Rickard Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Martina Johansson om anledningar bakom LCHF-avhopp: http://martinajohansson.se/de-riktiga-anledningarna-bakom-lchf-avhopp/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Jag frågade Cissi under en live stream och där lät hon inte lika negativ som i artikeln AB publicerade. Tycker det framgick ganska tydligt att hon var ovan vid högfet kost, kanske från en tidigare lågfet kost eller rent av fettsnål. Det är inte konstigt om man uteslutit fett som huvudsaklig energikälla och sen plötsligt bara käka massa fett en dag att kroppen inte hänger med. Själv är jag inte uppvuxen på fettsnål kost, möjligtvis något fettreducerad men knappt det. Här hemma har vi alltid köpt riktigt feta ostar, mellanmjölk (så ingen lättmjölk eller minimjölk) och i övrigt feta livsmedel som kött. Däremot har det blivit både margarin och smör genom åren. Alltid tyckt bäst om Bregott men fick under uppväxten höra att jag ska välja Becel... Sen åt jag givetvis massor av kolhydrater också (bröd, bullar, kakor, glass, pizza, potatis) så man kan nog säga att jag åt både fett och kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Mm.. jag har inget emot Martina per se.. tvärt om så tycker jag hon bidrar en hel del med sina inlägg! Iallafall.. hon är ung och kvinna, jag är gammal och man.. jag fokuserar mer på annat! Oså, jag tror; 1, LCHF är en modediet, som allt fler testar, för att sen återgå till vad de åt innan! 2, Rätt många yngre har inte metabola problem (ännu)! 3, Främst kvinnor använder någon form av "diet" för att uppnå någon form av ideal vikt/utseende/storlek! 4, Det är vanligt att merparten av icke yngre kvinnorna använder någon form av diet/bantar och tränar, för att uppnå en ideal vikt/kroppsform. 5, Det är ovanligare att kvinnor inte gör så eller att män gör så, de sista fokuserar mer på karriär och social/ekonomisk status! 6, Vi män, iallafall om vi redan hunnit bilda familj har lärt oss att obefintliga magrutor inte är det som gör att vi blir utslängda, utan sådant faller mer på huruvida vi kan försörja familjen, dela på hushållsysslorna/angagera oss i barnens uppfostran.. vårda vår relation till vår utvalda partner! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Mm.. jag har inget emot Martina per se.. tvärt om så tycker jag hon bidrar en hel del med sina inlägg! Iallafall.. hon är ung och kvinna, jag är gammal och man.. jag fokuserar mer på annat! Oså, jag tror; 1, LCHF är en modediet, som allt fler testar, för att sen återgå till vad de åt innan! 2, Rätt många yngre har inte metabola problem (ännu)! 3, Främst kvinnor använder någon form av "diet" för att uppnå någon form av ideal vikt/utseende/storlek! 4, Det är vanligt att merparten av icke yngre kvinnorna använder någon form av diet/bantar och tränar, för att uppnå en ideal vikt/kroppsform. 5, Det är ovanligare att kvinnor inte gör så eller att män gör så, de sista fokuserar mer på karriär och social/ekonomisk status! 6, Vi män, iallafall om vi redan hunnit bilda familj har lärt oss att obefintliga magrutor inte är det som gör att vi blir utslängda, utan sådant faller mer på huruvida vi kan försörja familjen, dela på hushållsysslorna/angagera oss i barnens uppfostran.. vårda vår relation till vår utvalda partner! Jag tror det är en viktig aspekt just det du skriver om ålder. Äldre generationers män och kvinnor har eventuellt haft annorlunda ideal och krav på sig än de som gäller idag. Dagens unga män har stor medvetenhet om de ideal för vikt kroppsform vi påverkas av via olika media osv. Den traditionella uppdelningen mellan könen löses upp mer och mer och då förändras även synen på kroppen och attraktionsaspekterna. Om kvinnan själv har plånbok, bil och bostad är det troligt att hon kollar efter andra saker än just detta när hon "rekar läget" , kanske biceps? Synen på vad som är en attraktiv människa oavsett kön förändras också hela tiden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Jag tror det är en viktig aspekt just det du skriver om ålder. Äldre generationers män och kvinnor har eventuellt haft annorlunda ideal och krav på sig än de som gäller idag. Dagens unga män har stor medvetenhet om de ideal för vikt kroppsform vi påverkas av via olika media osv. Den traditionella uppdelningen mellan könen löses upp mer och mer och då förändras även synen på kroppen och attraktionsaspekterna. Om kvinnan själv har plånbok, bil och bostad är det troligt att hon kollar efter andra saker än just detta när hon "rekar läget" , kanske biceps? Synen på vad som är en attraktiv människa oavsett kön förändras också hela tiden. Mm.. prexis.. det blir egentligen bara mer komplicerat för oss män? Förr så kunde vissa av oss kanske komma undan med att bidra med stabil socioekonomisk status? Numera när samhället är mer emanciperat och det lika gärna kan vara kvinnan som gör karriär/ har de högre inkomsterna så ökar så klart kraven även på oss män att vara och förbli attraktiva! Men.. jag vidhåller att för de flesta oavsett kön så, iallafall om man hunnit bilda familj så tenderar det till stora delar om att dela på hushållssysslor/barnuppfostran.. och att vårda sin relation! Menna.. förr så kunde vissa män välja en kvinnlig partner om hon kanske inte ens var ett ideal av kvinnlig skönhet.. men ett starkt ämne för en perfekt moder/hemmafru! De tiderna är altså förbi.. på gott och ont! Vi män får altså ökade fysiska/social och emotionella krav på oss, samtidigt kvinnor generellt får ökade krav på sig att utbilda sig, göra karriär, dra in mer pengar till familjen, och sen oxå att vara attraktiva! Det är inte lätt det här.. det blir allt svårare att hitta den perfekta partnern i framtiden? Som regel så visar det sig i de flesta fall att kaka söker maka och man lyckas som regel bäst när man bildar familj med någon av samma socioekonomiska grupp! Man delar då en hel del samma förutsättningar/förväntningar av livet.. resten är upp till personligheten och den där med följande emotionella/romantiska förmågan? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts