Anita Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Började m LCHF 1/10 2011. Har diabetes 2 sedan 2000. Medicin: Metformin nu 3/dag, Mindiab ½ 2 ggr/dag+blodtryckstabl. Före LCHF skulle jag ta enligt diabetessköterskan 2 mindiab+6 metformin/dag. Efter 6 mån m LCHF hade jag gått ner 6 kg och6 cm runt midjan. Efter sommaren 2012 hade jag gått upp alla 6 kg. Står på detfortfarande. Fettet på magen sitter som berget fast jag äter strikt LCHF.Eftersom hälsan har blivit bättre fortsätter jag med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Har du någon fråga ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Berätta hur kosten ser ut under en dag för dig så kanske du kan få råd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evab Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Tack för din berättelse Anita. Visst är det bra att hälsan blivit bättre och då är det ju ganska lätt att fortsätta med LCHF även om man inte går ner i vikt men egentligen gärna vill. Linen, den här delen av forumet heter ju erfarenheter och då behöver man väl inte ha någon fråga utan just bara vilja dela med sig av sina erfarenheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsN Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag tror att många gör misstaget att de äter för mycket fett. I alla fall gjorde jag det. Prova att skriva matdagbok där du skriver upp andel fett, protein och kolhydrater. Räkna även ut kaloriintaget. Håll fettandelen över summan av protein och kohydrater. Håll kolhydraterna under 20 g per dag. Det som förvånade mig var att när jag drog ner på mängden fett för att hålla mig på ca 1700 - 1800 kolhydrater per dag blev jag inte hungrigare för det. Jag kunde äta betydligt mindre mat än jag gjort innan och ändå hålla mig mätt bara fettandelen var högre än protein och kolhydrater. När jag fått in rutinerna kring detta började jag med periodisk fasta 3 - 4 dagar i veckan vilket också hjälpte till att få ned vikten. När man kört detta några veckor får man upp känslan för portionsstorlek och andelar protein, fett och kolhydrater och kan då sluta väga och anteckna alla intag. Trots att man bytt diet gäller fortfarande att mängden energi in måste vara lägre än förbrukning om man vill gå ner i vikt. Titta gärna på Tommy tappar forumet där får man lite känsla för de dagliga matintagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anita Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Berätta hur kosten ser ut under en dag för dig så kanske du kan få råd Det är svårt att komma på allt, en del äter man ju oftare och en del mer sällan, men det här är väl det som jag kommer på nu. Först trodde jag att jag skulle skriva upp allt jag äter, sen förstod jag att det var bara på en dag, men det är ju så olika. Så nu tar jag med allt jag skrivit. Ägg, smör, rapsolja, cocosolja, kaffe, the, nötkött, fläskkött, kyckling, bacon, leverpastej, korv, grädde, CF, räksallad , majonäs, laktosfri yogurt el. fil (högst en gång/dag), , champinjoner på burk, fryst spenat, tomater, färsk gurka, salladsblad, vitkål, frysta gröns. (t ex brysselkål, blomkål), lök, squach, avacado, stevia i kaffet ibland m m. Sällan: Cocosmjölk, räkor, färsk o fryst fisk, lax, tonfsk o makrill på burk, saltade mandlar, frysta hallon jordg blåbär m stevia, kinakål, chokladkaka m aspartam,. Idag t ex. Frukost, kaffe m cocosolja, gräddsås fr igår m lite bacon o kycklingfilé, ett revbensspjäll, isbergssallad, tomat, 1 kokt ägg m smält smör. Lunch, kaffe m cocosolja, en steviatabl, 2 tsk gräddleverpastej, Laktosfri Yougurt m nyponkross, linfrö o lite stevia. Middag kycklinglår i ugnen i smör, olja o bacon, squach, paprika o tomat stekt m smör o olja. Kväll: frysta bär m grädde o stevia o en avacado. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Det är svårt att komma på allt, en del äter man ju oftare och en del mer sällan, men det här är väl det som jag kommer på nu. Först trodde jag att jag skulle skriva upp allt jag äter, sen förstod jag att det var bara på en dag, men det är ju så olika. Så nu tar jag med allt jag skrivit. Ägg, smör, rapsolja, cocosolja, kaffe, the, nötkött, fläskkött, kyckling, bacon, leverpastej, korv, grädde, CF, räksallad , majonäs, laktosfri yogurt el. fil (högst en gång/dag), , champinjoner på burk, fryst spenat, tomater, färsk gurka, salladsblad, vitkål, frysta gröns. (t ex brysselkål, blomkål), lök, squach, avacado, stevia i kaffet ibland m m. Sällan: Cocosmjölk, räkor, färsk o fryst fisk, lax, tonfsk o makrill på burk, saltade mandlar, frysta hallon jordg blåbär m stevia, kinakål, chokladkaka m aspartam,. Idag t ex. Frukost, kaffe m cocosolja, gräddsås fr igår m lite bacon o kycklingfilé, ett revbensspjäll, isbergssallad, tomat, 1 kokt ägg m smält smör. Lunch, kaffe m cocosolja, en steviatabl, 2 tsk gräddleverpastej, Laktosfri Yougurt m nyponkross, linfrö o lite stevia. Middag kycklinglår i ugnen i smör, olja o bacon, squach, paprika o tomat stekt m smör o olja. Kväll: frysta bär m grädde o stevia o en avacado. Har också diabetes typ2 Jag har kunnat sluta helt med metformin . Men jag äter inte alls så mycket grönsaker som du äter det bara till ett mål/dag. Skippa bär och grädde på kvällen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsN Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Lite tips: - Kaffe m cocosolja tar man i stället för måltid inte i kombination med mat. En kaffe med 40 gr (1 msk) kokosfett ger 400 Kcal. det räcker gott o väl fram till lunch. - Skippa stevia man blir bara sugen på sött. - Skippa kvällsmål, skjut fram middagen en timme i stället. - Skaffa en våg och skriv daglig matdagbok så får du koll på vad som är för mycket. Prova periodisk fasta, dvs hoppa över frukost och ät lunch 16 timmar efter senaste middag/kvällsmål. Kör detta 3 dagar i veckan. Börja när du känner att fettförbränningen tickat igång (actetonandedräkt). Kroppen plockar då energin från fettdepåerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Det är svårt att komma på allt, en del äter man ju oftare och en del mer sällan, men det här är väl det som jag kommer på nu. Först trodde jag att jag skulle skriva upp allt jag äter, sen förstod jag att det var bara på en dag, men det är ju så olika. Så nu tar jag med allt jag skrivit. Ägg, smör, rapsolja, cocosolja, kaffe, the, nötkött, fläskkött, kyckling, bacon, leverpastej, korv, grädde, CF, räksallad , majonäs, laktosfri yogurt el. fil (högst en gång/dag), , champinjoner på burk, fryst spenat, tomater, färsk gurka, salladsblad, vitkål, frysta gröns. (t ex brysselkål, blomkål), lök, squach, avacado, stevia i kaffet ibland m m. Sällan: Cocosmjölk, räkor, färsk o fryst fisk, lax, tonfsk o makrill på burk, saltade mandlar, frysta hallon jordg blåbär m stevia, kinakål, chokladkaka m aspartam,. Idag t ex. Frukost, kaffe m cocosolja, gräddsås fr igår m lite bacon o kycklingfilé, ett revbensspjäll, isbergssallad, tomat, 1 kokt ägg m smält smör. Lunch, kaffe m cocosolja, en steviatabl, 2 tsk gräddleverpastej, Laktosfri Yougurt m nyponkross, linfrö o lite stevia. Middag kycklinglår i ugnen i smör, olja o bacon, squach, paprika o tomat stekt m smör o olja. Kväll: frysta bär m grädde o stevia o en avacado. Jag hade nog ätit så här istället: Frukost - kaffe med kokosolja och 2 kokta ägg Lunch - Kycklingfile, bacon med gräddsås och sallad Em fika - kaffe med kokosolja Middag - Kyckling, revbenspjäll el annat kött/fisk med smör el sås och någon grönsak/avocado. Bär med grädde kanske som dessert på helgen, inte varje dag. Är du så pass hungrig så du känner att du måste äta så där mycket eller är det av gammal vana? En av anledningarna till att LCHF passar mig är att jag slipper sug och hunger mellan måltiderna och jag äter endast lunch och middag, ibland något litet mellanmål på em. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anita Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Tack för svaren jag fått. Ska försöka rätta mej efter dem. Jag trodde efter det jag läst omLCHF att man inte skulle vara hungrig. Det är inte roligt att ligga vaken helanatten och vara hungrig. Jag ska gå på Kostdoktorns föreläsning i Gävle den 9febr får se om jag kan lära mej nåt nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Inte ska du behöva vara hungrig hela natten! Men att vara hungrig innan det är dax att äta på dagarna är helt naturligt, något jag har fått lära mig Sen beror ju intaget på hur mycket du rör dig och hur mycket du behöver gå ner i vikt. Skriv gärna lite mer om dig själv så får du säkert mer hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Hej, jag personligen reagerar lite på korv, leverpastej, fil, grädde. Alla dessa saker kan man inte äta tyvärr. jag har än idag aldrig hittat en leverpastej med under 5gr KH/100 gr. Korv, måste vara mycket fin korv utan kolhydrater, potatisstärkelse och socker. Fil går bort, Laktosfri yoghurt går bort. Du behöver ligga på under 20gr kolhydrater/dag skulle jag säga. Alltid ligga i ketos. Då borde du dels gå ner i vikt och dels få än bättre blodsocker. Fil eller yoghurt då kan man äta typ 1 dl ryssk yoghurt med 14% fett i men det är ju liskom inte så mycket. SAmma gäller grädde typ 1 dl/dag max får man få i sig ihop med görnsaker. jag personligen tror inte du äter för mycket fett utan snarare för lite. Försök äta mera majonässåser, bea såser. Akta dig för färdiga röror och köpe grejer, det innehåller ofta socker även om det är mycket lite. Jag kör periodisk fasta emellanåt och det går bra. Det man skall fundera på tycker jag och kanske du är: Är jag hungrig? Eller är jag sugen? Många känner igen det där lilla suget man får på kvällen säg vid 20 tiden då man gärna vill ha något gott och mumsa på lite så där. Det suget betyder att kroppen bränner fett, då är man inte hungrig. Är du hungrig så får du ta en kopp kaffe med osaltat smör och kokosfett. Inget sötningsmedel För i så fall är det sockermonstret du slåss emot, och då kan jag lova dig att du måste strikta till det än mer. jag slåss som en dåre mot sockermonstret, specellt på kvällen vid 20 och då är lite vispad grädde med hallon mums, men OJ så mycket jag går igång på det. Hade jag mostått går jag ner i vikt och NEJ jag är inte hungrig på natten. Men är du hunrig eller sugen och baar MÅSTE ha något är kokofett det absolut bästa att dämpa suget med, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Tack för svaren jag fått. Ska försöka rätta mej efter dem. Jag trodde efter det jag läst om LCHF att man inte skulle vara hungrig. Det är inte roligt att ligga vaken hela natten och vara hungrig. Jag ska gå på Kostdoktorns föreläsning i Gävle den 9 febr får se om jag kan lära mej nåt nytt. Ett bra tips inför natten om du är "natthungrig" är ett par ostrulla med lite smör eller Bregott i - man måste känna sig nöjd för att sova gott, men man behöver inte vara sprickfärdigt mätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Tack för svaren jag fått. Ska försöka rätta mej efter dem. Jag trodde efter det jag läst om LCHF att man inte skulle vara hungrig. Det är inte roligt att ligga vaken hela natten och vara hungrig. Jag ska gå på Kostdoktorns föreläsning i Gävle den 9 febr får se om jag kan lära mej nåt nytt. Lägger du inte några promenader eller annan motion under dagen? Dagliga promenader är ju bra för ämnesomsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Min metod att klara av hungret fram till frukosten är att middagen är det tyngsta och fetaste måltiden. Dvs. middagen har den största andelen fett av mina två dagliga måltider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anita Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Tycker att det är ganska svårt att äta mycket på middan. Blir mätt ganska fort o tänker att jag kan spara mig å äta nåt senare på kvällen, men det är väl feltänkt. Jag bakade ett glutenfritt bröd på bl a rismjöl som det är mycket kh i. Köpte o åt glutenfr hårt bröd, efter två dagar vägde jag kvällsvikten på morgonen. Ja åt inte alls mycket. Nu åker brödet in i frysen. Skulle prova om det är gluten som jag inte tål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Lite tips: - Kaffe m cocosolja tar man i stället för måltid inte i kombination med mat. En kaffe med 40 gr (1 msk) kokosfett ger 400 Kcal. det räcker gott o väl fram till lunch. - Skippa stevia man blir bara sugen på sött. - Skippa kvällsmål, skjut fram middagen en timme i stället. - Skaffa en våg och skriv daglig matdagbok så får du koll på vad som är för mycket. Prova periodisk fasta, dvs hoppa över frukost och ät lunch 16 timmar efter senaste middag/kvällsmål. Kör detta 3 dagar i veckan. Börja när du känner att fettförbränningen tickat igång (actetonandedräkt). Kroppen plockar då energin från fettdepåerna. För mig väger en msk kokosfett 15g? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anita Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Nu har jag läst att man inte ska äta järn i vitamintabletter så nu ska jag göra uppehåll med dem, jag tar även Dvitamin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Nu har jag läst att man inte ska äta järn i vitamintabletter så nu ska jag göra uppehåll med dem, jag tar även Dvitamin. Var det mitt inlägg du läste eller har du läst det på något annat ställe? Skulle vara intressant att få veta var i så fall så jag kan läsa hur de uttryckte sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anita Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Det var i det här forumet, möjligen "hjälp går inte ned i vikt". Ska försöka leta på det. Jag har aldrig hört det förut. Har precis varit på en 2 km skapligt rask promenad. Hälsningar Anita. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Det var i det här forumet, möjligen "hjälp går inte ned i vikt". Ska försöka leta på det. Jag har aldrig hört det förut. Har precis varit på en 2 km skapligt rask promenad. Hälsningar Anita. Om det var i forumet så behöver du inte leta. Jag var ute efter andra källor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bibbi Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Har du funderat på hur du äter? Jag har själv svårt att gå ner i vikt trots idog LCHF-kost sedan något år. Men jag ger upp mellan varven, händer det inget på en månad så fuskar jag, och det kan nog vara ett av mina problem. Jag vet ju inte ditt förhållande till mat, men jag fick mig en tankeställare av en bok jag läser där man säger att alla kan gå ner i vikt hållbart samtidigt som man äter precis vad man vill. Men man ska bara äta när man är hungrig. Och då krävs att man vet hur det känns att vara hungrig, så man inte blandar ihop känslan med något annat. Man ska heller inte äta sig proppmätt, utan sluta när maten inte längre känns njutbar, då lämnar man resten. Och för att lära sig detta så kan man sluta äta innan man är säker på om man är mätt, för man kan alltid ta mer senare, och endast äta upp det man vill ha på den tallriken också! En annan fråga man kan ställa sig när "hungern" sätter in är om det bara är en vana, dvs att man befinner sig i en situation då man brukar äta så att hjärnan redan är förprogrammerad på föda, då skickar hjärnan signaler som kroppen tyder som hunger. Väldigt kort om lite som står att läsa i boken, inte säkert det stämmer in på dig, men jag tror att jag är en sån som stoppar i mig i tid och otid och därför inte går ner i vikt. Plus att jag de senaste dagarna noterat att jag oftast är proppmätt en kvart efter sista tuggan... jag har antagligen ätit för fort och känner inte mättnadskänslan förrän jag reser på mig och skadan redan är skedd. Bättre då att äta lite mindre och se om jag klarar mig på det, jag kan ju alltid fylla på om en halvtimme eller vid fikarasten. Och så här får man nog hålla på tills man återupptäckt hur äkta hunger känns igen. Låter funderingen intressant? Läs då boken av Paul McKenna "Jag kan göra dig smal", finns troligen på ditt bibliotek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts