Ankan123 Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Jag måste be om hjälp.Äter LCHF sedan flera år men har de sista halvåret fått sämre hy och extrem sköra naglar. Håret är ok, jag varken fäller eller är risig i håret. Men hyn är jättetorr, mest i ansiktet och på benen.Naglarna är så sköra att de flikar sig och går sönder hela tiden. Det blir något bättre om jag "stöttar" dem med nagelack... Vad kan det vara som är galet? Jag äter bra med fett och dricker mycket vatten. Äter magnesium och kalium. Har ni ngt tips? Har sökt på forumet men hittar bara trådar om hur bra hy och starka naglar folk fått. För mig är det tvärt om. Vänliga hälsningar Ankan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minja Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Kolla med Martina på martinajohansson.se hon kan mycket om det. Skickat från min D5503 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Skriv gärna här om du kommer på något som hjälper. Jag har också problem med torr hud. Just nu provar jag den här oljeblandningen för att se om den påverkar huden http://www.apotea.se/udo-s-choice-oljeblandning-500-ml?gclid=CP22gc7DxNICFYjKsgodJLMNuA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Vad äter du? Hur mycket av varje? Många tror de kan ersätta mat med fett och är rädda för allt vad kolhydrater heter. Men äter man för lite grönt får man brister. Fett är näringsfattig, tomma kalorier, precis som socker! Lägg gärna in din mat för en vecka i något program som räknar näringsämnen, inte bara fett/KH/protein. T ex matkalkylen. Ligger du hyfsat till i vitaminer, mineraler? Min åsikt är att de flesta kan och bör ligga på ca 20 g KH, det är gott och väl ett halvt kilo grönsaker. Där får nu mineraler, vitaminer, fytooxidanter och en massa annat som din kropp blir glad av. Sen kommer protein. Här strider de lärda, men ca 1 g protein per kg kroppsvikt (eller önskat kroppsvikt). (Märk väl att 100 g kött innehåller ca 20 g protein! Så väger du 70 kg bör du äta 350-400 g kött/ägg/fisk osv per dag.) Sen kan du lägga till fett tills du blir mätt. Inte tvärtom! Sen så, det du äter är inte nödvändigtvis samma sak som du tar upp. Hur står det till med din tarmflora? Fungerar matsmältningen? Så det finns klart trådar att nysta i... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 MSM eller organiskt svavel är ett kosttillskott som bl a sägs vara bra för naglar och hår. Om du googlar på MSM bra för så hittar du sidor med information om MSM. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Jag måste be om hjälp. Äter LCHF sedan flera år men har de sista halvåret fått sämre hy och extrem sköra naglar. Håret är ok, jag varken fäller eller är risig i håret. Men hyn är jättetorr, mest i ansiktet och på benen. Naglarna är så sköra att de flikar sig och går sönder hela tiden. Det blir något bättre om jag "stöttar" dem med nagelack... Vad kan det vara som är galet? Jag äter bra med fett och dricker mycket vatten. Äter magnesium och kalium. Har ni ngt tips? Har sökt på forumet men hittar bara trådar om hur bra hy och starka naglar folk fått. För mig är det tvärt om. Vänliga hälsningar Ankan Arkanmidas moroccan argan oil är fantastiskt bra mot torr hud,händer,naglar och även på torra hår toppar,doftar dessutom ljuvligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Kolla med Martina på martinajohansson.se hon kan mycket om det. Skickat från min D5503 via Tapatalk Jag läste på Martina Johanssons blogg, enl. tipset ovan. Har hela livet haft för lite "magsyra" (och därför svårt att äta för mycket fett). Enligt Martina J är detta en orsak till bl.a. dålig hy, sköra naglar och torr hud, vilket jag också haft hela livet. Om man inte har tillräckligt med pepsin och saltsyra kan man inte helt tillgodogöra sig de näringsämnen som finns i maten, hur perfekt sammansatt den än är, påpekar hon. Jag tog saltsyretabletter, Hypochylin, från det jag var ca 16 år, varje gång jag skulle äta fet mat. Nu inser jag att jag borde ha gjort det före varje måltid. LCHF har inte gjort hud- och nagelbekymren mindre för min del. Snarare tvärtom. Kanske den högre fetthalten i LCHF-kost gör att det förbrukas mer magsaft vid spjälkningen av maten, så att det blir för lite över till att tillgodogöra sig näringsämnena i maten, om man nu har ont om den redan från början. Jag spekulerar förstås vilt här Ett stort problem för mig är att det är så svårt att få tag på saltsyretabletter här hemma numera, och priset har dessutom blivit skyhögt, så jag har ersatt saltsyretabletterna med äppelcidervinäger. Det räddar mig från att må illa vid högt fettintag, men de övriga dåligheterna har eskalerat sedan jag gjorde detta utbyte. På Martinas blogg finns en länk till inköp av HCL-tabletter med tillsats av pepsin, dvs ännu mer lik äkta magsaft än de gamla Hypochylin-pillren jag åt förr. Prisvärda trots fraktkostnad från utlandet! Jag beställde bums, och sen ska vi se... Jag rapporterar här när jag ätit mina nya piller en tid. Kanske Ankan 123 också vill pröva? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Inez, Din spekulation väckte mitt intresse. Sedan LCHF-start har jag märkt att mitt saltbehov är större. Jag måste noga se till att få i mig tillräckligt med salt för att må bra och undvika kramper i underbenen på kvällar och nätter. Jag tror det kan vara som du frågar, att fet mat helt enkelt kräver mer salt. Mitt blodtryck är inom refernsintervallet ska tilläggas! --------------------------------------------------------------------------------- För övrigt vill jag rapportera en observation: Cocosfett tycks hålla fotsvamp borta och göra mina tånaglar bättre. Kanske funkar det med annat fett också? Hursomhelst tycks inte apotekets preparat behövas längre 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 LCHF har inte gjort hud- och nagelbekymren mindre för min del. Snarare tvärtom. Kanske den högre fetthalten i LCHF-kost gör att det förbrukas mer magsaft vid spjälkningen av maten, så att det blir för lite över till att tillgodogöra sig näringsämnena i maten, om man nu har ont om den redan från början. Jag spekulerar förstås vilt här Ett stort problem för mig är att det är så svårt att få tag på saltsyretabletter här hemma numera, och priset har dessutom blivit skyhögt, så jag har ersatt saltsyretabletterna med äppelcidervinäger. Det räddar mig från att må illa vid högt fettintag, men de övriga dåligheterna har eskalerat sedan jag gjorde detta utbyte. På Martinas blogg finns en länk till inköp av HCL-tabletter med tillsats av pepsin, dvs ännu mer lik äkta magsaft än de gamla Hypochylin-pillren jag åt förr. Prisvärda trots fraktkostnad från utlandet! Jag beställde bums, och sen ska vi se... Jag rapporterar här när jag ätit mina nya piller en tid. Vet inte om det just är fettet som kräver mer magsyra, tror mer att det är proteinet. Men jag spekulerar också helt vilt här. Själv har jag provat Thorne Research Betaine HCl & Pepsin, finns att köpa på hälsokost eller svenska internetshoppar. Tyvärr har jag inte känt någon förbättring i magen, trots maxdos. Har läst att man ska ta den FÖRE maten, men också att man ska ta den EFTER maten. Före maten: http://scdlifestyle.com/2012/03/how-to-supplement-with-betaine-hcl-for-low-stomach-acid/ Efter maten: https://www.healingnaturallybybee.com/stomach-acid-problems/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Kolla upp dina strumaprover. Så att du kan utesluta hypothyreos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bolivar Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 Vet inte hur du äter, om du äter ensidigt och kanske mycket mejeriprodukter? Tror inte att lösningen på dina problem är att börja äta mer kosttillskott, det ska det inte vara om du äter bra. Några saker jag skulle testa: Uteslut tillskott (tabletter) med magnesium. Du kanske inte riktigt tål dem och får därför ett sämre upptag av näring, mineraler och vitaminer. Använd hellre badsalt eller magnesiumolja/lotion för upptag via huden. Att rosta en kopp mandel (ca 80 g) i stekpannan med lite kokosfett och 1-2 krm salt och äta 3-4 ggr per vecka tycker jag funkar bra för elektrolytbalansen (har själv slutat med magnesiumtabletter). Uteslut alla mejerier utom smör, och variera de tillsatta fetterna mellan smör, kokosfett och olivolja. Höj kolhydratintaget vid enstaka tillfällen för att behålla dynamiken i ämnesomsättningen. Med det menas inte att gå all in med chipsen och colan, utan håll det mer paleo, typ frukt eller grönsaker med mer kolhydrater än vad du normalt äter. Det kan vara svårt att hitta lösningar på vissa åkommor eftersom problemen ofta smyger sig på. Responstiden kan vara lång när man gör en förändring; det gäller att vara tålmodig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 21, 2017 Share Posted March 21, 2017 On 2017-03-17 at 10:17, bolivar sade: - - - - Några saker jag skulle testa: Uteslut tillskott (tabletter) med magnesium. Du kanske inte riktigt tål dem och får därför ett sämre upptag av näring, mineraler och vitaminer. Använd hellre badsalt eller magnesiumolja/lotion för upptag via huden. Att rosta en kopp mandel (ca 80 g) i stekpannan med lite kokosfett och 1-2 krm salt och äta 3-4 ggr per vecka tycker jag funkar bra för elektrolytbalansen (har själv slutat med magnesiumtabletter). - - - - Den här satsen gjord på ca 80 g mandlar- delar du upp den på 3-4 ggr under veckan, eller äter du 80 g mandlar varje gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bolivar Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 On 2017-03-21 at 14:35, Inez sade: Den här satsen gjord på ca 80 g mandlar- delar du upp den på 3-4 ggr under veckan, eller äter du 80 g mandlar varje gång? Det är inte uppdelat, jag äter ca 80 g per tillfälle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Jaha, nu har jag ätit pillren med pepsin och saltsyra före varje mål (två per dag) ett tag. Har ätit ur halva burken, och tänkte därför avlägga "delårsrapport". Ingen rolig rapport. Naglarna är skörare än någonsin, och alltså kortare än någonsin. Svårt att ta upp ett tunt papper från skrivbordet... Huden är också sämre än den någonsin varit sedan jag var en finnig 16-åring. Har alltså åldersrynkor och mängder av "ungdomsfinnar" samtidigt. Min spontana reaktion är förstås att sluta med tabletterna omedelbums. Men det kan ju vara så att det är någon sorts omställning på gång, så att allting måste gå åt helsike för att kroppen ska kunna börja om på ny kula. Jag äter ur hela burken och återkommer därefter med slutrapporten. Det finns ju smink att ta till så länge. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Nu har jag inte last igenom hela den här tråden nyligen, så jag vet inte vad som föreslagits och testats...men hittade ett inlägg på Anna Sparres blog som fick mig att tänka på den. Biotin? http://4health.se/haravfall-och-brist-pa-biotin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 Slutrapport Nu är burken med pepsin & saltsyra nästan tom, naglarna "normal-sköra", håret lika torrt som alltid, och pepplorna i ansiktet är som innan jag prövade tabletterna, dvs. en genomsnittlig peppla i veckan. Så det här var inte svaret på problemet för min del. Brist på biotin som Effie tipsade om var intressant att läsa om, men jag äter 2-4 ägg per dag och en tesked rent nötsmör (utan några tillsatser) nästan dagligen, så då borde jag få tillräckligt av det. Jag får nog skylla på dåliga gener. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts