Guest Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Vissa här påstår att bl.a. fluor är dåligt. Varför är fluor dåligt? Hur borstar ni era tänder? Med tandkräm utan fluor eller något annat? Tänderna blir ju avsevärt "lättskötta" på LCHF, inga hål eller dylikt. Kan med handen på hjärtat säga att jag inte ens borstar tänderna om jag inte ätit typ frukt eller mörk choklad dvs. sånt som innehåller socker (äter inte mörk choklad nu men gjorde tidigare). Sen händer det givetvis att jag borstar på känsla men aldrig att jag gör det maniskt som morgon/kväll och efter varje måltid. Kvällen hatar jag bokstavligt talat att borsta tänderna på. Morgonen lockar betydligt mer. Skulle gärna vilja "optimera" min tandskötsel/munhygien så vill gärna höra mer hur ni sköter det, vad ni tycker om fluor, hur ofta ni borstar tänderna, vad ni borstar med osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Flour är ett nervgift. Eftersom i princip allt innehåller socker vare sig vi vill eller inte (te, rökt skinka, tomatpuré...) och producenterna inte ens alltid behöver skriva ut det (i te t ex, det är en smakbärare), anser jag att man bör borsta sina tänder, i alla fall mekaniskt. Vi kan omöjligt vara lika rena i munnen som under paleozoikum, helt enkelt. Eftersom mina barn inte äter LCHF fullt ut väljer jag att borsta deras tänder med fluortandkräm men nekar flourlack hos tandläkaren. För att visa barnen att man ska borsta med tandkräm använder jag samma tandkräm men har även Weledas salttandkräm. Har provat andra flourfria tandkrämer också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Jag borstar med kokosolja. Ibland istället med ghee eller smör på kvällen, för jag föredrar lokalproducerat. Nån period har jag testat lägga till en droppe mynta- eller oreganoolja för ökad fräschör. Kör tandtråd nån nång då och då. Äter LCHF. Jag uppmuntrar barnen att borsta med kokosolja. Min äldste son kör oftast kokosolja, men min yngste nästan aldrig. Försöker justera barnens kost åt liberal LCHF, men det blir absolut inte fullt ut. Om jag förstått rätt gör fluor emaljen hårdare. Jag är starkt skeptisk till detta då jag tänker att emaljen då också kan bli skör. Maximal hårdhet är knappast önskvärt, såvida man inte tuggar sand... Emaljen ska motstå syraangrepp, men det har knappast med dess hårdhet att göra. Tandköttet är mjukt och tål syran utmärkt! Vidare så torkar tandkräm ut läpparna, och innehåller ofta saker som stör munnens nyttiga bakterieflora och därmed i sin tur också tarmfloran. Och som MariaF nämner kan fluor vara giftigt för nervsystemet. Varför ska man då använda tandkräm, varför slösa pengar på den och belasta miljön? Finns de som säger att konventionell tandkräm bildar en genomskinlig barriär på tänderna, tänkt att skydda dem. Men det hindrar då också näring och mineraler att nå tänderna via saliven. Detta förstör förmågan att läka tandskador naturligt. Sägs behövas 30 borstningar för att avlägsna denna beläggning, om jag minns rätt. Forskningen kring fluors positiva egenskaper för tänderna spretar åt olika håll. Om det nu är sä himla bra, varför blir det inte entydigt? För mig luktar det industrilobbyism och blind tekniktro. Minns inte när jag var hos tandläkaren sist, kan ha varit 8-10 år sedan sist, på rutinkoll. Att äta rätt är nog ännu viktigare för tänderna. Naturligt näringstätt, se till att det inte saknas fettlösliga näringsämnen. Och bort med överflödiga kolhydrater. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Tandkräm och de flesta munhygienprodukter är oftast söta och smaskiga. Alltså triggers för sötsug. Helfel. Av affärsintresse har man skapat produkter som är beroendeframkallande på ett sätt som motverkar deras påstådda goda syfte.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minja Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Jag har en burk med kokosolja smaklös och en burk med hälften aktivt kol och hälften malt fänkålsfrö. Kör ner borsten först i oljan och sen i den andra burken och borsta. Kolet tar bort missfärgningar och fänkål tar bort dålig lukt. Alternativt bikarbonat mot missfärgningar och krossat myntablad för fräsch känsla i munnen. Skickat från min D5503 via Tapatalk 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Så länge du inte äter tandkrämen så lär du kunna använda sådan med fluor i! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Ett av mina bästa köp är en eltandborste. Plackers och hålrumsborstar är också favoriter som rekommenderas starkt. Om man är kariesaktiv kan det säkert vara bra med flourtandkräm. Äldre personer är mindre kariesaktiva har jag hört. Om man bestämmer sig för att köra med tandkräm utan flourid, så är det säkert inga problem om man pratar med sin tandläkare och får en bedömning av hur stor risk man har för karies. Eltandborste och mellanrumsborstar/plackers samt regelbundna besök till tandvården så att man håller koll så är det säkert inga problem. Ett vanligt problem idag frätskador på tänderna och det får man av mat och dryck med lågt pH-värde. Det står en del intressant på den här sidan. http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fratskador-pa-tanderna/ https://www.folktandvardenstockholm.se/globalassets/documents/faktablad/faktablad_fratskador.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Tack för svar. Det var kokosolja jag hade läst om här tidigare att vissa borstar med. Att bara borsta med vatten förstår jag också är bättre än inte borsta alls. Ungefär som när man tvättar håret, man behöver inte nödvändigtvis schampo men själva "huvudmassagen" hjälper till att avlägsna döda hudceller. Jag använder det pappa köper hem vilket alltid är nån billig tandkräm med fluor. Finns inte mycket tandkräm utan fluor på marknaden? Angående karies aka hål i tänderna. Inte haft ett hål sedan jag började äta LCHF för flera år sedan (då har jag ändå senaste 3 åren eller nått tappat LCHF, varit vegan osv.). Nu är jag på LCHF mer än nånsin. Det enda jag brukar få är tandsten. Använder tandtråd flera gånger dagligen men lite tandsten blir det ändå. Mina tänder sitter väldigt tätt ihop också så använder såna Plackers för komma åt. Jag brukar lyssna på tandläkaren men med handen på hjärtat så ljuger jag tandläkaren rakt upp i ansiktet och har gjort sen LCHF. Får alltid frågan "Borstar du morgon och kväll?" och jag säger alltid ja trots att det inte är sant. Jag får dock aldrig höra att "det märks att du inte borstar tänderna". När jag var yngre och barn och fick hål eller hade kommande hål så fick jag mest instruktioner i att borsta tänderna. Tänk om de istället sa rakt ut som det är - sluta äta socker och kolhydrater! Visst, de frågade om jag drack läsk ibland men läsk drack jag inte. Däremot åt jag massa skit. Nu kan man visserligen se några bilder på hur mycket socker olika livsmedel innehåller i väntrummet, men särskilt mycket mer än så gör de inte för förklara hur dåligt det är att äta socker dagligen - för tänderna. Istället pratas det bara om tandborstning, fluor, skölja munnen med fluor och tandtråd (får inte så mycket såna råd längre pga. har inga problem med mina tänder). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semirhage Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 "Finns inte mycket tandkräm utan fluor på marknaden?" Urtekram har åtminstone två, en med aloe vera och en med mint. Jag använder dem, inga ilningar (ömma tandhalsar) längre är bara en av fördelarna. =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Har inte använt tandkräm med fluor på många år. Det vet min tandläkare om och hon menar att jag inte behöver det heller. Hon ser ju vid sina undersökningar att jag inte har nån plack och alltså därför mindre risk för hål. Då pratar vi ändå om i grunden riktigt dåliga tänder, både på grund av arv och dålig kost under barn/ungdomsåren. Det enda som händer nu för tiden är att de gamla synderna ger sig tillkänna. Gamla amalgamlagningar expanderar och spräcker tänderna. Det enda vi inte är riktigt överens om, jag och min tandläkare, är en tand som jag vill ta bort. Rotfylld och med hel amalgamkrona... Hon vill hellre byta krona och jag vill inte börja borra i amalgamen... Nåja, vi har inte sagt sista ordet där än! Lite märkligt dock att jag inte får bestämma över mina egna tänder... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Jag äter lchf, borstar tänderna morgon och kväll, samt sköljer med flour på kvällen. Mina tänder har alltid varit så dåliga, delvis dåligt skötta som barn men även i tonåren, så jag har mycket små hål som jag lyckats hålla bukt på med hjälp av flour, så vågar inte sluta med det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Oral-B tandkräm ger skrämmande biverkningar http://www.lifezone.se/livet/47174/ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Redan på 1930-talet viste man att cornflakes ger karies. ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan S Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Vad säger era tandläkare när ni berättar att ni borstar tänderna med kokosolja/fett och sköljer munnen med kokosfett då? Märker de skillnad på röntgenplåtarna? Eller är munhälsan bra enbart för att ni slutat med socker och kolhydrater? Jag vet inte när jag ska på rutinkontroll, men jag är nyfiken på att veta hur mina tänder har förändrats sen jag började med LCHF... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts