Jump to content

Erfarenheter av mätning med Ketonix


Anna Niklasson
 Share

Recommended Posts

Sedan ett antal veckor tillbaka gör jag regelbundna mätningar med en Ketonix och har alltid blåst åtminstone grönt men ofta t o m gult. Jag har också upplevt andra tydliga tecken på ketos, som muntorrhet och att urinen luktar annorlunda, vilket jag också förväntat mig i o m att jag under denna period ätit ketogen LCHF. Idag gjorde jag dock ett avsteg när jag vid 10-tiden på förmiddagen åt en bit glutenfri kladdkaka som en kollega bakat (med vanligt socker i).

 

Jag räknade förstås med att detta skulle innebära att jag inte skulle vara kvar i ketosen, men först när jag åt lunch vid 13-tiden kom jag på att jag ju faktiskt m h a min Ketonix kunde mäta hur mycket avsteget hade "kostat". När jag så blåste i Ketonixen hade jag precis svalt sista tuggan av lunchen (grön sparris, en bit kött samt en klick smör) och räknade därför med att lunchen ö h t inte skulle ha haft möjlighet att hinna påverka mig på ett mätbart sätt.

 

MEN det konstiga var att jag ändå blåste gult! Hur kan det vara möjligt att jag fortfarande skulle vara i ketos när jag knappt tre timmar tidigare ätit kladdkakan med socker och (glutenfritt) mjöl? För inte kan väl lunchen ha hunnit påverka mätvärdet så snabbt?  

 

Det här var första gången jag gjorde ett avsteg från "keto-maten" sedan jag började mäta med Ketonixen så jag har inget att jämföra med och ingen uppfattning om hur lång tid det tar från att man äter något till dess detta påverkar mätvärdet. Vad har ni andra som mäter med Ketonix för erfarenheter?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sedan ett antal veckor tillbaka gör jag regelbundna mätningar med en Ketonix och har alltid blåst åtminstone grönt men ofta t o m gult. Jag har också upplevt andra tydliga tecken på ketos, som muntorrhet och att urinen luktar annorlunda, vilket jag också förväntat mig i o m att jag under denna period ätit ketogen LCHF. Idag gjorde jag dock ett avsteg när jag vid 10-tiden på förmiddagen åt en bit glutenfri kladdkaka som en kollega bakat (med vanligt socker i).

 

Jag räknade förstås med att detta skulle innebära att jag inte skulle vara kvar i ketosen, men först när jag åt lunch vid 13-tiden kom jag på att jag ju faktiskt m h a min Ketonix kunde mäta hur mycket avsteget hade "kostat". När jag så blåste i Ketonixen hade jag precis svalt sista tuggan av lunchen (grön sparris, en bit kött samt en klick smör) och räknade därför med att lunchen ö h t inte skulle ha haft möjlighet att hinna påverka mig på ett mätbart sätt.

 

MEN det konstiga var att jag ändå blåste gult! Hur kan det vara möjligt att jag fortfarande skulle vara i ketos när jag knappt tre timmar tidigare ätit kladdkakan med socker och (glutenfritt) mjöl? För inte kan väl lunchen ha hunnit påverka mätvärdet så snabbt?  

 

Det här var första gången jag gjorde ett avsteg från "keto-maten" sedan jag började mäta med Ketonixen så jag har inget att jämföra med och ingen uppfattning om hur lång tid det tar från att man äter något till dess detta påverkar mätvärdet. Vad har ni andra som mäter med Ketonix för erfarenheter?

 

Om kakbiten var liten behöver det inte påverka så mycket... men jag skulle inte gå så mycket på färgerna på ketonixen utan istället titta på vilka siffervärden den visar, syns om man blåser via datorn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om kakbiten var liten behöver det inte påverka så mycket... men jag skulle inte gå så mycket på färgerna på ketonixen utan istället titta på vilka siffervärden den visar, syns om man blåser via datorn.

 

Jag kollar både ock - blåser alltid via datorn för att kunna spara värdet och se min "kurva". Jag brukar som högst ligga på 75 och blåste 72 efter kakbiten. Men intressant att höra att det ändå kan stämma att påverkan inte var större. Jag har nämligen undrat lite över hur lång tid man lämpligast ska vänta om man vill veta hur ett visst livsmedel påverkar värdet. Kroppen måste väl ändå få en viss tid på sig att hinna reagera på det man svalt ner. Men räcker 30 minuter t ex eller är det bättre att vänta 1 timme? 

Link to comment
Share on other sites

Det finns tre typer av ketoner: betahydroxibutyrat (BHP), acetoacetat (ACAC) och aceton (AC). Det du kan mäta i blodet är BHP och när BHP används till energi delas det till ACAC och AC. AC kan du mäta i utandningsluften. 

Hur dessa interagerar finns det olika förklaringsmodeller för.

Mikael som tillverkar ketonixen (han har en video på detta på sin hemsida, ketonix.com) förklarar det så här:

Tänk dig blodet som en bränsletank för BHP. Som en biltank med bensin. När din kropp använder BHP uppstår AC som du mäter med din ketonix. 

Så om du mäter blodketoner mäter du "lagret" och med ketonixen mäter du "omsättningen" av det du har i lagret.

Så länge det finns ketoner i lagret finns också en omsättning, dvs du kan ha kastats ut ur ketosen när du äter kolhydrater. Och hade du mätt i blodet hade du säkert sett att nivån hade minskat. Men omsättningen fortgår alltså ännu ett tag tills lagret är slut. 

Beroende på hur fort ketosen kommer igång igen och hur stort lagret var, så kan produktionen bli noll, men det märker du inte med ketonixen i någon större utsträckning. Kanske lagret fylls på igen ganska fort och då störs inte omsättningen nämnvärt.

Se mätningar med ketonixen som en trend. Ja, din kropp producerar och använder ketoner. Men vilken "nivå" av ketos du befinner dig i kan du inte säga utifrån detta. Då måste du mäta blodvärdet av BHP. 

Nu är detta en grov förenkling! 

Det finns det som säger att du också kan hamna i någon slags halvketos och aldrig producera BHP utan stannar vid ACAC, som används direkt vidare. Då mäter du ingenting varken i ketonixen eller i blodet. 

 

 

I början, när din kropp är ovan att hantera ketoner - eller om du tränar och din kropp vet att det behövs ett större lager (för snart ska du till gym och workouta) så producerar levern BHP och det ackumuleras i lagret. Men en mer van kropp lägger inte upp något vidare lager, den bara producerar vad som går åt. Då kan du ha hyfsade värden på ketonixen 8men inga mängder), men om du mäter BHP blir du frustrerad för det aldrig visar nåt vidare värde! Detta kanske är detta "halvketosstadiet", jag vet inte. 

 

Vi har diskuterat detta i ett antal trådar här..sök på ketos och ketonix....men slutsatsen är väl något i stil med "det är bra att mäta, men man måste veta vad det är man mäter"! Och när det gäller ketos kan det ena vara så bra som det andra, beroende på syftet. Vill du veta om du är i någon form av ketos är det ok att använda ketonixen. Den kan ungefär visa nivån som "högt/lågt" också. Men som sagt, det är en trend. Vill du verkligen veta hur djup/vilken nivå av ketos du är: mät blodet! Men. det är sällan ett självändamål att ha höga värden av BHP, utom när du behandlar epilepsi eller cancer. 

Mikael som ju konstruerad ketonixen som hjälpmedel att behandla sin epilepsi tycker ju att det ÄR ett hjälpmedel. 

 

de som är rejäla nördar snackar dessutom om blodglukos/ketonindex, GKI. Då spelar enstaka BHPvärden inte så stor roll utan ska ses i ett sammanhang med blodsockervärdet. Där man pratar om optimala och terapeutiska nivåer av indexen. 

Men som sagt, det beror ju på vad du har som syfte med att mäta!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Kroppen bildar två ketoner. I steg omvandlas Acetyl-Coenzym-A till Acetoacetat (AcAc). I steg två omvandlas AcAc till betahydtoxybuturat (BHB). AcAc och BHB är alltså de ketoner kroppen bildas. AcAc är dock inte helt stabil utan sönderdelas till Aceton. Kroppen gör inte detta med flit, dvs det finns inget enzym som utför (katalyserar som kemister säger) denna reaktion utan det är AcAc som spontant sönderfaller.

 

Detta betyder att man med acetonmätning (ketonixen) indirekt ser AcAc men dock inte BHB. När man är på väg in i ketos bildas alltid AcAc först och man kan ha ganska höga nivåer men inget BHB. Samma sak om man är i ketos och fuskar lite går BHB ned först och sedan AcAc (om man fuskat för mycket). BHB styrs nämligen av både hormoner (tex insulin) och intrcellulära mekanismer medan AcAc inte är så känsligt för hormoner.

 

Jag tror att förvirringen av acetonmätare delvis beror på att de även används i studier vid tex viktminskning där personerna inte är i ketos och inte går på LCHF diet. Det aceton som bildas då har nämligen en annan orsak och har en annan innebörd (typiskt i intervaller 0-10 ppm). Men när man går på ketogen diet öppnas porten till ketonproduktion och då gäller helt enkelt att aceton visar mängden AcAc och för att mäta BHB behöver man mäta BHB. Inget konstigare än att man mäter glukos för att se glukos. Den så kallade "omsättningstolkningen" gäller endast då aceton bildas då man inte är på ketogen diet eftersom det då är en sidoreaktion i den icke ketogena fettmetabolismen medan det är en huvudredaktion i den ketogena fettmetabolismen.

 

Inser att de flesta kanske är ännu mer förvirrade nu... Antar jag har ett nytt ämne till blackbeltnutrition för att göra en utbildningsvideo om.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Om man inte har något utslag alls på sin ketonix (blåser blått), kan man i alla fall säga att man inte har någon ketonproduktion? Och om man blåser mer och mer grönt, orange och rött att ketonproduktionen ökar? Jag menar, man kan i alla fall se trender?

Link to comment
Share on other sites

Om man inte har något utslag alls på sin ketonix (blåser blått), kan man i alla fall säga att man inte har någon ketonproduktion? Och om man blåser mer och mer grönt, orange och rött att ketonproduktionen ökar? Jag menar, man kan i alla fall se trender?

Nu kan jag inte färgskala men om du har BHB produktion har du också AcAc produktion vilket betyder att du får ganska höga nivåer av aceton. Med andra ord, du kan inte vara i ketos om du blåser noll på ketonixen. Den mäter första steget i ketonproduktionen. Däremot kan du ha första steget igång (bildar AcAc) men inte andra (BHB). Då visar ketonixen ketoner men inte ett blodprov på BHB.

 

Exakt hur mycket AcAc du behöver innan kroppen bildar BHB varierar mellan person till person. Behöver du höga koncentrationer AcAc innan BHB bildas är det förmodligen så att du har höga i insulinnivåer. Detta betyder att du med förhållande mellan ketonerna kan se hur väl saker fungerar i kroppen. Om du tex idag behöver en viss koncentration på ketonixen för att se blodketon (BHB) och sedan förbättrar kosten, tränar, kör lite fasta då och då kanske du om några månader bara behöver hälften så hög koncentration på ketonixen för att se blodketoner. Detta betyder att du fått mindre insulin i kroppen.

 

Faktum är att detta test är väldigt intressant och jag har jobbar med flera personer senaste tiden som bara genom en långtidsfasta (bara vatten och mineraler 3-5 dagar) ser stora förbättringar i insulinkänslighet flera månader efter de fastat (dvs den koncentration de behöver på ketonixen för att bilda BHB har gått ned marken efter en enda fasta).

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

 

Denna jämförelse kommer jag nog aldrig att göra eftersom jag är stick-rädd... Därför passar ketonixen mig så bra. Känns ju ändå som om jag har någon form av användning för den.

 

Fastar gör jag regelbundet (16:8 alla dagar, en 24h/vecka och en 3-dagars/månad).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Ketonixens skala tyvärr är lite knepig...värden på 30-40 betyder ofta att du i princip har 0.0 i blodketoner ...men "TS Anna" har 70+ det bör enligt min erfarenhet iaf också ge ett tydligt utslag i blodketoner, 1.0+ ... det är värdena däremellan 40-65 som kan vara svårtolkade om man vill översätta dem till blodketoner, det kan vara allt mellan 0-2 i blodketoner, för mig i alla fall.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

TACK för intressanta förklaringar! Tack vare uppdelningen/förklaringen av "lagret" resp "omsättningen" var verkligen illustrativ. Och jag förstår att detta innebär en viss eftersläpning av mätvärdena. Vilket inte bara visade sig i att jag inte fick någon nedgång i mätvärdet den dag jag "fuskat" utan också att jag två dagar senare hade ett betydligt lägre värde trots att jag sedan avsteget med kladdkakan åter hade ätit ketogent precis som jag brukar. Så om jag framöver vill testa om min ketos påverkas av valet av livsmedel (vissa säger ju t ex att de får högre värden om de utesluter mejeriprodukter) så bör jag alltså ge det två dygn innan jag kan förvänta mig ett utslag på mätaren!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Ketonixens skala tyvärr är lite knepig...värden på 30-40 betyder ofta att du i princip har 0.0 i blodketoner ...men "TS Anna" har 70+ det bör enligt min erfarenhet iaf också ge ett tydligt utslag i blodketoner, 1.0+ ... det är värdena däremellan 40-65 som kan vara svårtolkade om man vill översätta dem till blodketoner, det kan vara allt mellan 0-2 i blodketoner, för mig i alla fall.

 

TACK för input! Precis som PiaB är jag ENORMT stickrädd så jag har ännu aldrig vågat mig på att mäta mina blodketoner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

TACK för intressanta förklaringar! Tack vare uppdelningen/förklaringen av "lagret" resp "omsättningen" var verkligen illustrativ. Och jag förstår att detta innebär en viss eftersläpning av mätvärdena. Vilket inte bara visade sig i att jag inte fick någon nedgång i mätvärdet den dag jag "fuskat" utan också att jag två dagar senare hade ett betydligt lägre värde trots att jag sedan avsteget med kladdkakan åter hade ätit ketogent precis som jag brukar. Så om jag framöver vill testa om min ketos påverkas av valet av livsmedel (vissa säger ju t ex att de får högre värden om de utesluter mejeriprodukter) så bör jag alltså ge det två dygn innan jag kan förvänta mig ett utslag på mätaren!

Nja, en sådan fördröjning har jag aldrig hört talas om. Du ser det i princip lika fort som blodsocker ändras, dvs ett par timmar efter. Men det kan vara så att tex 30g kolisar får ditt BHB att gå ned men nästan inget händer med AcAc. Tar du typ 60g går båda ned, först BHB sedan AcAc men det tar inga dagar.

 

Ta gärna för vana att alltid göra dubbelprov för ibland får man nåt stolpskott som sticker iväg utan anledning. Kör du hela tiden två mätningar kan du jämföra spridningen mellan dubbelproven mot spridningen mellan dubbelprov för att få en uppfattning om det du ser är en verklig förändring eller bara brus. Dubbelprov är standard inom de flesta analyser inom industrin för det blir så mycket pålitligare. Kör man ketonstickor är det lite dyrt men för ketonixen är det en stor fördel att det är enkelt att mäta fler gånger

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nja, en sådan fördröjning har jag aldrig hört talas om. Du ser det i princip lika fort som blodsocker ändras, dvs ett par timmar efter. Men det kan vara så att tex 30g kolisar får ditt BHB att gå ned men nästan inget händer med AcAc. Tar du typ 60g går båda ned, först BHB sedan AcAc men det tar inga dagar.

 

Ta gärna för vana att alltid göra dubbelprov för ibland får man nåt stolpskott som sticker iväg utan anledning. Kör du hela tiden två mätningar kan du jämföra spridningen mellan dubbelproven mot spridningen mellan dubbelprov för att få en uppfattning om det du ser är en verklig förändring eller bara brus. Dubbelprov är standard inom de flesta analyser inom industrin för det blir så mycket pålitligare. Kör man ketonstickor är det lite dyrt men för ketonixen är det en stor fördel att det är enkelt att mäta fler gånger

 

 

OK - då känner jag mig lika förvirrad igen...  Fram t o m i torsdags åt jag ketogen kost och blåste 70+, på fredag åt jag kakan med socker men blåste fortfarande 70+, på lördag åt jag åter ketogent och blåste fortfarande 70+, på söndag åt jag ketogent med blåste bara ca 60 (fallande under dagen), på måndag åt jag ketogent och då kom jag upp till 70+ igen och idag ligger jag kvar där. 

 

(Jag blåser alltid 2-3 gånger för att vara säker.)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kroppen är en komplicerad apparat ... många saker påverkar.... den slutsats du kan dra att denna gång spelade kakan ingen större roll för dina värden....det är ingen garanti för att det inte kommer spela någon roll nästa gång...vidare kan du dra slutsatsen att äter du på det sätt du gör nu så verkar du ligga tydligt i ketos ... att det pendlar lite mellan 60-80 får du räkna med.

 

Vill du sen testa hur olika livsmedel eller beteenden påverkar värdet får du upprepa såna tester flera gånger under ungefär samma förutsättningar för att kunna dra någorlunda säkra slutsatser. :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

OK - då känner jag mig lika förvirrad igen... Fram t o m i torsdags åt jag ketogen kost och blåste 70+, på fredag åt jag kakan med socker men blåste fortfarande 70+, på lördag åt jag åter ketogent och blåste fortfarande 70+, på söndag åt jag ketogent med blåste bara ca 60 (fallande under dagen), på måndag åt jag ketogent och då kom jag upp till 70+ igen och idag ligger jag kvar där.

 

(Jag blåser alltid 2-3 gånger för att vara säker.)

60 eller 70+ får du se som naturlig variation. Kanske kroppen hade storstädning den dagen och bröt ned lite defekta proteiner den hittade vilket minskade ketonproduktionen en aning. Sömn, ljus och annat kan lätt leda till små förändringar i de kemiska reaktionerna. Även själva mätningen kan ibland gå fel då ketonixen inte är selektiv för aceton utan även detekterar andra lättflyktiga organiska molekyler som ibland finns i omgivningen eller produceras av något bakterier i magen tex.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hej! Jag tar och väcker liv i denna tråd igen då den enligt google matchade min frågeställning som bäst. Jag har ätit LCHF i 3,5 år och trivs som fisken i vattnet med kosten och livsstilen, jag gick från 92 Kg till 76 Kg på 9 månader men har sedan dess sakta tickat uppåt för att sedan gå ned något kilo igen när jag ätit striktare samt tränat mer. Idag väger jag 81 kg. Jag äter sötningsmedel på helgerna men bedömer i övrigt att jag äter tämligen strikt/normal, eventuellt lite för mycket mejerier. Jag har dammat av min röda Ketonix USB jag köpte för något år sedan, kalibrerat den samt installerat den senaste programvaran. Jag blåser i regel efter jag kommit hem från jobbet runt 17.00 och därför inte ätit på några timmar. Oftast ligger jag i det gula fältet på runt 25-40 men det känns mycket lågt när jag här ovanför läser att många ligger runt 60-80. Jag använder standardgränserna i programmet. Min fråga lyder, inom vilket spann bör jag ligga för att vara i ketos och effektfullt bränna fett? Jag funderar på att göra ett ryck att äta striktare men vill gärna ha en måttstock för vad jag vill blåsa för att veta att det är effektfullt. Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte riktigt jämföra värden mellan individer. Det skiljer för mycket helt enkelt. När jag fastar tex går den upp till 10 ppm på dag två. Sedan mer till nästan noll tidigt på dag 3 för att sedan gå spikrakt upp till ca 30 efter 58h. Fram tills denna tidpunkt har jag haft 0 BHB i blodet. Men när aceton sticker till 30 kommer BHB och brukar gå upp till 3-4 mmolar. Det intressanta är att se över tid vilken ppm aceton som krävs för att få BHB. Ju lägre ju bättre kan man säga (men du kan bara jämföra med dig själv). Behöver du höga värden på aceton för att få BHB har du förmodligen högt i insulin. 

Tillbaka till fastan. Efter typ 60h går aceton ned till ca 15 ppm medan BHB ligger kvar på 3-4 mmolar. Men före ketosen motsvarade 15ppm 0 mmolar. Detta beteende är precis vad man kan förvänta sig baserar på de kemiska reaktioner som sker i cellen. När du testar olika kost/livsstilsförändringar kan du se hur kurvorna förändras när du fastar nästa gång och det ligger mycket intressant information här om kroppen funktion. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

The Biochemist: Tack för ett mycket, mig tryckes, evidensbaserat svar. Jag har aldrig mätt blodketoner och har inga planer på det i dagsläget utan endast nyttja Ketonixen på simplaste möjliga sätt för att se om jag går åt rätt håll med kosten och i förlängningen eventuell något kilo i viktnedgång. Har du något tips hur jag på så ett simpelt sätt som möjligt använder Ketonixen för att se om jag är på rätt väg? Ju högre registrerat värde ju bättre i regel eller gäller inte det?

 

iAnna: Jag är kille :).

Link to comment
Share on other sites

Jernmark,

Det är enklast att se på ketonixen när man får BHB om man fastar. Då ligger den på en låg nivå, lite fram och tillbaka, och sedan skuter den i höjden och går upp tiotalet ppm på bara nån timme. Det är tiden då BHB bildas också. BHB bildas från från acetoacetat (det du indirekt möter via aceton i ketonixen). Därför bör BHB bildas blir det som att öppna en dammlucka där AcAc flödar till BHB. Därför ketonixen ofta visar en peak när AcAc flödar över och sedan sjunker en del när dammluckorna är öppna. 

Om man inte fastar utan kör LCHF får man ibland ett liknande fenomen men istället för dagar tar det ofta en vecka eller två innan du ser en peak. Men beroende på hur du äter kan det vara lite olika hur tydligt det blir. Om du fastar och ritar en kurva på dina aceton värden är det väldigt enkelt att se när det kommer en peak. Man kan också ”fusk fasta”. Tex bara äta fett eller bara lite protein, eller bara grönsaker utan kolhydrater för att se hur kroppen reagerar på ketonixen. Tex om du äter bara kött och sedan kött och grönsaker med fibrer. Hur ser acetonkurvan ut? Fick du mer ketoner med grönsaker? Grattis, då har du en bakterieflora som producerar gott med korta fettsyror. Det är inte alltid fallet och det går knappat gå till sjukvården och få ett prov gjort. Men med ketonixen kan du testa själv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...