Popular Post celica Posted January 28, 2013 Popular Post Share Posted January 28, 2013 Måste bara skriva av mig lite...... I dag har jag varit på Karolinska i Solna för lite provtagning, jag ingår i en studie om unga kvinnor och hjärtinfarkt. Idag blev det ultraljud av halskärlen, en annan undersökning för kärl i armar (typ blodtrycksmanschetter på pekfingertoppen) och en massa blodprover samt livsstilsenkät... och mina kärl ser bra ut :-) blodproverna ska ju frysas ner och forskas på i olika sammanhang, men visar de ngt konstigt så kommer de kontakta mig i framtiden Jättetrevliga sköterskor, och som förväntat rynkade de på näsan när jag sa jag åt LCHF... Jag slapp dock göra sockerbelastningen (dricka sockervatten) då jag inte äter kolhydrater (en läkare tyckte det var onödigt) Under provtagningen började då sköterskan fråga mig vad jag åt och inte åt. Ja ni vet den vanliga visan... Kött, fisk mm smör o lite grönsaker ovan jord Ibland lite tomat, paprika... JA men det är ju kolhydrater i det, sa sköterskan... Ja visst är det det... Ibland tar jag ett glas mjölk... JA men det är ju kolhydrater i det oxå, kontrade hon... Och sen gör det inget om du tar lite Becel istället för smör bland, fortsatte hon på... Nej det tänker jag inte göra sa jag, då det inte är naturligt... Slut på den diskussionen... Verkar som hon fått lite om bakfoten, det är ju inte så att jag/vi tar bort kolhydraterna helt... utan äter de som är "snällast" för kroppen... Sen började hon berätta om hur hon tagit blod på andra patienter som äter LCHF och hur fettet flyter ovanpå blodet i dessa små rör. Skiter jag väl fullständigt i, det gjorde ju inte det på mig.... och det var jag som var där och inga andra... Jag sa iaf att jag kommer fortsätta äta så här så länge som jag mår bra av det och så talade jag om min hälsoförbättringar viktminskning, mindre kolesterol, lägre blodtryck... mm. Och fortsätter mina värden att förbättras ännu mer så tänker jag sluta med medicinen mot blodtrycket och kolesterolet. Min hjärtläkare som jag träffat ngra ggr på SöS har inte sagt ngt om min kost vid de tillfällen jag träffat henne och hon har vetat om det sen i somras. Nu i dec. när jag träffade henne sa hon bara att jag ska fortsätta med det jag gör eftersom värdena förbättras och vikten går neråt och jag mår bra. Så det tänker jag göra!! 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Bra skrivet ! Du beskriver samhället i ett nötskal . Men det är nog på väg att bli bättre ,bara folk kunde lära sig det vi vet . vad som verkligen ger dessa sjukdomar. Att dag in och dag ut överbelasta sin kropp med stärkelse och socker, ger inte sjukdom på 1 dag inte heller på en vecka men förr eller senare orkar inte kroppen stå emot och då är det antingen för sent ,mediciner eller operation som står för dörren, eller också läser man på lite och lägger om kosten. (men vad har man att förlora på det.?) Det som är synd är ätt den kunskapen måste man skaffa sig själv tex på nätet än så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Tack för din berättelse Celica. Fint att du kan stå emot trycket från oförstående människor. Jag tror vi alla kan vittna om att det inte är lätt att vända ut och in på det man lärt sig under decennier, men som du säger verkligheten talar sitt tydliga språk när kostförändring ger så dramatiska hälsoförbättringar som på dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Tackar för delning Celica! Jag blir alltid så fascinerad av den där typen av reaktioner som du vittnar om hos de du träffade. Jag menar, det är ju troligtvis alltjämt en relativ minoritet som äter lågkolhydratkost bland de som de sannolikt möter. Hur ligger det till med den "normale" patientens värden och blodprover etc? Knappast jättebra. Men så fort det är det där hemska LCHF inblandat då ska det stigmatiseras och riktas pekpinnar trots förbättringar som i regel är anmärkningsvärda. Det påminner om något man i träningsvärlden kallar för skrivbordsprofessorer (eller -teoretiker). De kan ha en massa synpunkter på hur man ska träna "rätt" och det mesta har de lärt sig genom att skumma lite läroböcker i biomekanik och anatomi och så följer de så klart de mest populära träningsguruerna. Men själva har de knappt satt en fot i ett gym. Det haltar betänkligt vad gäller deras legitimitet att både ifrågasätta och ge råd. Känns väldigt likt situationen du beskriver med de du träffat. Kämpa på och bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Tack alla, Idag var ju det första motståndet för LCHF som jag stötte på inom sjukvården och det var ju inte helt oväntat med tanke på allt man läser hur folk behandlas ute i landet just för vi har valt denna kost. Men jag måste även säga att då jag låg inne i 4 dagar på KS o SöS var det bara en sköterska vid lunchvagnen som sa åt mig att ta potatis (tillbaka till matkön i lågstadiet) till lunchen. De övriga lät mig äta av det jag ville/kunde vid alla målen. Inte ofta jag har svar på tal men just då fick jag fram: Det är min kropp, men jag tar gärna lite broccoli tack! :-) De andra kanske visste att det inte var idé att ens försöka... he he he 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solange Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Sen började hon berätta om hur hon tagit blod på andra patienter som äter LCHF och hur fettet flyter ovanpå blodet i dessa små rör. Låter ju helt galet äckligt. Kan det göra det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Låter ju helt galet äckligt. Kan det göra det? Kvalificerad gissning: Fett är lättare än blod (som mest består av vatten) och sätter man provröret i en sån där maskin som delar på vita och röda blodkroppar så borde väl fettet lägga sig överst. Om en person kan ha så höga blodfetter så att de syns med blotta ögat...? Det hoppas jag nån annan kan svara på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Kanske Doc kan svara på det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Kvalificerad gissning: Fett är lättare än blod (som mest består av vatten) och sätter man provröret i en sån där maskin som delar på vita och röda blodkroppar så borde väl fettet lägga sig överst. Om en person kan ha så höga blodfetter så att de syns med blotta ögat...? Det hoppas jag nån annan kan svara på. En kvalificerad gissning till. När fett kallnar i provröret så stelnar den. Nobelpriset till mig för den slutsatsen???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 En kvalificerad gissning till. När fett kallnar i provröret så stelnar den. Nobelpriset till mig för den slutsatsen???? Sant. Man kan fundera på vad den där sköterskan pratade om. Kanske har 40 grader varmt i labbet där h*n hänger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitram Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Låter ju helt galet äckligt. Kan det göra det? Jag har under mina över 20 år när jag jobbat på laboratorie och tagit blodprover ännu aldrig sett fett flytande uppe på blodet i ett provrör.Det som däremot man kan se när blodet innehållet mycket blodfetter, är att när det är centrifugerat så blir plasman vitaktig.Plasman=blod - blodkroppar.Plasman lägger sig över blodkropparna i röret när det är centrifugerat.Det KAN vara det sköterskan menar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag har under mina över 20 år när jag jobbat på laboratorie och tagit blodprover ännu aldrig sett fett flytande uppe på blodet i ett provrör.Det som däremot man kan se när blodet innehållet mycket blodfetter, är att när det är centrifugerat så blir plasman vitaktig.Plasman=blod - blodkroppar.Plasman lägger sig över blodkropparna i röret när det är centrifugerat.Det KAN vara det sköterskan menar.De låter nästan som att sköterskan trott att plasman är fett. Kan det vara så illa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 De låter nästan som att sköterskan trott att plasman är fett. Kan det vara så illa? Man kan aldrig så noga veta, kanske hoppades hon på att jag skulle tänka om med denna "skrämseltaktik" och sluta med denna kost... Så fel hon har.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Nej, vi ska allt vara glada att vi har fett i blodet --- det är ju enda sättet att transportera det mellan tarm och de celler där de behövs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts