Rudolf Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Såg nyligen Vetenskapens värld med Mosleys progran om blodet. Han provade två olika frukostar och testade inverkan på blodet. Ena frukosten innehöll enligt uppgift en del fett, missade tyvärr övriga ingredienser. Andra frukosten var fettfri. Den fetthaltiga frukosten ledde till prostaglandiner i blodet som tydligen indikerar inflammationer. Var det fettet som medförde detta, eller??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 http://www.svtplay.se/video/12701968/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-26-avsnitt-7-1 Börjar vid 17:15 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Låter som nåt med omega 6 och fleromättade fetter, men ska kolla på det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Har kollat nu. Den fettrika frukosten har bacon, ägg, sen ser jag inte riktigt - ketchup, nån röra med bönor, stekt äpple, vitt bröd eller kycklingfilé? Nåväl, man ser inte ordentligt. Och jag funderar på vilket fett som användes till äggen och baconen, samt av vilken kvalitet öggen och baconen är. Sämre kvalitet är ju kända för att ha mycket omega 6 http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/ Nåt stämmer i alla fall inte med deras slutsats att fet frukost leder till ökad inflammation. Vi är ju massor som upplever starkt förbättrad hälsa med LCHF. Och jag tror mer på 30-dagar med kvalitetsbacon än Mosleys enstaka frukost med okänt bacon: http://www.kostdoktorn.se/vad-hander-om-du-inte-ater-nagonting-annat-an-bacon-30-dagar-i-strack 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Har kollat nu. Den fettrika frukosten har bacon, ägg, sen ser jag inte riktigt - ketchup, nån röra med bönor, stekt äpple, vitt bröd eller kycklingfilé? Nåväl, man ser inte ordentligt. Och jag funderar på vilket fett som användes till äggen och baconen, samt av vilken kvalitet öggen och baconen är. Sämre kvalitet är ju kända för att ha mycket omega 6 http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/ Nåt stämmer i alla fall inte med deras slutsats att fet frukost leder till ökad inflammation. Vi är ju massor som upplever starkt förbättrad hälsa med LCHF. Och jag tror mer på 30-dagar med kvalitetsbacon än Mosleys enstaka frukost med okänt bacon: http://www.kostdoktorn.se/vad-hander-om-du-inte-ater-nagonting-annat-an-bacon-30-dagar-i-strack Hm, tja, jag hoppas du har rätt angående fettet. Jag vet nog inte riktigt vad jag ska tro själv. Det är verkligen en begränsad undersökning . Man vet inte vad han åt till middag dagen innan heller. Men kanske kan massor av fett skapa den där grumliga blodplasman och kanske kan det skapa inflammation? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Hans frukost innehöll inte massor av fett. Kanske var det nåt annat som du är inne på, eller så är nåt skumt med deras tänk. Forskare har ju inte alltid rätt kring submarkörers betydelse. Det jag är säker på är att bra lchf typiskt ger god hälsa. Så kallad vetenskap som motsäger det litar jag inte på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Kanske är det så att man får mycket inflammation i blodet av lchf. Det är inget man märker på kort sikt. Om man istället ser på vad som brukar orsaka inflammation så är det olika typer av raffinerade kolhydrater. Värdelöst experiment eftersom hans "fettdrypande frukost" var mer drypande av kolhydrater. Baked beans kan ju innehålla massor med tillsatser. Det är knappast någon nyhet att kombinationen massor med fett och kolhydrater är dålig. Är maten stekt i hög temperatur med olja? Grillat? Det såg lite bränt ut. Bacon innehåller natriumnitrit. Osv. "Det finns 164 kalorier i en portion av Heinz Baked Beans. Kalorifördelning: 2% fett, 72% kolh., 26% prot." Det ser ut som bröd eller kyckling, men eftersom det är standard med vitt rostat bröd till engelsk frukost så gissar jag att det är det. Då är min gissning på att det är rostat vitt bröd som ger inflammation i blodet. När det gäller Michael Mosley: http://traningslara.se/michael-mosley-ar-i-farten-igen-mer-trams-fran-bbc/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Jag har ätit LCHF i drygt 5 år med massor av gott fett (animalskt fett och fullfeta mejerier mest). Jag går regelbundet till kontroll (4 ggr pr år pga diabetes T2) och får då kollat mina blodvärden, bl.a. för inflammation. Mina inflammationsvärden har hela tiden varit helt i botten....... samma har jag sett många andra LCHF´are som går till blodvärdekontroller säga..... Så, att högt fettintag, med nämnda fettyper, leder till inflammation i blodet....det tror inte jag Ps.: Alla andra värden är helt & konsekvent & envist fina 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Hans frukost var en traditionell engelsk frukost vad jag kan se, stekt ägg, vita bönor i tomatsås typ Heinz vita bönor (mycket socker), vitt rostat bröd, juice etc. Det är både fett och snabba kolhydrater. Dessutom processat (även bacon är processat och innehåller obehagligheter). Inte är särskilt nyttig frukost och det säger ingenting om fet frukost i sig. Det enda nyttiga i den frukosten var ägget. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted March 8, 2017 Popular Post Share Posted March 8, 2017 Jag har inte sett programmet, men reflekterar över det jag ser som en inkonsekvens i vad som tycks räknas som vetenskap i SVT. När vi som äter LCHF berättar "anekdoter" om hur vi blivit friskare och mår bättre kommenteras det från "motståndare" till LCHF som just anekdoter utan betydelse. Ibland sägs det att våra upplevelser till och med är undantag från "sanningen", om det nu inte är så att alla förbättrade hälsovärden bara är en "tro" eller möjligen en placeboeffekt. I programmet Fråga doktorn försöker ibland LCHF:are föra fram sina positiva erfarenheter av LCHF-kost, men de följs inte upp i intressanta och ifrågasättande reportage. Däremot kan en enda persons erfarenhet (om jag förstått det rätt) av två olika frukostar med oklart innehåll (?) platsa i en programserie med titeln Vetenskapens värld. Vad är det som är vetenskapligt med detta experiment? 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Ja precis. Och hur mkt påverkas blodprovefna av övriga måltider under dagen? Kan man mäta bara det som nyss ätits? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Mosley är läkare, SVT o BBC stormedia. Vilken civilisation vi lever i alltså... ibland nästan skäms jag över att vara del av den! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Undrar hur pass gammalt programmet är? Mosley är väl hyfsat fettfrälst numera: http://www.kostdoktorn.se/dr-mosley-om-det-missriktade-kriget-mot-fett 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudolf Posted March 8, 2017 Author Share Posted March 8, 2017 Tack för alla värdefulla synpunkter på detta TV-program som (enligt min mening) aldrig borde ha sänts i VETENSKAPENS VÄRLD! Jag är själv LCHF-are sedan åtskilliga år med synnerligen god erfarenhet av denna kost och försöker sprida budskapet vidare till min omgivning. Då jag efter programmet fick frågan vad jag ansåg om innehållet i detta (med en underton av att kanske ifrågasätta min uppfattning om LCHF), ville jag stärka min argumentation genom att samla in så många synpunkter som möjligt. Jag tror detta har fått avsett resultat. En annan sak jag funderar på är om inte en olämplig kost (inflammationsdrivande) tidigare i livet, kan leda till läckage i tarmen, så att födoämnen (även i övrigt nyttiga) tar sig från tarm till blodomlopp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Programmet ställde överhuvudtaget inte frågan om kost enligt LCHF är bra eller inte. Det handlade om vad man kan utläsa i blodet. Det som visades i frukosten var att vad man äter kan synas i blodet. Jag tycker inte programmet i stort var dåligt. Däremot var det dåligt att just den delen med frukosten var så diffus, t ex vad frukosten innehöll och vad det skulle kunna bero på att propaglandiner ökar. Intrycket man fick var att de skulle kunna bero på fett i största allmänhet, men inget sägs tydligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudolf Posted March 8, 2017 Author Share Posted March 8, 2017 Programmet ställde överhuvudtaget inte frågan om kost enligt LCHF är bra eller inte. Det handlade om vad man kan utläsa i blodet. Det som visades i frukosten var att vad man äter kan synas i blodet. Jag tycker inte programmet i stort var dåligt. Däremot var det dåligt att just den delen med frukosten var så diffus, t ex vad frukosten innehöll och vad det skulle kunna bero på att propaglandiner ökar. Intrycket man fick var att de skulle kunna bero på fett i största allmänhet, men inget sägs tydligt. Helt rätt så nämndes LCHF aldrig i programmet. Men genom att det fettrika frukostalternativet visade sig sämre än det andra med avseende på inflammationsmarkörer i blodet, misstänker jag att många som ej är så insatta i dessa frågor lätt drar fel slutsats gällande LCHF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts