Jump to content

Mina första erfarenheter av LCHF - tacksam för feedback och tips.

Cassano

Recommended Posts

Hej allihopa! 

Jag har nu kört LCHF, relativt strikt, i två veckor. Jag är en kille på 22 år, som verkligen blivit såld på denna typ av diet. Jag tänkte redogöra lite för hur mina första tankar har gått, och beskriva läget lite. Förmodligen har jag begått några klassiska "rookie mistakes", så hade varit skönt med lite vägledning i det. 

Märkbara +

- Gått från 90,7kg till 87kg.

- Piggare över lag

- Motivation

- En allmän boost.

För att bara nämna några få. Däremot har jag de två senaste dagarna varit otroligt sega över lag, jag jobbar natt och det har varit rätt tungt. Det är svårt att tänka klart i skallen och att fokusera på saker. Man känner sig matt, samt svettas (givetvis kan det vara en vanlig förkylning med kanske...). Jag inbillar mig att jag inte får i mig tillräckligt med fett, kanske kan det vara det som ligger till grund? Jag vill gärna fortsätta med det här, men det blir jobbigt om man knappt känner sig som människa emellanåt. :) Mina kostvanor tidigare innehöll mycket kolhydrater över lag, samtidigt som man lite för ofta smååt. Så minskningen på kort sikt har varit stor. I mitt hushåll äter vi sedan tidigare ganska fettsnålt, vilket nu gör att de minskade kolhydraterna kanske inte kompenseras upp tillräckligt. Behöver man göra det på det sättet, alltså typ äta motsvarande mängd fett, löst räknat? Känns som att jag stundtals äter LCLF nämligen... 

Jag kan också lägga till att jag tränar en hel del, speciellt styrketräning. Samtidigt som mitt jobb är fysiskt. 

Är det en vanlig "omställning" att känna såhär i början, eller gör jag bara fel? 

Utvecklar gärna mer kring hur det ligger till.

Hade varit riktigt kul att få lite tips och feedback, på det jag nämnt, men också hur man som nybörjare kan få till kosten på ett bra sätt i början såhär. Vanliga minor man kanske kan undvika osv, eller era egna erfarenheter.

Ha en go fredag!

Allt gott!

• Like 5

Mm.. 2 veckor.. då är du snart igenom den första omställningen, den tar cirka 3-4 veckor!

Och det första du då märker är glukosbrist! :wacko:

Fast det var ju själva syftet?

Möjligen kan det handla om kaloribrist oxå?

Fett är mer än dubbelt kaloririkt än kolhydrater.. så det räcker att man ersätter de kalorier man tog bort!

Oså har du använt en del interna kalorier.!

Iallafall, omställningsbesvären känns som död råtta i munnen och att man har riddarustning som man bär hela dagen.. speciellt när man går uppför!

Du är såpass ung så du lär knappast ha hunnit bli metabolt förstörd ännu?

Oså på det så har du ett fysiskt arbete och tränar.. det ger vid handen.. speciellt med din ungdom inräknad att du kan använda mer kolisar än metabolt redan förstörda medelålders!

• Like 2

Förutom att tänka på salt o vatten som nämnt ovan tror jag det är bra med gradvis omställning, t ex låta det ta 2-8 veckor innan man är all in på LCHF. Tiden kan man anpassa efter hur man känner att det funkar bäst.

• Like 1

Känner starkt av den så kallade "induction flu" idag, har gjort det i några dagar tidigare med, men idag snurrar allt typ, hehe. Är det bara vatten och salt som gäller? Fett med såklart.

Tack för alla svar förresten, sjukt uppskattat!

• Like 2

Känner starkt av den så kallade "induction flu" idag, har gjort det i några dagar tidigare med, men idag snurrar allt typ, hehe. Är det bara vatten och salt som gäller? Fett med såklart.

Tack för alla svar förresten, sjukt uppskattat!

Är du nerd så kör på.. då får du alla omställningsproblem på en gång.. det går fort, sen så vänder det!

Grejen är att du är ung, då är din kropp mer flexibel, den ställer om snabbare.

Nämenaltså, du är ung, testa hur det funkar, det metabola är det enkla, det mentala/sociala är det svåra och tar år.

Som regel så går man inte "all in",  fören man är tvungen.

• Like 2

Okej! Vad menar du med "all in", är det nödvändigtvis inte tvunget att skära ner fullt ut i min ålder? :) Och utveckla gärna metabola osv lite grann, intressant att veta. :)

Med "all in" så menar jag strikt LCHF!

Som regel så är det främst medelålders och diabetiker som är tvungna att gå "all in"!

För ungdomar som dig så räcker det som regel att slopa alla onödiga stora kolhydratkällor.. ja du vet, bröd, pasta, ris, potatis, godis, bullar/kakor, läsk!

En och annan potatis/andra rotfrukter kan ätas som tillbehör till vissa rätter, märk väl!

Den metabola biten handlar om huruvida glukos eller fett är kroppens främsta energikälla!

Grejen är väl i din ålder att rotfrukter och rikligt med varierade grönsaker till en i övrigt välbalanserad kost är att föredra framför snabbmat!

Och med tanke på att du skriver här så utgår jag från att du kommer från en sk normal västerländsk kost, som är överladdad utav snabba kolhydrater?

Det tar ett tag för kroppen att ställa om från främst glukos till främst fett.. cirka 2-4 veckor för hjärnan, cirka 2-12 månader för musklerna!

Redan vältränad löpare ställer som regel om fortare.. iomed att uthållighetsträning gynnar fettförbräning!

Men det svåra är den mentala biten.. du blir ett UFO, du äter inte vad andra gör!

På det så har du belöningssystemet att kämpa mot, samt all convenience food.. som bara ligger där på hyllorna färdiga att plockas i korgen och att äta, nästan hur enkelt som helst!

Grejen är att riktig mat tar tid att laga till.

• Like 3

• 2 months later...

Tänkte att det kanske vore dags att uppdatera lite grann. Drygt 2,5 månader in med "typ" LCHF är jag 6-7kg lättare. Brukar ligga på runt 84,5kg ungefär, och är smalare än på riktigt länge. Har hittat en modell som passar mig bra. Känns riktigt gött! Har inte kört LCHF slaviskt direkt, med fettkaffe osv, utan mer på ett chill sätt. Käkar kolhydratsnålt helt enkelt. Käkar lite godis på helgen, och passar på att njuta då. Min mage som har krånglat mycket genom åren är utan problem och jag känner mig mycket rappare i steget. Hoppas kunna tappa några kilo till med tiden, jag ser det bara som en tidsfråga. Känns bra att ha fått in goda vanor under flera månaders tid, som inte innebär att man späker eller plågar sig själv, utan att man kan leva med det liksom. Tror det är det man får sträva efter. Även om man får kämpa. Men i slutändan måste det vara värt det också. 

Hela den här upplevelsen har också gett mig otroligt mycket energi i allmänhet. Det har tagit mitt tidigare träningsintresse till helt nya nivåer. Självförtroendet har ökat markant likväl. Sjukt härligt. 

Lite tankar bara!

Ha de gott!

• Like 4

Vad kul att det går så bra för dig! Och ännu roligare att du får insikterna så pass ung! Krämpor som ofta anses komma med åldern är jag övertygad om till största delen beror på många års felaktiga vanor så håll i nu, begränsa skräpet till sällan, så får du ett härligt, sunt och aktivt liv fullt med energi!

• Like 4

Stort Grattis till dig för att det gått så bra.

Jag är imponerad att du vid så unga år är så förståndig.

Jag har vänner som är mer än dubbelt så gamla och mycket tyngre, de är även intelligenta och högutbildade, men har fortfarande inte fattat hur de ska gå tillväga. De tycker jag är en tokig kärring som håller på med LCHF. 

• Like 4

• 1 month later...

Grattis.. och den mentala omställningen fick du på köpet.. som en bonus!

Tänk hur det kan bli.. först så halkar de flesta in på LCHF på grund av vikt, och om allt går väl så får man en och helt ny livstil.. även matpreferenser kan ändras!

Sen så är det nog som så att just löpning gynnas mest utav LCHF.. dvs jogging/uthållighet.

Men som sagt du är fortfarande tillräckligt ung och inte metabolt förstörd.. rätta tiden att lägga sig till med en mer uthållig livstil!

• Like 3

• 2 weeks later...

Kontrollera om du är i ketos med ketostix. Går du fram och tillbaka till ketos kan det kännas irriterande för vissa.

Håll koll på salter och magnesium. Om du är fysisk och kör lchf så är det en trolig förklaring till "seghet" och huvudvärk.

Citat

I mitt hushåll äter vi sedan tidigare ganska fettsnålt, vilket nu gör att de minskade kolhydraterna kanske inte kompenseras upp tillräckligt.

Om det är lite fett och lite kolhydrater. Var kommer näringen ifrån?

Du har förmodligen en viss fettskräck som du stegivs kan komma över.

• Like 1

• 1 year later...

Wow. Det har nästan gått två år sedan jag skrivit här. Tiden flyger iväg. Under den här tiden har jag pendlat mellan mer regelrätt LCHF till mer allmän lågkolhydratkost. Jag är fortfarande i bra form och tränar en hel del. Åkte bland annat Vasaloppet i vintras. Däremot slarvar jag emellanåt med kosten, särskilt när det kommer till fika och dylikt. Jag har nog bestämt mig för att haka på LCHF mer regelrätt igen, om inte annat kapa sockret. 

Ser fram mot den fina KETO-dimman som kommer inom några dagar. Allt gott! 

• Like 5

On 2019-04-08 at 11:39, Cassano sade:

Wow. Det har nästan gått två år sedan jag skrivit här. Tiden flyger iväg. Under den här tiden har jag pendlat mellan mer regelrätt LCHF till mer allmän lågkolhydratkost. Jag är fortfarande i bra form och tränar en hel del. Åkte bland annat Vasaloppet i vintras. Däremot slarvar jag emellanåt med kosten, särskilt när det kommer till fika och dylikt. Jag har nog bestämt mig för att haka på LCHF mer regelrätt igen, om inte annat kapa sockret. 

Ser fram mot den fina KETO-dimman som kommer inom några dagar. Allt gott! 

Aså har man väl passerat första året så sitter det någonstan i hjärnbarken.

Då handlar det mer om av och på, dvs vi är alla av och på.. så då kommer det mer att handla om att vara mer på än av!

• Like 1