Rin Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Jag har normalt sett grädde i kaffet, men skulle gärna vilja gå över till fettkaffe. Dels för att minska på mejeriprodukterna, men framför allt för at kunna dricka kaffe på morgonen utan att bryta fastan (eftersom det är noll kolhydrater i fettkaffe ger det inget insulinpåslag och kroppen är därmed fortfarande i fast). Problemet är att jag tycker att smöret inte tar bort kaffets bitterhet på det sätt som grädde, eller mjölk för den delen, gör. Jag har bara provat med smör. Är det någon som upplever att kokosolja funkar bättre? Någon krydda man kan lägga till? Har testat med kardemumma, men kände ingen nämnvärd skillnad. Vanilj kanske? Alla förslag är välkomna. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Om man säger som så, det går över, så småningom dricker du släta koppar utan något i utan att tveka. Smör och/eller cocosfett har den fördelen att det inte tar bort den goda kaffesmaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Testa med lite svagare kaffe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Äggmjölk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minja Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Jag tar alltid 1 ägg och mixar med smöret o kaffet , gillar inte kaffe, men då blir det kalasgott! Visserligen lite proteiner men inga kolhydrater. Eller istället för kaffe, en halv matsked kakao, hett vatten, smör och 1 ägg, mums... Skickat från min D5503 via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nippertippan Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Tidigare använde jag också vispgrädde i kaffet. Nu har jag i några månader använt kokosfett i stället. Men fettet måste blandas i kaffet med en stavmixer, Annars är fettet bara på ytan. Idag tycker jag att kokosfett-kaffet är lika gott som med grädde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Men vänta lite nu. Du vill inte bryta fastan och tänker dricka fettkaffe? Fettkaffe innehåller energi (kalorier) och då bryter du ju fastan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Varför dricka kaffe om man inte tycker om kaffe? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rin Posted March 13, 2017 Author Share Posted March 13, 2017 Men vänta lite nu. Du vill inte bryta fastan och tänker dricka fettkaffe? Fettkaffe innehåller energi (kalorier) och då bryter du ju fastan. Bara för det kan jag inte hitta det nu, men enligt dr Jason Fung kan man dricka fettkaffe utan att bryta fastan eftersom rent fett inte ger insulinpåslag. Möjligen måste det vara kokosolja och inte smör (som ju innehåller en mindre mängd protein). Äggmjölk däremot fungerar inte eftersom ägg ger insulinpåslag. Annars hade det funkat för äggmjölk gillar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Varför fastar du? Fett ger inte insulinpåslag, men det kan störa andra processer du kanske är ute efter med din fasta. T ex kommer levern att använda fettet i ditt kaffe att bygga ketoner av. Signalen till kroppen är att den fortfarande kan hålla i sina fettdepåer, det kommer in näring fortfarande.... Fettet påverkar mättnadshormoner. Så fastar du för att återställa dessa är det kontraproduktivt att störa processen genom att tillföra mat. Koffeinet påverkar kortisol och adrenalin, som styr hur din kropp hanterar "svälten" den utsätts för. Din kropp behöver inte fler stimulantia under fastan, den är redan i krisläge. Hur länge ska du fasta? Ju längre fasta ju sämre blir effekten av näringstlilförsel under tiden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Varför dricka kaffe om man inte tycker om kaffe? Jag håller med stefpahl, skippa kaffe om du inte kan dricka det svart. Sen kan du festa på gräddkaffe till eftermiddagsfikat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Vadå, skippa kaffe? Det är ju.. eller jag misstänker iallafall att det är essentiellt/paleo/what ever! Och det står redan i Bibeln.. man kan inte leva utav bröd alena, vilket jag tolkar som att man bör minimera kolisarna och dricka mer kaffe.. släta koppar, med eller utan smör/cocosfett på morgonen! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts