Åsa Karlsson Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Här har jag i tron att jag har gjort ngt nyttigt, använt lättmjölk i mitt tea, o så visar det sig vara allt annat än bra. Jag dricker inga små koppar, utan stora med ganska mkt mjölk, och undrar nu vad ska jag ha istället?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Ohomogeniserad fullfet ekologisk mjölk, t ex Skånemejeriers gammeldags Hjordnära? Eller ekologisk 40% grädde? Eller varför inte mixa ner smör? Beroende på smak o koppstorlek såklart. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Vi fungerar alla olika. Vissa kan lära sig att leva med ersättningar till det de är vana vid, och då kan det ju fungera med att ersätta mjölk med grädde. Det kan fungera ett tag, tills du eventuellt upptäcker att mejeriprodukter kanske inte hjälper dig att minska vikt (om nu detta är anledningen att du vill äta LCHF). Andra behöver bryta helt med en vana, för alla ersättningar gör att de bara blir besvikna för det är just en ersättning som ju smakar annorlunda och så går de och är jämt sugna "på originalet". För dessa kan det vara lättare att helt avstå och lägga till något nytt i sitt liv. Dricka ett annat te utan någonting i, börja dricka kaffe.... Vilken typ är du? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smörbulten Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Äggmjölk är ett bra alternativ till Tea, man kan skippa smöret. Läs mer » 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Jag drack också stora koppar te med mycket mellanmjölk i förut. Nu dricker jag fortfarande stora koppar te men med en liten skvätt grädde i. Grädden kan ses som "koncentrerad" lättmjölk, så man kan tänka att man slipper allt det där vattnet i lättmjölken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Min dotter tycker inte om te med mjölk längre, sedan hon började med grädde i stället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 13, 2017 Share Posted March 13, 2017 Jag drack också stora koppar te med mycket mellanmjölk i förut. Nu dricker jag fortfarande stora koppar te men med en liten skvätt grädde i. Grädden kan ses som "koncentrerad" lättmjölk, så man kan tänka att man slipper allt det där vattnet i lättmjölken. Ja och så blir det mycket mindre kasein med grädde - Dels innehåller den 42% mindre protein, och så tar man (kanske) inte lika mycket. Grädden (40%) är väl dessutom inte homogeniserad? Och miljömässigt är grädde mycket bättre. Bara fördelar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted March 14, 2017 Share Posted March 14, 2017 Håll bara koll på vilken grädde ni använder. Dom med 36-38 % fett och laktosfri grädde brukar innehålla stabiliseringsmedel. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted March 14, 2017 Share Posted March 14, 2017 Lidl hade en som var 40% som också hade stabiliseringsmedel... Ängens, som vi köper från Lidl nu, är helt valig mig veteligen. Den är dessutom lite billigare än annan vispgrädde med 40% fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Jag har alltid haft mjölk i kaffet, och har haft svårt att tycka om det svart. Grädde eller kokosolja blir inte alls lika gott, tycker jag. Så jag förstår dig! Nu har jag istället börjat dricka te, och det har jag alltid gjort "rent". Men nu tycker jag att det är jättegott med kokosolja. Ibland måste man bryta eller byta vanor, trots att de sitter hårt och kanske har blivit en ritual eller liknande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Jag bara älskade latte men efter några år med LCHF började jag må illa av obehandlad mjölk och grädde. Jag har lärt mej att tycka om svart kaffe men jag är noga på kvalitén. Jag avstår hellre än att ta pulverkaffe eller taskigt automatkaffe. Är storkonsument av roiboos och grönt te numera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteF Posted March 22, 2017 Share Posted March 22, 2017 Jag har ätit LCHF i många år och haft problem med grädde vad gäller vikt så vid årsskiftet bestämde jag mig faktiskt för att testa med havreprodukter istället och det har konstigt nog funkat väldigt bra. Jag kör 16/8-fasta så i kaffet före lunch har jag ingenting men de två koppar jag dricker på eftermiddagen består av kaffe med ca 1,5 dl Oatlys Ikaffe. Istället för grädde i matlagningen tar jag Imat (även det Oatly). Jag har gått ned 6 kg sedan årsskiftet, från 73,5 till 67,5 på ganska strikt LCHF och alltså utan mejeriprodukter förutom smör och ibland lite ost t ex i gratänger. Jag vet att man inte rekommenderar havreprodukter men efter att tidigare gått ner ordentligt med GI och sen tyvärr upp igen med råge efter att ha börjat med LCHF så gav jag det en chans och det fungerar väldigt bra. Jag har tendens att överäta grädde så trots att jag inte hade mer än en skvätt i kaffet kunde det bli ett par dl/dag i form av t ex blåbär och grädde. Havreprodukter lockar mig inte alls att äta så. I praktiken äter jag mer havreprodukter idag än grädde förut men går ändå ner. Mejeriprodukter och alkohol har jag märkt är bovar i min och även min mans viktnedgång så det får vi låta bli förutom vid riktigt festliga tillfällen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirai Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 Jag spär ut grädden med vatten. Typ hälften hälften, och använder ca 3 msk av det i en stor kopp kaffe. Är det ok? Har stannat i viktminskningen -20kg, har väl ca 10 kg till att ta bort för att bli nöjd. Har ätit medel LCHF i 1,5 år. Kör 16/8 fasta (ingen frukost). Är laktosfri grädde bättre? Är 55 år och kvinna. 165 cm, 70 kg. Går aktivt varje dag 1 timme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 1 timme sedan, mirai sade: Är 55 år och kvinna. Tyvärr kan det vara det som gör att det är svårt att gå ner i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteF Posted March 23, 2017 Share Posted March 23, 2017 1 timme sedan, mirai sade: Jag spär ut grädden med vatten. Typ hälften hälften, och använder ca 3 msk av det i en stor kopp kaffe. Är det ok? Har stannat i viktminskningen -20kg, har väl ca 10 kg till att ta bort för att bli nöjd. Har ätit medel LCHF i 1,5 år. Kör 16/8 fasta (ingen frukost). Är laktosfri grädde bättre? Är 55 år och kvinna. 165 cm, 70 kg. Går aktivt varje dag 1 timme. Laktosfri grädde gör tyvärr ingen skillnad. Jag tror hormoner spelar stor roll vid din (och min) ålder. Sen är kanske din kropp nöjd med 70 kg till 165 cm även du själv vill gå ned mer. Testa att ta bort grädden helt för den kan vara en stor bov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted March 26, 2017 Share Posted March 26, 2017 Om du vill ha mjölkfritt är kokosgrädde eller kokosmjölk ett bra alternativ. Personligen tycker jag att det är godare än mjölk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Jag kan inte dricka mitt kaffe utan mjölk. Har provat med grädde, både utspädd och enbart grädde - inte gott... för att inte tala om svart kaffe, det går absolut bort! Hade tidigare vanlig röd mjölk men eftersom jag "jagar" kolisar så har jag bytt till laktosfri röd mjölk, "tjänar" 1 kh på de 100g mjölk jag fördelar på 3 stora muggar kaffe varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Jag har efter ett antal år med "grädde-är-min-lyx-I-kaffet" upptäckt att det inte längre smakar gott...? Det blir för sött, eller något. Så för mig funkar bara svart kaffe numera. Annars tycker jag att äggmjölk är en helt ok ersättning för mjölk/grädde. Som skvätt I kaffet (om jag nu skulle ha det; har inte testat nyligen), som latte, som varm choklad. I te vill jag inte ha något mjölkaktigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 Kokosgrädde och kokosmjölk är jättegott naturligt sätt läckert till bär och till kaffet. Det innehåller även laurinsyra som omvandlas i kroppen till monolaurin som dödar virus, bakterier, svamp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 4 timmar sedan, Alexander Lindquist sade: Kokosgrädde och kokosmjölk är jättegott naturligt sätt läckert till bär och till kaffet. Funkar absolut till bär men kokos smakar inget vidare i te. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts