DRAKULLA

Kost och psykisk hälsa

Recommended Posts

Fantastiskt! Hoppas nu chefens etusiasm håller i sig tillräckligt länge för att det ska bli en positiv förbättring. Håller tummarna!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sorgligt att man sparar in pengar på det som är livsviktigt för människan - kost och miljö. Fast det är bara i de närmsta årens budget man sparar pengar. När skolbarnen som vuxit upp med depression till slut hamnar i sjukvården/psykvården så blir det dyrt. Nu tror jag inte att det gör något jätteskillnad, men det skulle ändå ge märkbart mindre psykisk ohälsa bland unga och märkbart bättre betygssnitt med kost lagad från grunden.

http://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12916-017-0791-y

http://www.gp.se/livsstil/mat/mat-kan-påverka-psykisk-hälsa-1.471024

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket bra ämne du tar upp! Det är så viktigt att de som inte kan uttrycka sin vilja inte ska hamna i kläm. Vid en läkarutbildning i USA har man tesen... First do no harm! Håller tummarna för att du får gehör med chefer och politiker.

Styrkekramar!
Kia

https://ettsockerfrittlivblog.wordpress.com/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!:)

När det gäller barn och skolmat så har det kommit igång många debatter runt om i landet.

Man hör om förskolor och skolor som förbättrar maten till barnen även om det mycket som ännu inte är gjort där såklart.

De vuxna människor med funktionsnedsättningar som jag jobbar med är precis som barn i händerna på oss andra runtomkring.

Många bor på ett boende med personalstöd som kan vara bra beroende på personalens egna värderingar kring mat(som kan variera).

Vissa bor i eget boende och ordnar själva med sin kost på fritiden som i många fall består av rent skräp. 

Det är naturligtvis frivilligt att ta med egen matlåda till jobbet vilket några gör men innehållet i dem ser oftast ännu värre ut.

Att förbättra luncherna till något näringsrikt skulle göra en väsentlig skillnad i positiv riktning då det är dagens viktigaste mål.

Jag fick ett mejl i går från fd chefen där han skrev att han hade sått ett frö hos de andra cheferna på morgonmötet.:D

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du söker på google scholar så kan du hitta många intressanta artiklar om mental hälsa och omega-3.

Anmärkningsvärt goda resultat av omega-3 tillskott i höga doser har det varit med personer med bipolära symptom och depressioner.

Det verkar som att när första nyhetsstormen har svept förbi och forskningen har fått säga sitt så var omega-3 nog ännu bättre för hjärnan än för hjärtat.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så intressant detta. Tänker ofta när jag läser om relationen kost - psykisk ohälsa på en av mina käraste vänner, som tyvärr gick bort i cancer endast 31 år gammal. Hon var smart, välutbildad, en jättegullig tjej, men led av återkommande depressioner. Periodvis kom hon knappt ur sängen på morgnarna, fick kämpa för att klara av studierna trots att hon var mycket intelligent. Hon kämpade ständigt med vikten, var absolut inte överviktig men kanske lite rund.

Och kosten? Givetvis mycket nyttig. Vegetarisk och extremt fettsnål. Fullkornsbröd. Sockerfri musli. Minimjölk. Magraste osten (sån som smakar plast). Lättmargarin. Fettfri, sötad kvarg. Teflonpanna för att kunna steka utan fett. 

Är i efterhand helt säker på att kosten spelade en stor roll, helt säkert för hennes psykiska mående, kanske också för cancern. Det är så otroligt sorgligt, tänker ofta att om jag bara vetat då vad jag vet nu... Men det var på den tiden när jag också viktväktade och levde fettsnålt om än inte så extremt, får tacka maken som vägrade gå med på annat än bregott och fullfet ost. Vill minnas att jag till och med i smyg var lite avis på henne som var singel och inte behövde kompromissa om matinköpen. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IML! Vad tråkigt med din vän! Förstår att du saknar henne.

Det här är ett jätteviktigt ämne! 

Även om folk inom "normalspektrum" nu vet vad som är den optimala kosten för oss så är det oftast ett stort kliv att bryta gamla dåliga vanor.

Tänk då hur det är för människor som under hela sin uppväxt förlitat sig på andra när det gäller vad som är bra eller dåligt, har svårt att förutse konsekvenser, se samband, svårt med planering, svårt att motstå impulser ...o.s.v.

Lägg där till en enorm stress som många känner genom sin funktionsnedsättning av alla krav, att inte vara som andra, göra dåliga val..o.s.v.

Lägg där till alla mediciner och en svag tarmflora så kan man verkligen börja fundera över vad som orsakar vad.

Att inte få en hälsosam kost kan säkert påverka lika mycket som att få fel medicin.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tipsa om Anna Halléns bok "Energibarn" som till största delen handlar om kost och NPF. Jätteintressant, även för mig som inte har barn med diagnoser.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, MariaF sade:

Kan tipsa om Anna Halléns bok "Energibarn" som till största delen handlar om kost och NPF. Jätteintressant, även för mig som inte har barn med diagnoser.

Tack för tipset! Jag har inte läst den men vill göra det.:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Dr Chris Palmer, en psykiatriker från Harvard beskriver två patientfall. I det ena visar sig en ketogen kost vara effektivare än samtliga tolv läkemedel patienten testat, och också effektivare än de elchocker hon utsatts för. I det andra fallet hade en man testat 17 läkemedel innan den ketogena kosten visade sig vara både effektivare mot hallucinationer, och ge bättre humör och energi. Båda gick även ner i vikt."

http://4health.se/ketogen-kost-effektivare-an-psykosmedicin

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketogen kost ger samma effekt som ADHD medicin typ Concerta, till och med bättre effekt. Lindrar även ångest och depression bättre än antidepressiv medicin. Vet av egen erfarenhet.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, MalinBÅ sade:

Vi är alla olika. Sen är det ju så att med åldern så lär man sig strategier att hantera livet. Jag åt Concerta i 5 år, sedan var biverkningarna värre än hjälpen det gav. Det jag tycker är det värsta är att de är så många som inte ens får möjligheten att prova vad kosten kan göra. Har man inte vetskap kan man inte välja.

Precis! Alla bör ha rätt att få kunskap om kostens betydelse för den psykiska hälsan och de som inte kan ta egna beslut kring kosten bör få chansen till hjälp.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Rickard sade:

'Depression is a PHYSICAL not mental illness': Cambridge psychiatrist claims the condition is actually caused by inflammation in the brain

http://www.dailymail.co.uk/news/article-5675941/Cambridge-psychiatrist-claims-depression-actually-caused-inflammation-brain.html

Därför bör LCHF ge positiva resultat vid depressiva tillstånd, eftersom förbränning av fett  representerar den rena energiform som kroppen föredrar. Detta till skillnad från glukos som energimedium, numera betraktad som oren form av energi. Skälet ligger i att glukos medför oxidativa effekter som bl.a. medför ökad risk för skador på hjärnceller. Ketonernas rena energiförbränning innefattar dessutom produktion av antioxidanter som minskar produktionen av fria radikaler (fritt syre i blodet). Skadliga oxidativa processer hindras därmed och också risken för hjärnceller att skadas (visas annars genom uppkomsten av plack i hjärnan som har direkt samband med demenssjukdomar och åldrande). De fysiska förutsättningarna vid tillämpning av LCHF bör alltså kraftigt motverka inflammatoriska processer i hjärnan och därmed mentala problem typ depression.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg