Gå till innehåll

Alternativ till Sertralin (SSRI)?

Recommended Posts

Min vän har det mycket tufft med sorg, depression och stress nu och har börjat ta Sertralin (SSRI). Han mår sådär av det. Finns det nåt alternativ han bör överväga?

Jag har läst att SSRI är mycket omtvistat och är orolig för min vän. Kanske finns nåt naturligt lugnande som kunde hjälpa honom? T ex nån aminosyra eller signalsubstans som "kosttillskott" eller nåt naturmedel som rosenrot?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt råda bot på sådan saker med kosten, men man kan ge kroppen de bästa förutsättningarna genom att minska inflammation, maxa näringsintag och sömn. 

Så här års är D-vitamin alltid på topplistan. 

För att maxa sömnen vid stress får jag mycket hjälp av glycin. 

http://4health.se/somnexperimentet-del-2-glycin-och-somn

http://martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/

• Gilla 4
Länk till inlägg

SSRI ökar serotonin genom att minska nedbrytningen av det. Serotonin bildas från tryptofan vis 5-HTP. Ett sätt att öka serotonin är med tillskott av tryptofan och/eller 5-HTP. Dock kan det vara farligt att testa detta samtidigt som man tar SSRI.

Bra att känna till är att BCAA har motsatt effekt (blockerar tryptofan) och kan eventuellt orsaka psykisk ohälsa så se till att din vän inte tar något sådant tillskott.

Om man backar tillbaka ett steg så är förstås första frågan om personen ens har problem med lågt serotonin. Det verkar finnas ett antal olika mekanismer bakom där serotonin bara är en av dem.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag har tagit SSRI (fast en annan sort) vid kris, depression och utmattningssyndrom och har bara goda erfarenheter, om man ser till lång sikt. Visserligen startar det med en period när man kan må sämre, men att sluta tvärt med behandlingen kan också ge biverkningar.

När man är deprimerad (och stressad eller utbränd) krymper vissa områden i hjärnan. Medicinen motverkar detta. Även fysisk aktivitet motverkar detta och stimulerar nybildning av hjärnceller. Men det kan vara svårt att motivera sig till motion när man mår dåligt.

-

Olssons universum - Mirakelmedicin för hjärnhälsa

https://rigmormortis1998.wordpress.com/2016/09/01/mirakelmedicin-for-hjarnhalsa/

Olssons universum - Så får du nya hjärnceller

https://rigmormortis1998.wordpress.com/2016/01/12/sa-far-du-nya-hjarnceller/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kolla Mia Lundins hemsida /webshop om du är inne på kosttillskott. https://www.mialundinshop.com/

Huskur: Ta en kokt kall potatis innan läggdags, utan någonting till. Potatisen hjälper kroppen att bygga serotonin. 

Tibetansk kefir som man gör själv med hjälp av mjölk och speciella gryn, kan motverka depression och ångest. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tack snälla forumvänner! Jag ska lusläsa och koka ner till praktiska råd för min vän.

Bara kör på om ni har mer.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Utöver Rosenrot, D-vitamin och 5-htp som nämnts tidigare finns även Johannesört som ett alternativ. Det är dock också sådant man inte ska blanda med annat hur som helst.

• Gilla 4
Länk till inlägg

När man mår riktigt dåligt är det kanske inte läge att experimentera själv. Många blir hjälpta ur det värsta med medicin och sedan när man mår lite bättre kan man fundera på alternativ. Jag tror att det kan vara stressande att börja ifrågasätta sin medicinering och hjärnan klarar inte av den stressen just då.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Om man säger som så.. SSRI är inte den undermedicin som den hoppades vara!

Oandrasidan.. om den hjälper vid tillfälliga besvär så bör man ta dessa.. tillfälligt.. främst för att inte få värre problem!

Det är gott nog.. hjälp över tillfälliga problem.. så man inte fastnar i dessa!

Sen så, rent ut sagt.. man mäter knappast Serotoninnivån innan man sätter i den medicinen!

Utan det är j*vligt få som de fakto har låga seretoninnivåer.. däremot så kan något förhöjda hjälpa en över en svår livskris!

Och då kan man kika lite på Serotonin, dess funktion och hur det bildas!

Serotonin handlar mest om status.. låg status ger lägre nivåer!

Det funkar litta olika på olika djur.. men ändå rätt lika!

Vi människor är känsliga för social status, ekonomisk status, erkännande från nära och kära, arbetsgivare, kollegor.. annat!

När sådant uteblir så sjunker Serotonin!

Hade man varit ett annat djur så hade det varit en signal till att byta habitat.. för oss mäniskor är det litta mer komplicerat.. det är då en signal till att förändra sitt liv!

Skilja sig, byta jobb, utbilda sig.. what ever!

Iallafall, Serotonin bildas av aminosyror.. insulin ser till att rätt aminosyra når muskelceller och att tryptofan når hjärnan där det sen ombildas till Serotonin, Melatonin, för att ta de viktigaste!

Äter man inte på ett konstigt/undermåligt sätt så finns inga belägg för att extra tryptofan har någon påverkan.. iallafall inte om man har en livskris!

Som regel om man äter en normal kost så får man i sig det Tryptofan man behöver!

• Gilla 1
Länk till inlägg

När jag hade som störst problem hade jag turen att jag var tvungen att åka till stan varje dag av personliga skäl. Jag klarade inte av att åka buss så jag gick en dryg mil mestadels genom park/skog. Motion och natur gör under om man bara klarar av att ta sej ut

• Gilla 6
Länk till inlägg

Det är inte bara serotonin som påverkar hur vi mår. Vid depression och liknande har dopamin och noradrenalin också en roll. En del får bättre effekt av läkemedel som verkar även på dessa signalsubstanser, SNRI eller SDRI. De verkar dock inte vara förstahandsvalet bland de flesta läkare.

SNRI påverkar indirekt också dopamin, men samma indirekta effekt fås inte med det omvända om jag förstått det rätt.

Alternativa tillskott (aminosyror): L-tyrosin (förstadium till både dopamin och noradrenalin) eller L-fenylalanin, som konverteras till tyrosin med hjälp av vitamin B6.

Länk till inlägg

5-HTP jämförs ofta med SSRI. 

Jag har tagit 5-HTP vid höstdepp och jag tar dem nu till kvällen för att hjälpa till med sömn och stress.

De ska absolut inte tas ihop med SSRI.

För bästa effekt ska de ej intas samtidigt med protein, gärna tom mage eller ev. kolhydrater(kanske kall potatis kan passa på kvällen)

Det jag har märkt och som andra berättar om när det gäller 5-HTP är att mina drömmar ofta blir mer intensiva och påtagliga(men inte obehagliga).

När jag tagit på morgonen på fastande mage har jag känt lite illamående.

På Youtube finns det många klipp om 5-HTP.

De är dyra att skicka efter i Sverige men mycket billigare från Iherb(USA).

• Gilla 2
Länk till inlägg