Jump to content

”En kickstart mot hälsosam vikt, jag är redan fem kilo lättare”

Peter B

Recommended Posts

Challenge

8700 personer har hitills anmält sig för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och den är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.

Många har frågor och efterlyser tips, stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla!

Här är några av kommentarerna vi har fått under den senaste veckan:

Feedback

Hej!

För mig var denna LCHF-utmaning en kickstart mot hälsosam vikt, jag är redan 5 kg lättare. Jag mår fantastiskt bra och redan efter första veckan har jag mer energi och ingen hunger, WOW! Framförallt var det de bra och goda recepten som gör vardagen lite lättare, inte så mycket krångel. Har aldrig ätit strikt LCHF förut och det var lättare än jag trodde. Inget sug, inget överätande, bara en lugn och harmonisk kropp!

Mvh Eva

Hej,

Jag började med strikt LCHF redan i januari och har i princip bara kollat att jag förstått och gör rätt. Utmaningens upplägg är bra tycker jag.

Mina misstag så här långt är att jag vissa veckor äter för mycket mejeriprodukter (ost). Dessutom har jag fel balans mellan ovanjordsgrönsaker, protein och mättat fett. Jag har svårt att äta mättat fett i tillräcklig omfattning. Följden har bivit att min viktnedgång stått stilla ca två veckor.

Dock har jag tappat fem kilo sedan startdatum den 23 januari till dags dato vilket är helt OK.

Jag har typ 2-diabetes sedan sex år och äter Metformin för det. Initialt 2 ggr/850 mg under ca sex år. På grund av magproblem så har jag på eget bevåg halverat dosen och låg då lite högt.
Via googlande på Annika Dahlqvist hittade jag LCHF och tänker äta så i framtiden. Mina värden ligger nu perfekta med halverad dos.

Ett problem som jag fått är förhöjda levervärden och av den anledningen skall jag på ultraljudsundersökning och dessutom lämna ett nytt leverprov om två veckor.

Personligen så misstänker jag att levervärdena beror på statinerna. Har ätit Simvastatin (40mg, 1 tablett/dygn) i 13 år. Började i samband med att jag fyllde 50 år, då blodtryck och kolesterol var för högt enligt min dåvarande läkare.

Jag har förstått att det är många läkare som är tveksamma till LCHF, jag blev väldigt överraskad över hennes positiva reaktion.

Jag tänker ta diskussionen med min nuvarande läkare om att sluta med dem. Vid mitt besök hos henne i januari nämnde jag att min tanke var att äta LCHF i två månader för att gå ner i vikt. Hon föreslog då att jag skulle fortsätta längre och utvärdera effekten efter vägen. Jag har förstått att det är många läkare som är tveksamma till LCHF, jag blev väldigt överraskad över hennes positiva reaktion.

Jag har sökt information om att kunna reversera levervärdena med hjälp av LCHF-kost, men har svårt att hitta några säkra belägg för det.

Tack för en bra sajt laddad med mycket bra information.

Med vänlig hälsning,
Kenth

Hej ni på Kostdoktorn!

Jag har följt tvåveckorsmenyn och jag har tyckt att det varit lätt att handla, allt finns hemma för hela veckan. Bra också att inte behöva laga mat mer än en gång om dagen. Jag har nu blivit medlem och ska fortsätta med vecka 3!

Tittat på matsedlarna och de är fina, men jag skulle önska att jag hade kunnat kombinera vegetariskt med de andra grupperna direkt i datorn och skriva ut en egenkomponerad matsedel. Men det kanske är under utveckling?

Tusen tack att ni finns och för det ni gör!

Mvh
Mia

Hej!
Jag tycker den har fungerat bra! Har varit på restaurang två gånger, men undvek pommes frites och bad om grönsaker. Har gått ner tre kilo! Har en fråga; när sötsuget trots lchf ändå sätter in, är det OK med produkter som chokladkaka då? ?
Mvh Eva

Hej Andreas med team!

Ni har bett om feedback efter mina två veckor med ”utmaningen”. De två veckorna har flutit på bra och jag minskade 3,9 kilo i vikt.

Jag är 68 år och är ingen nybörjare på LCHF precis, men olika omständigheter har gjort att jag inte orkat hålla ut och det senaste året har jag ökat rejält i vikt. Man ska förstås inte skylla ifrån sig, men jag har alltid haft problem med att säja nej till folk som behöver min hjälp, vilket inneburit att mina egna behov har fått stå tillbaka. På sista tiden har jag dock blivit bättre på att säga ifrån.

När det gäller utmaningen har det varit bra att ha en matsedel att följa och den har mestadels varit god och varierad. Ett litet bekymmer är alla selleri- och vitkålsrester som blir över. Hitta gärna på en ”rester-panna” som kan innehålla lite av varje som råkar finnas kvar och som man kan stoppa i frysen och ta fram vid behov.

Eftersom jag har mina barnbarn hos mig ganska ofta har jag tvingats luncha ute tre gånger, två gånger på Max där jag valde hamburgaren i sallad och en gång på ett museum där jag bad dem att inte lägga på någon potatis utan det räckte med biffar med fetaost och avokadosås (de gav mig rabatt!).

Jag har uppskattat de dagliga tillropen per mejl och eftersom jag nu börjat en tredje vecka så skulle det sitta fint med lite tillrop då och då även i fortsättningen.

Den här gången hade jag noga informerat min omgivning om mina avsikter och mina vänner konstaterar att när de bjuder mig på fika på stan så är jag väldigt billig i drift. Men en av mina vänner har valt att inte bjuda in mig på tårtkalas när hon fyller år utan bjuda mig på guidad busstur i stället. Mycket stöttande tycker jag.

När det gäller hälsan har jag inte haft halsbränna och sura uppstötningar på fjorton dar. Dessutom gladare och piggare.

När det gäller hälsan har jag inte haft halsbränna och sura uppstötningar på fjorton dar. Dessutom gladare och piggare. Jag har gjort några föresatser, först och främst att jag ska fortsätta på det här spåret i 30 veckor så jag har 28 veckor kvar till jag behöver fundera på hur jag ska gå vidare. Och när det gäller mitt sociala liv: De ytterst få gånger som jag blir bortbjuden på större middagar kommer jag att göra några mindre undantag vad gäller min mathållning, men jag kommer att fika utan kaffebröd.

Jag har för övrigt tittat på Andreas intervju med Jacqueline Eberstein och har tagit till mig vissa saker som hon yttrade: Jag blir naturligtvis glad om jag går ner i vikt, men jag tänker se det här som ett hälsoprojekt, vilket innebär att jag också kommer att lägga in lite träning. Och jag vet att träningen inte gör ett dugg för viktnedgången, men på äldre dar är det rätt viktigt att hålla sig i form.

Hälsningar!

Hej,

Jag slutade röka för ett halvår sedan och kände att nu var det dags att ta tag i vikten, 170 cm och 92 kilo. Valde att gå all in och kör ketogena varianten, dvs under 20 kolhydrater per dag. Två första veckorna… gav nada, men sen så! Nu kört i fyra veckor och minus tre kilo hittills och pigg och glad! Superglad!

Med vänlig hälsning,
Annica

Hej!

Jag tycker att ni har hittat ett jättebra sätt att lätt följa era recept och hålla sig till dieten. Dessutom lätta recept att följa! Jag har ännu inte gått ner i vikt, men tror ändå på konceptet.

Som familj hade det kanske varit kul att få lite rekommendationer hur man även kan göra de olika recepten mer barnvänliga (bara ett extra plus). Något jag fortsatt känner mig osäker på är om man nu inte kan hålla sig till strikt LCHF en dag då man t.ex är bortbjuden. Hur ska man göra resten av dagen? Är det bättre att äta något mindre fett den dagen så man inte äter både mycket fett och sedan även kolhydrater? Kanske finns en frågespalt som jag inte hittat ?

Med vänlig hälsning
Elisabeth

Hej Kostdoktorn!

Jag tyckte LCHF-utmaningen var jättebra! Jag har ätit lchf tidigare, därför har det varit lättare att komma in i det igen. Men utmaningen gav mig ännu mera inspiration och bra tips! Har läst en massa bra information på er hemsida! Och jag gillar guiderna där man ser till exempel vilka grönsaker som innehåller mer eller mindre kolhydrater. Har tidigare inte ätit strikt LCHF och märkte rätt snabbt stor skillnad vad som händer med vikten. Känner mig mer motiverad nu att nå mina mål! Jag har blivit starkare och bättre på att säga NEJ när man blir bjuden på fika och annat som jag inte vill äta.

Jag började med LCHF (liberal) redan den 1 januari 2017 (startvikt 65,3). Att äta strikt LCHF under denna korta period har verkligen hjälp mig att gå ner i vikt snabbare. Märker stor skillnad på liberal och strikt. Min plan är att äta rätt så strikt tills jag nått min målvikt och sedan övergå mer till liberal, som jag tror passar mig bättre. Den strikta LCHF-kosten har börjat hjälpa mig att sluta småäta i och med att man bara skulle äta tre gånger per dag (det har jag följt strikt). Vägde 62,9 när jag startade utmaningen och gick ner till 61,5 och minus fem cm i midjan. Väldigt nöjd med resultatet! Nu har jag inte långt kvar till mitt huvudmål!

Ni har jättemånga bra och goda recept ? Har fortsatt att laga recepten efter jag avslutat utmaningen. Jag har även ett nyårslöfte/mål som jag bestämde mig för redan innan jag tänkte börja med LCHF igen. Att inte äta godis och kakor på 100 dagar! Nu var det gått över 60 dagar ? Min kompis hakade på och när vi klarat det ska vi inte unna oss något sött utan åka på spa!

Tack för all inspiration!

Med vänlig hälsning,
Annelie

Hej!
Jag tycker att det har varit jättebra. Jag gick ner 3 kilo de två första veckorna. Sista veckan körde jag även periodisk fasta 16:8. Jag trodde inte att jag skulle klara av att vara utan frukost men det går bra. Jag är snart 55 år och har provat att gå ner i vikt många gånger förr. Jag räknar med att det kommer att ta lite tid att gå ner mina 15 kilo totalt. Skönt att det bara är 12 kilo kvar, men om det tar ett halvår så är det helt ok. Jag mår ju bra. Nu är jag medlem hos er. Jag tycker att hemsidan är riktigt bra.

Tackar så mycket!
Anna-Lena

Detta var en jättebra hjälp att komma igång med LCHF igen. Har ätit LCHF under fyra år men ramlade av tåget förra sommaren och har blivit en sockerråtta, fast jag vet hur bra jag mår när jag skippar sockret. Detta var perfekt med färdiga goda menyer som är lätta att följa och
som en bonus en inköpslista, såååå bra! TACK!
Mvh Jonna

Jag blev jättelycklig av erbjudandet, det var fantastiskt bra upplagt. Lätt att komma igång tack vare färdiga inköpslistor och listan på vad som skulle rensas ut. Jag gick ner nästan tre kilo.

Jag blev jättelycklig av erbjudandet, det var fantastiskt bra upplagt. Lätt att komma igång tack vare färdiga inköpslistor och listan på vad som skulle rensas ut. Jag gick ner nästan tre kilo – tyvärr reste vi bort den tredje veckan och det blev inte lika lätt att köra strikt. Men nu är jag igång igen …. och det känns jättebra.

Bra tips om olika biverkningar i början – särskilt med extra salt. Superbra allting. Er sida är fantastisk – gillar alla föreläsningar. Mycket intressant om kolesterolet. Jag ligger lite högt och de vill ge mig medicin men jag har tackat nej till den. Jag har något förhöjt blodtryck och medicinerade för det Losartan och Metoprolol, men biverkningarna var för många så jag slutade med Losartan och började fasa ut Metoprololen i samma veva som jag började med LCHF. Ska få göra en 24-timmars blodtryckskontroll om två veckor, blir intressant att se vad den visar.

Tack för en otroligt bra sida.

Mvh
Iren

Hej!

Jag tycker att utmaningen var bra för mig. Det fick mig att bestämma mig för att ta tag i det här med maten. Det var jättebra att få färdiga matsedlar med inköpslista. Recepten var ganska lätta och maten god. Jag blev mätt och har inte gått och småätit mellan måltiderna. Det som blev tjatigt var frukostarna. Jag gillar äggröra, men inte varje dag. Vid fikat på jobbet när de andra tog sin macka hade jag också velat ha något förutom kaffe, men visste inte riktigt om det var ok att äta något mellan målen. Jag har inte heller tagit så mycket smör som det stått att jag ska ta.
Men som helhet tycker jag att det har varit jättebra och jag kommer att fortsätta att äta LCHF. Det som är svårt tycker jag är när jag ska äta ute. Ibland är ju inget av det som finns att välja på riktigt bra. Om mitt mål är att gå ner i vikt blir det förstört då om jag inte följer LCHF strikt?

Hälsningar
Monica

Det är bra recept och en bra metod att komma igång med maten och att man även ser resultat. Har mått bra även om jag har haft lite abstinens på allt sött, det går inte riktigt att komma ifrån när det finns i allt, alla dessa olika sockerarter. Mitt dilemma har varit att jag inte kan se kakor, bullar och godis, de är i munnen utan att jag hinner stoppa. Lyssnat på Bitten och läst hennes böcker, men jag har lång väg och ger inte upp. Jag märker är att artrossmärtorna är mindre och jag behöver inte ta lika mycket värktabletter som annars. Kommer att fortsätta, samt att jag är gratismedlem från fredag.

Tack för att du fortsätter och inspirerar med hela din stab!
Mona

7 hours ago, iAnna said:

Peter B, är det något du vill att vi ska diskutera angående ditt inlägg? ;)

Jag gillar att blogginläggen även postas här, just för att det ger en möjlighet till diskussion om det är något som intresserar särskilt. Det har hänt flera gånger att jag skulle vilja ställa frågor kring inlägg men inte velat skriva i kommentarsfältet. :wacko:

• Like 1