Jump to content

Hjälp - jag får inte LCHF att funka

Erik0

Recommended Posts

Hej, ny skribent, men har läst bloggen i 6 år.

Istället för att gå ner, har jag gått upp från 76 kg till 87 kg (172 cm, BMI 29) på tio månader när jag försökt äta LCHF.

Frukost nästan dagligen:

äggröra 40-50 g smör, 3 ägg, därtill 30 g ost, skinka eller tomat.

Jag äter hälften hemma 7:30, resten på jobbet när jag blir hungrig vid 10.

På helgen ibland några remsor bacon också.

Lunch på jobbet 12:

rester från gårdagens middag, som min kinesiska fru lagat.

Typiskt kött i salt sojasås, stekta grönsaker och osaltat ris.

Jag tar förstås bort riset och lägger till en klick smör, men det är inte så gott till kinamaten så jag tror inte att jag får i mig tillräckligt. Jag äter mig inte proppmätt, bara 80 % mätt, sedan går jag rask promenad på 40 minuter.

Några gånger i månaden offrar jag promenaden och köper en plocksallad som jag äter med majonnäs, det känns nyttigt.

Vid 16:00 blir jag ibland hungrig, äter lite lunch som jag sparat, eller ost, salami eller makadamianötter.

Middag 17:30:

som min fru lagat, se ovan. På helgerna och ibland någon vardagkväll lagar jag middag och försöker då ha någon fet sås baserad på creme fraiche, majonnäs eller smör. Äter mig 70 % mätt, eftersom...

Vid 22:00 strax innan läggdags äter jag igen (förklaring nedan!), två kokta ägg med lite rom/räkor och 80 g majonnäs, eller middagsrester, eller någon gång rågcrisp med mycket smör och ost.

Trots detta händer det att jag vaknar efter 5-7 timmar och är hungrig! Går upp och äter smör + salami tills det går över. Detta vakande är dåligt för min nattsömn.

Varför detta småätande? Mitt problem är att jag får migrän om jag inte äter regelbundet. Om jag struntar i mina hungerkänslor kommer migränen med 100 % säkerhet några timmar senare och gör mig oduglig en halv dag. Därför kan jag inte använda mig av fasta som säkert är jättebra om man klarar det.

Så, hur får jag LCHF att funka utifrån mina förutsättningar?

Du äter för mycket och för ofta och kanske för mycket protein. Kinamat kan även innehålla en hel del socker vilket man kanske inte tänker på om man äter en köttgryta.

Att du inte får sova hela natten tyder på att sömnen inte är bra. Vid bra sömn vaknar man inte varken för att göra sina behov eller för att äta.

Fasta några dagar i veckan. Ät lite salt och drick vatten under fastan.

• Like 1

Tack för tips. Jag tror också att jag äter för mycket protein, svårigheten är att få upp mängden fett om det inte smakar gott.

När jag fått migrän har jag provat ända upp till 6 ml salt i 750 ml vatten, men migränen kvarstår. Alvedon och Ipren funkar inte heller. När jag känner hungern komma är det väldigt bråttom att få något i sig och i det läget kan jag desperat klämma i mig vad som helst som finns tillgängligt. En gång fanns bara socker-cola (huga!) men den funkade faktiskt att bryta den begynnande migränen. Kolhydrater verkar funka bäst i detta läge, vilket är väldigt demoraliserande när man ju försöker undvika dem.

Ibland är det lite ostronsås i kinamaten. Ostronsås innehåller socker. Men jag äter inte mycket av såsen eftersom jag inte tar ris, såsen blir kvar på tallriken. Jag tror inte att det kan bli mycket socker.

Om jag hittade något sätt att fasta utan migrän skulle jag gärna prova. Småätandet har utvecklats som ett sätt att undvika migränen.

När jag får migrän får jag också en viss kärlkramp i bröstet, inget som jag törs utmana.

Du äter för mycket och för ofta och kanske för mycket protein. Kinamat kan även innehålla en hel del socker vilket man kanske inte tänker på om man äter en köttgryta.

Att du inte får sova hela natten tyder på att sömnen inte är bra. Vid bra sömn vaknar man inte varken för att göra sina behov eller för att äta.

Fasta några dagar i veckan. Ät lite salt och drick vatten under fastan.

Varför detta småätande? Mitt problem är att jag får migrän om jag inte äter regelbundet. Om jag struntar i mina hungerkänslor kommer migränen med 100 % säkerhet några timmar senare och gör mig oduglig en halv dag. Därför kan jag inte använda mig av fasta som säkert är jättebra om man klarar det.

Hm ... svårt. Jag har en nära god bekant som också måste äta var 2-3 timme för att undvika svår migrän. Tyvärr äter h*n inte ens LCHF.

Självklart bör du fortsätta med den nyttiga maten (lchf/paleo). Byt ut några av proteinerna mot avokado, oliver eller macadamianötter. 

Du skrev nåt i en annan tråd ... som fick mig att tänka på att både stress och dålig sömn kan ge viktuppgång.

• Like 2

Har läst om folk som fått bukt med migränen genom att utesluta gluten och vete. Och för att verkligen känna av om det hjälper har jag fått för mig att man ska prova minst en månad, men helst ännu längre. Gluten och vete finns i rågcrisp samt diverse såser och ofta även i sojasås.

Vad händer om du äter dig helt mätt när du väl äter?

Vissa vittnar om bättre viktkontroll med mindre kasein, den protein det finns mest av i mejerier, i synnerhet ost. Du kanske skulle prova dra ner på osten eller byta den mot får- och getost som sägs vara mindre benägen att framkalla sug.

Jag tänker mig att det inte är omöjligt att migränen är kopplad till inflammation. Gurkmeja i kombo med lite svartpeppar är både inflammationsdämpande och smärtstillande. Kan vara värt att prova. D-vitamin sägs också bra.

Vilket salt använder du? Vanligt hushållssalt är fattigt på spårämnen och har dessutom ferrocyanid mot klumpbildning. Jag tror mer på oraffinerat havssalt, med naturligt innehåll av spårämnen och jod.

Saltsjösalt, t ex från Döda havet, kan också vara intressant att prova då det innehåller en hel del naturligt magnesium som kan lindra migrän eller t o m förhindra den.

Vidare finns det köldbehandling, t ex duscha eller bada kallt. Man kan också t ex duscha/bada endast huvudet. Kan lindra smärta och öka blodcirkulationen, samt positivt för immunförsvar och hormonbalans. Kanske värt att prova.

Genom att prova får du konkret svar på om något av detta hjälper just dig.

• Like 5

2-3 timmar låter ännu värre än jag har det, jag klarar mig lite längre.

Jag har läst att låg blodsockerhalt kan trigga migrän. En tanke jag har är att prova GI istället under en

period och se vad som händer. Kanske långsamma kolhydrater kan räcka hela natten?

Det kanske också bättre skulle gå att kombinera med min frus kinamat. Nu äter hon mina feta såser, men

hon äter också sina nudlar m.m. och har nu gått upp 18 kg efter avslutad graviditet.

Jag tycker att jag sover bra i övrigt: inte särskilt stressad och vaknar aldrig för att jag behöver gå på toa. Att jag vaknar av hunger är jag på ett sätt ganska tacksam för eftersom det ger mig chansen att förebygga migrän dagen efter, men vore förstås bättre om jag inte blev hungrig alls.

Hm ... svårt. Jag har en nära god bekant som också måste äta var 2-3 timme för att undvika svår migrän. Tyvärr äter h*n inte ens LCHF.

Självklart bör du fortsätta med den nyttiga maten (lchf/paleo). Byt ut några av proteinerna mot avokado, oliver eller macadamianötter. 

Du skrev nåt i en annan tråd ... som fick mig att tänka på att både stress och dålig sömn kan ge viktuppgång.

Tack Xiro för många tips!

Det är sällan jag äter rågcrisp eller annat med mjöl i, men ren en hel månad har jag nog inte varit. Bilr dock svårt att få min fru att avstå soja i maten i över en månad...

Om jag äter mig helt mätt klarar jag mig någon timme extra, men sedan måste jag äta igen och det känns som totala intaget blir större på det sättet.

Får- och getost – noterat, jag får testa det.

Jag tar D-vitamin under den mörka säsongen. Jag tar också Omega-3, och kan varmt rekommendera det mot inflammationer. Mina ömma leder har blivit helt bra. Jag testar just nu tillskott av magnesium.

Jag använde tidigare Seltin men numera Jozo vanligt koksalt med jod.

Okej, jag ska prova att spola huvudet med kallvatten nästa gång migränen slår till. Vad jag brukar göra är annars att ta på mig mörka solglasögon (ljus och ljud irriterar när jag har migrän) och en mössa för att hålla huvudet varmt, och sedan gå en lång promenad. Det kan lindra lite och det är det enda produktiva jag kan få gjort; jag kan inte ens sova när jag har migrän!

• Like 2

För mig blir totala intaget definitivt mindre med färre mål på lchf, och jag är säker på att det är så för många andra (alla rentav?). Men om du redan provat med dåligt resultat så hade jag nog provat minska på kaseinet eller byta det mot dito från get/får.

Kanske finns soja o sånt utan vete, du får spana i butikerna. Om din fru reder med vetemjöl kanske hon kan byta till nåt annat.

Jag hade definitivt skippat Jozo (har ferrocyanid, saknar spårämnen, ej naturligt jod), och satsat på oraffinerat havssalt samt saltsjösalt (som har magnesium).

Jag tänker kallvatten på huvudet dagligen i förebyggande, inte först när migränen kommit. Vissa påstår att man ska vara försiktig med kalldusch om man lider av högt blodtryck. Men jag vet inte hur det är om man bara skulle skölja huvudet och i kombo med migränproblematik. Vi är byggda för att tåla kyla så jag kan inte tänka mig att det är några problem om du provar dig fram gradvis. Du kan även googla Wim Hof + migrain.

Kan vara bra att kombinera d-vitamin med k2-vitamin för att se till att kalcium hamnar rätt i kroppen. Övriga i min familj tar D3+K2 i en tablett.

• Like 1

Vore också intressant att se hur du reagerar på 1 msk äppelcidervinäger i ett glas vatten en halvtimme innan maten. Kan avhjälpa ev stagnerat kalcium i vävnaderna (så att de inkl blodkärl blir flexiblare), stödja matsmältning o därmed näringsupptag. (Och dess ättikssyra kan vara alternativt bränsle för hjärnan om jag fattat rätt - ren chansning men det kanske kan ha effekt på migrän?)

När vi ändå är inne på att allmänt stärka kroppen - "magandning" och rejäla andetag då och då hjälper lymfsystemet. Näsandning när du sover, samt all annan tid när du inte medvetet andas med magstöd, är en bra idé bl a för att det ger bättre rörelse i lymfan (än att andas omedvetet genom munnen som ger sämre).

• Like 1

Läste nyss följande kommentar från en medlem i facebookgruppen Wim Hof Method - Sweden:

"Botat migrän mer energi och har inte varit sjuk på 1.5 år sen jag började"

Om det hjälper dig vet vi inte, men du kan ta reda på det.

• Like 1

Jag har läst på om Wim Hof-metoden. Ismassage på huvudet i kombination med att lemmarna var i 40-gradigt vatten, i 20 minuter per dag, ledde efter 45 dagar till att migränfrekvensen hos testpersonerna gick ner från tio till två gånger per månad. Intressant, men svårt att återskapa. Frågan är dock hur stor effekt en kort spolning av huvudet i kallvatten skulle ge...

Jag har inte problem med högt blodtryck, däremot, sedan 25 år, får jag långvarigt ont när jag blir kall, så jag försöker hålla mig ständigt varm. Dock badar jag kallbad på sommaren, kort, och sedan torkar jag mig och tar på mig varmt.

K2 lär öka koaguleringen av blodet. Jag har problem med dålig cirkulation, mot vilket jag tar Trombyl, Ginkgo Biloba (och Omega-3).

Idag tog jag 1 msk äppelcidervinäger i ett glas vatten medan jag lagade maten. Surt! Men jag kan prova det ett tag.

• Like 1

Tamarisoja är glutenfri, Kikkoman har en. Det finns också glutenfria varianter av vanlig soja. Finns i vanliga livsmedelsbutiker.

Det är sällan jag äter rågcrisp eller annat med mjöl i, men ren en hel månad har jag nog inte varit. Bilr dock svårt att få min fru att avstå soja i maten i över en månad...

• Like 2

Det är ett mysterium! Dina matvanor låter inte som att du äter LCHF. Om du verkligen blir hungrig så ofta, tänker jag att du har en dålig fettförbränning, vilket är konstigt om du äter lite kolhydrater.

Spontant tänker jag att du kanske äter för lite råa grönsaker och att det ofta finns tillsatt socker i sojasås, salami, skinka och majonnäs, som kanske ställer till det, även om mängderna är små.

Jag antar att du inte tränar mycket, då hade du väl nämnt det. Intensiv träning kan också påverka.

Googla på Phil Maffetone, han har en del information om detta på sin webbplats. Han har också ett tvåveckorstest med en variant på strikt LCHF, som jag nog skulle rekommendera i din situation. Jag gjorde det själv i somras.

• Like 2

"Maffetone" och "intensiv träning" passar inte ihop... MAF är skonsamt och otroligt effektivt för fettförbränningen! Kan varmt rekommenderas!

Själv fick jag, som jag skrivit om på andra ställen, uppfattningen om att jag inte var fettdriven alls, trots 6år på LCHF, när jag lade om till MAF-träning. Mina dåliga resultat/tider tyder på att fettförbränningen inte funkar tillfredsställande. Efter några månader på den träningen upplevde jag att jag blivit piggare i vardagen och nu känns träningen bättre också.
Det är dock intressant att man kan uppleva att man inte har en fungerande fettförbränning trots LCHF. Rent logiskt borde ju kroppen ha ställt om och de få kolhydrater man äter (i mitt fall ca 35g/dag) borde inte räcka till...

• Like 3

cdaven: Dina matvanor låter inte som att du äter LCHF.

Beror väl på var man drar gränsen. Jag tror åtminstone jag oftare är under 20 g/dag än över 20 g/dag, men jag förstår att man helst bör ligga så lågt som möjligt för bra effekt. Men det är också en del av problemet att det praktiskt är svårt att ligga väldigt lågt eftersom min fru lagar en hel del av maten jag äter och jag inte har väldigt mycket tid och ork att handla och laga själv. Och att jag hamnar i situationer där jag måste få i mig mat fort för att undvika migrän och då kanske måste kompromissa.

2011 var jag ensamstående och arbetslös och då gick jag ner från 76 till 71 kg på 4-5 månader med LCHF, men då hade jag tid att planera, göra inköp och laga all mat jag åt.

Jag köper Findus majonnäs som är 2 g kh (1 g socker) på 100 g, men 1/3 av majonnäsen gör jag själv utan socker. Salamin som jag har i kylen nu är också 2 (1) g. Lufttorkad skinka 0,5 g. Men sojan jag köper (Healty Boy) är 4,7 g och den min fru gillar bäst är 8,8 g. Visste inte att det var socker i. Men ändå, man använder kanske 20 ml till 4 portioner, det är 0,23 g resp. 0,44 g per portion – är det så stort problem? Många av recepten som kostdoktorn-teamet lägger upp är ju relativt liberala, tänker jag också.

På vintern har det mest blivit lagade grönsaker: kål i olika former, lök. Tomater och gurka är dålig kvalitet på vintern, men nu börjar det bli bättre och på sommaren odlar jag dessa själv och äter ganska mycket, så blir det mer råa.

Nej jag tränar inte intensivt, jag går gärna en rask promenad i kuperad terräng för att få upp pulsen på lunchrasten cirka 40 minuter, 4-5 gånger i veckan. På sommarhalvåret cyklar jag gärna.

• Like 1