Jump to content

Välkommen!

Andreas Eenfeldt

Recommended Posts

Det går bra att fråga var som helst. Jag försöker hålla uppsikt.

Hur orkar du debattera med professorer som inte ens vill överväga om det kan ligga något litet enstaka sanningskorn i lågkolhydratkost?

Helt klart beundransvärt!

Hur orkar du debattera med professorer som inte ens vill överväga om det kan ligga något litet enstaka sanningskorn i lågkolhydratkost?

Helt klart beundransvärt!

Ibland handlar debatten inte om att övertyga den man debatterar med, utan om att nå folk som är mindre rigida i sitt tänkande.  ;)

• Like 2

Ibland handlar debatten inte om att övertyga den man debatterar med, utan om att nå folk som är mindre rigida i sitt tänkande.  ;)

Har du mött någon från SLV-etablissemanget som visar någon form av ödmjukhet?

Har ingen fråga. Vill bara säja att du är fantastisk doc! Utan din bok, Matrevolutionen, så hade jag fortfarande ätit kolhydrater och annat skräp och envisats med att hjärnan behöver kolhydrater.

Tusen tack!

Du har förändrat mitt liv till det bättre.

:wub:

Hejsan!Har ätit LCHF mycket strikt i drygt 4 år.Äter 100 gr protein och 21 gr fett till frukost, och samma till lunch och middag, men lägger då till 100 gr grönsaker.Har gått ner 20 kilo, men har 15 kvar. Har uteslutet mjölkprodukter, nötter, äter fett i form av kokosfett och olivolja.Har varit hos kostrådgivare, som hjälp mig med kostförslag.Har tagit prov på sköldkörteln och mina värden låg på gränsen till underfunktion, så läkaren tyckte att någon behandling inte var aktuell. Är trött, frusen och förstoppad. Vad ska jag göra för att få rätt på detta ? Vad gör jag för fel ?

Hejsan!Har ätit LCHF mycket strikt i drygt 4 år.Äter 100 gr protein och 21 gr fett till frukost, och samma till lunch och middag, men lägger då till 100 gr grönsaker.Har gått ner 20 kilo, men har 15 kvar. Har uteslutet mjölkprodukter, nötter, äter fett i form av kokosfett och olivolja.Har varit hos kostrådgivare, som hjälp mig med kostförslag.Har tagit prov på sköldkörteln och mina värden låg på gränsen till underfunktion, så läkaren tyckte att någon behandling inte var aktuell. Är trött, frusen och förstoppad. Vad ska jag göra för att få rätt på detta ? Vad gör jag för fel ?

Det låter som extremt mycket protein. Prova gärna med mindre protein och mer fett!

Angående sköldkörteln, om du nu ligger på gränsen till underfunktion är det väl tänkbart att du kan må bättre av liten dos tillskott med tanke på din trötthet och frusenhet. Men på vikten lär det antagligen inte göra mer än mycket begränsad skillnad.

Det låter som extremt mycket protein. Prova gärna med mindre protein och mer fett!

Angående sköldkörteln, om du nu ligger på gränsen till underfunktion är det väl tänkbart att du kan må bättre av liten dos tillskott med tanke på din trötthet och frusenhet. Men på vikten lär det antagligen inte göra mer än mycket begränsad skillnad.

Blir inte mycket att äta då. 100 gr innebär 2 ägg till frukost och en "shoot" olivolja på 21 gr.

Vilken underbar jul/nyårsklapp att vakna till! Precis vad jag behöver nu, när jag har bestämt mig för att ta tag i vikten. Har inte väldigt mkt övervikt, ca 6-8 kg, men undrar om man direkt ska gå ut hårt eller ta det försiktigt och stegvis skärpa upp sig? Har mkt problem med värk efter 5 ryggoperationer, 2 fotledsfrakturer på kort tid och nu trokanterit på båda höfterna. Provat många olika smärstillande preparat som inte fungerat, och äter nu Citodon + Ipren som inte heller hjälper. Har hör talas om att just Citodon gör det nästan omöjligt att gå ned i vikt, kan det stämma??

Jag undrar om någon här har erfarenhet av LCHF och funktionshinder, särskilt tetraplegiker! Diabetes och övervikt dessutom och dålig tarmfunktion m.m. som följd av förlamningen. Hög skada, C 5-6 sedan drygt 20 år.

Jag har en son som har en dyskinetisk cp skada eller bilateral om man ska använda nya termer. Han är en femma på nya GMSCF 1-5 skalan och har mao ett omfattande och gravt rörelsehinder samt tillägsdiagnoser epilepsi,reflux till följd av spasticiteten, har svårt att själv sköta magen och behöver hjälp med detta pga spasticiteten, 

Han äter en liberal lågkolhydratskost som är spannmålsfri men vi tillåter rotfrukter, någon frukt ibland och någon matsked ris men i princip helt spannmålsfri. Kokosfett ingår i varje måltid och fetthalten är hög.

Förbättringar av detta är krafitgt minskad krampaktivitet, viktuppgång, refluxen är i princip borta, inga blodsockerfall som han hade på dietistens rekomendationer med näringsdrycker och kolhydratsrik kost. Magen är inte lika trög även fast han fortfarande ofta behöver hjälp med movicol och resulax.

Mer skärpt, han är normalbegåvad men med kognitiva svårigheter men med mindre "jobbigt i huvudet" mindre svängningar i blodsockret så kan han fokusera bättre och skolarbetet går mycket bättre.

Han själv säger att han mår bra och vill inte ha smörgås, bullar och kakor då det ger omedelbar krampökning och han säger att det blir rörigt i huvudet av smörgås.

Vi ska så småningom dra åt svångremmen ännu mer och minska på kolhydraterna och öka på fettet för att se hur det påverkar kramperna och vi står nu i kö och väntar på att få knapp så att han trots dålig munmotorik som gör det svårt att äta kan få i sig det han behöver. Förhoppningsvis ger striktare kost ännu bättre krampkontroll. Som sista steg om vi inte får önskat resultat så kommer vi pröva den striktare medicinska ketogena kosten.

Sedan vi började med lågkolhydratskost,omega3 c,d-vitamintillskott så har han varit betydligt friskare, snuva och feber och någon örininflammation ibland men inte allvarligare än så. 

Jag tror att med funktionshinder särskillt hjärnskador så är kosten än viktigare än för "normalstörda" med hjärnskadan kommer problematik som gör livet svårare och då behöver man mat som är näringsrik och hjälper till. Dietisternas rekomendationer om oljor och kolhydratsrik kost (vår kille blev ett "kräkmonster" med kaskadkräkningar och svår reflux av detta) hjälper inte en svårt skadad hjärna det stjälper istället.

Lite OT i välkommentråden men  passar på att tacka för forumet också strålande initiativ.

Blodsockerfråga:

Till våren har jag ätit lchf i fyra år. Jag började mest för att jag var nyfiken och för att en arbetskompis fått typ 2-diabetes och jag ville att han skulle testa - och så började vi båda två, plus några vänner till. Jag har själv mycket typ 2 i släkten men tänkte inte så mycket på det då. Jag gick ner 8-10 kg ganska snabbt  - var inte medicinskt överviktig men hade lagt på mig en hel del. Vägde mig först efter något halvår och blev positivt överraskad. Då, i början, testade jag blodsockret med min kompis mätare ganska ofta, det var kul att se hur det påverkades av mat osv. Det låg alltid riktigt bra. Senare har jag kollat någon/några gånger per år med hans mätare, det har varit bra då med.

Den senaste gången jag kollade blodsockret i vården måste vara för 10-15 år sedan (ja, sån är jag). Då minns jag att fastevärdet låg precis under gränsen för prediabetes. "Ja, men det är ju normalt" sa sköterskan och sen tänkte jag inte mer på det. Hade även strax-under-gränsvärden vid någon graviditet.

Jag vet alltså inte hur blodsockret var innan jag började med lchf, bara efter. Men i dag är jag övertygad om att jag skulle ha utvecklat typ 2-d om jag *inte* hade börjat med lchf (är 59 år nu).

Men så till frågan: För några veckor sen hade arbetskompisen med sig mätaren och jag kollade cirka 2.5- 3 timmar efter lunch, och då hade jag 6,7. Det tyckte jag var mycket! Dagen efter kollade jag igen på förmiddagen och då var det 5.7, tror jag (minns inte exakt). Då hade jag ätit frukost ett par timmar tidigare, endast ägg och smör och lite mjölk i teet. Så det kanske var att betrakta som ett fastevärde?

Jag vet att det inte handlar om några jättehöga värden, men det känns ändå som om de håller på att krypa uppåt, och det vill jag ju inte! Vad tror du?  Är det något att kolla upp? Och vad kan jag göra om jag utvecklar diabetes nu? Jag är ganska strikt i mitt ätande, men äter ofta lunch på restaurang och kan misstänka att de har socker i vitkålssalladen och liknande. Just den dagen när värdet låg högt långt efter lunchen hade jag och mina lchf-jobbarkompisar ätit en ovanligt stor och fettrik lunch med mycket aioli och vispgrädde i kaffet - kan det ha inneburit en långsammare sänkning? Ursäkta lång och detaljerad fråga, men jag vill jättegärna höra vad du tror!

Ett ägg innehåller väl i storleksordningen 6 gram protein, och kanske 5 gram fett utöver det.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513〈=sv

Ett ägg väger 50 gr, och har fått lärt mig att räkna det som enbart protein.

Fast det är ju helt bortitok... ett ägg innehåller långt ifrån 100% protein utan som Doc beskrev 6 g protein och 5 g fett. Dessutom innehåller fett nästan dubbelt så mycket energi, så ett ägg ger mer energi i form av fett än protein. ( + vatten och lite annat).

Kolla Docs länk... 2 ägg  á 50 gram ger:

12,5 gram protein (inte 100 gram protein!)

10,3 gram fett

0,3 g gram kolhydrater

I energiprocent:

Protein 36 %

Fett 63 %

Kolhydrater 1 %

• Like 1

Ett ägg väger 50 gr, och har fått lärt mig att räkna det som enbart protein.

Hej Solros!

Det låter som du blivit rekommenderad att äta 100 g "protein" och 20 g "fett" per lunch/middag. Jag fick en matplan/kostprogram från en beroende-kostrådgivare med ett sådant upplägg. Då räknades t ex avocado och nötter som fett, medans ägg och bacon som protein (trots att bacon innehåller mkt fett och nötter innehåller mycket kolhydrater).

Det innebär dock fortfarande att ägg och bacon inte innehåller mer än 20 g protein. Du ska dock i ditt kostprogram räkna det som proteinkälla och äta dina 100 gram ägg/kött/fisk och dina 20 gram fett från din fettkälla.

Hänger du med?