paulinaspetsmark

Vill in i ketos...

Recommended Posts

Hej, jag är ny här och vill köra in i ketos direkt, anledningen är jag har rätt besvärlig epilepsi och jag har hört att ketogen kost ska vara bra mot epilepsi. Frågan är: Hur gör jag för att så snabbt som möjligt hamna i ketos?

Och nr två: om jag är på väg in i ketos och av någon orsak äter t ex ett äpple, måste jag börja om från början då eller kommer kroppen lättare tillbaks där den var innan äpplet?

Mvh Paulina

Skickat från min F5321 via Tapatalk

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

Min erfarenhet är att ju längre tid jag varit i ketos desto lättare och fortare kommer jag tillbaka. Jag firade min 50 års dag med mycket mycket dålig kost men var trots det i princip fortfarande i ketos dagen efter iofs bara 0.2 men med tanke på vad jag ätit och druckit så borde jag verkligen inte varit det.  Ät väldigt strikt och har du mjöjlighet så träna mycket också. Tog mig ca 4 dagar första gången ( om jag kommer ihåg rätt) att hamna i ketos.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbast är fasta (2-3 dagar). Om du är ofta i ketos blir kroppen snabbare på att ställa om sig. Första gången kan vara riktigt jobbigt för en del. Typ 2-3 veckor och väldigt strikt LCHF.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej paulinaspetsmark och välkommen till oss!

Jag kan bara instämma med ovanstående inlägg: det tar lite tid att komma i ketos första gången, eftersom kroppen då inte är helt omställd till att bränna fett i stället för kolhydrater. (Under den perioden kan man uppleva vissa omställningsbesvär också.) Men kroppen lär sig, och det verkar vara som när man lär sig cykla- när kroppen väl har förstått vad som gäller i en ny situation, sitter kunskaperna kvar även om man gör uppehåll.

Troligen hoppar de flesta av oss över skaklarna någon enstaka gång (för min del handlar det om julen), men man bör alltså inte göra det förrän kroppen är välbekant med att få sin energi genom fettketoner. Så, som sagts ovan, det är nödvändigt att vara riktigt strikt när man startar, och att ge sin kropp den tid den behöver. Lycka till, och hoppas att din epilepsi lindras riktigt mycket av att du går över till LCHF-kost.

Berätta gärna för oss hur det går :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket, jag kommer uppdatera såklart, just nu letar jag recept och lär mig om maten jag ska äta. ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS, är det max 10g kolhydrater eller max 20g som gäller? Det står olika på olika sidor... ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske du skulle starta med att följa 2 veckors-Utmaningen här hos Kostdoktorn?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS, är det max 10g kolhydrater eller max 20g som gäller? Det står olika på olika sidor...

Inez förslag om 2-veckors-utmaningen är bra. Det är ett enkelt sätt att komma igång.

Runt 20g är annars vanligt, det och mindre anses "strikt" och när man pratar om "nollning" är det så lite kolhydrater som möjligt. I början är 20g ett bra val.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS, är det max 10g kolhydrater eller max 20g som gäller? Det står olika på olika sidor...

Så lite som möjligt ;) Sanningen är ju att vi alla har olika svårt att komma i ketos så det finns inga exakta svar. 

http://martinajohansson.se/vagar-ketos/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske du skulle starta med att följa 2 veckors-Utmaningen här hos Kostdoktorn?

Står det någonstans på sidan? Har inte lyckats hitta den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag är ny här och vill köra in i ketos direkt, anledningen är jag har rätt besvärlig epilepsi och jag har hört att ketogen kost ska vara bra mot epilepsi. Frågan är: Hur gör jag för att så snabbt som möjligt hamna i ketos?

Och nr två: om jag är på väg in i ketos och av någon orsak äter t ex ett äpple, måste jag börja om från början då eller kommer kroppen lättare tillbaks där den var innan äpplet?

Mvh Paulina

Välkommen!

Börja med att läsa på mer.. ketosis är en sak.. epilepsi är en annan grej!

Grejen är.. som du antagligen redan läst att ketosis kan hjälpa vid epilepsi.. det finns rätt mycket vetenskapligt stöd för detta!

Främst då när det gäller barn som har epilepsi.. för vuxna finns inte lika mycket studier.

Den andra grejen är, att för de med epilepsi så tenderar läkare att vilja att man befinner sig djupare i ketosis än för vanliga bantare.

Främst för att man har olika problem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen!

Börja med att läsa på mer.. ketosis är en sak.. epilepsi är en annan grej!

Grejen är.. som du antagligen redan läst att ketosis kan hjälpa vid epilepsi.. det finns rätt mycket vetenskapligt stöd för detta!

Främst då när det gäller barn som har epilepsi.. för vuxna finns inte lika mycket studier.

Den andra grejen är, att för de med epilepsi så tenderar läkare att vilja att man befinner sig djupare i ketosis än för vanliga bantare.

Främst för att man har olika problem.

Det är nog det som är lite knepigt för mig, har varit vegetarian tidigare i livet och det bästa, (för att lära mig om kosten), är nog för mig att lära mig en del innan jag kör på strikt. Samtidigt vill jag så gärna se om epilepsin kan bli bättre, så vill gärna köra strikt på en gång. Men lite lchf recept har jag, har bara lite dåligt med mellanmål och mat efter träning som inte innebär ost och smör typ... Så bidra gärna med recept om du vill, :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbast är fasta (2-3 dagar). Om du är ofta i ketos blir kroppen snabbare på att ställa om sig. Första gången kan vara riktigt jobbigt för en del. Typ 2-3 veckor och väldigt strikt LCHF.

Exakt vad menar du med fasta? Enbart gröna smoothies, eller bara äta smöriga saker eller bara dricka?... ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt vad menar du med fasta? Enbart gröna smoothies, eller bara äta smöriga saker eller bara dricka?...

Det finns olika varianter av fasta. Den striktaste varianten är vattenfasta, då man bara dricker vatten och tar extra salt vid behov. En lite "snällare" variant innebär att man förutom vatten kan dricka kaffe, te eller hemkokt buljong under fastan. Det finns dessutom en del annat som kallas fasta, men inte är fasta egentligen, t ex äggfasta, då man bara äter ägg och har fett till det. Periodisk fasta kan innebära att man t ex äter 16.8 och äter det man ska under 8 timmar och fastar 16 timmar sammanhängande, så ofta som möjligt. 5.2 är en annan variant av periodisk fasta, då man äter normalt 5 dagar i veckan och kaloribegränsat 2 dagar per vecka. 

Det finns två olika definitioner av strikt LCHF, en som tagits fram av bl a Sten Sture Skaldeman och Dr Dahlqvist. Enligt den definitionen är strikt upp till 10 gram per dag. Kostdoktorns definition av strikt LCHF är upp till 20 gram per dag. Jag tror att det är den som gäller för epilepsi, men kolla för säkerhets skull, så du inte får ett felaktigt råd från ett forum.   ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog det som är lite knepigt för mig, har varit vegetarian tidigare i livet och det bästa, (för att lära mig om kosten), är nog för mig att lära mig en del innan jag kör på strikt. Samtidigt vill jag så gärna se om epilepsin kan bli bättre, så vill gärna köra strikt på en gång. Men lite lchf recept har jag, har bara lite dåligt med mellanmål och mat efter träning som inte innebär ost och smör typ... Så bidra gärna med recept om du vill, :)

Mm.. finns gott om folk som äter vegetarisk LCHF!

Här är lite mer recept som du kan lägga på ditt receptkonto;

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/vegetarisk-lchf/

https://veglchf.wordpress.com/

Såå. det handlar således inte om vegetariskt eller animaliskt.. utan mer om ketogen diet!

Rent ut sagt.. det handlar om lågkolhydratkost.. i ditt fall om att skära ner drastiskt på kolhydrater för att hamna djupare i ketos.

Finessen med ketogen diet mot epilepsi är att hjärnan får ketonkroppar i stället för glukos!

Djupare ketosis, ju bättre seisure control.

Varför det är så vet man inte.. bara att så är fallet.. och på olika avdelningar på våra sjukhus har man diametralt skillda uppfattningar om ketosis!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att jag är rätt bra igång, har sedan innan redan uteslutit pasta, potatis, ris, bröd etc. Så vad har jag gjort nu (innan jag hamnade här på forumet), jag har kollat vilka ovanjordsgrönsaker som innehåller mer och mindre kolhydrater. Jag tar det lite lugnt med träningen, har tyvärr kommit in i en träningssvacka, så 3ggr/vecka är mitt mål just nu. Men har fått lite krämpor (träningen är ren tortyr, som att träna i sirap), musklerna känns rätt tunga annars också, har en del huvudvärk, och är rätt grinig. Bland annat... Någon utav er som har erfarit dåligt humör?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att du får i dej tillräckligt med vatten och salt. Saltbrist ger dimhjärna och orkeslöshet

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att jag är rätt bra igång, har sedan innan redan uteslutit pasta, potatis, ris, bröd etc. Så vad har jag gjort nu (innan jag hamnade här på forumet), jag har kollat vilka ovanjordsgrönsaker som innehåller mer och mindre kolhydrater. Jag tar det lite lugnt med träningen, har tyvärr kommit in i en träningssvacka, så 3ggr/vecka är mitt mål just nu. Men har fått lite krämpor (träningen är ren tortyr, som att träna i sirap), musklerna känns rätt tunga annars också, har en del huvudvärk, och är rätt grinig. Bland annat... Någon utav er som har erfarit dåligt humör?

Typiska omställningsbesvär!

Tror oxå att du är rätt bra igång.. främst iomed din motivation.. dvs Seisure control!

För hjärnan tar det cirka 3-4 veckor att ställa om, för musklerna kan det ta månader.. så räkna där med cirka 3-4 månader.. det psykiska/mentala tar cirka 3-4 år! :wacko:

Död råtta i munnen och bära på riddarrustning är klassiska omställningsbesvär. :blink:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typiska omställningsbesvär!

Tror oxå att du är rätt bra igång.. främst iomed din motivation.. dvs Seisure control!

För hjärnan tar det cirka 3-4 veckor att ställa om, för musklerna kan det ta månader.. så räkna där med cirka 3-4 månader.. det psykiska/mentala tar cirka 3-4 år! :wacko:

Död råtta i munnen och bära på riddarrustning är klassiska omställningsbesvär. :blink:

Vad menar du med psykiska/mentala? Viljan att vilja ha sötsaker menar du? Ja, motivationen är definitivt här.

Får bara se till att boka mig på gympass så att jag kommer iväg och tränar (annars så är jag bra på att träna ordentligt). [emoji15]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att du får i dej tillräckligt med vatten och salt. Saltbrist ger dimhjärna och orkeslöshet

Funkar det med 1tsk i ett glas vatten per dag? Eller när jag känner att det behövs. ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mvh Paulina

Hej allihop, jag vill bara tacka för alla tips och hjälp. ? Tror att jag har hamnat i omställelsefasen. Kroppen känns som ett stenblock när jag tränar, den känns allmänt ovillig att ta sig runt annars också, mitt humör är lika oförutsägbart som en flodhäst, jag är astrött, och så vidare [emoji23] så det känns bra med alla råd. Kram

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns olika varianter av fasta. Den striktaste varianten är vattenfasta, då man bara dricker vatten och tar extra salt vid behov. En lite "snällare" variant innebär att man förutom vatten kan dricka kaffe, te eller hemkokt buljong under fastan. Det finns dessutom en del annat som kallas fasta, men inte är fasta egentligen, t ex äggfasta, då man bara äter ägg och har fett till det. Periodisk fasta kan innebära att man t ex äter 16.8 och äter det man ska under 8 timmar och fastar 16 timmar sammanhängande, så ofta som möjligt. 5.2 är en annan variant av periodisk fasta, då man äter normalt 5 dagar i veckan och kaloribegränsat 2 dagar per vecka.

Det finns två olika definitioner av strikt LCHF, en som tagits fram av bl a Sten Sture Skaldeman och Dr Dahlqvist. Enligt den definitionen är strikt upp till 10 gram per dag. Kostdoktorns definition av strikt LCHF är upp till 20 gram per dag. Jag tror att det är den som gäller för epilepsi, men kolla för säkerhets skull, så du inte får ett felaktigt råd från ett forum. ;)

Periodisk fasta har jag kört tidigare, så det är jag väl bekant med :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med psykiska/mentala? Viljan att vilja ha sötsaker menar du? Ja, motivationen är definitivt här.

Får bara se till att boka mig på gympass så att jag kommer iväg och tränar (annars så är jag bra på att träna ordentligt). [emoji15]

Prexis så menar jag!

Och på det att äta en kost som förefaller vara udda i samhället!

Man måste ju få unna sig.. och det brukar innebära socker och vitt mjöl.. alkohol och tobak!

Man kommer till ett tillstånd då man betraktas som ett UFO, man äter inte vad andra gör.. man tar hellre cocosfett i kaffet, en korv/ost-bit som tilltugg! :wacko:

Angående träningen.. ta det lugnt, det tar ett tag, sen vill du aldrig tillbaka mer!

Musklerna har dåligt med ketolysensymer, så de skiftar till väldigt mycket fettoxidation.. det tar tid, därav riddarrustningen!

Ketogen diet gynnar främst uthållighet/betaoxidation.. lite på bekostnad utav anaerob förbränning.

Såå.. under en tid undvik allt för mycket anaerob träning!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prexis så menar jag!

Och på det att äta en kost som förefaller vara udda i samhället!

Man måste ju få unna sig.. och det brukar innebära socker och vitt mjöl.. alkohol och tobak!

Man kommer till ett tillstånd då man betraktas som ett UFO, man äter inte vad andra gör.. man tar hellre cocosfett i kaffet, en korv/ost-bit som tilltugg! :wacko:

Angående träningen.. ta det lugnt, det tar ett tag, sen vill du aldrig tillbaka mer!

Musklerna har dåligt med ketolysensymer, så de skiftar till väldigt mycket fettoxidation.. det tar tid, därav riddarrustningen!

Ketogen diet gynnar främst uthållighet/betaoxidation.. lite på bekostnad utav anaerob förbränning.

Såå.. under en tid undvik allt för mycket anaerob träning!

Skönt! För jag gillar dans, Spinning, simning, konditionsträning o.d. Mest

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man bli dålig i magen och må illa och sådant där?

Mm för mycket fett för en ovan mage kan ställa till det i början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm för mycket fett för en ovan mage kan ställa till det i början.

Ok, men är det ändå bättre att köra lite mer fett i början tills jag lär känna vad som är lagom för min kropp (äter tills jag är mätt men lägger till lite extra fett här och där).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men är det ändå bättre att köra lite mer fett i början tills jag lär känna vad som är lagom för min kropp (äter tills jag är mätt men lägger till lite extra fett här och där).

Det måste du utvärdera själv!

Ta bara i beaktande att under omställningen så kan man råka ut för en del nya senstationer!

Det bär ta max 2-3 veckor!

Fett har den egenskapen att om man äter för mycket, så får man rätt tydliga mättnadssignaler.. men de är oxå fördröjda, för först tas kolhydrater upp, sen protein och sist fett.. i princip!

Såå.. då kan man råka ut för det att man fortsätter att lassa in fett, för man är inte mätt/ohungrig.. oså blir man illamående om 1-1,5 timmar när allt fett når blodet! :o

Jag tror det är lämpligt att först äta en portion som man anser/tror vara rimlig och bra macrofördelning.. blir man lixom snart hungrig så kanske man i stället skall öka portionsstorleken till nästa gång?

Och det blir betydligt lättare om man bara äter 1-3 gånger per dag!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och hjärtklappning och allmän känsla av ångest?

Japp.. samt dum i huvudet.. går in i dörrar, litta annat knepigt har oxå rapporterats! :unsure:  :wacko:  :blink:

Grejen är.. vi begriper att du är supermotiverad.. men ta sikte på resten av ditt liv!

Hjärnans omställning tar sin tid.. cirka 3 veckor, musklerna tar längre tid.. det går lixom sällan att skynda på förloppet, det handlar om att kroppen skall börja göra mer ensymer för ändamålet, främst ketolysensymer men oxå karnitinensymer.

Och då är det nog viktigare att man inte gör avsteg under tiden än att man äter max med fett?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just kokosolja kan behöva tillvänjning. Jag blir väldigt dålig i magen om jag tar mycket av den. När det gäller salt och vatten så tycker jag du ska ta flera gånger om dagen. Har du friska njurar kissar du bara ut överskottet

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar (när det inte är vinter och det vita möglet förorenar världen) springa 8-13 km på förmiddagen ett par dagar i veckan och det gör jag fastande. Om jag tar en nypa salt går det lätt och om jag glömmer saltet går det tungt. Salt gör en enorm skillnad för mig.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått ett helt galet sötsakssug, igår föll jag tyvärr för det, blev en liten bit choklad. Men jag tänker att det bara är att gå på det igen. Men, nu till Frågan-är det också typiskt i början? Och, finns det något att göra för att lindra det lite? (suget var inte av denna värld, till och med pms sug var lindrigare än detta).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått ett helt galet sötsakssug, igår föll jag tyvärr för det, blev en liten bit choklad. Men jag tänker att det bara är att gå på det igen. Men, nu till Frågan-är det också typiskt i början? Och, finns det något att göra för att lindra det lite? (suget var inte av denna värld, till och med pms sug var lindrigare än detta).

Ja, jag tor att det är typiskt och för många av oss går det nog aldrig över .. men det blir bättre med tiden.

Man kan ju typ trycka i sig en massa smör och sen efter ett tag går suget över ...men man känner sig inte alltid motiverad att lösa det på det viset. ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstror ketos - jag har en GlucoMen LX plus - och kollar ibland. Jag har aldrig ketos, Kollade nu igen och hade 1,0 mmol/L och då har jag fastat på bara kalorifri dryck sedan i söndags - idag torsdag. 0 kolh på 5 dygn ändå knappt någon ketos alls. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstror ketos - jag har en GlucoMen LX plus - och kollar ibland. Jag har aldrig ketos, Kollade nu igen och hade 1,0 mmol/L och då har jag fastat på bara kalorifri dryck sedan i söndags - idag torsdag. 0 kolh på 5 dygn ändå knappt någon ketos alls. :D

Hur har ditt blodsocker ändrats under fastan? 1.0 efter 5 dagar fasta är lite. Hade du ätit LCHF 5 dagar hade det varit mer "normalt" resultat. BHB är känsligt för insulin så det kan vara högt insulin som spökar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blodsocker var 6,5 stod det.  Vet inte om det stämmer för det ser alltid högt ut, medan det var 5,0 på lab. resultatet i somras.

Edit - Nu visar den 7,5 trots att jag bara dricker vatten sen 6 dagar tillbaka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blodsocker var 6,5 stod det.  Vet inte om det stämmer för det ser alltid högt ut, medan det var 5,0 på lab. resultatet i somras.

Edit - Nu visar den 7,5 trots att jag bara dricker vatten sen 6 dagar tillbaka?

Om värdena med dina mätningar inte stämmer rimligt överens med labvärden skulle jag 1) köpa nya mätstickor  2 ) köpa ny(a) mätare.

https://www.amazon.co.uk/Codefree-Glucose-Monitor-Monitoring-Testing/dp/B0068JAJFS/ref=sr_1_1_a_it?ie=UTF8&qid=1489156676&sr=8-1&keywords=sd+codefree

https://www.amazon.co.uk/Call-GK-Dual-Function-Monitoring/dp/B00W1SWR00/ref=sr_1_1_a_it?ie=UTF8&qid=1489156761&sr=8-1&keywords=on+call+ketone

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är knepiga värden. Kan vara mätaren som inte visar rätt. Du har inte mätt under tiden för att se någon trend? Normalt ligger glukos på en viss nivå till ketoner börjat produceras efter några dagar. Samtidigt som BHB dyker upp i blodet störtdyker glukos typ 1-2 enheter ned. Allt sker på ett par timmar så man får ett klart trendbrott. Man kan ganska säkert se när ketonerna kommer på glukoskurvan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, precis mina tankar. Jag tror aldrig jag känt mig sååå  tillfreds både mentalt och i kroppen som de sista timmarna på min 1:6 fasta. Men nu har jag mitt 24 timmars ät och drick fönster. Inleder med spenat och ½ buljongtärning samt ett ägg. Sen imorgon vanlig lchf mat fast i mkt små portioner. Lite vin blir det ;). På söndag startar en ny härlig fasta i 6 dagar då jag mumsar i mig all go mat jag burit runt på i 30 år :D.     

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade problem med mina mätvärden ( gick t. o. m. till VC) men det visade sig att det var glukosstickorna som "bråkade" så det första jag hade gjort var att skaffa nya stickor.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg