Popular Post Skymning Posted March 4, 2017 Popular Post Share Posted March 4, 2017 Insulin gör dig gammal fort, om du har tur och inte dör av det? Nedanstående citat kommer ur Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor och annan hälso- och sjukvårdspersonal av Rosita Christensen. "Kopplingen mellan låga nivåer insulin och lång livslängd har varit känd sedan decennier. [...] Insulin hämmar de gener som producerar så kallade Foxo-proteiner. Dessa proteiner har många uppgifter; bland annat hämmar de tumörutveckling, deltar i metabolism och skyddar mot oxidativ stress." Har jag fattat det rätt, att om jag äter 10 x socker och det kräver 10 x insulin, så spelar det inte någon roll om sockret (kolhydraterna) är långsamma? Mängden insulin är fortfarande detsamma och kommer att göra samma skada ovavsett om de 10 insulinen kommer under 20 minuter eller tre timmar? Långsamma kolhydrater är rent humbug ur nyttighetsfaktorssynpunkt för en frisk människa? Så, jag hade igentligen ingen vettig fråga med allt detta.... Ville nog bara skriva av min frustration över att vårdens kurslitteratur säger "ät inte godis på föreläsningen eller någon annanstans" medan studenterna proppar i sig det kilovis på en vecka... Vilka vetenskapliga studier finns det på ämnet? Någon som har tips på någon rolig artikel? (Jag har tillgång till många databaser och artiklar, gratis, som stundent. Vilka nyckelord fungerar bra att söka på? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted March 4, 2017 Share Posted March 4, 2017 Så officiell sjukvårdsutbilningslitteratur säger det och ändå rekommenderar Livsmedelsverket 60E% kolhydrater....intressant. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 4, 2017 Share Posted March 4, 2017 Jag har inga vetenskapliga artiklar ... Men jag har fattat det så, att snabba kolhydrater får blodsockret att snabbt gå upp och ner, och långsamma kolhydrater får blodsockret att långsamt gå upp och ner. Men ytan under kurvan är den samma, dvs det går åt lika mycket insulin i båda fallen. Det är alltså lika illa, oavsett vilka kolhydrater man väljer. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts