Ralfner

Kombinera lchf med vanlig kost

Recommended Posts

Jag och sonen (23 år) har ätit lchf i ca 2 år. Nu vill han prova att äta vanlig kost igen. Behöver tips på hur vi ska kunna kombinera min lchfkost med hans vanliga utan att behöva laga olika mat varje gång. Han har gått ner i vikt och vill ju inte gå upp igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill han äta vanlig kost igen? [emoji4]

Tänker att han kommer att gå upp igen. Det var väl den som gav övervikt från början...

Inte för att det var svar på din fråga... [emoji4]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det var inget svar:-)

För att han saknat makaroner , bröd och potatis. Sen är han vuxen så han bestämmer ju själv. Jag vill bara försöka göra alltså smidigt som möjligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni lagar LCHF-mat med fettet vid sidan om, kan sonen komplettera med ... (det tar emot att säga det :() ... makaroner, bröd och potatis.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka laga så "rena" produkter som möjligt så kan tillbehöre vara olika.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen katastrof med lite pasta och bröd, så länge basen är LCHF och man inte är överviktig eller har diabetes. Äter själv så i familjen.

Ett tips är dock att se till att köpa bra pasta (tex http://webshop.johanihallen.se/skafferiet/pasta-spaghetti-divella-35krkg  ) och baka brödet själv med ekologiskt mjöl.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, men vill sonen inte gå upp i vikt igen så kan han knappast återgå till den vanliga maten heller. Som en kompromiss kanske LCHF-bröd bakat på mandelmjöl och kokosmjöl med tillsats av en liten dos psylliumfröskal kan duga. Recept på sådant saknas ju inte.

Pasta gjord på shitakisvamp är ett annat alternativ. Jag hoppas han inte vill återgå till söta smaker, för då blir det knepigare. Men det finns mängder av recept på "ketobollar" ock liknande att ta till om det kniper. Googla runt efter LCHF-varianter av det som sonen saknar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man nu äta vanligt bröd så är dinkelmjöl ett betydligt bättre alternativ än vetemjöl.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har nog testat de mesta sorter av lchf-bröd, ketobollar och lchf- pasta. Han är som sagt myndig och bestämmer själv. Jag försöker bara göra livet så smidigt som möjligt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det var inget svar:-)

För att han saknat makaroner , bröd och potatis. Sen är han vuxen så han bestämmer ju själv. Jag vill bara försöka göra alltså smidigt som möjligt.

Jättelätt!

Ni gör samma mat och olika tillbehör!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-03-10 at 11:08, Ralfner sade:

Jag och sonen (23 år) har ätit lchf i ca 2 år. Nu vill han prova att äta vanlig kost igen. Behöver tips på hur vi ska kunna kombinera min lchfkost med hans vanliga utan att behöva laga olika mat varje gång. Han har gått ner i vikt och vill ju inte gå upp igen.

Hej, hur gick det att gå tillbaka till vanlig kost? Upplevde han magbesvär och hur länge pågick det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg