Popular Post kornett Posted March 4, 2017 Popular Post Share Posted March 4, 2017 Hej För att göra en lång historia kort har mitt liv mer eller mindre konstant kretsat kring att nå en normalvikt sen 2009. 2009 började jag räkna kcal och gick ner från 92-76kg sen började jag hetsäta och få svårt att hålla något form av diet som gav viktnedgång vilket resulterade att jag gick upp i vikt. Sedan dess har jag pendlar i vikt mellan 82-90kg provat Lchf tidigare men gick ej ner i vikt så slutade efter ca 2 månader men kommer ihåg att jag kunde gå förbi godis hyllan i affären utan att vilja köpa vilket va en underlig känsla. Så frågan är ska jag ge LCHF en chans till? I dagsläget väger jag 88.7kg till mina 176cm. Börjar tröttna på att aldrig nå i mål utan ständigt känna mig tjock o misslyckad för jag inte kan nå en normalvikt. /K 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted March 4, 2017 Popular Post Share Posted March 4, 2017 Välkommen till forumet! Det är klart att du ska ge det en chans till! Eftersom det inte gick så bra sist så börja gärna med 2 veckors-Utmaningen som finns på Kostdoktorns sida. Det kan ge dig en enklare start denna gång. Vet inte hur du gjorde sist men när jag började höll jag på med läskiga substitut för mackor mm och bakade med mandelmjöl och höll på. Nu är jag "klar" och viktstabil men har valt att gå med i Utmaningen ändå, eftersom ett sockertroll envist håller sig kvar och retas med mig ibland. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 4, 2017 Share Posted March 4, 2017 Välkommen hit, kornett! Forumet är verkligen bra att ha som stöd 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Bra idé att testa lchf igen. Mycket bra tecken att lchf gjorde så att du bara kunde gå förbi godiset i butiken. Tvä månader är för många människor för kort tid för att utvärdera lchf. För vissa kan det ta ungefär den tiden att återfå normal funktion för mättnadshormonet leptin, det som gör att man blir mätt av fett. Själv hade jag lyxen att gå ner 9 kg under första två provmånaderna på lchf. Lycka till med tvåveckorsutmaningen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kornett Posted March 5, 2017 Author Share Posted March 5, 2017 Tack för peppen. Har bestämt mig gör ett nytt försök med LCHF så återstår det att se om det ger viktnedgång eller ej. Kommer nog bli besvärligt att skippa kolhydraterna. 2 veckors provperiod startar idag(igentligen imorgon) men drar ner på kolhydraterna redan idag. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gudrunova Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Jag tycker också verkligen du ska försöka med LCHF - och ge dig till tåls! Jag har två erfarenheter av dieten. Den första för nu åtta år sedan var fantastisk - jag gick ned 7 kg på bara 2-3 månader. Sen följde några år av att följa dieten och hålla vikten, sedan av att börja göra en massa undantag inklusive återgå till alltför mycket godisätande, samt blev äldre. Så vikten ökade igen, en del. Min andra erfarenhet är pågående. Jag gjorde 2-veckorsutmaningen och tyckte den var väldigt bra, den gav bra "handtag" att äta efter. Men jag blev besviken när jag inte gick ned mer än marginellt i vikt efter en månad. Skrev här på forumet och fick en massa pepp! Jättebra. Så jag fortsatte dieten, men lade även in två halvdagars periodisk fasta varje vecka. En sån där 16:8-variant som doktor Andreas berättar om i sina 5 tips för bra viktminskning. Jobbigt i början, men jag vande mig faktiskt väldigt snabbt och tycker nu inte längre det är så svårt alls att låta bli näring alls i 16 timmar (sömnen inkluderad). Nu har jag hållit på och varit mest strict i två månader. Jag har vägt mig varje morgon och när jag nu gör en kurva ser jag att den sakta men säkert går åt rätt håll. Kan konstatera att jag gått ned 2 kg på två månader. Kanske inte så mycket, men det borgar för en bättre chans att lyckas inte gå upp igen. Så jag tänker fortsätta tills jag nått min målvikt, och därefter leva LCHF men kanske inte riktigt lika strict. Så lite periodisk fasta, nån variant du själv står ut med, är en idé att lägga till. Plus uthållighet. Tänk inte att du ska snabbminska, tänk långsiktigt! Ställ in dig på ett halvår eller nåt sånt. Man vänjer sig ju faktiskt också vid att vara utan kolhydrater. Ta en bit lagrad ost eller några oliver när du blir sugen istället! Om du är riktigt motiverad så du lyckas göra avsteg kommer du helt säkert att med tiden komma ned i en vikt du är mer nöjd med. Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Jag hade nog vägt mig max en gång i veckan, och kompletterat med måttband för det säger mer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra81 Posted March 6, 2017 Share Posted March 6, 2017 Jag hade nog vägt mig max en gång i veckan, och kompletterat med måttband för det säger mer. +1 på den. Måtten är viktigt att ta för det är inte alltid det händer något på vågen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 6, 2017 Share Posted March 6, 2017 Jag startade med att göra mig sockerfri (2013), och halkade sedan in på LCHF mer och mer. Mår bra av lågkolhydratkost, men har då inte gått ned i vikt av den. Jag känner mer och mer att mitt problem är inte VAD jag äter, utan VARFÖR. Stress och vissa livsmedel triggar ett ätbeteende som jag inte alltid kan styra. Håller just nu på att försöka utvärdera var det går fel. Har haft hjälp av Lisbeth Stahres böcker. http://lisbethstahre.com/stahremetoden/bocker.asp Olssons universum - Ätbeteende handlar om känslor: https://rigmormortis1998.wordpress.com/2017/02/08/atbeteende-handlar-om-kanslor/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kornett Posted March 7, 2017 Author Share Posted March 7, 2017 Tack för era inlägg och tips=) Nu är jag igång blev en riktigt bra dag igår tot 11,5 kh Idag ligger planen på 12g kh återstår att se om det går vägen. Väntar på omställningsbesvären enda jag märkte igår va att jag hade svårt att sova. Hoppas ni får en härlig dag allihopa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post RolleE Posted March 7, 2017 Popular Post Share Posted March 7, 2017 Det som slår mig när jag läser många inlägg på forumet är att fokus ligger på helt vikten och inte på hälsan, den mäter man oftast inte Jag anser att det viktigaste effekten av LCHF är hälsan, viktnedgång är en positiv bisak i sammanhanget Vad jag förstått av undersökningar, inte betalda av läkemedelsindustrin eller sockerindustrin, är att lika många smala som feta lider av metabolt syndrom? Hälsar Rolle på Österlen 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Vad jag förstått av undersökningar, inte betalda av läkemedelsindustrin eller sockerindustrin, är att lika många smala som feta lider av metabolt syndrom? Jo, det lär vara så. För mig är det stor skillnad på "överviktig" kontra "överfet". Man kan vara smal men ändå skadligt fet (tog upp det i tråden "Overweight vs overfat"). Det som de flesta som vänder sig till forumet frågar om, är hur de ska göra för att gå ner i vikt. Att komma med hälsoargumentet som första skäl funkar inte så bra då. Ungefär som när man som tjockis fick höra klämkäcka kommentarer typ "Vikten är inte allt, du kan älska din kropp ändå, tänk vad den gör fina saker för dig!" Jovisst... men... Jag tror man ska ta med det också, men som en positiv bieffekt, för de flestas fokus ligger inte där initialt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Jag är inne på Rolles linje. Dels är jag lite trött på att det bara är viktnedgång som räknas (bland bekanta "LCHF funkar inte på dig; du kanske skulle pröva Viktväktarna istället!"), och att LCHF av manga ses som en tillfällig och lätt obskyr bantningskur. Dels har jag ju min käraste, som väger mindre än vad jag skulle vilja väga, och då är han ändå längre än jag. Och varför skulle jag äta LCHF? undrar han, väl medveten om att han inte ska gå ner I vikt. Nej, strikt LCHF hade jag väl inte tänkt - men hälsosamt. Och vad är hälsosamt? Men vi kanske ska ha en egen tråd för detta? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts