andbjo Posted March 3, 2017 Share Posted March 3, 2017 Är det någon som kan tolka den här studien som påstås visa att mycket omega-3 ökar risken för allergi? http://ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27650873 Är det en rimlig slutsats? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted March 3, 2017 Share Posted March 3, 2017 Jag kommer inte åt studien utan ser bara resumén. Då är det lite för tunt för att ha en åsikt. Det är en studie över blodfettstyp hos barn mellan 2-9 år avseende koppling till allergier. Enkelomättat fett är kopplat till färre allergier med måttliga odds. Mättat fett är neutralt. Omega 6 fleromättat-fett är i hela åldersspannet starkare kopplat till en ökad risk. Även om risken är högst måttlig Omega 3 fleromättat-fett är i ålder 2-4 år starkast kopplat till en ökad risk. Även här högst måttlig. Vi vet inte hela texten, alltså inte hur det gick till, vem som betalat osv. Detta är en måttlig association. Inget bevis. Vi vet inte heller om det finns en bärande biokemisk teori över kopplingen. -- 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 3, 2017 Share Posted March 3, 2017 Man vet att brist på Omega 6 (DGLA?)leder till exsem, likaså till klimakterieliknade besvär för kvinnor. Men hur vanligt är det med brist på Omega 6? Då är det mer troligt att det handlar om desaturerings och elongeringsfunktionen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 3, 2017 Share Posted March 3, 2017 Så sent som idag läste jag en rubrik typ "omega-3 är farligt för barn" eller nåt sådant. Minns inte var jag läste det men det kanske var denna studie de hänvisade till? Man orkar ju inte lägga alla tokiga saker de kommer med i rubrikerna på minnet... Skulle kunna tänka mig att ALA kan ställa till det för oss men det är min högst personliga reflektion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts