Jump to content

Mindre bittert fettkaffe?

Rin

Recommended Posts

Jag har normalt sett grädde i kaffet, men skulle gärna vilja gå över till fettkaffe. Dels för att minska på mejeriprodukterna, men framför allt för at kunna dricka kaffe på morgonen utan att bryta fastan (eftersom det är noll kolhydrater i fettkaffe ger det inget insulinpåslag och kroppen är därmed fortfarande i fast).

Problemet är att jag tycker att smöret inte tar bort kaffets bitterhet på det sätt som grädde, eller mjölk för den delen, gör. Jag har bara provat med smör. Är det någon som upplever att kokosolja funkar bättre? Någon krydda man kan lägga till? Har testat med kardemumma, men kände ingen nämnvärd skillnad. Vanilj kanske?

Alla förslag är välkomna. :-)

Jag tar alltid 1 ägg och mixar med smöret o kaffet , gillar inte kaffe, men då blir det kalasgott! Visserligen lite proteiner men inga kolhydrater. Eller istället för kaffe, en halv matsked kakao, hett vatten, smör och 1 ägg, mums...

Skickat från min D5503 via Tapatalk

• Like 1

Men vänta lite nu. Du vill inte bryta fastan och tänker dricka fettkaffe? Fettkaffe innehåller energi (kalorier) och då bryter du ju fastan.

Bara för det kan jag inte hitta det nu, men enligt dr Jason Fung kan man dricka fettkaffe utan att bryta fastan eftersom rent fett inte ger insulinpåslag. Möjligen måste det vara kokosolja och inte smör (som ju innehåller en mindre mängd protein).

Äggmjölk däremot fungerar inte eftersom ägg ger insulinpåslag. Annars hade det funkat för äggmjölk gillar jag.

Varför fastar du?

Fett ger inte insulinpåslag, men det kan störa andra processer du kanske är ute efter med din fasta.

T ex kommer levern att använda fettet i ditt kaffe att bygga ketoner av. Signalen till kroppen är att den fortfarande kan hålla i sina fettdepåer, det kommer in näring fortfarande....

Fettet påverkar mättnadshormoner. Så fastar du för att återställa dessa är det kontraproduktivt att störa processen genom att tillföra mat. 

Koffeinet påverkar kortisol och adrenalin, som styr hur din kropp hanterar "svälten" den utsätts för.

Din kropp behöver inte fler stimulantia under fastan, den är redan i krisläge. 

Hur länge ska du fasta? Ju längre fasta ju sämre blir effekten av näringstlilförsel under tiden. 

• Like 3

Vadå, skippa kaffe?  :o

Det är ju.. eller jag misstänker iallafall att det är essentiellt/paleo/what ever!

Och det står redan i Bibeln.. man kan inte leva utav bröd alena, vilket jag tolkar som att man bör minimera kolisarna och dricka mer kaffe.. släta koppar, med eller utan smör/cocosfett på morgonen! :unsure:

• Like 4
  • Haha 1