Jump to content

B12 brist = Högre APO-kvot?

frost

Recommended Posts

Hej!

Kan B12-brist öka APO-kvoten?

Har varit extremt trött under en tid och läkaren kom fram till att jag har låga B12 värden och behöver behandlas. Men i samma veva så har jag fått en högre APO-kvot på 1.3. Tänkte om det har något samband?

Jag har naturligtvis sökt och det finns artiklar/studier som stödjer det, men jag har svårt att kunna faktagranska det då jag inte är expert på biosyntes eller är läkare för den delen.

Varför jag undrar är p.g.a. att läkaren vill naturligtvis ge mig statiner och min tanke är att mina blodfetter kanske normaliseras när jag får bättre B12 värden.

Tacksam för svar.

• Like 3

B12-brist är inte att leka med och kan säkert leda till märkliga värden. Bra att du fick diagnos. Om jag fattat rätt ska man undvika cyanidformen av B12, cyanokobalamin, som tyvärr är den vanligaste i kosttillskotten. Metylkobalamin ska det vara om jag minns rätt, och såklart gärna B12 från riktig mat http://matkalkyl.se/naringsamnen50.php

Jag hade undvikit statiner och kollat värdena efter en tid med B12-fokus.

Har du länkar till studierna?

Varför har du brist på B12?

• Like 2

Tack för svar.

Jag har inte fått prata med läkaren än, bara fått ett brev om att jag har b12 brist och att jag behövde lämna ytterligare prover vilket jag har gjort idag. Ja jag har haft ganska märkliga symptom, men nu får jag hoppas att det är över snart. Nästa vecka borde jag kunna ge ett bättre svar och kan då dela med mig av resultatet.

Här kommer ett par artiklar jag hittade:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4356060/

http://jn.nutrition.org/content/78/1/109.extract (Från 1962!)

Jag kan säkert hitta fler, får söka mer imorgon. Men jag har svårt att avgöra om det är en bra vetenskaplig artikel.

• Like 3

Anledningen till bristen, som Xiro är inne på, känns viktig att se över, tycker jag. Är det för att din mat innehåller för lite B12 eller kan du inte ta upp den? Tänker på t ex hur gluten förstör tarmludd, då blir det svårare att ta upp ämnen men det kan säker finnas fler orsaker.

• Like 3

Jag har ätit LCHF i 7 år, jag känner till beläggen kring kolesterol, också därför jag nekar statiner.

Då jag har haft bra APO-kvot tidigare så var jag nyfiken ifall om det fanns något samband med B12-brist. B12-brist är en säkrare markör för hjärt och kärlsjukdomar än kolesterol, enligt vad jag har kunnat läsa mig till.

Jag har haft ganska höga stresspåslag senaste åren, så min gissning är att det kan inverka på B12. Jag har trott att min trötthet bara har berott på utmattning, så blir tacksamt om jag skulle märka skillnad med injektioner.

• Like 1

Eric Berg förklarar nånstans att stress genererar underskott på positiva vätejoner (H+) vilket leder till underskott på magsyra. Vilket i sin tur leder till dålig matsmältning och sämre näringsupptag. I din situation hade jag övervägt tillskott av betaine-HCl, utöver att försöka hantera/minska stressen såklart.

• Like 3

I forskningsrapporten från www.ncbi.nim

"Vitamin B12 insufficiency induces cholesterol biosynthesis by limiting s-adenosylmethionine and modulating the methylation of SREBF1 and LDLR genes"

Antonysunil Adaikalakoteswari, Sarah Finer, [...], and Gyanendra Tripathi,

undersöker man om B12-brist påverkar kolesterolprofilen hos fertila kvinnor. grupp1 - icke gravida, grupp 2 - gravida, och grupp 3 - efter graviditet.

Man kommer till en sammanfattande slutsats, nedanstående engelska text är kopierat direkt från ovanstående forskningsrapport -

"Conclusions

Clinical data suggests that vitamin B12 deficiency is an important metabolic risk factor. Regulation of AdoMet-to-AdoHcy levels by vitamin B12 could be an important mechanism by which it can influence cholesterol biosynthesis pathway in human adipocytes."

Utan att ha läst rapporten så tycks det som att man har kommit till att B12-brist ändrar lipidprofilen (hos de undersökta kvinnogrupperna, enligt ovan).

Så det är kanske inte helt otroligt att din B12-brist har påverkat din lipidprofil?

• Like 4

Tack!

Nu är jag en man i 30 års åldern, visserligen fertil :) men biosyntesen borde ju fungera likvärdigt.

Men jag kommer iaf att godta behandling via injektioner, jag har inte utrymme för att prova något annat just nu. Har fått neurologisk påverkan också, psyke, synpåverkan (ögonnervern?), stickningar osv. Så jag vill just nu bara få upp B12 nivåerna så fort som möjligt.

Jag hoppas att jag får svar från läkaren imorgon.

• Like 5

Varför tror du att du har B12 brist ? Äter du gluten ?

http://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-b12-deficiency-can-be-sneaky-harmful-201301105780

There are many causes for vitamin B12 deficiency.
Surprisingly, two of them are practices often undertaken to improve health:
a vegetarian diet and weight-loss surgery.

Plants don’t make vitamin B12. The only foods that deliver it are meat, eggs, poultry, dairy products, and other foods from animals.
Strict vegetarians and vegans are at high risk for developing a B12 deficiency if they don’t eat grains that have been fortified with the vitamin or take a vitamin supplement.
People who have stomach stapling or other form of weight-loss surgery are also more likely to be low in vitamin B12 because the operation interferes with the body’s ability to extract vitamin B12 from food.

Conditions that interfere with food absorption, such celiac or Crohn’s disease, can cause B12 trouble.
So can the use of commonly prescribed heartburn drugs, which reduce acid production in the stomach (acid is needed to absorb vitamin B12).
The condition is more likely to occur in older people due to the cutback in stomach acid production that often occurs with aging.
  • Like 2

Tack!

Nu är jag en man i 30 års åldern, visserligen fertil :) men biosyntesen borde ju fungera likvärdigt.

Men jag kommer iaf att godta behandling via injektioner, jag har inte utrymme för att prova något annat just nu. Har fått neurologisk påverkan också, psyke, synpåverkan (ögonnervern?), stickningar osv. Så jag vill just nu bara få upp B12 nivåerna så fort som möjligt.

Jag hoppas att jag får svar från läkaren imorgon.

Lycka till med behandlingen, hoppas att du snart får må bättre
  • Like 1