Werlabs – provsvar efter 9 år på LCHF

karsuk
 Share

Recommended Posts

Hej!

Tjej på 32 år som ätit lchf i 9 år. Har nu varit och testat mig hos Werlabs för första gången (gjorde deras XL-test). Mitt blodvärde hade sjunkit så pass att jag inte fick lämna blod längre (visade på 119 hos blodcentralen) och då bestämde jag mig för att göra en hälsokoll. Det mesta verkar ser bra ut, dock kommenterar läkaren om kolestrolfördelningen. Bör jag oroa mig eller förändra något med min kost?
Lägger in en bild med mina testresultat.

Läkarens kommetar:

Ditt blodvärde (Hemoglobin-värde) och ditt blodsocker ligger bra. Dina blodfetter ligger väsentligen bra men din kolesterolfördelning är något ofördelaktig, vilket åskådliggörs av en något förhöjd ApoB/ApoA1-kvot. Det som eftersträvas för kvinnor är en kvot under 0.6, vilket ofta kan påverkas med kostomläggning eller med ökad motion. Vid osäkerhet kring detta kan du diskutera detta med din vårdcentral. Samtliga värden på dina sköldkörtelprover (thyroideaprover) ligger inom normalt referensintervall och inga tecken till avvikande sköldkörtelfunktion ses i dina provsvar. Ditt Ferritinvärde, som är ett mått för kroppens järndepåer, ligger inom normalt referensintervall men åt det nedre hållet. Detta kan ofta påverkas genom ett ökat intag av järnrika livsmedel. I övrigt ses inget avvikande i dina provsvar.

• Like 2

Om man nu tror på kolesterolcirkusen överhuvudtaget, så anses ju Apo-kvot upp till 0,8 ok för kvinnor. Så även jag ställer mig frågande till Werlabs kommentar, i synnerhet i ljuset av övriga värden. Läs Uffe Ravnskov istället, om du orkar. Och kör vidare på lchf, du har ju jättefina värden. Med tanke på ferritinet hade jag möjligen ätit lite mer rött kött om jag vore du.

• Like 4

Du behöver inte oroa dig med utgångspunkt ur de värdena!

Men du är tjej så då får du hålla koll på Ferritinet.

Kommentarerna från läkaren är altså bra.. bra kommentarer altså.. tänk vad folk skulle bli förbannade om de la rätt mycket pengar på prover och inte fick några kommentarer alls? :huh:

• Like 2

Tack för era svar!

Jag kommer alltid äta lchf, mår så bra av det. Jag äter för det mesta enligt 16:8 och hoppar över frukosten. Sen ett halvår tillbaka jobbar jag i skola och äter pedagogisk lunch, så jag får tyvärr inte i mig så mycket fett som jag skulle önska och får säkert i mig lite redningar och annat ibland. Försöker ta rejält med grönsaker och sen proteinet. Jag brukar inte gå omkring hungrig så kanske det räcker med fettet jag äter hemma ändå.

• Like 2