädde och mjölk fälla?


Linen
 Share

Recommended Posts

Hej!! Jag gick ner hyfsat i början tyckte jag men har nu avstannat helt och satt och klurade varför...hmm nu ska grädden i kaffet bort och den där dl mellanmjölk som ofta far ner i kaffet.Kan det vara där felet ligger.? Jag tror men vet ej att jag får i mig för mycket mellanmjölk och grädde i kaffet under en hel dag.Är jag rätt ute Tror NI????

 

Tacksam för svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!! Jag gick ner hyfsat i början tyckte jag men har nu avstannat helt och satt och klurade varför...hmm nu ska grädden i kaffet bort och den där dl mellanmjölk som ofta far ner i kaffet.Kan det vara där felet ligger.? Jag tror men vet ej att jag får i mig för mycket mellanmjölk och grädde i kaffet under en hel dag.Är jag rätt ute Tror NI????

 

Tacksam för svar :)

När jag började med LCHF för ett år sedan så hade jag inte druckit mjölk på många år och mitt kaffe drack jag svart. Kunde inte finna några råd beträffande LCHF och mjölk, så jag fortsatte att avhålla mig från detta. Däremot fann jag ett antal tips om att man borde ha vispgrädde (40%) i kaffet för att hålla fettintaget högt, vilket jag provade. Förlorade 4-5 kg initialt, men körde efter ett par månader fast i en platå (den första av flera stycken). Kollade i SLV livsmedelsdatabas och det visade sig att kolhydrathalten för vispgrädde låg omkring 3g per 100g. Inte så mycket, men efter tre koppar om dagen så blev det tillräckligt för att förorsaka uppehåll i viktminskningen. Övergick till kokosfett (noll kolhydrater) och vågen började så sakteliga att visa sjunkande värden.

 

Notera att man skall välja Extra Virgin Coconut Oil, som framställes genom kallpressning, finns i de flesta hälsokostbutiker. Det kokosfett som finns hos livsmedelshandeln innehåller i flertalet fall industriellt framställda härdade transfetter = hälsofarligt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Väldigt svårt att svara på din fråga när man vet så lite om hur du äter annars, hur mycket du väger, hur ditt mål ser ut osv. Men visst, både mjölk och grädde kan orsaka stopp i viktnedgången för många. Beroende på vad du äter utöver detta kan det hända att det finns "värre" synder att ta tag i också, men skadar säkert inte att prova undvika i alla fall mjölken. :)

Link to comment
Share on other sites

När jag började med LCHF för ett år sedan så hade jag inte druckit mjölk på många år och mitt kaffe drack jag svart. Kunde inte finna några råd beträffande LCHF och mjölk, så jag fortsatte att avhålla mig från detta. Däremot fann jag ett antal tips om att man borde ha vispgrädde (40%) i kaffet för att hålla fettintaget högt, vilket jag provade. Förlorade 4-5 kg initialt, men körde efter ett par månader fast i en platå (den första av flera stycken). Kollade i SLV livsmedelsdatabas och det visade sig att kolhydrathalten för vispgrädde låg omkring 3g per 100g. Inte så mycket, men efter tre koppar om dagen så blev det tillräckligt för att förorsaka uppehåll i viktminskningen. Övergick till kokosfett (noll kolhydrater) och vågen började så sakteliga att visa sjunkande värden.

 

Notera att man skall välja Extra Virgin Coconut Oil, som framställes genom kallpressning, finns i de flesta hälsokostbutiker. Det kokosfett som finns hos livsmedelshandeln innehåller i flertalet fall industriellt framställda härdade transfetter = hälsofarligt!

Ojoj inte konstigt jag står still nu då.Har kokosfett men ej vågat prova till kaffet rädd och förstöra smaken??.Kaffe är livsviktigt och jag älskar det som godis typ.Kan verkligen känna igen mig ang ditt mjölkintag och exakt samma viktnedgång.Nu blir jag glad och får nytt hopp :) Tusen tack du delar dina erfarenheter betyder såå mycket när man mår dåligt i en tjock kropp.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt svårt att svara på din fråga när man vet så lite om hur du äter annars, hur mycket du väger, hur ditt mål ser ut osv. Men visst, både mjölk och grädde kan orsaka stopp i viktnedgången för många. Beroende på vad du äter utöver detta kan det hända att det finns "värre" synder att ta tag i också, men skadar säkert inte att prova undvika i alla fall mjölken. :)

Jag äter typ biff och fet sås och mkt ägg och bacon,,kött fisk och sallad ost.jag är 1.69 och väger nu 97.6 4kg ner och minskat 6cm i midjan.

Link to comment
Share on other sites

Grejen med mjölk är att det är en näringslösning för att kalvar skall växa och lägga på sig!

 

Man kanske inte skall vara storkonsument på sådana näringslösningar om vill/behöver gå ner i vikt!

 

För alla andra, iallafall de som tål det så är det ett livsmedel med en hel del näring!

 

Mjölkfett ses oxå i flera undersökningar både vara hälsofrämjande och positivt för vikten.

 

Det är nog inte sådana egenskaper på smör, utan de som äter smör och riktiga mejerier äter nog helt enkelt mer "riktig mat"!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...