Gå till innehåll

Synpunkter på det uppgraderade forumet....

Recommended Posts

Kostdoktorns Forum har flyttat från egen server till "Molnet". ;)
Under perfekta omständigheter skulle detta inte märkas utan allt skulle bara se ut som förut.

MEN

För att kunna flytta till "Molnet" behövde programvaran för forumet bytas från version 3 till version 4. Det innebär att det kommer att se lite annorlunda ut än vi är vana vid.

Har du synpunkter på detta?

• Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 170
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Intressant... Jag bytte kön, liksom bara sådär...?! Tror dock jag vill fortsätta vara kvinna så jag försöker ändra det. Tror jag hittade rätt... 

Kostdoktorns Forum har flyttat från egen server till "Molnet". Under perfekta omständigheter skulle detta inte märkas utan allt skulle bara se ut som förut. MEN För att kunna flytta till

Kostdoktorns forum med alla sina funktioner hör till de bästa på nätet - inte bara rent tekniskt utan också för den fina stämning som ryggraden av kunniga medlemmar skapar.  En enda utvidgning, s

Posted Images

Har inte kollat på just kön.. men nu är vi ju hen?

Jodå jag kollade och var hen!

Så jag byttade till Male!

För.. några minuter sedan var jag på toa.. och då såg det iallfall ut som att jag fortfarande vara Male!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Mm.. i Male antar jag att det ingår gubbe oxå?

Såå, då valde jag Male hur som helst.

Vänta bara tills om fyra år då jag går i pension och har MC!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Önskar nån form av navigeringsfeature högst upp och längst ner på varje sida, gärna på formatet forum / ämneslista / ämne där varje del är en länk - klick på forum tar en till forumets startsida, ämneslista till ämneslista o s v. Är man på forumets startsida visas bara forum i navigeringslänken, och ett klick på den uppdaterar sidan i webläsarn, o s v...

Vore också bra med snabblänkar (även här högst upp o längst ner) till bloggen, bloggkommentarsöversikten, samt den superduperbra sidan bloggnytt. 

Sidan bloggnytt hade varit najs att kunna sortera på olika sätt t ex olästa/nya, och möjlighet pinna ens favoriter. 

Vidare hade det varit najs med en option om hur många inlägg som ska visas på en sida. T ex väldigt trevligt att kunna visa alla inlägg i ett ämne samtidigt för bra överblick vid sökning samt multicitering. Kanske kan kombineras med en fin och lugnande väntesymbol i de fall det handlar om massor av inlägg som tar tid att ladda. 

Mycket fint att man kan minimera sektioner på nya forumets startsida! Kan ni göra så att man även kan minimera statistikdelen som visar antal inlägg, aktuella besökare etc? 

Passar på att tacka både teamet o alla forumkompisar för ett fantastiskt forum med delande av kunskap, idéer, entusiasm, ärliga snabba hjälpsamma svar, värme och humor! Jag brukar tipsa folk om att gå med i forumet men folk är svårnappade. Men det vänder nog snart, nu är ju t o m myndigheterna down under på G!

Ps. Stort plus för att ni lagt till livenotifieringar med pop up! Fick nyss en livelajk! :D

• Gilla 6
Länk till inlägg

Intressant att man kan få guldpokal för gillat inlägg! Hade inte en aning. Hur ser man vilka inlägg som blivit guld-belönade tänker jag girigt nu...? :)

Apropå kön så tänker jag nog lite tvärtom men jag ser det som befriande att inte hela tiden bli bedömd eller besvarad utifrån mitt kön. Här inne precis som överallt annars så skrivs många generaliseringar om kön och oftast tänker jag då att det ger upphov till många stereotypiska påståenden

• Gilla 2
Länk till inlägg
7 timmar sedan, iAnna sade:

"Hen kan du vara själv, gubbkärring!" :D

Jajemän!!! Äntligen nå'n som fattar. Så trött på detta ordklyveri och tjafs om precis allt. :rolleyes:

Apropå det så saknar jag min signatur. Hur får jag tillbaka den? :)

Länk till inlägg

Jaha, nu är forumet alltså i molnet. För mig som forumanvändare så innebär det ju absolut ingen skillnad. En ny version av forumprogramvaran är det, men den kunde ni säkert haft på era egna servrar. 

Jag hade personligen föredragit om forumet befann sig i ett smörpaket i stället för i ett moln, men man kan ju inte få allt. 

Och som jag undrade tidigare, blir det nu även ett diskussionsforum på dietdoctor.com?

• Gilla 5
Länk till inlägg

Det är en del småfel, som jag antar att någon rättar till så småningom. Som att frågor om träning på paleokost hänvisas till träningsforumet ovan, trots att rubriken träning numera ligger längre ner än rubriken för paleo. Eller felstavningen i " De senast postningarna från Kotsdoktorns blogg presenteras här."

För övrigt så tycker jag att det är lite svårare att hitta och navigera på forumet, men det är förhoppningsvis bara en vanesak.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kan ni flytta statistikdelen samt vem som är online till botten av forumets startsida? Stör jättemycket när de ligger i mitten av sidan. Kan ni även göra så att man kan minimera dem?

Vidare är layouten väldigt luftig vilket ger mycket scrollande och dålig överblick. Och gränsen mellan ett inlägg och ett annat kunde gärna vara tydligare. Själv hade jag älskat ett kompakt layouttema med vit text på svart bakgrund. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Och vad är det för konstigt längst nere i högra hörnet? Statusuppdateringar? Inlägg med början till text, men de är inte klickbara för att läsa resten...

• Gilla 2
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Xiro sade:

Kan ni flytta statistikdelen samt vem som är online till botten av forumets startsida? Stör jättemycket när de ligger i mitten av sidan. Kan ni även göra så att man kan minimera dem?

Vidare är layouten väldigt luftig vilket ger mycket scrollande och dålig överblick. Och gränsen mellan ett inlägg och ett annat kunde gärna vara tydligare. Själv hade jag älskat ett kompakt layouttema med vit text på svart bakgrund. 

Statistiken ligger i botten av sidan ...men om man tittar på en liten enhet, typ mobilen, så hamnar det efter forumen men innan det som står i höger kolumn, tyvärr. Men jag tog bort statusuppdateringarna på högerkolumnen helt och hållet och flyttade statistiken dit istället. Det borde bli bättre för de som får allt presenterat som en kolumn, vi får väl se om det kommer in andra synpunkter på detta... ;) 

Jag gillar också en mer kompakt design på sidor där man är ofta. Men luftigt är modernt, tror jag ;-) ... så det får vi försöka anpassa oss till (det går inte att ändra på något enkelt sätt).

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2017-03-16 at 17:40, Xls sade:

Jaha, nu är forumet alltså i molnet. För mig som forumanvändare så innebär det ju absolut ingen skillnad. En ny version av forumprogramvaran är det, men den kunde ni säkert haft på era egna servrar. 

Jag hade personligen föredragit om forumet befann sig i ett smörpaket i stället för i ett moln, men man kan ju inte få allt. 

Och som jag undrade tidigare, blir det nu även ett diskussionsforum på dietdoctor.com?

Jag är "bara" ideellt arbetande moderator, men jag har uppfattat det som att ett engelskt forum inte är högprioriterat.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Dessverre virker forumet mindre oversiktelige og vanskeligere å bruke for min del. 

Jeg kan ikke lenger raskt se hva som er nytt, og hva som diskuteres. 

Informasjonen er altså vanskeligere å finne enn før.  

Håper dette bedres etterhvert. 

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Tor H sade:

Dessverre virker forumet mindre oversiktelige og vanskeligere å bruke for min del. 

Jeg kan ikke lenger raskt se hva som er nytt, og hva som diskuteres. 

Informasjonen er altså vanskeligere å finne enn før.  

Håper dette bedres etterhvert. 

Du kan byta Tema längst ner på sidan.

Länk till inlägg

Er det stort bedre?

Mobilversjonen har jeg aldri likt, så jeg valgte alltid webversjonen. 

Men jeg snakket om webversjonen. Skal se litt mer på det når jeg kommer hjem fra jobb. 

Länk till inlägg

Har du zoomat in för att förstora texten? Eller använder du surfplatta eller mobil?

Zoomar jag in till 140% får jag surfplatteutseende och vid 180% mobilutseende. Osäker på hur man ställer in webbversion om man har surfplatta eller mobil.

Om det stämmer så har du tre knappar längst upp till höger i den svarta bården, och den första knappen tar dig till ett flöde som du kan ställa in så att det passar dig. Motsvarar det gamla "Nytt innehåll".

Annars finns det en knapp som heter "Oläst innehåll" till höger under den blå randen.

Jag tycker för övrigt att mobil-/surfplatte-utseendet är riktigt bra nu med nya forumet.

Länk till inlägg

Zoomar man in på PC:n får man ett annat utseende.

Hittar du inte knappen "Oläst innehåll" så prova med att zooma ut. Eller prova en annan webbläsare.

Forumet är precis lika, om inte mer, oversiktelige nu.

Länk till inlägg

Jeg skiftet tema fra Kostdoktorn Default til default, da ble det litt bedre syns jeg.

PC-versjonen er ganske bra, men jeg liker fremdeles ikke helt mobilversjonen, men det er sikkert smaken min  :)

Länk till inlägg

Ber om ursäkt om jag kom med märkliga förslag. Jag glömmer att startsidan används som startsida. Startsidan blir lite annorlunda om man byter tema.

Jag använder "Oläst innehåll" som startsida. Där har jag full koll på "flödet" och behöver inte leta mig fram.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tänkte bara skriva att jag i alla fall  börjat vänja mig vid det nya utseendet och tycker nog på totalen att det är ett litet lyft mot tidigare..."oläst innehåll" i komprimerat läge är riktigt trevligt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Et bra nok brukergrensesnitt behøver ikke forklares, det er selvforklarende  

Litt som da Windows med sitt grafiske brukergrensesnitt overtok etter DOS. 

Forresten så dukket det opp reklame/pop up for Invision Power Services på telefonen min i går. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tor H sade:

Et bra nok brukergrensesnitt behøver ikke forklares, det er selvforklarende  

Litt som da Windows med sitt grafiske brukergrensesnitt overtok etter DOS. 

Forresten så dukket det opp reklame/pop up for Invision Power Services på telefonen min i går. 

Det får vi nog leva med. Det är Invision som är ansvariga för "Molntjänsten", ingen annan reklam bör dock dyka upp.

Haha, Windows självförklarande? ;-) Mer självförklarande än DOS kan jag dock hålla med om. :)

• Gilla 1
Länk till inlägg
32 minuter sedan, Peter B sade:

Tycker du att det ska stå något annat?

Typ Kostdoktorn Forum

Inget viktigt...men ser lite slarvigt ut. Eller sparar man på bokstäver ändå ingen märker...? :-)

• Gilla 2
Länk till inlägg