Jump to content

Fasta

Cleppa

Recommended Posts

Som gammal naturfolks nörd slog det mig plötsligt att i princip alla naturfolk har en stark faste tradition.  Shamanerna har fastan som en del i flertalet av deras "ritualer".  Andra har det i vissa speciella tillfällen i livet.  Finns mycket att hämta från den gamla kunskapen...

• Like 5

Som gammal naturfolks nörd slog det mig plötsligt att i princip alla naturfolk har en stark faste tradition.  Shamanerna har fastan som en del i flertalet av deras "ritualer".  Andra har det i vissa speciella tillfällen i livet.  Finns mycket att hämta från den gamla kunskapen...

hmmmm fattar inte hur jag tar bort det ena inlägget eller varför det postades dubbelt?

Alla religioner tycks ha med fasta på ett eller annat sätt. En del som ett sätt att hålla den stora massan i schack, andra som ett kraftfullt verktyg för att försätta sig i trans inför ritualer eller liknande. Intressant nog händer det väldigt mycket med både kropp och själ av fastan. Och nu menar jag lågkalori-vätske-fasta (vatten, örtte och buljong), inte bara ägg eller bara nåt annat.

När jag fastade förr (en gång per år, 7-27 dagar) fick jag ett mentalt lugn som jag ibland kan längta till. 

• Like 3

Jag har kört fasta enligt Ramadan sedan 2003 då vi har marockanska traditioner eftersom min fru är därifrån. Har varit enormt lärorikt och berikande. Under Ramadan i Marocko brukar familjen bjuda in ett stort antal kvinnor till rituell sång. Helt underbart att sitta på andra sidan väggen och lyssna, man blir som hypnotiserad stundtals. De som deltar är som i trans.

• Like 2