Peter B

Synpunkter på det uppgraderade forumet....

Recommended Posts

Jag måste logga in på nytt varje gång jag tittar in. Det har jag inte behövt förut

• Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, stoscha sade:

Jag måste logga in på nytt varje gång jag tittar in. Det har jag inte behövt förut

Trist... Men jag kan inte se att jag har det problemet. Är rutan "remember me" förkryssad när du loggar in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tapatalk kräver inloggning efter uppdateringen, men det går inte att logga in. Någon form av formatfel eller liknande, jag hinner inte läsa felmeddelandet ordentligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr finns bara en betaversion av Tapatalk för den nya forumversionen ... vi ska se om vi kan installera denna men det kan ta upp till någon vecka innan det blir gjort ... jag återkommer om och när det är klart. 

Stoscha, om det var inloggning via Tapatalk du menade så kommer det nog inte fungera så bra ett tag framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag använder inte Tapatalk bara vanlig mobil. Men idag funkade det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utkastad idag igen. Jag har alltid kom ihåg mej. 

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får hoppas att det löser sig med tiden ;)

Behöver du skriva om dina uppgifter när du loggar in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det finnskvar och det är inte alltid. Idag var jag inloggad fast det kanske berodde på att jag hade forumet öppet sen igår

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hemsidan och forumet nån automatisk funktion för inlägg? Har noterat att många inlägg från Kostdoktorn kommer ut på helgen och det borde ju räknas som övertid eller ob-tid? Om nån ska posta inlägg manuellt alltså. Bara nyfiken på hur automatiserat det är. Så nu vill jag tagga Peter B men det vete sjutton hur man gör om man inte citerar först...? :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inläggen som kommer från hemsidan postas automatiskt här på forumet. Men hur de läggs in på hemsidan vet jag inte riktigt, Annika som jobbar på Kostdoktorn kan säkert svara på det om hon ser detta ;-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ganska förtjust i det här forumet, men jag gillar inte att några av forumen har under-forum. Hade gillat bättre att ha alla forum var för sig på första sidan.

Det enda faktiskt. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ska det låta ;)

1 timme sedan, Skymning sade:

Jag är ganska förtjust i det här forumet, men jag gillar inte att några av forumen har under-forum. Hade gillat bättre att ha alla forum var för sig på första sidan.

Det enda faktiskt. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-27 at 13:05, Peter B sade:

Tyvärr finns bara en betaversion av Tapatalk för den nya forumversionen ... vi ska se om vi kan installera denna men det kan ta upp till någon vecka innan det blir gjort ... jag återkommer om och när det är klart. 

Stoscha, om det var inloggning via Tapatalk du menade så kommer det nog inte fungera så bra ett tag framöver.

"... upp till någon vecka..." *hostar försynt*

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry..det har jag glömt och kolla. 

Jag vet att i samband med de senaste versionerna av forumprogramvaran så ska Tapatalk vara installerat. Men det fungerar inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nope, det fungerar fortfarande inte.

Testade senast idag, men får bara ett typ halvmeterlångt felmeddelande som inleds med att "ett konfigurations- eller serverfel har uppstått".
(skriver jag däremot in fel lösenord, så blir det bara ett kort meddelande om att jag fyllt i ett felaktigt lösenord)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då rapporterar jag in felet så får vi se om det kan lösas....

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är svårt att se underforumen under Mer om livsstil och hälsa. 

Jag fick verkligen leta och då vet jag ändå att de ska finnas... så nya kan nog lätt missa dem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, jesper sade:

Tycker det är svårt att se underforumen under Mer om livsstil och hälsa. 

Jag fick verkligen leta och då vet jag ändå att de ska finnas... så nya kan nog lätt missa dem.

Nu fanns de helt plötsligt.... 

• Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, jesper sade:

Nu fanns de helt plötsligt.... 

Får också konstiga fenomen mellan varven; rubriker som inte syns eller att det inte uppdateras, och så rätt vad det är finns det igen. Kan det vara Sockertrollet som busar, tro..? :blink:

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är nog ett problem för alla moderna web-siter som automatiskt skalar om all information beroende på web-läsare och skärmstorlek.

...som information kan jag säga att en helt ny version av forumprogramvaran är på gång 4.2 -- > 4.3 vilket lär leda till nya spännande förbättringar/försämringar.  ;-)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Peter B sade:

...som information kan jag säga att en helt ny version av forumprogramvaran är på gång 4.2 -- > 4.3 vilket lär leda till nya spännande förbättringar/försämringar.  ;-)

Vågar man hoppas på Tapatalk? Gärna under kategorin förbättringar. ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mmm... vi får se :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Lasse-hatten sade:

Vågar man hoppas på Tapatalk? Gärna under kategorin förbättringar. ?

Tapatalk är bara en vanesak, i funktion överreklamerat, uppdaterar långsamt, ger lite synligt innehåll på små telefonskärmar och är överfullt av reklam (om man inte betalar).

Ska det ha credd för något så är det nattläget.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag bifogar en fil funkar det inte. Har försökt med olika alternativ. Någon som vet varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, singoalla sade:

När jag bifogar en fil funkar det inte. Har försökt med olika alternativ. Någon som vet varför?

Det brukar funka bäst att dra in filer från olika fönster snarare än att välja filer (jag utgår nästan alltid från en dator). 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mm...jag använder också  bara drag and drop...det brukar funka bra.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testar att bifoga fil (klickar välj fil i meddelandet). Om den syns här så fungerar det på min dator...

hjärnsläpp.jpg

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MariaF sade:

Det brukar funka bäst att dra in filer från olika fönster snarare än att välja filer (jag utgår nästan alltid från en dator). 

Tack! Ska testa igen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, singoalla sade:

Det funkar! Jag får upp en lista i matrisform med ett antal markörer. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick virus. ;-)

• Gilla 1
  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostdoktorns forum med alla sina funktioner hör till de bästa på nätet - inte bara rent tekniskt utan också för den fina stämning som ryggraden av kunniga medlemmar skapar. 

En enda utvidgning, som jag skulle se som en stor fördel om den genomfördes, vore att låta avsevärt större andel nya trådar resp. senaste kommentarer finnas kvar i listningen.

Som det nu är kan en intressant ny tråd försvinna, innan man hunnit gå in i den. Har man missat trådstartarens ID kan bli tidsödande att leta upp den.

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Nils Engström sade:

Som det nu är kan en intressant ny tråd försvinna, innan man hunnit gå in i den.

Vet inte om jag missförstår men det finns en länk "Oläst innehåll" som funkar väldigt bra. Möjligen försvinner trådar därifrån om man varit inne men inget nytt hunnit skrivas innan man vill in igen. Funktionen finns på mobilen också men då som en symbol, inte som länk (kör iPhone och inbyggda webläsaren). Man kan också hitta tillbaka ganska enkelt genom sin egen profils aktivitetslista om man t ex gillat nåt i den sökta tråden.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Vet inte om jag missförstår men det finns en länk "Oläst innehåll" som funkar väldigt bra. Möjligen försvinner trådar därifrån om man varit inne men inget nytt hunnit skrivas innan man vill in igen. Funktionen finns på mobilen också men då som en symbol, inte som länk (kör iPhone och inbyggda webläsaren). Man kan också hitta tillbaka ganska enkelt genom sin egen profils aktivitetslista om man t ex gillat nåt i den sökta tråden.

Trådarna försvinner om man bläddrat sig ända ner...det räcker inte med att öppna dem om de är längre än man ser direkt. Och kommer tillbaka om någon kommenterar.

Oläst innehåll och knappen för att hitta nya kommentarer sedan jag senast läste tråden är favoriter. Använder ständigt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Likväl skulle en utvidgad listning vara önskvärd, som åtminstone innehöll några dagars trådar, även om någon tråd inte kommenterats under den tiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Nils Engström sade:

Likväl skulle en utvidgad listning vara önskvärd, som åtminstone innehöll några dagars trådar, även om någon tråd inte kommenterats under den tiden.

Jag förstår nog inte riktigt...jag kan ju se olästa trådar tillbaka till 1 april. Eller vill du ha alla trådar, även lästa? Eller laser du för sällan, så att det hinner bli för manga?

Själv är jag irriterad over alla trådar från Blogg-Postare, som gör reklam för inläggen på Kostdoktorn. Vill jag se dem går jag in där. De är ytterst sällan intressanta, men fyller upp min lista over olästa trådar.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag förstår nog inte riktigt...jag kan ju se olästa trådar tillbaka till 1 april. Eller vill du ha alla trådar, även lästa? Eller laser du för sällan, så att det hinner bli för manga?

Själv är jag irriterad over alla trådar från Blogg-Postare, som gör reklam för inläggen på Kostdoktorn. Vill jag se dem går jag in där. De är ytterst sällan intressanta, men fyller upp min lista over olästa trådar.

Vanligtvis syns direkt bara sju-åtta trådar (nya och lästa/besvarade) - min tanke är att lite fler skulle synas i listningen, även sådan som inte besvarats under några dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Nils Engström sade:

Vanligtvis syns direkt bara sju-åtta trådar (nya och lästa/besvarade) - min tanke är att lite fler skulle synas i listningen, även sådan som inte besvarats under några dagar.

Jag klickar på "oläst innehåll", och får upp 25 olästa trådar (mest från Blogg-Postare som jag inte laser) från ett antal dagar tillbaka (1 april just nu).

Sedan blir det förstås problem om man vill läsa om en tråd som det inte hänt något med, och man inte har klickat gilla på...men jag vet inte hur ofta det hander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Nils Engström

Direkt under den blå bården lite till höger står det "Oläst innehåll". Klicka på den så kommer du till en bättre sida. Den kan du ställa in efter dina behov.

Direkt före "Ämnet" så har du en rund prick eller en stjärna. Är den blåfärgad så kan du klicka på den för att komma till det första olästa inlägget. Om den är ofärgad så har du läst alla inlägg i tråden. En stjärna betyder att du har postat ett inlägg i tråden.

@Effie

Dom autogenererade inläggen av "Blogg-Poster" kan man ta bort genom att gå in under "Innehållstyper" och där välja dom ämnen man vill ha i sitt flöde. Klicka på kugghjulet efter "Ämnen". Allt utom "Blogg-Poster" förslagsvis då.

Under "Tidsperiod" kan man välja "När som helst" och då kan man backa ett år tillbaka.

När man har gjort sina val måste man spara ner det genom att välja "Spara som nytt flöde > Skapa flöde" och sen klicka på ikonen med bocken (tredje ikonen efter "Oläst innehåll" till vänster) för att välja det som standardflöde.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Ganymedes sade:

Dom autogenererade inläggen av "Blogg-Poster" kan man ta bort

Tack. Jag hade en känsla av att det gick att ställa in, men jag har inte förstått hur. Det här funkade jättebra. På slutet racket det med att trycka "tillämpa ändringar", så försvann väldigt mycket. Om det nu försvinner till nästa gang jag kommer hit (om det nu inte har blivit standard alltså) så får jag leta rätt på det där med att skapa nytt flöde...för det här var väldigt trevligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu händer det saker ?

Nya roliga emojiar ( ? ) och extra finesser. Kul ? ! (la in broccoli eftersom jag gillar det ?)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyrkanter? Det är det jag ser att ni lägger in...

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en stor clown... Den påminner om Peter B... :fun:

Och en grinig rackare... Den ser ut ungefär som jag! :he_he:

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, SGK sade:

Nu händer det saker ?

Nya roliga emojiar ( ? ) och extra finesser. Kul ? ! (la in broccoli eftersom jag gillar det ?)

Äntligen lite väsentligheter här på forumet! ;-)

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu ser även min pc att det är broccoli...? Den är väl lite trögfattad.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en del justeringar. ?

4 minuter sedan, Effie sade:

Och nu ser även min pc att det är broccoli...? Den är väl lite trögfattad.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, Peter B sade:

Äntligen lite väsentligheter här på forumet! ?

Kan bara hålla med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-04-09 at 13:47, Ganymedes sade:

Det kanske inte försvinner om man använder samma webbläsare.

Här har Peter B beskrivit hur man gör med bild och allt:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/8987-synpunkter-på-det-uppgraderade-forumet/?do=findComment&comment=121127

Men hur sparar man till nästa gång? "Tillämpa..." verkar inte hjälpa nästa gång jag trycker på Oläst innehåll..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg