Peter B

Synpunkter på det uppgraderade forumet....

Recommended Posts

3 timmar sedan, iAnna sade:

Den där knappen/länken "Markera detta inlägg som läst", går den att få tillbaka?

Jag kan tyvärr inte hitta något som kan göra det möjligt...det jag har sett är att man kan markera allt innehåll som läst, eller enskilda forum som lästa...annars verkar man behöva öppna kommentarerna...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blogg-postare är nåt nytt. Det är lite tjatigt när man redan läst det på Facebook och varje morgon går igenom bloggnytt på Kostdoktorns sida. Finns det nåt sätt att filtrera bort det eller ska jag avfölja på FB?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, håller med stoscha. Kan man blocka medlemmar på forat?

(No offence, Peter B :ph34r:)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man kan blockera om man vill men man får fortfarande upp att nn har lagt ett inlägg vill du se det. Det har man alltid kunnat. Det jag tycker är lite onödigt är att Kostdoktorns blogg kommer som inlägg i forumet. Vi som är inne i forumet läser väl oftast bloggen också eller hur?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, stoscha sade:

Blogg-postare är nåt nytt. Det är lite tjatigt när man redan läst det på Facebook och varje morgon går igenom bloggnytt på Kostdoktorns sida. Finns det nåt sätt att filtrera bort det eller ska jag avfölja på FB?

Tanken är att göra lite "reklam" för Kostdoktorns bloggposter men som vi skrivit är det ett test och tas antagligen bort om det inte dyker upp några forumister som tycker att det är bra. :)

Men jag har tagit bort det från "Senaste kommentarer".

Tyvärr kan man inte som moderator ta bort det från flödet "Oläst innehåll" för alla medlemmar. Men om man verkligen inte gillar detta kan man ta bort det själv. Se nedan. 

ta-bort-blogg-post.JPG

Sedan  måste man spara flödet och därefter "bocka av" att det skall vara mitt standradflöde. Voila. :)

Skärmklipp.JPG

Lite väl komplicerat kan jag tycka, men det går ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎03‎-‎16 at 10:14, Fnutt sade:

Jag kan inte logga in via Tapatalk sedan flytten. Är det bara jag som har det problemet?

Jag kan heller inte logga in via tapatalk. Finns inte forumet tillgängligt i den appen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska försöka reda ut detta. För att det ska kunna fungera efter uppgraderingen måste viss programvara installeras på forumet. Det är inte säkert att det stöds i den nya lösningen.

(Jag tycker mobilklienten till nya forumet är OK...men om man läser många forum över Tapatalk är det förstås en nackdel att det inte fungerar.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

(Jag tycker mobilklienten till nya forumet är OK...men om man läser många forum över Tapatalk är det förstås en nackdel att det inte fungerar.)

Vilken mobilklient? Jag kör på Safari i min iphone.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Vilken mobilklient? Jag kör på Safari i min iphone.

Det var nog felformulerat av mig ;-) html-koden för forumet skalar ganska bra för mobilen kanske är bättre uttryckt. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Peter B sade:

Det var nog felformulerat av mig ;-) html-koden för forumet skalar ganska bra för mobilen kanske är bättre uttryckt. :)

Det var säkert helt rätt. Jag är så gammal att jag säger "program" ist f "app"... Men man vill ju låtsas som att man förstår... :ph34r:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Jag är så gammal så jag begriper inget. Enligt vår sjuka vård så borde jag varit både blå och död. Död av allt mättat fett som jag äter samt mängden av d_vit som jag äter. Blå av all kolloidalt silver som jag dricker. Håller som bäst på att läka från från all gluten jag lyckades sätta i mig. Har ingen pulsmätare så jag vet inte min Maf-puls eller vad det heter, men jag går två trappor upp och behöver numera bara flämta i ca en halv minut. Skickade maffetone till en som skall springa Göteborgsvarvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, jala sade:

Jag är så gammal så jag begriper inget. Enligt vår sjuka vård så borde jag varit både blå och död. Död av allt mättat fett som jag äter samt mängden av d_vit som jag äter. Blå av all kolloidalt silver som jag dricker. Håller som bäst på att läka från från all gluten jag lyckades sätta i mig. Har ingen pulsmätare så jag vet inte min Maf-puls eller vad det heter, men jag går två trappor upp och behöver numera bara flämta i ca en halv minut. Skickade maffetone till en som skall springa Göteborgsvarvet.

Eppur si muove ;-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det funkar bra i mobilen nu utan Tapatalk...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg syns ikke at forumet fungerer i nærheten av like bra som før, jeg syns fremdeles det er tungvint og uoversiktlig.

Før kunne man kaste et blikk på forumet for å se nye poster i emner, nå får man bare opp firkanter, altså samme informasjonen spredt over et mye større område og i hver sin firkant, det er ikke effektivt, det ser rotetet ut.

Men hey, dette er bare mine 50 cent, og slik det er i dag, frister det ikke å komme hit.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startsidan går inte att använda för att få en översikt. Den är till för ... hm ... ja, det vet jag faktiskt inte.

Leta upp där det står "Oläst innehåll" och klicka där. Då kommer du till en sida där du har en mycket bra översikt över allt som händer på forumet. Lär dig använda den sidan istället.

Den sidan går också att till viss del ställa in så att den passar ens egna behov.

Dit kan du gå direkt utan att passera startsidan om du vill.

Fråga om något är oklart.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att förstasidan tjänar sitt syfte för förstagångs- och sällanbesökare.  ...om man vill hålla koll kontinuerligt på vad som händer är " Oläst innehåll "-fliken bättre, tycker jag med. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det var väl det jag tänkte också egentligen :)

Frågan är om startsidan fyller den funktionen på ett bra sätt. Hur den skulle kunna se ut istället har jag ingen åsikt om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så med andre ord har dere ikke utført brukertester for å få forumet mer intuitivt og selvforklarende........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tor, forumet är en färdig programvara (jfr Windows) som nu behövde uppgraderas, det går bara att göra små modifieringar på det utseendet (ungefär som man normalt bara kan göra små modifieringar på Windows).

Så i den här tråden har du möjlighet att föreslå sådana mindre förändringar...så kan vi se om de är möjliga att genomföra.

Som en återkommande läsare föreslår jag precis som Ganymedes...att du använder denna sida som "Startsida för forumet"
http://forum.kostdoktorn.se/discover/unread/

Alternativt bara använder dig av högermarginalens "Senaste kommentarer"

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så får man fortfarande inte ge obegränsat med gilla per dag... Fast jag har svårt att tro att jag är uppe i 40st när klockan bara är 14 och jag sitter på jobbet och kollar för andra gången idag... Eller så är det för att många skriver så bra inlägg!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, MariaF sade:

Och så får man fortfarande inte ge obegränsat med gilla per dag... Fast jag har svårt att tro att jag är uppe i 40st när klockan bara är 14 och jag sitter på jobbet och kollar för andra gången idag... Eller så är det för att många skriver så bra inlägg!

Det gick att fixa. ;)  Ökade till 80.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Peter B sade:

Tor, forumet är en färdig programvara (jfr Windows) som nu behövde uppgraderas, det går bara att göra små modifieringar på det utseendet (ungefär som man normalt bara kan göra små modifieringar på Windows).

Så i den här tråden har du möjlighet att föreslå sådana mindre förändringar...så kan vi se om de är möjliga att genomföra.

Som en återkommande läsare föreslår jag precis som Ganymedes...att du använder denna sida som "Startsida för forumet"
http://forum.kostdoktorn.se/discover/unread/

Alternativt bara använder dig av högermarginalens "Senaste kommentarer"

Takk for forslagene, men ingen av dem hjelper for min del, så jeg må nok dessverre leve med forumet som det er.

Jeg håper dere gjør det dere kan for å bedre brukeropplevelsen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Personligen så använder jag högermarginalens senaste kommentarer och det täcker mina behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att det nämnts ovan att bloggposter kanske inte blir kvar i forumet och... de får gärna försvinna. När man trycker på "oläst innehåll" drunknar forumposter bland bloggposterna (som enkelt nås ändå). Tycker jag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har "oläst innehåll" som ingång här och tycker det är bra att smörpaketet visar att det finns nya bloggposter. Så behåll det. Så himla många är det inte så att det stör bort allt annat. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smörpaket??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, MariaF sade:

Smörpaket??

Avataren, profilbilden eller vad man nu vill kalla det för den här bloggpostaren är ett smörpaket. I alla fall hos mig. Och det är till på köpet svenskt och ekologiskt smör.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forumet fungerar inte i min Iphone, Har jag missat nåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, mysak sade:

Forumet fungerar inte i min Iphone, Har jag missat nåt?

Det funkar för mig. På vad sätt funkar det inte för dig? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror nog mindre på vilken telefon du använder än på vilken app du använder.

Försöker du använda Tapatalk så verkar det som att fler har problem med det.

Använder du en webbläsare så prova med en annan. Firefox fungerar fint för mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är något mysko när jag provar i Chrome i mobilen. Knappar jag in "forum.kostdoktorn.se" och trycker enter så hamnar jag på "kostdoktorn.se".

Scrollar man ner en bit så finns det en länk till "Forum", då hamnar jag rätt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Ganymedes sade:

Det är något mysko när jag provar i Chrome i mobilen. Knappar jag in "forum.kostdoktorn.se" och trycker enter så hamnar jag på "kostdoktorn.se".

Scrollar man ner en bit så finns det en länk till "Forum", då hamnar jag rätt.

Så ser det inte ut för mig...kör från Iphone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tapatalk...kanske fungerar :)  

Jag är ingen expert på den Appen ...men ni som gärna använder den får gärna testa om det fungerar på ett hyfsat sätt ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tapatalk...kanske fungerar [emoji4]  

Jag är ingen expert på den Appen ...men ni som gärna använder den får gärna testa om det fungerar på ett hyfsat sätt ?

Det fungerar för mig i alla fall. Tack!
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar för mig i alla fall. Tack!

Jag tar tillbaka! Vissa länkar syns inte i Tapatalk. Jag har inte hittat någon gemensam nämnare, men framför allt verkar det vara videolänkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Lasse-hatten sade:

Jag tar tillbaka! Vissa länkar syns inte i Tapatalk. Jag har inte hittat någon gemensam nämnare, men framför allt verkar det vara videolänkar.

Avundsjuk på att du ens får det att fungera lite.

Jag har inte fått det att fungera alls sedan flytten. Och när jag testade att radera för att se om det blev bättre om jag hämtade in forumet på nytt, så går det inte ens att finna kostdoktorns forum i tapatalk. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Avundsjuk på att du ens får det att fungera lite.
Jag har inte fått det att fungera alls sedan flytten. Och när jag testade att radera för att se om det blev bättre om jag hämtade in forumet på nytt, så går det inte ens att finna kostdoktorns forum i tapatalk. 

Att det fungerar kan kanske bero på att jag har en gammal version av Tapatalk (4.9.5). Jag fick problem med något efter en uppgradering för ett bra tag sedan, så jag backade, och har inte uppgraderat sedan dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Lasse-hatten sade:

Att det fungerar kan kanske bero på att jag har en gammal version av Tapatalk (4.9.5). Jag fick problem med något efter en uppgradering för ett bra tag sedan, så jag backade, och har inte uppgraderat sedan dess.

Det låter som en mycket trolig anledning, jag har hunnit hela vägen till 6.5.1...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan detta funka? ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...Tapatalk...skum app ... ;)  .... jag tror att jag lyckades sno åt mig forumet och sätta mig som "site owner" hos Tapatalk ... inte så bra att man kan göra så.. säg inget till Kostdoktorns IT-avdelning. ;-)

Funkar det nu? :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar det nu? [emoji4]

Svårt att säga, får vänta och se om det kommer något nytt inlägg med länk som inte syns. Ett exempel är "Frukost" i "LCHF för nybörjare" post 21 som innehåller en video. Den syns inte i Tapatalk.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den fungerade för mig.... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klappar händerna av förtjusning! Och jag kan se videolänken i #21 också.

Enda smolket är att videolänken börjar spelas upp utan att jag klickat på den, men det är nog någon inställning någonstans i tapatalk. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppgraderade under stor vånda, och se på maken: det fungerar! Efter att jag lagt tillbaka de forum jag följer och som tydligen inte ville följa med till den nya versionen. Och efter diverse konfigurerande.
Tack Peter B!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Överdelen" av forumet kan se lite "konstigt" ut efter en mindre uppgradering av forumet. Vi tittar på detta.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Coolt med flera gilla-symboler. :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill ha nya uppdateringar varje dag.. det kändes nästan som ett nytt forum!:o

Nåja.. jag vänjer mig nog så småningom?

Fast först så trodde jag det var fel på glasögonen.:wacko:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Jag vill ha nya uppdateringar varje dag.. det kändes nästan som ett nytt forum!:o

Nåja.. jag vänjer mig nog så småningom?

Fast först så trodde jag det var fel på glasögonen.:wacko:

Oandrasidan.. satte upp en W2003 server hemma, en som jag släpat hem från jobbet.. det var nytt.. j*vligt nytt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, Zepp sade:

Det förefaller iallafall som att det finns lite finlir kvar att göra på det nya sk forumet/uppdaterigen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tapatalk vill återigen inte vara med efter uppdateringen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg