Jump to content

Periodisk fasta & sockerfri redbull?

hannahmars

Recommended Posts

Hej!

Jag kör 16:8 och har gjort det i två veckor nu. Det funkar finfint för mig! Är nyfiken över om det är okej att dricka sockerfri redbull under fastan? Avbryts fastan då? Jag dricker inte kaffe pga min magkatarr och har en tvååring som inte sover, så ibland känner jag att en redbull är nödvändig. Den innehåller 3kcal per 100 gram.

Har ni tänkt kommentera hur redbull är fullt av massa skit och att det minsann inte är lchf, så kan ni låta bli. Jag är medveten om vad det är, men pga skälen jag nämnde ovan så väljer jag att dricka det vid behov ändå.

Tack på förhand!

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Jag gissar att ev ketos avbryts av sockerfri red bull. Tillåter magkatarren att du dricker té istället? Källvatten med mycket magnesium och andra mineraler, t ex Radenska? Vatten med lite havssalt? Alla dessa kan vara uppiggande om man är sliten. Sedan finns det ju annat som piggar upp:

- Några armhävningar t ex, då och då,

- Skölja sig med kallt vatten (googla Wim Hof),

- Dagsljus (utomhus eller öppen fönster, gärna ta av ev glasögon en stund) och frisk luft.

Jag kör själv en hel del periodisk och helfasta över året. Men vissa perioder, t ex på vintern och under mycket stress så äter jag 3 mål om dagen. Känns bäst så.

Tänk på att få i dig tillräckligt med kalorier när du väl äter, för ork och mående.

Sedan är det ju en annan fråga om varför din tvååring inte sover ordentligt. Nåt stök med magen, eller?

• Like 4

Förstår precis hur det är, sömn är allt när den saknas! :(  Sen tycker jag egentligen att du svarar på frågan själv, inte bra men nödvändigt. Undrar också som Xiro, vad är det som gör att din tvååring inte sover? Vet du det eller kan det möjligen gå att nysta lite där?

• Like 2

• 2 weeks later...

Risken med sötningsmedel är ifall de ge insulinpåslag, vilket då bryter fastan. Det var en stor studie som kom ut förra året (eller möjligen förra igen) som visade att nästan alla artificiella sötningsmedel trots allt höjer blodsockret, men det tar längre tid eftersom de bryts ner först i tarmen och inte i magen. Därför missas ofta blodsockerhöjningen i vanliga studier. Jag har inte någon direkt koll på aspartam och acesulfam (de sötningsmedel som ingår i sockerfri Red Bull) men du kanske kan Googla lite på dem och se om du kan hitta något? Om du vill förstå fasta bättre och mekanismerna bakom så läs gärna Jason Fung, han gör regelbundna gästinlägg hos Kostdoktorn. Om du är medlem kan du också ställa frågor direkt till honom. Annars kanske ett alternativ kan vara att korta ner fasteperioden något? Även 12:12 kan ge god effekt på både hälsa och vikt.

• Like 1