spiff

i ketos, är det då antalet kalorier som innebär viktförändring? Mejeri? Leptin?

Recommended Posts

jag har ätit keto-mat i två veckor.

Jag försöker lära mig mer om hur kroppen fungerar i fettförbränning och har förstått skillnad mellan kolhydrat-bränsle och fett-bränsle (tror jag).

 

Om kroppen drivs av fett, är det ändå till sist en minskning av antalet kalorier som gör en viktminskning?

jag förstår att keto-maten ska bidra till att man vill äta mindre.

 

Finns det någon risk att en kaloriminskning ger "svältläge" i kroppen så att förbränningen avtar?

 

Är anledningen till att man bör avstå mejerivaror endast pga de kolhydrater de innehåller eller är det något annat som också bidrar till att de eventuellt stoppar viktnedgång? 

 

jag äter Mirtrazepin och fluoxetin, vilka båda bidrar till min övervikt. Mirtrazepin skapar ett enormt sug efter mat när jag tagit den tabletten. Suget är svårt att hantera och mättnadskänslor saknas :( Har någon annan erfarenhet av detta? det bör rimligtvis göra den naturliga justeringen av matintag som eftersträvas med Keto-käk motverkas, eller tänker jag fel?

 

/Spiff, hoppas minska 10+15 kg.

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proteinerna i mejeriprodukter är också insulinhöjande, speciellt vassleproteinerna. Kasein kan dessutom koppla till receptorer i hjärnan som s k endomorfin och gör att du tycker det är belönande att äta mer mjölk(produkter). Kasein finns mest i ost, jogurt osv. Mjölkproteiner påverkar också en tillväxtfaktor, IGF-1...googla på det, finns massor skrivet om det. Effekten av denna kan vara bra om man är kroppsbyggare, men det kanske främjar tillväxt av celler man inte vill de ska växa. Mjölk kan också främja inflammatoriska processer i kroppen. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller précis på och laser The Obesity Code av Jason Fung. (lättläst, och jag tror den précis har översatts till svenska). Har inte kommit så långt I den, men kapitlet jag håller på med behandlar just frågeställningar som "är en kalori = en kalori?" och liknande frågeställningar rörande varför man blir tjock.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ändra ordningsföljden av dina frågor: 

 

1. Finns det någon risk att en kaloriminskning ger "svältläge" i kroppen så att förbränningen avtar?

 

2. Om kroppen drivs av fett, är det ändå till sist en minskning av antalet kalorier som gör en viktminskning?

jag förstår att keto-maten ska bidra till att man vill äta mindre.

 

1. om din kropp hela tiden utsätts för insulinpåverkande mat, så går den på glukos som enda bränsle. insulinet stänger av tillgången till dina fettdepåer. Leptin är där för att tala om för hjärnan att det finns mat i fettdepån, men hjärnan kan inte lyssna på leptinet när insulinet är där och tjatar. Om du då minskar antal kalorier, men fortsätter äta insulinhöjande mat minskar hjärnan ner ämnesomsättningen för den inte kan uppfatta att det finns mat i depån och tror att det verkligen är svält på gång. 

 

2. Om kroppen har lärt sig att växla mellan glukos- och fettdrift och är känslig både för leptin och insulin, samt det finns mat i fettdepåerna  kan hjärnan relaxa då det blir ont om mat utifrån. Även om blodsockret sjunker som en sten till väldigt låga nivåer, så puttrar glukoneogenesen på (=kroppen bygger själv den glukos den verkligen behöver) och bygger ketoner av fett och försörjer resten av kroppen med mat från depån. Kroppen uppfatta alltså en sådan situation inte som svält, så länge det finns fett i depån. Finns ingen anledning att sänka ämnesomsättningen då!

Du har så att säga ett "kaloriunderskott" om du bara räknar det du stoppar i munnen, men mellanskillnaden "äts" ju av ditt kropsfett! 

Om du i detta läge tillför fett via maten tar kroppen hand om detta hellre än att angripa reserverna. Du svälter inte, men minskar sannolikt inte heller i vikt, tvärtom kan du öka i vikt. Det finns tydligen de som kan äta betydligt mer kalorier än dom behöver utan att gå upp i vikt, men den mekanismen förstår jag inte. Rultiga tanter som jag ökar, var så säker! 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja altså allt är jätteenkelt.. ända till jag försöker förklara! :unsure:

 

Nämenvisst.. kalorier är grejen.. fast egentligen så är kalorier Atwaterfaktorer.. och de varierar!

 

Dels så får man kika på kalorier in, dels på kalorier ut!

 

Det enkla är att kika på kalorier in/Atwaterfaktorer in.. de stämmer på cirka +- 20 %!

 

Därmed inte sagt att kalorier in är det samma som kalorier ut! :o

 

Utan olika kalorier in påverkar i sig kalorier ut.. mer eller mindre.

 

För det första, en stor del av det du äter, (kalorier in) lagras.. för du har aldrig mer än några enskilda gram av de olika macronutrienterna i blodet momentant!

 

Så först skall din måltid lagras.. sen kommer själva problemet, dvs kalorier ut.. det kräver en helt annan homeostas än kalorier in.

 

Det är då man skall leva utav sina energidepåer, den lagrade måltiden!

 

Är man ung, smal och frisk så regleras detta rätt lätt.. när man närmar sig medelåldern och har ett halft västerländskt liv bakom sig så är det inte längre lika säkert att alla de biologiska/hormoniella mekanismerna är lika allerta.

 

Och sen på detta, vi har som art ett problem.. vi har en väldigt begränsad förmåga att lagra glukos.. men en mer eller mindre obegränsad förmåga att lagra fett!

 

Så kruxet är att få till uttaget ur depåerna, dvs kalorier ut.. utan att vi svimmar av hunger!

 

Jag behöver väl inte nämna att Insulin är en av nyckelfaktorerna?

 

Det ´finns fler, västerländskt leverne med utbildning, karriär, familj, radhus, stress på grund av detta, dålig tid till fysisk aktvitet, barnen är viktigare än träningen, bilen är bra att ha för att hinna mellan jobb och dagis.

 

Det var de positvaste delarna, det finns andra som inte är lika kul, ingen utbildning, inget riktigt arbete, utan bemaningsföretag för svältlön, A-kassa, andrahandsboende, psykisk ohälsa, dåligt med pengar, stress, stress för att man är misslyckad.. ingen framtid, olika sjukliga tillstånd, osv!

 

Altså.. ett västerländskt leverne/livstil.. det drabbar allt fler och det kallas för det metabola syndromet.. och som jag pepåkar, det sker av delvis annorlunda anledningar!

 

Dvs det drabbar både hög och låg!

 

So what to do.. ja kan man inget göra åt det sociala/pekuniära/psykiska/medicinska så kan man i iallafall äta så riktig mat som man har råd med.. för näringen och för homeostasen!

 

För att göra en lång historia kort.. vill man kunna ta ut mer ur lagren mellan måltiderna så måste insulin ner.. iallafall om man vill öka kalorier ut!

 

Så även om de andra faktorerna kan ha lika stor betydelse så kan man hur som helst gynna att det går att ta ut ur lagren mellan måltiderna.

 

För kalorier ut handlar mer om biokemi än vad man stoppar i munnen!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller insulin och kolhydrater är sambandet gentemot viktökning/ viktminskning klarlagt - ät fett istället för kolhydrater.

Men när det gäller ketoner tycks det råda mer osäkerhet mellan dessa och viktminskning.

"I nummer 4 - 2012  av LCHF-magasinet skriver Sten Sture Skaldeman en mycket talande sammanställning över hans sex månader långa experiment med keton-mätning:

Hur gärna jag än skulle vilja sätta likhetstecken mellan ketos och viktminskning så går det inte. Det är en klar besvikelse eftersom det gör tillvaron svårare. Om 3.0 i ketos skulle innebära säker viktnedgång så vore det bara att se till att man låg på denna siffran. Men du kan vara i djup ketos även om du bara bränner fett som du stoppat i munnet. Och den ketosen går i du inte ner i vikt av."

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, shapeshifter sade:

När det gäller insulin och kolhydrater är sambandet gentemot viktökning/ viktminskning klarlagt - ät fett istället för kolhydrater.

Men när det gäller ketoner tycks det råda mer osäkerhet mellan dessa och viktminskning.

"I nummer 4 - 2012  av LCHF-magasinet skriver Sten Sture Skaldeman en mycket talande sammanställning över hans sex månader långa experiment med keton-mätning:

Hur gärna jag än skulle vilja sätta likhetstecken mellan ketos och viktminskning så går det inte. Det är en klar besvikelse eftersom det gör tillvaron svårare. Om 3.0 i ketos skulle innebära säker viktnedgång så vore det bara att se till att man låg på denna siffran. Men du kan vara i djup ketos även om du bara bränner fett som du stoppat i munnet. Och den ketosen går i du inte ner i vikt av."

 

 

Prexis.. det är skillnad mellan ketoner från kalorier in och ketoner från kalorier ut.. ur fettlagren!

Halten ketoner i blodet då främst, är ett ett tecken på hur lite kolhydrater man intar i förhållande till kalorier ut!

Dvs man kan lätt öka halten genom att vara väldigt restriktiv med intaget av kolisar och/eller motionera/träna.

Såå.. det är där kalorierna kommer in i den multipla ekvationen, det är iallafall minst en tredjegradsekvation i svårighetsgrad!

Dvs det är ingen enkelgradsekvation.. dvs ingen rät linje!

CICO.. dvs Calories in = Calories out, är en Tautologi.. dvs det är för bra för att vara sant.. det är rätt uppenbart men rätt svårt att sätta in i ett komplext samband som den mänskliga biokemin.

Ioförsej hade det varit bra om det hade funkat, för då hade alla anammat det, varit nöjda, glada, mätta och normalviktiga vid det här laget!

Därmed inte sagt att kalorier/Atwaterfaktorer inte spelar roll.. för det gör de!

Tanken bakom LCHF är den förändrade homeostasen, (låg eller normal insulinnivå) som om man är lyckligt lottad skall leda till mer kalorier ut ur lagren, och därmed dämpad aptit, vilket skall leda till mindre kalorier in.. iallafall om man inte lider utav någon allvarlig ätstörning/medicinskt problem.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.