patrikrosen

Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

Recommended Posts

3 timmar sedan, patrikrosen sade:

Nu är jag ju inte proffs, men har för mig att allt över 60 räknas som Elit, Kalla uppmättes ju till 74 vad jag vet. 
Är inte 100% om det var 48 heller, kan varit 58% också...

Aktiv tävlingsform är jag INTE i, klassar mig själv som medioker motionär hehe

Aja, bara gnata på antar jag, kommer fortsätta köra en liberal LCHF men fortsätta med att hålla mig ifrån gluten.

48 skulle kunna förklara dina laktvärden?

Iallafall jag Googlade random fysiolog;

"Inom de flesta idrotter finns det fler referensvärden och här är några av dem:

För att klara av att spela fotboll på Div. 1 nivå eller högre rekommenderas minst 60 ml/kg/min för män och ca 50 ml/kg/min för kvinnor och det är inte för att det krävs för att orka spela matchen utan för att klara av all den träning som man har på denna nivå (en av effekterna av att ha en bättre kondition (Max VO2) är just ökad återhämtning.

I dom flest konditions / uthållighetsidrotter så som längdskidåkning, löpning, landsvägscykling mfl. så krävs det mer än 70 ml/kg/min (för män) och mer än 55 ml/kg/min för att komma i närheten Sverigeeliten.

Dom högst uppmätta värdena (-05) är 94 ml/kg/min för män och 77 ml/kg/min för kvinnor och båda dess är uppmätta på längdskidåkare."

http://www.maxprestation.se/testvarde-maxvo2/

94 är antagligen Gunde och 77 Kalla?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/23/2017 at 23:41, Zepp sade:

48 skulle kunna förklara dina laktvärden?

Iallafall jag Googlade random fysiolog;

"Inom de flesta idrotter finns det fler referensvärden och här är några av dem:

För att klara av att spela fotboll på Div. 1 nivå eller högre rekommenderas minst 60 ml/kg/min för män och ca 50 ml/kg/min för kvinnor och det är inte för att det krävs för att orka spela matchen utan för att klara av all den träning som man har på denna nivå (en av effekterna av att ha en bättre kondition (Max VO2) är just ökad återhämtning.

I dom flest konditions / uthållighetsidrotter så som längdskidåkning, löpning, landsvägscykling mfl. så krävs det mer än 70 ml/kg/min (för män) och mer än 55 ml/kg/min för att komma i närheten Sverigeeliten.

Dom högst uppmätta värdena (-05) är 94 ml/kg/min för män och 77 ml/kg/min för kvinnor och båda dess är uppmätta på längdskidåkare."

http://www.maxprestation.se/testvarde-maxvo2/

94 är antagligen Gunde och 77 Kalla?

En riktig dödsbump! :)
Hur ska jag förklara? Det du skriver är helt korrekt, jag ligger långt från en elit-nivå, tror jag mätt upp 52 när jag varit vältränad. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska återkoppla lite! 
Säsongen med Team Merida Cykelvasan var bra, tog mig runt vasan på 3.36 utan att känna mig allt för utpumpad och på väldigt lite carbs. 
Ny säsong är i antågande och jag kommer inte cykla med Team Merida Cykelvasan längre, andra projekt på G förhoppninsgvis, som tar bort tävlings-momentet (minskar intensiteten lite) men ökar längden på cyklingen.

Sedan sommaren 2017 fram till sept 2017 åt jag ganska mixat, lite vad jag kände för, skulle säga att jag begränsat med kolhydrater men inte alls LCHF. 
En ganska stadig vikt på runt 82 kilo, trött fram till lunch, trött efter lunch osv, klassiska kolhydrats-downsides.
När säsongen började ta slut och jag bryr mig mer om hur jag mår i vardagen så började jag glida tillbaka mot LCHF och fram till November höll jag mig ganska måttlig/liberal. Vikt stabil på runt 78, ingen trötthet. 
I November drog jag ner ytterligare egentligen mest pga jag upplevde alla positiva resultat i vardagen av att glida tillbaka mot LCHF, och har sedan dess ätit ketogent. Mitt problem just nu är att vågen träffade 74.9 imorse... På cykeln fungerar det fortfarande inte, men det beror mer på att min tränings-volym rasat helt efter att säsongen tog slut. Pga motivation mestadels, men den är långsamt påväg tillbaka och jag är mer och mer övertygad om att jag verkligen VILL lyckas se en positiv utveckling på Primal kost. 

Lyssnat på: https://itunes.apple.com/se/podcast/ben-greenfield-fitness-diet-fat-loss-and-performance/id283908977?l=en&mt=2&i=1000399206582

och

https://itunes.apple.com/se/podcast/primal-endurance-podcast/id996260187?l=en&mt=2&i=1000399161823

Tycker de var bra! 

Målet nu är hur som helst att stoppa viktnedgång och tvärtom försöka lägga på mig vikt, trots min kost. 
Kommer nog försöka komma igång med styrketräning hemma i sin enklaste form, core och mkt ben-styrka. 

Antar att jag måste äta MER också... en dag nu ser ut på följande sätt:

Morgon:

Bulletproof Coffee 
4 ägg mosade med smör + salt

Mellis:

Ingenting

Lunch:

Traditionell utelunch, tar bort kolhydrater i den mån det går, får troligen i mig lite morötter när det blir stekta grönsaker te.x.

Eftermiddagsmellis:

Ingenting

Middag: 

LCHF-kasse från veckansmiddag, tycker portionerna blir lite små även om våra barn inte äter en full måltid, så försöker addera 1-2 stekta ägg, en avocado, mer sallad etc
Gör ofta gryddsmör på "bra smör" som komplement och överdriver med olivolja när det ska i. 

Kvällsmål:

Kan ofta bli en skiva brie, eller ett ägg till

Tänkte börja med att addera mellis på förmiddagen + eftermiddagen samt addera mer nötter och fetrik mat. 
Med min bulletproof coffee och smör-ägg-röra på morgonen så känns det verkligen som att min kropp får i sig ordentligt med fett iaf. 

Förhoppningen är att jag kan tvinga igång min fettförbränning genom kost och lågintensiv träning.

Ska tillägga att jag alltid varit en "hard gainer" även om jag ätit massvis med mat och kolhydrater.

Idéer och tips mottages gärna, annars får ni väl se detta som en update bara :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket har träningsvolymen minskat efter säsongen? Det är inte muskler du tappat? Jag gillar Maffetones principer och jag uppfattar att Mark Sisson kommer därifrån. Fast jag springer, cyklar inte. :) Lågintensivt och LCHF fungerar fantastiskt! Även på en kvinna som börjat sent i livet! Jag har svårt att utföra det men resultatet har varit värd all min ansträngning. 
Jag tänker att om du har svårt att lägga på dig och fortsätter tappa i vikt så borde du kunna öka mängden kolhydrater något. Jonas Bergqvist har skrivit om kolhydratladdning i sin bok LCHF och träning (i princip rotfrukter). Det finns de som väljer att satsa på keto istället och det kanske också fungerar, det har jag inte testat. Har du förresten koll på kroppsmåtten, om du blir slankare? Ibland ligger fettet inne i kroppen och det kan ju vara svårare att ha koll på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu